Behöver jag både fysik 2 och 1?

Permalänk
Medlem

Behöver jag både fysik 2 och 1?

Hej alla

Jag har en fråga, det står att jag behöver bara fysik 2 för att komma in i ett speciellt program. Menar de bara fysik 2 eller också fysik 1? Samma sak är det för matte det står att man måste ha E i matte 3, behöver man också E i matte 1 och 2 för att söka?

Tack

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju inte läsa fysik 2 utan att läsa fysik 1 först så ja, de menar båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du måste läsa kurser i ordning -- 1 och sen 2 och sen 3. Dessutom får du oftast (kan finnas undantag som jag inte känner till) inte läsa flera bokstavsvarianter av en kurs även om de har mycket olika innehåll -- du får alltså inte läsa både Historia 2a (världshistoria) och Historia 2b (kulturhistoria), till exempel.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du kan ju inte läsa fysik 2 utan att läsa fysik 1 först så ja, de menar båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte helt sant, jag fick IG på Fysik A under gymnasiet men fick läsa B kursen som jag även klarade.
Har idag kompletterat med Fysik 1a då det störde mig att jag bara klarade B kursen.
Visst läste jag A kursen innan, men det verkar inte vara så höga krav på att man faktiskt klarar kursen.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Inte helt sant, jag fick IG på Fysik A under gymnasiet men fick läsa B kursen som jag även klarade.
Har idag kompletterat med Fysik 1a då det störde mig att jag bara klarade B kursen.
Visst läste jag A kursen innan, men det verkar inte vara så höga krav på att man faktiskt klarar kursen.

Det är fortfarande sant. IG är ett betyg och räknas som en avklarad kurs.
Det betyget står dock för att du ej klarad kursen så det är inget man vill ha med sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du kan ju inte läsa fysik 2 utan att läsa fysik 1 först så ja, de menar båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, så om om det står att jag behöver fysik 2 och jag fick ett E i fysik 2, medans jag fick F i fysik 1 då måste jag plugga komvux för att få ett E i fysik 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Du måste läsa kurser i ordning -- 1 och sen 2 och sen 3. Dessutom får du oftast (kan finnas undantag som jag inte känner till) inte läsa flera bokstavsvarianter av en kurs även om de har mycket olika innehåll -- du får alltså inte läsa både Historia 2a (världshistoria) och Historia 2b (kulturhistoria), till exempel.

Aha, så om om det står att jag behöver fysik 2 och jag fick ett E i fysik 2, medans jag fick F i fysik 1 då måste jag plugga komvux för att få ett E i fysik 1?