GTX 980 MSI Gaming vs Gigabyte Windforce 3X vs Evga Super clocked

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Jul 2013

GTX 980 MSI Gaming vs Gigabyte Windforce 3X vs Evga Super clocked

Någon här som har en benchmark/comparison mellan dessa 3 kort? Känner inte att jag inte vill köpa fel kort för 5500

| 'The Crispy' | Corsair Carbide Air 540 Black >> i7-4790K >> ASUS ROG Maximus VII Ranger >> MSI GTX 980 4G 2-way SLI >> Corsair Dominator Platinum DDR3 1866MHz 16GB (4x4) >> Corsair HX850i >> Corsair H105 >> Corsair FORCE LX 256GB >> Seagate Barracuda 2TB 7200 RPM >> NZXT Mix 2 Fan controller
| 'Peripherals' | BENQ 27" BL2710PT (2560x1440) >> BENQ 24" BL2405HT (1920x1080) 

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av crispybagel:

Någon här som har en benchmark/comparison mellan dessa 3 kort? Känner inte att jag inte vill köpa fel kort för 5500

Tja denna sida är väl inte helt fel iaf: http://www.guru3d.com/articles-pages/asus-geforce-gtx-980-str...

Tänk på att vissa av dessa kort har semipassiv fläkt, vilket innebär att fläkten inte går igång förrän efter en viss temperatur (runt 60 grader C).

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av crispybagel:

De presterar i princip identiskt och den lilla skillnad som nu eventuellt skulle kunna uppstå kan du själv justera genom överklockning. Fundera istället på det som Jalle64 nämner, dvs vissa features som kanske är smartare att ha just som semi-passiv fläkt.
Säker på att MSI har det och tror att Gigabytekortet har det men tror inte EVGA kortet har en sådan feature (ej säker).
Sen kanske du gillar ett visst färgschema mer än ett annat?
Slutligen hade jag kollat på ljudnivåer då de kan variera mellan tillverkarna. MSI kortet har jag själv (dock 970) och tycker inte det låter så brutalt mycket. Haft ett EVGA kort och tyckte det lät mycket. Gigabyte har jag testat (dock äldre kort) men tyckte inte det lät värst mycket det heller.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

@Mocka: Om du skyndar dig kan du köpa Gigabyte-kortet för 4500 på komplett.
Se tipstråden för mer info.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

@crispybagel: Oj, fel person Se ovan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

@dix_xib: Haha tänkte la det Dock bra pris för 980 men för lite upgrade mot 970.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av crispybagel:

Skrivet av Jalle64:

Tja denna sida är väl inte helt fel iaf: http://www.guru3d.com/articles-pages/asus-geforce-gtx-980-str...

Tänk på att vissa av dessa kort har semipassiv fläkt, vilket innebär att fläkten inte går igång förrän efter en viss temperatur (runt 60 grader C).

Skrivet av Mocka:

De presterar i princip identiskt och den lilla skillnad som nu eventuellt skulle kunna uppstå kan du själv justera genom överklockning. Fundera istället på det som Jalle64 nämner, dvs vissa features som kanske är smartare att ha just som semi-passiv fläkt.
Säker på att MSI har det och tror att Gigabytekortet har det men tror inte EVGA kortet har en sådan feature (ej säker).
Sen kanske du gillar ett visst färgschema mer än ett annat?
Slutligen hade jag kollat på ljudnivåer då de kan variera mellan tillverkarna. MSI kortet har jag själv (dock 970) och tycker inte det låter så brutalt mycket. Haft ett EVGA kort och tyckte det lät mycket. Gigabyte har jag testat (dock äldre kort) men tyckte inte det lät värst mycket det heller.

Dold text

Ja, men tänk också på EVGAs Grymma garantiregler, samt möjlighet till uppgradering

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av OskarW90:
Dold text

Ja, men tänk också på EVGAs Grymma garantiregler, samt möjlighet till uppgradering

Ja det är sant. TS får ju välja, antingen bra garantivillkor men högljutt system eller sämre garantivillkor men tystare system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Mocka:

Ja det är sant. TS får ju välja, antingen bra garantivillkor men högljutt system eller sämre garantivillkor men tystare system.

Inte för att jag skulle klassa varken Nvidias ref kylare eller ACX kylaren från EVGA som "högljudda"

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av crispybagel:

Väljer du Gigabyte ska du gå på deras "Gaming G1" modell..inte Windforce..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av OskarW90:

Inte för att jag skulle klassa varken Nvidias ref kylare eller ACX kylaren från EVGA som "högljudda"

Vi får väl se när fler reviews av 980Ti modeller släpps

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Mocka:

Inte alls? Blir absolut inte ett högljutt system med EVGA kortet. Fläkten är semipassiv såsom MSI och asus och decibellen ligger och hovrar runt samma på dessa korten. Skillnaden är att EVGA kortet (superclocked ACX 2.0 varianten) är klockad lite högre från fabrik.

Läs olika recensioner och kolla vet ja! Jag valde mellan ASUS, MSI och EVGA primärt och landade på EVGA kortet efter att ha läst flertalet tester. Det EVGA vann på för mig var garantivillkoren, step-up programmet, prestandan samt att det har semi-passiv fläkt vilket jag ville ha sedan mitt msi 970.

Här kan du läsa lite angående MSI vs EVGA åtminstone. Men bara googla, finns massa jämförelser på nätet! http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/en-ny-her...

Antec 300 / Asus Z-97 A / i5 4690k / EVGA GTX 980 Sc Acx 2.0 " / 16 gig ddr 3 RAM / Samsung 850 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Aja82:

Inte alls? Blir absolut inte ett högljutt system med EVGA kortet. Fläkten är semipassiv såsom MSI och asus och decibellen ligger och hovrar runt samma på dessa korten. Skillnaden är att EVGA kortet (superclocked ACX 2.0 varianten) är klockad lite högre från fabrik.

Läs olika recensioner och kolla vet ja! Jag valde mellan ASUS, MSI och EVGA primärt och landade på EVGA kortet efter att ha läst flertalet tester. Det EVGA vann på för mig var garantivillkoren, step-up programmet, prestandan samt att det har semi-passiv fläkt vilket jag ville ha sedan mitt msi 970.

Här kan du läsa lite angående MSI vs EVGA åtminstone. Men bara googla, finns massa jämförelser på nätet! http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/en-ny-her...

Jag hade förvisso ett 780Ti som måste haft ACX 1.0 kylaren så den nya revisionen kanske är bättre

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014

EVGA, ett helt grymt kort sett till prestanda/krona.

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2014

Jag har själv Evga 980 och den låter ingenting, vart har ni fått det ifrån??

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Fenerim:

Jag har själv Evga 980 och den låter ingenting, vart har ni fått det ifrån??

Jo vi har fått det ifrån att de tyvärr har/hade olika kylarbuilds på de sämre korten inkl GTX970 vilka inte alls kylde lika bra som toppmodellen GTX980. De har fått krypa till korset med detta och uppdatera dessa till bra diton. Har för mig att detta togs upp i en av fredagspanelerna här på SC.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud