Fundementalt trasig iPhone 6.

Permalänk
Medlem

Fundementalt trasig iPhone 6.

Hej!
Det är såhär att jag via Telenor hämtade ut en helt ny iPhone 6 den 27 mars. Detta gjorde jag pga ett nytecknat familjeabonnemang där jag valde att betala extra för att få ut en iPhone 6.

Problemet är att mobilen slutade fungera, och jag lämnade in den på service den 30 april. Skärmen tvärdog. Jag har inte tappat den eller någonting, den bara dog. Mobilen spelar fortfarande upp ljud, vibrerar och dylikt.

Den 19 maj så fick jag ett SMS av Telenor att min telefon nu var färdig och jag kunde hämta ut den. Det gjorde jag, men samma problem uppstod några timmar därefter. Detta slutade såklart i att jag fick gå tillbaka till Telenor och lämna in den igen den 21 maj. Jag bad dem även reklamera den eftersom jag inte har någon lust att fortsätta betala för en produkt som har varit trasig från början.

Nu kollade jag deras service-sida (emrox network eller något sånt) där man kan se hur servicen går och vad de gör med telefonen. Här står nu att de fortfarande inte har hittat något fel på telefonen samt att den är på väg tillbaka. (dvs ej reklamerad)

Hur gör jag för att slippa bli lurad av Telenor? Jag har ingen lust att betala 600kr i månaden för ingenting. Jag har nu inte haft någon telefon i snart 2 månader som jag betalat för.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Hej!
Det är såhär att jag via Telenor hämtade ut en helt ny iPhone 6 den 27 mars. Detta gjorde jag pga ett nytecknat familjeabonnemang där jag valde att betala extra för att få ut en iPhone 6.

Problemet är att mobilen slutade fungera, och jag lämnade in den på service den 30 april. Skärmen tvärdog. Jag har inte tappat den eller någonting, den bara dog. Mobilen spelar fortfarande upp ljud, vibrerar och dylikt.

Den 19 maj så fick jag ett SMS av Telenor att min telefon nu var färdig och jag kunde hämta ut den. Det gjorde jag, men samma problem uppstod några timmar därefter. Detta slutade såklart i att jag fick gå tillbaka till Telenor och lämna in den igen den 21 maj. Jag bad dem även reklamera den eftersom jag inte har någon lust att fortsätta betala för en produkt som har varit trasig från början.

Nu kollade jag deras service-sida (emrox network eller något sånt) där man kan se hur servicen går och vad de gör med telefonen. Här står nu att de fortfarande inte har hittat något fel på telefonen samt att den är på väg tillbaka. (dvs ej reklamerad)

Hur gör jag för att slippa bli lurad av Telenor? Jag har ingen lust att betala 600kr i månaden för ingenting. Jag har nu inte haft någon telefon i snart 2 månader som jag betalat för.

Tack!

Kvarstår problemet efter tre reparationer så får du en ny telefon. Du lär även snacka med telenor om att få tillbaka pengarna du betalt under tiden telefonen under fungerade.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Fixa reparation via Apple?
https://selfsolve.apple.com/

Permalänk
Inaktiv

Om du bor i Stockholm så rekommenderar jag en resa till Applestore i Täby. Där får du din telefon utbytt direkt. Utan tjafs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta det med Apple direkt det är supersmidigt. De skickar ut ett bud som hämtar telefonen sen får du en ny/reparerad inom en vecka.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kvarstår problemet efter tre reparationer så får du en ny telefon. Du lär även snacka med telenor om att få tillbaka pengarna du betalt under tiden telefonen under fungerade.

Kvarstår problemet efter två reparationer (dvs tredje gången man reklamerar samma fel) har man enligt praxis rätt att häva köpet (se kommentarerna till KKöpL 26§).

Vid en reklamation har köparen rätt att välja mellan 1. Reparation 2. Omleverans 3. Prisavdrag/ersättning 4. Hävning (KKöpL 22§). Väljer köparen alternativ 3 eller 4 får säljaren, om denne så önskar, istället vidta åtgärd 1 eller 2 på eget bevåg (KKöpL 27§). Väljer köparen alternativ 1 eller 2 får säljaren, om denne kan visa att det av köparen valda alternativet är oskäligt dyrt, istället vidta det andra av dessa två alternativ (KKöpL 26§). Detta innebär att köparen oftast får acceptera ett par reparationsförsök även om denne valt omleverans (trots att många säljare slarvar vad gäller att visa att omleverans är oproportionellt dyrt i förhållande till reparation).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Glöm inte att felet ska konstateras en tredje gång på verkstad, många som missar det.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Att erhålla en ny på tredje försöket gäller endast om det faktiskt är något fel, eller servicegubbarna är generösa/inte orkar bry sig.

annars kan ju vem som helst köpa vad som helst och skicka in 3 gånger och skrika mot företag de hatar

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Glöm inte att felet ska konstateras en tredje gång på verkstad, många som missar det.

Skrivet av geson:

Att erhålla en ny på tredje försöket gäller endast om det faktiskt är något fel, eller servicegubbarna är generösa/inte orkar bry sig.

annars kan ju vem som helst köpa vad som helst och skicka in 3 gånger och skrika mot företag de hatar

Självklart gäller det endast godkända reklamationer (vilket ofta innebär att de skall verifieras av verkstad)...och att det rör sig om samma fel alla tre gångerna, vid olika fel brukar praxis vara hävning vid fjärde godkända reklamationen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Säker på att skärmen är trasig? Testat att i ett sådant läge starta om telefonen (hålla in hemknapp+power tills apple logo syns)? Hänt rätt mycket på min och flera andras telefoner sedan någon uppdatering tillbaka. Skärmen vägrar starta efter att legat i viloläge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Säker på att skärmen är trasig? Testat att i ett sådant läge starta om telefonen (hålla in hemknapp+power tills apple logo syns)? Hänt rätt mycket på min och flera andras telefoner sedan någon uppdatering tillbaka. Skärmen vägrar starta efter att legat i viloläge.

Låter som kvalité! Glad att jag gick på Droid vägen denna gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Låter som kvalité! Glad att jag gick på Droid vägen denna gången.

Mjukvarubuggar händer, haft lika stora problem med androidenheter.

Permalänk
Medlem

Varför kontaktar du inte Apple supporten istället om du får problem, det har en brutalt bra support och fort går det också!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE