Nikon Objektiv till Sport typ Fotbollsmatcher

Permalänk
Medlem

Nikon Objektiv till Sport typ Fotbollsmatcher

Hej !

Just börjat fotat ....är novis

Undrar vilket prisvärd objektiv att köpa till en Nikon D3100 att fota fotbollsmatcher .

Har ett af-s nikkor 55-300 1 4.5-5.6 g / dx swm vr ed hri 1.4m 4.59 ft O58 inställning på auto bilderna blir sådär .

Vad är skillnad att köpa ett af-s nikkor 70-300 1 4.5-5.6 g / swm vr ed if O67

eller finns det någon annan prisvärd

/Rogge

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver nog snarare en ljusstarkare optik, att byta mellan 2 tämligen likadana ljussvaga optiker kommer inte att påverka särskilt mycket, en beg 70-200/2,8 kan vara en bra början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver nog snarare en ljusstarkare optik, att byta mellan 2 tämligen likadana ljussvaga optiker kommer inte att påverka särskilt mycket, en beg 70-200/2,8 kan vara en bra början.

Håller med här. Har den tidigare modellen (80-200/2,8) och använder det väldigt mycket. Bra optik kostar tyvärr en slant men håll ett öga på begagnatmarknaden, där kommer ibland bra fynd

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag hade tänkt mig max 3000 kr för Objektiv det som du rek... kostar väl mera även begagnat eller ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rogge60:

@mrqaffe: Jag hade tänkt mig max 3000 kr för Objektiv det som du rek... kostar väl mera även begagnat eller ?

Har sett skjutzoomar från ca 2000kr numera.

Kollade på 3100 och den har ju ingen fokusmotor, visste att det var nått galet med den, optiken funkar ju men du får i så fall fokusera manuellt vilket troligen inte är nått större problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Min fokuserar om man trycker ner försiktigt avtrycksknappen med mitt objektiv...

Har du någon sida att hänvisa till där du hittade bilden och priset var runt 2000

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rogge60:

@mrqaffe: Min fokuserar om man trycker ner försiktigt avtrycksknappen med mitt objektiv...

Har du någon sida att hänvisa till där du hittade bilden och priset var runt 2000

Bilden var från nätet, men jag har en sån och den funkar bra, jag har kört Nikon sedan filmtiden och har kvar både en FM 2 och en F90x, jag har också kvar en helt manuell optik (en 300/2,8) förutom zoomen, det är ju samma optik i dem idag bara autofokus med ultraljud och antiskak i dem och de är ju minst sagt svindyra att köpa nya så de får hänga med, jag har aldrig känt mig begränsad av att köra manuellt.

Ditt kamera hus saknar fokusmotor så du kan inte få autofokus på optiker som inte har egen fokusmotor, skjutzoomen har alltså inte fokusmotor utan måste kopplas till ett hus med motor för att få autofokus men fungerar manuellt på hus utan motor.
Nikon har väldigt hög kompatibilitet, i princip allt som är gjort efter 1959 passar ihop när det gäller Nikon, man får bara funktionen efter den pryl som har minst, Canon däremot har bytt system några gånger, det är alltså en bättre begmarknad på Nikondelar, om man kan tänka sig att köra manuellt så går det att få bra optiker billigt.

Priset från 2000 kr är vad de dyker upp för på Blocket och Tradera om de inte är i perfekt "samlarskick" det är ju ofta gamla proffsoptiker som kan vara fula på utsidan men optiskt helt perfekta, min är lite ful på utsidan med repor o bleknat gummi men nyrenoverad mekanik, rengjorda linser och bytt bajonett, den är optiskt sett i toppskick.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förr hade Nikons kameror en fokusmotor i kamera huset, vilket sen anknöt till objektivet med en skruv som manipulerade fokusen.
Sen några år tillbaka så har dom gått över till att ha fokusen inbyggd i objektivet istället.

D3100 är en nyare kamera och saknar därmed fokusmotorn/skruven som sköter fokusen på äldre objektiv. därför måste man fokusera manuellt med de gamla gluggarna. Dom tar fortfarande bra bilder, men jag skulle personligen inte rekommendera manuell fokus för snabba bilder som sport, särskilt inte om man inte är väldigt van vid det.

Håller helt med om de tidigare rekommendationerna ang ett ljusstarkt objektiv dock, f2.8 innebär att du kan använda kortare slutartider och därmed frysa bilden betydligt bättre och dessutom få lite kortare skärpedjup som lyfter fram subjektet ur bakgrunden.

Själv köpte jag en Sigma 70-200 f2.8 på Tradera för några år sedan för 2000-3000. Väldigt prisvärda. Inte riktigt lika skarpt glas som i Nikons objektiv men absolut bra nog.
Det finns några olika varianter av det objektivet beroende på ålder, dom nyare har inbyggd stabilisering och lite bättre glas men är desto dyrare såklart. Har för mig att de två första generationerna hade inbyggt fokus, men saknade stabilisering. 2:a lite bättre glas om jag minns rätt.

Har inte koll på exakta modell namnen för dom men det är lätt att googla fram. Mycket prisvärt objektiv, med autofokus och hyfsat glas. Avsaknaden av stabilisering på de äldre modellerna gör inte så mycket för sport foton, du kommer använda så pass snabba slutartider för att undvika rörelse oskärpa på subjektet så att man inte behöver oroa sig för skakningar ifrån din sida.

Så ja, begangnat Sigma 70-200 f2.8 är min rekomendation. Personligen har jag bara haft goda erfarenheter med Tradera när det gäller att köpa objektiv, kan ta lite tid att hitta rätt modeller till salu och få en bra deal på dom men det är helt klart möjligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Nikon har fortfarande fokusmotor i de stora husen, det är instegsmodellerna de sparat in den på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grizzok:

Förr hade Nikons kameror en fokusmotor i kamera huset, vilket sen anknöt till objektivet med en skruv som manipulerade fokusen.
Sen några år tillbaka så har dom gått över till att ha fokusen inbyggd i objektivet istället.

Det stämmer delvis, det korrekta är att Nikon idag säljer enklare modeller som saknar fokusmotor i kamerahuset, ingen av 3000 eller 5000 serien har fokusmotor i kamerahuset. Dvs AF-D gluggar och äldre typer fokuseras manuellt. Själv har jag aldrig haft någon av dessa enklare DSLR kameror och har alltid sett till att ha en bättre kamera med lite större pixlar som är ljuskänsligare och som har fokusmotor i kamerahuset. De äldre typerna är t ex D70 och D80. Idagsläget sitter jag på en D600.

Men ska du inte köra några D-gluggar utan bara köra AF-S objektiv så kan du ha billiga kamerahus som saknar flera finesser t ex ovan nämnda fokusmotor bland annat.

Ta en titt på denna otroligt bra sajt där SAMTLIGA Nikon objektiv finns med på bild och information. Hoppas fler klickar in på denna länk då den verkligen är värd ett besök om man är Nikonist.

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html

Själv drömmer jag om ett 8 mm f/2.8 Ai-S, det skulle vara ett perfekt allsky objektiv för norrskensfoto, meteorfoto och NLC foto för min del.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

För att "spara" cash kan man kolla på Sigma och Tamron objektiv typ 120-400mm. Mycket billigare än orginalobjektiv.

Jag köpte ett Sigma 150-500 idag, väntar på att få det levererat!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar i första hand fasta brännvidder om man som jag bryr sig mycket om skärpan. För mig skulle en fotbollsmatch mycket väl kunna fotas med ett ultravidvinkelobjektiv, det beror helt på vad du är ute efter. Ska du fota spelarna eller bollen som far omkring snabbt så behöver du ha ett objektiv med inbyggd fokusmotor som kan följa snabbt. Zoom-funktionen är inte alls nödvändig utan kan gärna bytas ut mot bättre skärpa. Titta på länken som jag postade i förra inlägget. Den är väldigt bra.

Tamron och Sigma är idag bra objektiv, kanske inte lika bra som Nikons egna, det skiljer mer om du tar några äldre modeller.

Mitt nästa fototillbehör skulle gärna vara en 24 megapixelsskärm. I dagsläget sitter jag på dubbla 2 megapixelskärmar.. Full HD med andra ord. Det finns inga 24 megapixelskärmar att köpa än, speciellt inte med kravet om att det måste vara IPS eller minst lika bra teknologi. En 4K skärm är ca 8 megapixlar vilket är betydligt bättre än 2 megapixlar för högupplösta bilder.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Kan ett Tamron AF70-200 F/2.8 - Nikon, SB-600, HOYA vara något för mig eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

För att "spara" cash kan man kolla på Sigma och Tamron objektiv typ 120-400mm. Mycket billigare än orginalobjektiv.

Jag köpte ett Sigma 150-500 idag, väntar på att få det levererat!

Köpte du det som finns på fotosidan som går för 4500Kr (att få ner det till 4000Kr är nog inga problem) Säljes: Sigma 150-500

Eller köpte du nytt?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rogge60:

@mrqaffe: Kan ett Tamron AF70-200 F/2.8 - Nikon, SB-600, HOYA vara något för mig eller ?

Ja med samma reservation för autofokusens funktion med de mindre kamerahusen så kan det vara intressant beroende på priset, behöver du en blixt och filter så kanske det är ett riktigt bra paket, blixtar kan man aldrig ha för många av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: 4000 kr ligger det ute för dyrt eller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogge60:

@mrqaffe: Kan ett Tamron AF70-200 F/2.8 - Nikon, SB-600, HOYA vara något för mig eller ?

Nu heter jag inte mrgaffe men jag håller med det han skrev. Blixt är bra att ha. UV-0 filter är inte värt att montera, det blir sämre skärpa. Skyddet det ger dig extra får du delvis ändå i och med att du alltid ska använda ett motljusskydd.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

De kostar 6000 nya. Så lyckades få ett för 3600. 4000kr känns liiiite för dyrt

Skrivet av skog1s:

Köpte du det som finns på fotosidan som går för 4500Kr (att få ner det till 4000Kr är nog inga problem) Säljes: Sigma 150-500

Eller köpte du nytt?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rogge60:

@mrqaffe: Kan ett Tamron AF70-200 F/2.8 - Nikon, SB-600, HOYA vara något för mig eller ?

Skrivet av Rogge60:

@mrqaffe: 4000 kr ligger det ute för dyrt eller

Är det perfekt skick så kanske det är ok pris med blixten, optiken går tydligen på kampanj för 4500 kr ny just nu
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T70200N

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD, utan tvekan det mest prisvärda objektiv jag ägt, bra bildstabilisering och skärpa, köp!!

Fotar i princip aldrig sport, men här har du några testbilder jag tagit med Tamronen: http://philipslotte.portfoliobox.me/sport

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska börja med att experimentera med kamerainställningar och lära dig vilken effekt de olika inställningarna får på bilden. Du kan även se på bilderna vid vilken brännvidd du tar bilderna för att fundera på vad du ska skaffa för objektiv. Fotar du huvuddelen av bilderna vid säg 200mm talar mycket för ett fast 200. Är det över hela skalan kanske det nuvarande rätt ok.

Men som sagt, börja med att lära dig kameran och börja fota på M, eller möjligtvis S. När du väl börjar få känsla för vad de olika inställningarna får för effekt och hur du kan styra resultatet blir det också lättare att veta vad du vill ha i ett nytt objektiv.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare