Noctua förbereder krympt fläktkontroll med PWM-styrning

Permalänk
Melding Plague

Noctua förbereder krympt fläktkontroll med PWM-styrning

Med siktet inställt på mer flexibel fläkthantering utvecklar Noctua en egen kontrollenhet. Under Computex 2015 visar företaget den första prototypen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Trevligt, men måste man hålla på och vrida på den fysiska kontrollen, eller ska man kunna styra från OS?

Permalänk
Inaktiv

samt att enheten på sikt ska kunna medfölja alla mer påkostade processorkylare.
Detta låter smidigt att ha en liten justering på varje fläkt som man smidigt kan styra. Annars blir det mer bröte och kablar i lådan och i sådant fall skulle jag vilja ha en extern kontroller på chassiet.
Jag har dock mängder av motsvarande pryl för mina dc fläktar, då det är så smidigt att ändra ljudnivån.

Nu är jag ej uppdaterat med senaste trenden inom datormontering, men nästan alla 120/140mm fläktar på chassiet m.m använder väl sig fortfarande av dc styrning? Aldrig att jag skulle få för mig att belasta moderkortet för att driva dessa, nu kan man dock ha en extern pwn fläkt kontroller utanför moderkortet.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av El_Raspberry:

Trevligt, men måste man hålla på och vrida på den fysiska kontrollen, eller ska man kunna styra från OS?

Tanken är snarast att du ska ställa in en "maxnivå" du kan stå ut med via kontrollen och sedan låta OS/moderkort PWM-styra som vanligt, inte att du ska ratta runt hela tiden. Se enheten som en mer flexibel ersättare till nuvarande motstånd Noctua skickar med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hm känns lite som ett sätt att försöka fixa problem man fått av att köpa för billigt moderkort. Lite ironiskt att man lägger pengarna man sparat på att fixa något man sparat in på hmmmm.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att pensionera 4-pins molex nu? Är rätt less på att behöva koppla in ytterligare en kabel i ett modulärt nätagg bara för någon sketen fläkt eller fläktkontroller behöver det. Om man prompt måste ha det kan man väl använda adaptrar.

Edit: Är för övrigt sjukt att det fortfarande finns VGA-uttag på nya produkter idag. Där har vi ytterligare en sak som gärna får gå hädan.

Permalänk

Super! Zalman Fanmate 2 börjar bli något inaktuell numera. Jag tycker inte moderkortens styrning är särskilt bra. Antingen fungerar den inte, finns inte tillräckligt med kontakter eller är övertygad om att 2000rpm är jättetyst. Helst alla 3.

Permalänk
Medlem

skulle någon kunna förklara för mig hur detta är en fördel jämtemot tex den inbyggda fläktkontrollern i define r4?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Alla fläktkontrollers som man ställer med ett vred är värdelöst.
En fläktkontroller ska styras automatiskt utgående från en profil som användaren har valt eller konfigurerat. Beroende på temperatur utveckling på sensorer placerade i chassit/komponenter

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Ohhh även om inte det är exakt samma sak så fick jag flashbacks till Zalmans gamla fläktar.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

skulle någon kunna förklara för mig hur detta är en fördel jämtemot tex den inbyggda fläktkontrollern i define r4?

Kan du styra alla dina fläktar via en fläktkurva som går på din CPU eller GPU temperatur med fläktkontrollen i R4?

Skrivet av Hoggaforfan:

Super! Zalman Fanmate 2 börjar bli något inaktuell numera. Jag tycker inte moderkortens styrning är särskilt bra. Antingen fungerar den inte, finns inte tillräckligt med kontakter eller är övertygad om att 2000rpm är jättetyst. Helst alla 3.

Många moderkort har ju att man kan ställa in sin egna profil idag.

Permalänk
Medlem

Hela poängen med PWM-styrning är att man slipper ha ett reglage man behöver skruva på. Sen undrar jag hur man tänkte när man nämner att det kan vara komplicerat? I med sladden till kontakten märkt CPU, stoppa i fläktarna och sen sata-kontakten och du är klar

Tycker vi istället behöver ordentlig fan controller med PWM för 5.25, som har möjlighet att justera individuella fläktar, alla är tyvärr inte lika stora eller snurrar lika fort

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DerpMcDerp:

Är det inte dags att pensionera 4-pins molex nu? Är rätt less på att behöva koppla in ytterligare en kabel i ett modulärt nätagg bara för någon sketen fläkt eller fläktkontroller behöver det. Om man prompt måste ha det kan man väl använda adaptrar.

Edit: Är för övrigt sjukt att det fortfarande finns VGA-uttag på nya produkter idag. Där har vi ytterligare en sak som gärna får gå hädan.

Vad ska vi ersätta Molex med hade du tänkt? Fläktar fungerar att driva via SATA-kablar för att de knappt drar någon ström. Utrustning som kräver lite mer ström kräver tillgång till Molex. Det kommer ju fortfarande krävas någon sorts standard för att dra runt 5 och 12 volt i datorn för diverse saker. En Molex kan konverteras till SATA eller den kan driva en fläkt. Ett fläktuttag kan inte driva SATA och SATA kan definitivt inte kopplas till 6-pin PCI-e för att driva ett extra grafikkort. Så vad ska man köra adaptrar från hade du tänkt dig?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad ska vi ersätta Molex med hade du tänkt? Fläktar fungerar att driva via SATA-kablar för att de knappt drar någon ström. Utrustning som kräver lite mer ström kräver tillgång till Molex. Det kommer ju fortfarande krävas någon sorts standard för att dra runt 5 och 12 volt i datorn för diverse saker. En Molex kan konverteras till SATA eller den kan driva en fläkt. Ett fläktuttag kan inte driva SATA och SATA kan definitivt inte kopplas till 6-pin PCI-e för att driva ett extra grafikkort. Så vad ska man köra adaptrar från hade du tänkt dig?

Sant. Jag är nog skadad av att de sista decenniet aldrig ha behövt snåla in på nätaggen jag köpt. Så 6/8-pins till grafikkorten har det aldrig varit brist på. Inte heller har jag behövt driva tyngre saker än fläktar på 5/12v.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Är det inte dags att pensionera 4-pins molex nu? Är rätt less på att behöva koppla in ytterligare en kabel i ett modulärt nätagg bara för någon sketen fläkt eller fläktkontroller behöver det. Om man prompt måste ha det kan man väl använda adaptrar.

Edit: Är för övrigt sjukt att det fortfarande finns VGA-uttag på nya produkter idag. Där har vi ytterligare en sak som gärna får gå hädan.

Jag sätter på molex pushpin-kontakter på mina sata kablar om det behövs. Finns billigt på eBay.

Permalänk
Skrivet av g146:

Tycker vi istället behöver ordentlig fan controller med PWM för 5.25, som har möjlighet att justera individuella fläktar, alla är tyvärr inte lika stora eller snurrar lika fort

Finns. Aquaero 6 heter den. Riktigt bra. Behövs dock att fler tillverkare stöder detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Kan du styra alla dina fläktar via en fläktkurva som går på din CPU eller GPU temperatur med fläktkontrollen i R4?

Men det kan man ju inte med Noctuas lösning heller?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Roger W:

Men det kan man ju inte med Noctuas lösning heller?

Jo den kan ta en PWM signal in och peta ut en annan. Så du kan ta en PWM-signal in, vrida ner ratten så den sänker den och sedan dela ut den till upp till sex andra fläktar. Så tänk att du har en 240 radiator till en sluten vattenkylare till din processor. Du vill styra alla fyra fläktar via moderkortet för att få automatisk temperaturstyrning. Då kan du ta PWN signalen från CPU_FAN från moderkortet, skicka in den i den här och sedan styra fyra fläktar från den. Du tycker dock att de går i för hög hastighet för moderkortet väntar ju sig en liten fläkt och inte fyra stora och en vattenkylare. Då kan du vrida ner lite så konverterar enheten ner PWM-signalen till lägre fläkthastighet. Så fläktarna styrs fortfarande från moderkortets fläktkurva men de dämpas av kontrollern. Kan säkert vara praktiskt om du har ett moderkort som inte har bra styrning eller en för aggressiv fläktkurva. Eller så kör man chassifläktarna genom den och anser att de inte behöver köras lika snabbt som fläkten på CPU.

Kul pryl men den verkar väldigt nischad. Fast kränger de den för 150 kr är det ju inte så mycket att klaga på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jo den kan ta en PWM signal in och peta ut en annan.

Ah ok, då förstår jag vad du menar.
Håller med om dina slutsatser också (smidigare att fixa ett moderkort med vettig styrning från början)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Mer prototyper

Noctua är bra på att ta fram prototyper, men verkar mest vara för att fånga medias intresse och få artiklar publicerade för att hålla namnet aktuellt. Jag väntar fortfarande på 200mm A-seriefläktarna som visades som prototyp 2013, visades som färdig "leverans i oktober" på Computex 2014, och nu återigen, samma 200mm A-seriefläkt, Computex 2015. Fast den här gången har de valt att inte annonsera något lanseringsdatum. Rotosubfläktarna verkar också vara mest för att märkas. Fast där är de i varje fall klara på att det bara är en prototyp.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av gadgety:

Noctua är bra på att ta fram prototyper, men verkar mest vara för att fånga medias intresse och få artiklar publicerade för att hålla namnet aktuellt. Jag väntar fortfarande på 200mm A-seriefläktarna som visades som prototyp 2013, visades som färdig "leverans i oktober" på Computex 2014, och nu återigen, samma 200mm A-seriefläkt, Computex 2015. Fast den här gången har de valt att inte annonsera något lanseringsdatum. Rotosubfläktarna verkar också vara mest för att märkas. Fast där är de i varje fall klara på att det bara är en prototyp.

Vi pratade lite om 200 mm-fläkten. Tydligen stötte de på problem med långtidstesterna då den helt enkelt är betydligt tyngre än de mindre varianterna, vilket tvingade fram designförändringar. Minns jag rätt verkade allt (peppar peppar) bra nu, så de pratar om lansering inom kort. Vi får la se..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gadgety:

Noctua är bra på att ta fram prototyper, men verkar mest vara för att fånga medias intresse och få artiklar publicerade för att hålla namnet aktuellt. Jag väntar fortfarande på 200mm A-seriefläktarna som visades som prototyp 2013, visades som färdig "leverans i oktober" på Computex 2014, och nu återigen, samma 200mm A-seriefläkt, Computex 2015. Fast den här gången har de valt att inte annonsera något lanseringsdatum. Rotosubfläktarna verkar också vara mest för att märkas. Fast där är de i varje fall klara på att det bara är en prototyp.

Hur vanligt är det med 200 mm fläktar nu? Ett tag så släpptes det ju en del riktigt stora chassin som skulle ha en 200 mm i fronten och/eller sidan men nu verkar ju alla gått tillbaks till 120 mm och 140 mm med platser för radiatorer istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi pratade lite om 200 mm-fläkten. Tydligen stötte de på problem med långtidstesterna då den helt enkelt är betydligt tyngre än de mindre varianterna, vilket tvingade fram designförändringar. Minns jag rätt verkade allt (peppar peppar) bra nu, så de pratar om lansering inom kort. Vi får la se..

Tack! Hm, ja. Jag fick svar från Noctua också, Q4 2015, säger de nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur vanligt är det med 200 mm fläktar nu? Ett tag så släpptes det ju en del riktigt stora chassin som skulle ha en 200 mm i fronten och/eller sidan men nu verkar ju alla gått tillbaks till 120 mm och 140 mm med platser för radiatorer istället.

Det kanske är ovanligt men jag vill ha för att montera på en Mo-Ra 420: