Permalänk
Medlem

Får 14000 tillbaka, välbehövligt nu när jag precis flyttat.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Inget av ovanstående. Jag jobbar på, får lön, grämer mig över att den är så låg efter skatt och så har jag fått vara nöjd med det då HR/Lön sagt att allt stått rätt till. Men ja, beroende på vad de svarar mig nu när jag kontaktat dem igen, kanske en jämkning eller liknande blir aktuellt! Helt jävla ohållbart att få tillbaka 30 000 kronor utan ränta varje år.

Har du kollat skattetabellen så de drar rätt? Det är ingen liten arbetsgivare som inte förstår att skatten inte är ex 34% utan man ska kolla i tabell 34?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Ni som räknar med att få tillbaka 1000-lappar på reseavdrag, hur långt pendlar ni egentligen?
Och finns det inga kommunala färdmedel?

Ingen av er som har förmånsbil? Om ni har, hur får ni isf ihop tillräcklig körsträcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ni som räknar med att få tillbaka 1000-lappar på reseavdrag, hur långt pendlar ni egentligen?
Och finns det inga kommunala färdmedel?

Ingen av er som har förmånsbil? Om ni har, hur får ni isf ihop tillräcklig körsträcka?

Reseavdrag får man göra även för kollektivt resande.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ni som räknar med att få tillbaka 1000-lappar på reseavdrag, hur långt pendlar ni egentligen?
Och finns det inga kommunala färdmedel?

Ingen av er som har förmånsbil? Om ni har, hur får ni isf ihop tillräcklig körsträcka?

Nu tar jag milersättning istället men jag har 2,6 mil till jobbet och det går en buss dit så man är där 11 sen ingen hem börjar 7:30.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Och finns det inga kommunala färdmedel?

Jag bor mitt i Trondheim. Skulle jag ta bussen till jobbet så skulle jag bli 3 timmar førsenad. Dessutom skulle det ta mer æn 3 gånger så længe som med bil att ta sig till jobbet!

Jag får nog betala tillbaks en del i år. Brukar hamna ganska næra 0 vanligen men det blev lite mer jobb æn beræknat i år.

I Norge får 1,17% rænta på skatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ni som räknar med att få tillbaka 1000-lappar på reseavdrag, hur långt pendlar ni egentligen?
Och finns det inga kommunala färdmedel?

Ingen av er som har förmånsbil? Om ni har, hur får ni isf ihop tillräcklig körsträcka?

Jag lägger in ca mellan 3.000mil till 3500mil, i varje deklaration.
Börjar tidig morgon 04:30 ingen finns inga färdmedel annat än bil vid dom tiderna hos mig.
Men fasiken hade man sluppit att pendla dessa mil hade man sparat mer än vad man får tillbaka på deklarationen ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisism8:

Jag skrev ju precis det -_-

Sry. Hade missuppfattat ditt inlägg trots att jag hade läst det flera gånger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skanepiraten:

Jag lägger in ca mellan 3.000mil till 3500mil, i varje deklaration.
Börjar tidig morgon 04:30 ingen finns inga färdmedel annat än bil vid dom tiderna hos mig.
Men fasiken hade man sluppit att pendla dessa mil hade man sparat mer än vad man får tillbaka på deklarationen ^^

Ja, det är lite lustigt, verkar som att folk som bor där det finns gott om kommunala färdmedel som alternativ tror att man tjänar pengar på att ta egen bil till och från jobbet. Det är en stor utgiftspost för den som pendlar med egen bil men allt folk ser är att det finns ett avdrag för resor till och från jobbet och det är ju orättvist för jag som går till jobbet får ju inte göra något avdrag. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Ja, det är lite lustigt, verkar som att folk som bor där det finns gott om kommunala färdmedel som alternativ tror att man tjänar pengar på att ta egen bil till och från jobbet. Det är en stor utgiftspost för den som pendlar med egen bil men allt folk ser är att det finns ett avdrag för resor till och från jobbet och det är ju orättvist för jag som går till jobbet får ju inte göra något avdrag. Suck.

Hade du otur nu med orättvise-spåret? Eller hur tänkte du när du skrev det?

Jag själv var nyfiken iom flertalet verkar räkna med flera tusen i reseavdrag. Jag reflekterade inte över att man faktiskt får ersättning för kommunala medel och hade inte koll på vad det kostar utanför SL-gränsen.

Själv kan jag inte nyttja det då jag dels kör förmånsbil och dels är på kontoret ungefär 3-5 ggr/mån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Hade du otur nu med orättvise-spåret? Eller hur tänkte du när du skrev det?

Jag själv var nyfiken iom flertalet verkar räkna med flera tusen i reseavdrag. Jag reflekterade inte över att man faktiskt får ersättning för kommunala medel och hade inte koll på vad det kostar utanför SL-gränsen.

Själv kan jag inte nyttja det då jag dels kör förmånsbil och dels är på kontoret ungefär 3-5 ggr/mån.

Nej det tror jag inte, att jag hade otur. Men du får gärna utveckla det om du anser att så är fallet.

Nu skrev jag rent allmänt då man ofta får läsa/höra sådant från folk som faktiskt på allvar tror att man tjänar pengar på dessa avdrag. Det är lite som att de skulle tro att man kan bli rik på att panta sina egna pantflaskor...

Nu har man ju (fast det är väl sista året; reglerna för avdrag har väl gjorts om?) dessutom ett avdrag på 11000 kronor från den summa man deklarerar som reseavdrag. Det är nog för att slippa behöva godkänna avdrag från 99% av de som ändå har förmånen att kunna åka kommunalt till och från jobbet.

Själv åker jag 80 km tur och retur varje arbetsdag. Det blir mycket pengar i slutändan och reseavdraget är bara ett litet plåster på såren.

Permalänk
Medlem

Blir att betala tillbaka 11,5k ungefär hälften så mycket som jag fick betala tillbaka förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ni som räknar med att få tillbaka 1000-lappar på reseavdrag, hur långt pendlar ni egentligen?
Och finns det inga kommunala färdmedel?

Ingen av er som har förmånsbil? Om ni har, hur får ni isf ihop tillräcklig körsträcka?

4 mil till jobbet, tar jag bussen kommer jag hem morgonen efter, för sent för att hinna med den dagens buss till jobbet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

3600 kr+reseavdrag kommer jag att få tillbaka

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

inget besked än.. är jag den enda som inte fått än ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ni som räknar med att få tillbaka 1000-lappar på reseavdrag, hur långt pendlar ni egentligen?
Och finns det inga kommunala färdmedel?

Ingen av er som har förmånsbil? Om ni har, hur får ni isf ihop tillräcklig körsträcka?

Får inget för resor till och från jobbet, är ca 9km enkel resa.
Har förmånsbil och kör över 3000 mil i tjänsten så får tillbaka skatten på 25% av den.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Otori:

Ni som räknar med att få tillbaka 1000-lappar på reseavdrag, hur långt pendlar ni egentligen?
Och finns det inga kommunala färdmedel?

Ingen av er som har förmånsbil? Om ni har, hur får ni isf ihop tillräcklig körsträcka?

4-4,5 mil till jobbet enkel väg. Lokaltrafik finns, men fungerar inte de dagar jag måste lämna/hämta kids på dagis/skola och dessutom måste jag räkna med minst ett missat byte (använder tre linjer med två olika transportmedel). Så lär räkna hem kanske 12-15kkr i körersättning.

EDIT:
Enligt Skatteverkets egen räknesnurra blir totalt avdragsgillt belopp 42'125kr. Räkna av 11'000kr, och sen *0,3 så får jag strax under 10kkr tillbaka för körningen. Och sen 7200kr på det för den vanliga återbäringen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

4-4,5 mil till jobbet enkel väg. Lokaltrafik finns, men fungerar inte de dagar jag måste lämna/hämta kids på dagis/skola och dessutom måste jag räkna med minst ett missat byte (använder tre linjer med två olika transportmedel). Så lär räkna hem kanske 12-15kkr i körersättning.

EDIT:
Enligt Skatteverkets egen räknesnurra blir totalt avdragsgillt belopp 42'125kr. Räkna av 11'000kr, och sen *0,3 så får jag strax under 10kkr tillbaka för körningen. Och sen 7200kr på det för den vanliga återbäringen.

Hur många dagar räknar du då med under året? 253 är utan avdragen semester... hade du ingen semester?

Permalänk
Medlem

@videopac: vad jag läst så får man inte räkna med dagis och andra sträckor utan hem jobb endast

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

@videopac: vad jag läst så får man inte räkna med dagis och andra sträckor utan hem jobb endast

Han påstod väll inget annat. Men lämnar man och därför inte kan åka kollektivt får man givetvis göra avdrag för hem-jobbet-hem.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Lego Master
Skrivet av videopac:

Hur många dagar räknar du då med under året? 253 är utan avdragen semester... hade du ingen semester?

Äh, fan. Tänkte väl att jag hade missat nåt. Googlade på "arbetsdagar 2019", o körde stenhårt på det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Äh, fan. Tänkte väl att jag hade missat nåt. Googlade på "arbetsdagar 2019", o körde stenhårt på det.

Och inga sjukdagar eller VAB?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Otori:

Och inga sjukdagar eller VAB?

Nej, faktiskt inte. Kan jobba hemifrån om jag är sjuk (eller ta igen senare), och sambon tar nästan alla VAB-dagar av både praktiska och ekonomiska skäl.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, faktiskt inte. Kan jobba hemifrån om jag är sjuk (eller ta igen senare), och sambon tar nästan alla VAB-dagar av både praktiska och ekonomiska skäl.

Jobbar du hemma så bör du ju knappast få avdrag för den fiktiva resan till jobbet
Tror du missade poängen med inlägget lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Äh, fan. Tänkte väl att jag hade missat nåt. Googlade på "arbetsdagar 2019", o körde stenhårt på det.

Hehe, håller det så håller det!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Cerb:

Jobbar du hemma så bör du ju knappast få avdrag för den fiktiva resan till jobbet
Tror du missade poängen med inlägget lite.

Skrivet av videopac:

Hehe, håller det så håller det!

Det är väl inte skattefusk om man bara fumlar?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det är väl inte skattefusk om man bara fumlar?

Jo, faktiskt. Okunskap räcker inte som försvar i domstol

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Dum fråga, hur vet ni redan hur mycket ni får tillbaka på skatten? Står ju 17 Mars på Skatteverkets hemsida.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: kivra
Sen kanske titeln är missvisade för ingen har ju defacto fått några pengar utbetalda än.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

@Sh4d0wfi3nd: kivra
Sen kanske titeln är missvisade för ingen har ju defacto fått några pengar utbetalda än.

Förstått att ingen fått pengarna ännu men diskussionen är ändå redan igång.

Aha, Kivra är bojkott för mig. Skulle ha Kivra för en faktura men dem plockade över allihopa vilket gav mig 8 påminnelseavgifter. Lyckades slippa 7st men tog bort direkt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.