Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Blir lite tillbaka för mig i år ser det ut som. Hundra spänn till ska in preliminärt, men jag har en bostadsaffär att deklarera. Den går förhoppningsvis jämt upp med förbättringsavdrag inräknat. Sen har jag reseavdrag för ett halvår, blir kanske 7-8k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Riktigt tragiskt är det ju att behöva betala tillbaka ett par tusen precis när man ska hålla semester.
Nä tack, då vill jag hellre ha tillbaka pengar i skatteåterbäring.

Öh, va?! Bättre att ha tillgång till pengarna och låna från staten än tvärtom, är ju ett på riktigt räntefritt lån så länge man betalar in innan 12 feb året efter.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Öh, va?! Bättre att ha tillgång till pengarna och låna från staten än tvärtom, är ju ett på riktigt räntefritt lån så länge man betalar in innan 12 feb året efter.

Japp, så är det. Restskatt är bra.

Själv får jag betala 13500 i år mindre än jag trodde. Det som svider är kyrkoskatten som jag aldrig kommer ihåg att gå ur, samt radiotjänsten nu :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Var kommer 8350kr från? Allt jag hittar säger 2500kr
Nu hitta jag det. Det är schablonbeloppet du menar. Men det är ju inte vad du betalar i skatt utan du betalar 30% av schablonbeloppet dvs 2500kr.

Jag vet ju själv att det är hela summa man betalar varför tror du annars jag får betala 4472 varje år?
Det är det jag säger reglerna är konstiga att förstå men eftersom jag själv vet att man får betala 1.67%
står till och med på deklarationen varje år. låter bra med 0.5% men så är det inte i slutändan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jag vet ju själv att det är hela summa man betalar varför tror du annars jag får betala 4472 varje år?
Det är det jag säger reglerna är konstiga att förstå men eftersom jag själv vet att man får betala 1.67%
står till och med på deklarationen varje år. låter bra med 0.5% men så är det inte i slutändan.

Skicka en bild där det står du betalar hela summan för så funkar inte schablonbelopp. Då det funkar precis likadant med isk dvs man räknar fram ett schablonbelopp och skattar 30% på det.

Din vinst: 268 320
Din skatt: 268 320 x 0,005 = 1 341,6
Schablonbelopp i deklaration: 1 341,6 / 0,3 = 4472

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jag vet ju själv att det är hela summa man betalar varför tror du annars jag får betala 4472 varje år?
Det är det jag säger reglerna är konstiga att förstå men eftersom jag själv vet att man får betala 1.67%
står till och med på deklarationen varje år. låter bra med 0.5% men så är det inte i slutändan.

Reglerna är enkla att förstå, skatteverket skriver dessutom svart på vitt hur det är, något som du själv länkat till. Man betalar ca 0,5% på uppskovsbeloppet, dvs att man betalar 30% av schablonintäkten (1,67%).

Permalänk
Medlem

18,8k tillbaka på skatten i Sverige, beror dock på att att jag flydde landet 1 september, så blev onödigt mycket inbetalat under året.

$1300 tillbaka i USA av samma anledning. Ska balansera upp sig nästa år!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

6600 tillbaka i år
Kommer dock behöva deklarera bostadsförsäljning så pengarna kommer sent.

Fick lära mig om kapitaltillskott när jag läste preliminära deklarationen. Det var sista spiken som behövdes för att slippa skatta för vinsten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Skicka en bild där det står du betalar hela summan för så funkar inte schablonbelopp. Då det funkar precis likadant med isk dvs man räknar fram ett schablonbelopp och skattar 30% på det.

Din vinst: 268 320
Din skatt: 268 320 x 0,005 = 1 341,6
Schablonbelopp i deklaration: 1 341,6 / 0,3 = 4472

så berätta nu för mig hur man räknar då det står likadant på alla deklarationer jag kan bläddra bakåt på digitalt.

uppskovet är alltid hela beloppet man har i vinst inte dom procent man ske betala på vinsten

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Som senaste 10 åren, betalat 1000kr extra från lönen varje månad, fick 5000 tillbaka.

Sa upp medlemskap till kyrkan för 3 år sedan, ingen förändring fast jag ser några tusen mindre skatt varje år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

https://i.imgur.com/PMqih3O.jpg

så berätta nu för mig hur man räknar då det står likadant på alla deklarationer jag kan bläddra bakåt på digitalt.

uppskovet är alltid hela beloppet man har i vinst inte dom procent man ske betala på vinsten

Ja, en schablonintäkt beskattas med 30%. En intäkt är inte den skatt du skall betala utan beloppet som skall beskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

https://i.imgur.com/PMqih3O.jpg

så berätta nu för mig hur man räknar då det står likadant på alla deklarationer jag kan bläddra bakåt på digitalt.

uppskovet är alltid hela beloppet man har i vinst inte dom procent man ske betala på vinsten

285 785 x 0,0167 = 4 773 schablonbelopp
4 773 x 0,3 = 1432 skatt

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, en schablonintäkt beskattas med 30%. En intäkt är inte den skatt du skall betala utan beloppet som skall beskattas.

