Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av hoski:

Blockar alltid all reklam av principskäl. Finansiering medelst påtvingad reklam är moraliskt förkastligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Seriöst, hur tycker du att man ska finansiera webbaserad journalistik?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2002

Har klickat på annonser för att erbjudandet har verkat intressant men kan inte minnas att jag köpt direkt efteråt. Kan dock ha påverkat mig inför senare köp.

Skrivet av hoski:

Blockar alltid all reklam av principskäl. Finansiering medelst påtvingad reklam är moraliskt förkastligt.

Swec behöver som alla andra lön för sitt arbete, dom pengarna kommer från såna som mig och dig. Tänk på det, ifall du nu missat den snälla vädjan som finns för dom som kör adblock o liknande. Men antar att du skänker pengar istället vid sidan om, eftersom din moral inte kan vara förkastlig?

Med det sagt vore det ju nice med något "betala premium o slipp reklam", typ som FZ och deras supportprogram. (Dock ej mer reklam för dom som inte kör premium).

edit: viktigt för mig som besökare att reklamen är relevant för sweclockers. Dvs "dataprylar".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmfälten
Registrerad
Mar 2008

Jag tror inte allt är reklamintäkter...
http://www.allabolag.se/5566720131/Geeks_Publishing_AB

Trasig länk...

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002

Det enda jag kan minnas att jag klickat på och faktiskt köpt är när Komplett hade deras rabatt kampanjer på blandannat SSD, HDD och CPUer för ett par år sedan. 1337-deals eller vad det kallades, 50% på populärare produkter.

Sidan är oftast vitlistad men flashblock kan tillfälligt aktiveras om Flash är extra instabilt vid tillfället.

Så länge reklamen är relevant för sidans innehåll så tycker jag personligen att det finns få, kanske inga, anledningar att blockera den. Sweclockers är ganska unik på detta område då så gott som alla andra sidor visar vilken reklam som helst.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Litenskit:

Den länken funkar inget vidare

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av lord_vasagos:

Nej kör adblock så slipper reklamen

Samma här, men jag är nyfiken, kan folk se att man kör Adblock Plus här?
Det var en som kommenterade att fler blockers hittar hit i en forumtråd en gång så jag bara undrar vad hen menade med det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Jan 2006

Eftersom det är Flash som används för reklam så har jag genom åren haft problem med detta i Firefox. (vet att Chrome finns) Så nu har jag efter ett tips bara reklam när huvudsidan visas. Då slipper Firefox bugga när jag har flera flikar öppna.

Jag har föreslagit för SweC att de kan börja att sälja nyckelringar, muggar, och andra tillbehör för att på detta sett få ihop mer pengar och minska på reklamen på sidan. När de sålde musmattorna köpte jag två stycken bara för att supporta deras jobb. En är fortfarande i sin förpackning. Skulle även kunna betala en "medlemsavgift" för att få slippa se reklamen. Bättre de får pengarna direkt av mig än genom reklamannonsörer.

Tycker även att SweC kan vara ett föredöme för andra sidor och sluta med flash och börja med jpg/gif/html5-videos istället. De använder inte flash på mobil-sidan så det fungerar att visa reklam UTAN flash.

Jag trycker inte på en reklam för att den blinkar!

Raijintek Ophion EVO - Z270i Gaming Pro Carbon - i7 7700K - Noctua NH-L12S - 16GB Vengenance LPX Black 3000MHz - MSI GTX 1050 2GB Gaming X - M.2 960 Evo 250 GB - 860 Evo 1TB - 840 Pro 512GB - Corsair SF600 600W 80+ Platinum - Dell 2518D - Dell U2515H. I hemmet: HTPC NUC I5 * NUC I3

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Limpanax:

Jag hade jättegärna betalat för mig, för att läsa något jag gillar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av AMD-FX:

Den länken funkar inget vidare

Har aldrig tryckt på nån reklam på sweclokcers
Kör addblock på jobbet (Jobbar på finskt företag så har finskt ip så får reklam på finska ibland) annars brukar jag släppa igenom
reklam på sidor jag gillar.

http://www.allabolag.se/5566720131/SweClockers_AB

2014 vinstmarginal 44% så går inte dåligt för dom direkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Fluf:

Så du är öppen för att betala en årsavgift för Sweclockers nyheter och forum istället?

Kör inte med adblock på SweC men skulle absolut betala en hundring i månaden för att slippa reklamen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Sweclockers är lika lite berättigad till reklampengar från mig som jag är berättigad till att få ta del av dess innehåll.

Vill inte marknaden finansiera verksamheten medelst att titta på reklam får man hitta andra sätt att tjäna pengar (eller lägga ned), precis som alla andra vinstdrivande verksamheter i hela världen.

Vill man inte ha reklamblockerande användare finns det sätt att hindra dessa från att kunna besöka siten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

mmm, klassiska vänstertänk här hos vissa som vanligt. "jag kör med adblock för att det passar mig". tycker givetvis att det ska vara gratis, men är inte intresserade för fem öre att bidra själv med något. men det är lugnt, vi andra stänger av adblock här till förmån för sidan och dess överlevnand samt förhoppning till vinst för att utveckla och göra sidan ännu bättre.

jag gillar inte heller reklam och kör med det allt som ofta förutom här och på YT. Precis som med de jag följer på YT så har jag inga problem att se lite reklam, det ger personerna en slant för sitt arbete, precis som här på swec. har inga problem att zona ut, ibland kanske det tom dyker upp något som är intressant.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Sweclockers borde erbjuda reklamfritt mot att man t.ex. stöder dem med månadsdonation via Patreon eller liknande tjänst.

Jag har AdBlock avstängt på Sweclockers eftersom de inte har något sådant system, men jag hatar reklam och betalar mycket hellre.

3700X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av lord_vasagos:

Nej kör adblock så slipper reklamen

tycker att ALLA borde undanta adblock på sweclockers då det är så de finansierar sidan och sin verksamhet. Extremt mycket mindre störande med lite banners med datorprylar som folk på detta forum faktiskt gillar än till exempel reklam för bantningspiller och damsugarmunstycken som tex aftonbladet kör med i sina banners.

▪ i7-3770 - P8Z77-I Deluxe - 8 GB DDR3 - MSI R9 290 Gaming 4 GB
▪ Acer Helios 300 - i5-7300HQ - GTX 1060 6gb - 8GB DDR4
▪ Nintendo Switch - Galaxy S7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Har inget emot reklamen på SweC eller FZ då det är sajter jag frekvent besöker. Däremot önskar jag att jag kunde köra Adblock på TVn istället Reklam var 10e minut är plågsamt varför jag sällan kollar på TV.

AMD Ryzen 7 3800X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | G.Skill 16GB 3200MHz CL14 Trident Z RGB | MSI 2080Ti Gaming X Trio @ 2010/15600MHz | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | EVGA Supernova G2 850W | Fractal Design Define S | Acer X34A | Corsair Strafe RGB MX Silent | Corsair Ironclaw RGB | HyperX Cloud II

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av trickysaer:

mmm, klassiska vänstertänk här hos vissa som vanligt. "jag kör med adblock för att det passar mig". tycker givetvis att det ska vara gratis, men är inte intresserade för fem öre att bidra själv med något. men det är lugnt, vi andra stänger av adblock här till förmån för sidan och dess överlevnand samt förhoppning till vinst för att utveckla och göra sidan ännu bättre.

jag gillar inte heller reklam och kör med det allt som ofta förutom här och på YT. Precis som med de jag följer på YT så har jag inga problem att se lite reklam, det ger personerna en slant för sitt arbete, precis som här på swec. har inga problem att zona ut, ibland kanske det tom dyker upp något som är intressant.

Du precis som jag har rätt att göra/tänka precis som vi själva vill och har inget med vänstertänk att göra.

Jag hatar ALL typ av reklam och blockerar den med näbbar och klor via datorn, telefonen, fysiska brevlådan och inspelningsbar box på TV:n.
Jag vill inte bli besvärad av något eller någon som har med reklam att göra, jag skyr det som pesten.

Om Sweclockers börjar ta betalt, so be it jag överlever men jag tycker forum ska vara fria och utan reklam.
Jag behöver ingen reklam, vet redan vad jag ska köpa och när jag ska köpa det och behöver inte bli påmind hela tiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Nov 2012

Valde att avstå min röst då jag använder adblock. Folk får väl göra och tycka vad de vill men går det att slippa reklam på något sätt i något sammanhang så kör jag på det, även irl.

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

kör en blandning mellan adblock och reklam. dom reklamerna som stör mig så att jag inte vill använda sidan blockerar jag. tex rörliga reklamer.

men nej, jag har aldrig hittat något att köpa. jag tror jag är för bortskämd med alla deals

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Feb 2011

Jag har inte direkt köpt nånting pga deras reklam.
Men jag har senaste veckan suttit och starkt funderat på att skaffa mer RAM till jobbdatorn. Tackvare ESET's reklam.
Tackvara ESET's h*lvetes j*vla sk*treklamer.
Jag vet att man snudd på får skylla sig själv med 4Gb ram, men att Swec-fliken ibland nosar på 600Mb-sträcket känns sådär.

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2012

Reklamen här på SweC är bra och stör inte alls i mitt tycke, då det faktiskt är reklam som är relaterad till sidan och inte en massa "Jag blev galet rippar på 4 veckor med hjälp av 1 enkel regel"

Man kan ju se dem som shortcuts till de olika butikerna med

Eltreum: AMD Ryzen 7 1700 | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | Gigabyte HD 7950 Windforce 3X | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG248QE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av anon183825:

Du precis som jag har rätt att göra/tänka precis som vi själva vill och har inget med vänstertänk att göra.

Jag hatar ALL typ av reklam och blockerar den med näbbar och klor via datorn, telefonen, fysiska brevlådan och inspelningsbar box på TV:n.
Jag vill inte bli besvärad av något eller någon som har med reklam att göra, jag skyr det som pesten.

Om Sweclockers börjar ta betalt, so be it jag överlever men jag tycker forum ska vara fria och utan reklam.
Jag behöver ingen reklam, vet redan vad jag ska köpa och när jag ska köpa det och behöver inte bli påmind hela tiden.

Absolut, jag sa vissa personer och drar givetvis inte alla över samma kam. Men det finns alldeles för mycket "something for nothing". I en perfekt värld hade sidan varit reklamfri, tror det är väldigt få personer som uppskattar reklam. Men en "prenumerationstjänst" för att slippa reklam på sidan är kanske något man kunde fundera på.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av trickysaer:

Men en "prenumerationstjänst" för att slippa reklam på sidan är kanske något man kunde fundera på.

Grejen är att något likt en "prenumerationstjänst" inte är världens bästa val i den längre sträckan, kommer alla betala för den här tjänsten om ett halvår ? Två år ? Reklamintäkter är ett mycket säkrare sätt och kommer hålla sidan vid liv mycket längre. Dock att sälja grejer som deras musmattor tycker jag är en bra ide, hade gärna ägt en Sweclockers-mugg.

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I'm on your roof!
Registrerad
Feb 2013

Man har väl fastnat på nån annons nån gång o sen fått ett paket på posten, ja

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av anon4992:

Swec behöver som alla andra lön för sitt arbete, dom pengarna kommer från såna som mig och dig.

Skrivet av Limpanax:

Det är varken mitt bekymmer eller mitt problem att lösa.

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

Jodå, det har hänt någon enstaka gång. Sweclockers ligger som undantag i Adblock

Skrivet av hoski:

Mja, i långa loppet blir det ditt bekymmer, om man skulle dra det till det extrema att SweClockers inte längre kan gå runt på grund av uteblivna intäkter.

Det är lite av en hedersfråga; Sweclockers producerar innehåll i utbyte mot att vi kikar lite reklam på sidan om innehållet. Det fina vore att inte konsumera deras innehåll om man inte gillar reklamen. Lite som att piratkopiera för att man inte gillar priset på mjukvaran; det fina vore då att helt avstå från att konsumera produkten öht.

Trädvy Permalänk
Tjatolle – RTX ON
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av hoski:

Ojoj, luktar troll! Eller försöker du verkligen så medvetet få en konfrontation?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010

Adblocker avstängt på SC. Det är väldigt sällan det är rörliga annonser, och när det väl är så är annonserna ofta väldigt bra integrerade med sidan. Alltså väldigt bra kontakt mellan sälj och kund, till skillnad från många andra sajter.

Sedan är Sweclockers en av få sajter med en fast höjd på annonsplatserna så man slipper en sajt som "hoppar ner" när annonsen laddats in.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av hoski:

Tänkte bara att du ville tänka steget längre då du började ditt inlägg med "moraliskt förkastligt" samtidigt som du själv inte vill bidra. Som @Ibis beskriver, något av en hedersfråga.

Men din ståndpunkt är klar, dock saknar ju du den moral som du själv efterfrågar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Adblock är tyvärr aktiverat på Sweclockers.

Jag körde länge avaktiverat på de få siter som jag besöker ofta (IDG, GP, Swec) men då började otyget med att lägga annonser över HELA skärmen (dvs en jättemodal som ligger över allt man är ute efter) - då rök Swec.

Efter ett halvår avaktiverade jag adblock för Swec, men det dröjde inte länge innan en sådan annons till dök upp och sen dess är Swec svartlistat. Hade det bara vart annonser i kanterna som INTE skymde informationen så hade det vart en annan sak - då hade de fått vara kvar.

WS: Bärbar workstation, 2 * Dell U2412M
HTPC: Intel NUC, Canton GLE 496, Yamaha RV-A830, Sanyo PLV-Z700
Server: Intel Xeon E3-1240@3.4 GHz, ESXi, 32GB RAM, 8*2TB RAID-Z2 + SSD-cache
Slösurf: MacBook Air 11,6", Samsung S8
Kamera: Canon EOS 5DII + 1DIII, Canon 100/2.8 Macro, Canon 70-200/2.8L, Canon 24-70/2.8L

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Ibis:

Det är lite av en hedersfråga; Sweclockers producerar innehåll i utbyte mot att vi kikar lite reklam på sidan om innehållet. Det fina vore att inte konsumera deras innehåll om man inte gillar reklamen. Lite som att piratkopiera för att man inte gillar priset på mjukvaran; det fina vore då att helt avstå från att konsumera produkten öht.

Du tittar slaviskt på reklamen i pauserna när det är nåt du gillar på TV, antar jag? Gud förbjude den som går och pissar eller byter kanal!

///M4