Felsökning: ASUS G75VW stänger av sig vid spel, fungerar dock ok vid enbart batteridrift

Permalänk
Medlem

Felsökning: ASUS G75VW stänger av sig vid spel, fungerar dock ok vid enbart batteridrift

Tjena !
nu är det så att jag är måttligt irriterad!
köpte en laptop:
ASUS G75VW-T1392H - i7-3630QM

· 3:e gen Intel® Core™ i7-3630QM Processor 2.4 GHz (turbo upp till 3.4GHz)
· Äkta Windows® 8 64bit
· 17,3” Full HD (1920•1080) LED skärm
· Nighthawk stealthfighter-design med avancerad hybridkylning för tystgående drift
· Gaming-tangentbord av högsta kvalitet
· NVIDIA® GeForce® GTX 670M 3GB GDDR5 VRAM
· THX & EAX Advanced HD 5.0 certifierat ljud
· 8GB DDR3 1600Mhz RAM & 750GB 7200rpm hårddisk
· Överför stora filer på nolltid med USB 3.0
· HD webbkamera
· Lätt att uppgradera minne och hårddisk
(information tagen från webhallens hemsida.)

ingen dålig maskin.
Men! nu till problemet.
datorn funkar bra i övrigt, men skall jag starta något spel, tex. Guild wars 2 så stänger datorn av helt och hållet sådär 5 sekunder efter jag startat spelet, sen går det att starta datorn som vanligt, precis som ingenting har hänt.
sen nästa grej, är att har jag inte strömkabeln i(testade detta med skyrim)
så kan jag "spela" tills batteriet dör, men det laggar.
men stoppar jag sen in strömkabeln, blir grafik hur smidig som helst, men datorn dör återigen efter ett par sekunder...

vet inte riktigt vad mer jag ska skriva, men är det något ni behöver svar på så att jag kanske kan få ordning på detta, så ska jag försöka försörja er med så bra svar som möjligt !

§3.1
Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
Välkommen till Sweclockers!
/moderator

On topic:
Kan låta som överhettning, har du testat att mäta temperaturen med HwMonitor eller liknande program?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

jovisst har jag det, men har aldrig använt det innan, så vet inte riktigt hur det ska se ut, eller vart jag ska kolla när datorn väl stängts av....lite handräckning skulle vara suveränt @Kent

Permalänk
Hedersmedlem

Hejsan,

Jag har en likadan modell G75VW men FS71 på slutet (3610QM processor och 16gb ram).

Det första jag undrar är om du fortfarande har garanti kvar på datorn.

Har du det bör du skicka tillbaka den till inköpsstället.

Har du inte garanti så kan det bli lite krångligare.

Om det nu skulle vara moderkortet som är trasigt i din dator så finns följande alternativ:
Antingen köper du ett nytt moderkort och byter själv, eller så skickar du in datorn till en firma som fixar det (svindyrt). Om detta inte vore nog så har du alternativ nr 3:

Min garanti hade gått ut så jag fick dra till med drastiska åtgärder. Montera ur moderkort och grafikkort och sen grädda i ugnen på 200c i 10 min. Efter de så har jag noll omstarter eller avstängningar. Men detta var en sorts sista utväg för mig, inget jag rekommenderar någon annan att göra.

Öppnas efter samtal med inköpsställe

Det första du bör göra är att höra av dig till inköpsstället och hör vad de har att säga. Skriv gärna in i tråden vad du får för svar.

Vill de att du ska felsöka mer på egen hand kan jag vägleda dig här. (Mitt felsökande höll på i över 2 år, så jag hann testa de mesta).

Permalänk
Medlem

Tjena!
Jo nu är det så att der är rätt komplicerat....!
Köpte datorn av Webhallen, som fyndvara, ringde och pratade med dem osv osv.
Det dem sade var ätt det var ett visnings ex, suveränt tänkte jag....billigt o bra för den display dator....jovisst...
fick hem den och den krånglade....fixade nya drivrutiner osv osv....still no go..
ringde dem igen, dem skickade nytt windows 8.1 till mig, då det som följde med datorn, var ogiltigt (WTF!?)
fick ytterligare rabatt, så tänkte jag, men jag ringer asus! dem kanske vet vad problemet är....
dem visste inte vad problemet kunde va, men nu kommer den roliga delen...
Datorn har vart såld 2 gånger tidigare, samt vart på reperation 3 gånger förra året....och det enda webhallen sa
var att datorn vart ett visningsex......jodå! så garanti finns där ingen iheller......

så det var på luren igen o ringa webhallen....dem spelade dumma först, men när jag sen berättade hur jag visste allt dehär...
så kunde dem bara inte neka....men så hade vi bortfall i familjen (off topic) så jag hann inte skicka tillbaka datorn inom ramen av 14 dagar som dem sa....så nu får jag göra det bästa av situationen....
fick mitt nya windows, installerade det....ingen skillnad..
har testat med heavyload samt furmark, fungerade hela tiden....gick till högst 87 grader, på 1920x1080 samt 8X-MSAA
inga problem alls att köra det....skulle sen starta ett spel, och datorn dog igen, blir fan inte klok på detta alltså =P
Dem sade att jag kan skicka tillbaka datorn, så kan dem skicka den till verkstad osv..
men dem sa även att jag kunde söka på egen hand först också, om jag ville detta.

Skrivet av Coltrasten:

Hejsan,

Jag har en likadan modell G75VW men FS71 på slutet (3610QM processor och 16gb ram).

Det första jag undrar är om du fortfarande har garanti kvar på datorn.

Har du det bör du skicka tillbaka den till inköpsstället.

Har du inte garanti så kan det bli lite krångligare.

Om det nu skulle vara moderkortet som är trasigt i din dator så finns följande alternativ:
Antingen köper du ett nytt moderkort och byter själv, eller så skickar du in datorn till en firma som fixar det (svindyrt). Om detta inte vore nog så har du alternativ nr 3:

Min garanti hade gått ut så jag fick dra till med drastiska åtgärder. Montera ur moderkort och grafikkort och sen grädda i ugnen på 200c i 10 min. Efter de så har jag noll omstarter eller avstängningar. Men detta var en sorts sista utväg för mig, inget jag rekommenderar någon annan att göra.

Öppnas efter samtal med inköpsställe

Det första du bör göra är att höra av dig till inköpsstället och hör vad de har att säga. Skriv gärna in i tråden vad du får för svar.

Vill de att du ska felsöka mer på egen hand kan jag vägleda dig här. (Mitt felsökande höll på i över 2 år, så jag hann testa de mesta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 91bobban:

Tjena!
Jo nu är det så att der är rätt komplicerat....!
Köpte datorn av Webhallen, som fyndvara, ringde och pratade med dem osv osv.
Det dem sade var ätt det var ett visnings ex, suveränt tänkte jag....billigt o bra för den display dator....jovisst...
fick hem den och den krånglade....fixade nya drivrutiner osv osv....still no go..
ringde dem igen, dem skickade nytt windows 8.1 till mig, då det som följde med datorn, var ogiltigt (WTF!?)
fick ytterligare rabatt, så tänkte jag, men jag ringer asus! dem kanske vet vad problemet är....
dem visste inte vad problemet kunde va, men nu kommer den roliga delen...
Datorn har vart såld 2 gånger tidigare, samt vart på reperation 3 gånger förra året....och det enda webhallen sa
var att datorn vart ett visningsex......jodå! så garanti finns där ingen iheller......

så det var på luren igen o ringa webhallen....dem spelade dumma först, men när jag sen berättade hur jag visste allt dehär...
så kunde dem bara inte neka....men så hade vi bortfall i familjen (off topic) så jag hann inte skicka tillbaka datorn inom ramen av 14 dagar som dem sa....så nu får jag göra det bästa av situationen....
fick mitt nya windows, installerade det....ingen skillnad..
har testat med heavyload samt furmark, fungerade hela tiden....gick till högst 87 grader, på 1920x1080 samt 8X-MSAA
inga problem alls att köra det....skulle sen starta ett spel, och datorn dog igen, blir fan inte klok på detta alltså =P
Dem sade att jag kan skicka tillbaka datorn, så kan dem skicka den till verkstad osv..
men dem sa även att jag kunde söka på egen hand först också, om jag ville detta.