Hela uppskovet räknas som det där av att man inte kan räkna med 0,5% utan man får räkna med 1,67%
därför jag säger att det blir ganska mycket pengar.
Men det får väl dom som tänker använda uppskov se själva efter 2 år då man inte betalar för det första året.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Hela uppskovet räknas som det där av att man inte kan räkna med 0,5% utan man får räkna med 1,67%
därför jag säger att det blir ganska mycket pengar.
Men det får väl dom som tänker använda uppskov se själva efter 2 år då man inte betalar för det första året.

Har vi inte förklarat detta typ 5 gånger nu. Vilken bit är det du inte förstår?

Vinst x 1,67% = schablonbelopp
Schablonbelopp x 30% = skatt

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Hela uppskovet räknas som det där av att man inte kan räkna med 0,5% utan man får räkna med 1,67%
därför jag säger att det blir ganska mycket pengar.
Men det får väl dom som tänker använda uppskov se själva efter 2 år då man inte betalar för det första året.

Från skatteverkets hemsida (https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsa...);

"Schablonintäkten är 1,67 procent av det uppskovsbelopp som du har vid ingången av det inkomstår som du deklarerar för. Skatten på schablonintäkten är 30 procent. Det innebär att skatten att betala blir cirka 0,5 procent av själva uppskovsbeloppet (1,67 procent x 30 procent = cirka 0,5 procent).

Schablonintäkten är förifylld på din inkomstdeklaration (ingår vid punkt 7.1 – Schablonintäkter). Är schablonintäkten inte förifylld räknar du ut den själv som i exemplet nedan och fyller i den vid punkt 7.1.

Exempel på hur du räknar ut schablonintäkt och årlig kostnad
Du har sålt en villa med 500 000 kronor i vinst och har fått slutligt uppskov med hela vinsten. Ditt uppskovsbelopp är alltså 500 000 kronor. Schablonintäkten på ditt uppskovsbelopp är 8 350 kronor (1,67 procent av 500 000 kronor). Du betalar 2 505 kronor (30 procent av 8 350 kronor) i årlig skatt för ditt uppskov."

Jag har svårt att se vad som skulle vara komplicerat att förstå med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Exempel på hur du räknar ut schablonintäkt och årlig kostnad
Du har sålt en villa med 500 000 kronor i vinst och har fått slutligt uppskov med hela vinsten. Ditt uppskovsbelopp är alltså 500 000 kronor. Schablonintäkten på ditt uppskovsbelopp är 8 350 kronor (1,67 procent av 500 000 kronor). Du betalar 2 505 kronor (30 procent av 8 350 kronor) i årlig skatt för ditt uppskov."

Jag har svårt att se vad som skulle vara komplicerat att förstå med detta.

Det är en uträkning i flera steg, det kan vara komplicerat... Mensas figure-reasoning-test bl.a. bygger på att kunna räkna i flera steg/dimensioner.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Har vi inte förklarat detta typ 5 gånger nu. Vilken bit är det du inte förstår?

Vinst x 1,67% = schablonbelopp
Schablonbelopp x 30% = skatt

Det handla mer om att man inte bara kan räkna med att dom drar 0,5% utan att det är mer än det man betalar på deklarationen.
Det är väl det som man ser på deklarationen som är intressant?

Vet dom som räknat med 0,5% och sedan när dom får deklarationen så är summan 3 gånger så hög och då inser dom att det är dumt med uppskov.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är en uträkning i flera steg, det kan vara komplicerat... Mensas figure-reasoning-test bl.a. bygger på att kunna räkna i flera steg/dimensioner.

Vilken tur att man inte behöver räkna ut det själv då. Så långe man har klarat av att räkna fram vilken vinst man har gjort så sköter sig resten automagiskt.

Jag hävdar fortfarande dock att det inte är komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det handla mer om att man inte bara kan räkna med att dom drar 0,5% utan att det är mer än det man betalar på deklarationen.
Det är väl det som man ser på deklarationen som är intressant?

Vet dom som räknat med 0,5% och sedan när dom får deklarationen så är summan 3 gånger så hög och då inser dom att det är dumt med uppskov.

Vilken summa är 3 gånger så hög? Den faktiska skatten eller schablonbeloppet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det handla mer om att man inte bara kan räkna med att dom drar 0,5% utan att det är mer än det man betalar på deklarationen.
Det är väl det som man ser på deklarationen som är intressant?

Vet dom som räknat med 0,5% och sedan när dom får deklarationen så är summan 3 gånger så hög och då inser dom att det är dumt med uppskov.

Det är ganska enkelt, om den faktiska skatten är högre än ca 0,5% av uppskovsbeloppet så är det fel i deklarationen och man måste ändra det. Sist och slutligen är det ditt ansvar att lämna korrekta uppgifter enligt skattelagstiftningen och den är tydlig på den här punkten. Man skall ta upp 1,67% av uppskovsbeloppet som schablonintäkt och betala 30% av det i skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Du har inga stora/dyra lån? Det är ju inte bara vad arbetsgivaren drar som påverkar slutskatten.

Skrivet av Mindfighter:

Du får gräva i vad det kan vara, t.ex. ränteavdrag eller liknande?
Hittar du anledningen, så ska du leta upp tjänsten "Jämkning" på skatteverket.se och fylla i, så får du ny skattsedel att ge till HR med mer korrekt skattesats.

Skrivet av Json_81:

Har du bonus eller liknande där engångsskatt dras är den på 50% om du ligger över brytpunkten.
Andra former av rörlig lön kan ställa till det med.

Utöver ränteavdrag etc som andra nämnt.

Ontopic, ca 7700 tillbaka före avdrag så borde hamna på 14-15k.

Inget av ovanstående. Jag jobbar på, får lön, grämer mig över att den är så låg efter skatt och så har jag fått vara nöjd med det då HR/Lön sagt att allt stått rätt till. Men ja, beroende på vad de svarar mig nu när jag kontaktat dem igen, kanske en jämkning eller liknande blir aktuellt! Helt jävla ohållbart att få tillbaka 30 000 kronor utan ränta varje år.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

@Wifi: har du tittat i skattetabellen och jämfört vad du faktiskt skall betala i skatt och den skatten som dras för dig?

Permalänk
Medlem

24.505 kr trillar in på kontot i april. Var väntat pga byte av jobb, föräldraledighet osv.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jag vet ju själv att det är hela summa man betalar varför tror du annars jag får betala 4472 varje år?
Det är det jag säger reglerna är konstiga att förstå men eftersom jag själv vet att man får betala 1.67%
står till och med på deklarationen varje år. låter bra med 0.5% men så är det inte i slutändan.

Skrivet av vinylens:

https://i.imgur.com/PMqih3O.jpg

så berätta nu för mig hur man räknar då det står likadant på alla deklarationer jag kan bläddra bakåt på digitalt.

uppskovet är alltid hela beloppet man har i vinst inte dom procent man ske betala på vinsten

Det står ju att din schablonintäkt är 4472 kr och detta innebär att din skatt blir 30% av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Japp, så är det. Restskatt är bra.

Själv får jag betala 13500 i år mindre än jag trodde. Det som svider är kyrkoskatten som jag aldrig kommer ihåg att gå ur, samt radiotjänsten nu :/

Jag tänkte att jag skulle göra det "gratis" genom att göra det själv. Det kostade mig 2 år med skatt. Efter andra året tänkte jag att det är rimligare att betala en tjänst 120kr att gå ut åt mig än att betala tusentals kronor i skatt för att jag glömmer det ett år till. Använd en tjänst som denna eller annan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisism8:

Jag tänkte att jag skulle göra det "gratis" genom att göra det själv. Det kostade mig 2 år med skatt. Efter andra året tänkte jag att det är rimligare att betala en tjänst 120kr att gå ut åt mig än att betala tusentals kronor i skatt för att jag glömmer det ett år till. Använd en tjänst som denna eller annan.

Kostar ingenting att gå ur svenska kyrkan. Varför ska man betala någon att göra det?

https://www.svenskakyrkan.se/medlem/uttrade_ur_svenska_kyrkan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

Japp, så är det. Restskatt är bra.

Själv får jag betala 13500 i år mindre än jag trodde. Det som svider är kyrkoskatten som jag aldrig kommer ihåg att gå ur, samt radiotjänsten nu :/

Radiotjänsten kan inte längre jaga dig, numera betalar du direkt via Skatteverket. Helt befängt att finansiera melodifestival. Kollar inte alls får linjärtv och svts produktion.

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Radiotjänsten kan inte längre jaga dig, numera betalar du direkt via Skatteverket. Helt befängt att finansiera melodifestival. Kollar inte alls får linjärtv och svts produktion.

Tyckte det var lite kul att jävlas med radiotjänst när de ringde, de var ju skyldiga mig 50kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Kostar ingenting att gå ur svenska kyrkan. Varför ska man betala någon att göra det?

https://www.svenskakyrkan.se/medlem/uttrade_ur_svenska_kyrkan

Jag skrev ju precis det -_-

Permalänk
Medlem

12 000 tillbaka för mig, 8000 tillbaka för frun. Härligt tillskott i semesterkassan!

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.