Läs detta!
http://www.konsumentverket.se/vart-arbete/lagar-och-regler/ma...

Krav på näringsidkarens marknadsföring
Marknadsföringen är otillåten om den är vilseledande, inte följer god marknadsföringssed och om den dessutom bedöms ha en negativ påverkan på din förmåga att fatta ett välgrundat köpbeslut. Med vilseledande marknadsföringen menas att den innehåller oklar eller oriktig information eller att näringsidkaren har utelämnat väsentlig information.

Garantier
En säljare som vid marknadsföringen erbjuder garanti för en vara ska informera dig om vad garantin innebär och hur du ska göra för att kunna utnyttja den. Information måste även lämnas om att garantin inte påverkar de rättigheter som konsumenten har enligt övrig konsumenträttslig lagstiftning. Skriftlig information om garantin ska dessutom lämnas.

Dold text

http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Lagar-och-regler/Ko...

När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om
den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris.
företaget inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om, till exempel att cykeln inte har en pakethållare.

Dold text

Kan läsa om ett annat fall där det handlar om garantin.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/762179-komplett-forsoke...

EDIT: Vad hade den för klassning på fyndvaran?

EDIT 2: Med webhallen får man vara försiktig med klassningen... Jag köpte ett Powercolor 7970 som klassades som Fyndvara 1, efter jag fått hem det och kollat att det inte fanns tillbehören som ska ingå så kollade jag på deras hemsida och de hade ändrat klassningen till Fyndvara 3...!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Den stod som fyndvara 3
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/216286-a...

Skrivet av Brainsplitter:

Läs detta!
http://www.konsumentverket.se/vart-arbete/lagar-och-regler/ma...

Krav på näringsidkarens marknadsföring
Marknadsföringen är otillåten om den är vilseledande, inte följer god marknadsföringssed och om den dessutom bedöms ha en negativ påverkan på din förmåga att fatta ett välgrundat köpbeslut. Med vilseledande marknadsföringen menas att den innehåller oklar eller oriktig information eller att näringsidkaren har utelämnat väsentlig information.

Garantier
En säljare som vid marknadsföringen erbjuder garanti för en vara ska informera dig om vad garantin innebär och hur du ska göra för att kunna utnyttja den. Information måste även lämnas om att garantin inte påverkar de rättigheter som konsumenten har enligt övrig konsumenträttslig lagstiftning. Skriftlig information om garantin ska dessutom lämnas.

Dold text

http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Lagar-och-regler/Ko...

När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om
den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris.
företaget inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om, till exempel att cykeln inte har en pakethållare.

Dold text

Kan läsa om ett annat fall där det handlar om garantin.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/762179-komplett-forsoke...

EDIT: Vad hade den för klassning på fyndvaran?

EDIT 2: Med webhallen får man vara försiktig med klassningen... Jag köpte ett Powercolor 7970 som klassades som Fyndvara 1, efter jag fått hem det och kollat att det inte fanns tillbehören som ska ingå så kollade jag på deras hemsida och de hade ändrat klassningen till Fyndvara 3...!

Permalänk
Hedersmedlem

Berättade Asus vilka reparationer de utfört?

Permalänk
Medlem

Borde nog vara klass 3 eller 4 enligt min tolkning av deras klassificering, så det stämmer nog.
Men att säga att det är ett visnings ex är ju fel!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Låter som överhettning och/eller överbelastning som tillåts uppstå vid nätdrift. Testa med OCCT(kör CPU och GPU testerna separat till en början) först vid batteridrift och därefter vid nätdrift. Du kan även testa med FurMark om OCCT misslyckas någonstans. FurMark testar primärt enbart GPU'n.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem

Följande procedurer gjorde jag under min felsökning (vad jag kan minnas).

Temperaturer - Inget utanför det normala

Haft avstängningar både med laddare och under batteri-drift. Testat att köra utan batteri med laddare i.

Minnen - Tog ut alla minnen och testade en och en. Körde även vardera minnes-slot samt testade med memtest x86.

Hårddisk - Testat tre olika hårddiskar, SSD och mekaniska.

OS - Ominstallerat windows 7 ett par gånger, samt testat Win 8 och Ubuntu (via USB-sticka). Samma problem.

CPU - Underklocka processorn i BIOS samt låst Multipliern i Windows med ThrottleStop.

Grafikkort - Underklockade GPU från 620 mhz till 400 mhz och minnen likaså. Flashade även BIOSen där jag både testade att höja och sänka GPU-volten. Testade olika drivrutiner och inställningar i spel. Av/På med PhysX, låsa FPSen, upplösningar, kantutjämning med mera.

Det blev aldrig några DUMP-filer i Windows som jag kunde läsa efter nedstängning.

Monterade isär hela laptopen och bytte kylpasta, 3 ggr totalt. När datorn var öppnad så kopplade jag ur allt som gick. Dvs USB-portarna till vänster, tangentbord med mousepad, högtalare och skärm. Sen körde jag med en extern skärm och en mus, men fick samma resultat.

Hade datorn öppen (vid ett öppet fönster i minusgrader) med en Delta-fläkt blåsandes underifrån. Samt en kylfläns med fläkt på nordbryggan (som är passivt kyld i vanliga fall).

Stresstestade CPU och GPU med olika program. I vissa fall så kunde den köra på en längre stund, annars som vanligt så stängdes den av direkt.

Datorn kunde vara igång ett par timmar innan avstängning och ibland precis när man starta ett spel eller causal-använde datorn ex, surfa eller kolla på film.

Sen gav jag upp allt och köpte en stationär. Men det var inte förrän efter ett par månader när jag slösurfa på Sweclockers och kom in på ugnsbakning av grafikkort som tanken slog mig. Varför inte testa det på min G75VW, nu när den ändå ligger och samlar damm.

Som sagt, det som löste problemen var en tur alá 10 min i 210c hushållsugn.

Försök få tag på Asus igen och kolla om de har bytt modekort eller andra komponenter. De har trots allt haft datorn inne hos sig tre gånger.

Har du tur så slipper du göra som jag. Men nu har du en last resort om allt annat går åt skogen.

Permalänk
Medlem

Ja det var ju det han sa i telefon, och det litar jag på som kund såklart.....fel av mig tydligen....
så, hur kan vi felsöka för att göra det bästa av det ?

Skrivet av Brainsplitter:

Borde nog vara klass 3 eller 4 enligt min tolkning av deras klassificering, så det stämmer nog.
Men att säga att det är ett visnings ex är ju fel!

Permalänk
Hedersmedlem

Det första du bör göra är att höra av dig till Asus och kolla om de bytt någon hårdvara när den varit inne på reparation.

Permalänk
Medlem

Furmark har jag testat.
körde fullt ut i 1920x 1080 med 8x MSAA på fullscreen i 10 minuter utan problem, datorn kom som högst upp i 87 grader
sen startade jag något grafiskt spel, och den dog efter någon minut, igen.....jag förstår inte! @Veni:

Permalänk
Medlem

Skall ringa ASUS igen imorgon, har haft mycket jobb nu det senaste! återkommer med info! @Coltrasten:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 91bobban:

Furmark har jag testat.
körde fullt ut i 1920x 1080 med 8x MSAA på fullscreen i 10 minuter utan problem, datorn kom som högst upp i 87 grader
sen startade jag något grafiskt spel, och den dog efter någon minut, igen.....jag förstår inte! @Veni:

Min var likadan, kunde lira i flera timmar ibland. Sen när jag starta Render Test i GPU-Z så dog den direkt.

*Skärmdumpen tagen från en annan dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av 91bobban:

Furmark har jag testat.
körde fullt ut i 1920x 1080 med 8x MSAA på fullscreen i 10 minuter utan problem, datorn kom som högst upp i 87 grader
sen startade jag något grafiskt spel, och den dog efter någon minut, igen.....jag förstår inte! @Veni:

Prova att köra samma sak men med alla kantutjämnare och annat som skall göra bilden bättre avslaget. När jag gjorde det hemma på en skärm så lyckades jag få upp effekten på 220 sidan till lite över 1k7 watt. Med kantutjämnare eller flera bildskärmar så låg jag runt 650 och 1k watt om jag inte minns fel. Jag vill minnas att FurMark kör OpenGL och spelet Du kör nyttjar troligtvis DirectX. Prova även sen att köra det som Coltrasten tipsar om. Troligtvis så testas DirectX när den kör.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Coltrasten:

Följande procedurer gjorde jag under min felsökning (vad jag kan minnas).

Som sagt, det som löste problemen var en tur alá 10 min i 210c hushållsugn.

Wow!
Riktigt nice att du kunde få liv i den.
Exakt vilken modell var det du hade?

Jag har har liknande problem nämligen.
Jag har en:
Model: G75V
MB Ver.:G75VW ID:1A
G75VW-91051V
med GTX 670M

Jag kan köra memtest 24 timmar utan något fel och jag kan köra cpu stress test med 100% belastning på alla kärnor.
Men när jag lägger någon last alls på GPUn så kraschar hela datorn direkt.

Jag har nyligen uppdaterat till senaste bios versionen (version 223) och hoppades att det skulle hjälpa, men det gav ingen förbättring.

Jag skulle vara jätte tacksam för råd.

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Wow!
Riktigt nice att du kunde få liv i den.
Exakt vilken modell var det du hade?

Jag har har liknande problem nämligen.
Jag har en:
Model: G75V
MB Ver.:G75VW ID:1A
G75VW-9105V1
med GTX 670M

Jag kan köra memtest 24 timmar utan något fel och jag kan köra cpu stress test med 100% belastning på alla kärnor.
Men när jag lägger någon last alls på GPUn så kraschar hela datorn direkt.

Jag har nyligen uppdaterat till senaste bios versionen (version 223) och hoppades att det skulle hjälpa, men det gav ingen förbättring.

Jag skulle vara jätte tacksam för råd.

Vet du vad du har för temperaturer på GPU då? Låter ju som att det är där problemet ligger men det är ju en laptop som vid det här laget nästan är en antikvitet så kan ju mycket väl vara något annat med tanke på hur tillverkare designar.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

De temperaturer som jag ser på GPUn är 59 grader C , men det kraschar ganska snabbt så jag är inte säker på om det är en steady state temperatur direkt. När jag stressar CPUn så går den upp från 43 till 62 och sen ner väldigt snabbt efter last, så kylningen verkar funka ok där iaf.

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phoenix4m:

Wow!
Riktigt nice att du kunde få liv i den.
Exakt vilken modell var det du hade?

Jag har har liknande problem nämligen.
Jag har en:
Model: G75V
MB Ver.:G75VW ID:1A
G75VW-9105V1
med GTX 670M

Jag kan köra memtest 24 timmar utan något fel och jag kan köra cpu stress test med 100% belastning på alla kärnor.
Men när jag lägger någon last alls på GPUn så kraschar hela datorn direkt.

Jag har nyligen uppdaterat till senaste bios versionen (version 223) och hoppades att det skulle hjälpa, men det gav ingen förbättring.

Jag skulle vara jätte tacksam för råd.

Dessvärre är den metoden bara en temporär lösning. För mer info om vad som händer när man kör kortet i ugnen se:

Det verkar vara ett utbrett problem med 670-korten i de ASUS-modellerna.

Mitt problem löste jag genom att köpa ett 660m & kylning (inte samma som till 670m) på ebay. Men kolla noga, jag råkade köpa fel modell först

Du förlorar inget på att gå från 660m till 670m. Det du missar är 1 gb i minne (3gb-2gb). 660m är gjord på Kepler- (28nm) och 670m (40nm) är baserat på den äldre Fermi-arkitekturen. Men med så gamla arkitekturer så är man ganska begränsad prestandamässigt oavsett vilken du väljer.

Använder fortfarande den laptopen än idag. Skriver faktiskt detta svar från den. Funkar bra som surf- och medieredigeringsdator.

Permalänk
Skrivet av Coltrasten:

Det verkar vara ett utbrett problem med 670-korten i de ASUS-modellerna.
Mitt problem löste jag genom att köpa ett 660m & kylning (inte samma som till 670m) på ebay. Men kolla noga, jag råkade köpa fel modell först

Man måste ju bara älska sweclockers när man kan få råd på en 6 år gammal tråd.
Tusen Tack

Absolut, som du säger, det verkar vara mycket problem med 670 modellerna av Rog G75 modelerna.
En del verkar ha lyckats undervolta/underclocka och lösa det på det sättet. Testade du det framgångsrikt?

Jag har som sagt modell G75VW-91051V, det är den som har stöd för 3d och 120Hz, var det den modellen du hade också?

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phoenix4m:

Man måste ju bara älska sweclockers när man kan få råd på en 6 år gammal tråd.
Tusen Tack

Absolut, som du säger, det verkar vara mycket problem med 670 modellerna av Rog G75 modelerna.
En del verkar ha lyckats undervolta/underclocka och lösa det på det sättet. Testade du det framgångsrikt?

Jag har som sagt modell G75VW-91051V, det är den som har stöd för 3d och 120Hz, var det den modellen du hade också?

Försökte båda undervolta/underklocka, låsa P-stater med nvidia inspector. Hade även kontakt med en rysk kille (från denna tråd) som moddade BIOS och undervoltade där, men inget fungerade i slutändan.

G75VW-FS71, inte 3D-skärm. Misstänker att det är en skärm som inte höll måttet för 120hz, men den fungerar bra att köra i 100hz.

Permalänk
Skrivet av Coltrasten:

Försökte båda undervolta/underklocka, låsa P-stater med nvidia inspector. Hade även kontakt med en rysk kille (från denna tråd) som moddade BIOS och undervoltade där, men inget fungerade i slutändan.
G75VW-FS71, inte 3D-skärm. Misstänker att det är en skärm som inte höll måttet för 120hz, men den fungerar bra att köra i 100hz.

Tusen tack Coltrasten, riktigt bra info.
Jag kollade lite på att byta ut GPU:n men det verkar involverar att även byta heat-pipes-kylning och det är en djungel att hitta rätt revision av GTX 660m kortet så jag ger mig inte in på det.

Däremot så testade jag att låsa P-stater med nvidia inspector som du nämnde.
Det funkar förvånansvärt bra. Helt sjukt! Datorn lever igen!

Jag har testat en massa olika GPU stress test och den tuggar sig igenom alla om jag gör en genväg som pekar mot nvidiaInspector.exe följt av ”-setPstateLimit:0,1”.
Det går även bra att spela på den flera timmar utan någon krasch.

Det enda som datorn inte klarar är att ta sig igenom ett PCMark10 test.
Den kraschar halvvägs igenom. Jag fattade först inte varför, men om jag har Nv inspector igång så ser jag på graferna att den under testerna går upp i 920mV på GPU:n. Inom ett par sekunder så dör datorn med svart skärm.
Jag fattar inte detta riktigt eftersom spänningen borde bara ligga mellan 800mV och 900mV.

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850