Anordna LAN på jobbet - några funderingar.

Permalänk
Medlem

Anordna LAN på jobbet - några funderingar.

Som titeln lyder, hade tänkt annorda ett LAN på jobbet, vi är alla 30+ och vill köra lite klassiska FPS.

Tex
QUAKE 3 / Quake live
UT 2004
Halo 1

Har dock lite funderingar på hur detta ska gå till.

Quake Live: är ju gratis, men det verkar inte finnas några funktioner för att starta en lokal server? Hur spelar man lättast med varandra? Ska man regga ett PRO-konto? Eller är det bättre att skaffa vanliga quake 3 utgåvan? Funkar det att sitta bakom samma IP ?

UT2004:är jättebilligt på GoG just nu. Behöver man en nyckel för varje person som ska spela eller kan man använda samma nyckel på flera maskiner? Kan man hosta local-lan server direkt i spelet?

Halo: Samma funderingar som UT, och det verkar dessutom vara svårt att få tag på spelet?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Gällande UT04, finns bättre begagnade versioner lite här och var på nätet, vad jag vet så ( på den versionen jag använt ) så kan man köra flera på samma key utan problem och ja du kan antingen skapa en dedicated server genom spelet eller en Local-Listen server genom spelet.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Så här var det förr, tror dock inte det ändrats.
Quakelive kan göras på lan, krävs dock att Idsoftware ger er tillåtelse och en key för mjukvaran.
Ev att en från dem kommer och sköter det åt er också =D
Krävs pro för att lira online med kompisar, för varje pro konto kan ni bjuda in tre vanliga.
Man kan då också starta en server, men inte lokalt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Gällande UT04, finns bättre begagnade versioner lite här och var på nätet, vad jag vet så ( på den versionen jag använt ) så kan man köra flera på samma key utan problem och ja du kan antingen skapa en dedicated server genom spelet eller en Local-Listen server genom spelet.

Vad är det som är bättre med begagnad version VS versionen från GoG?

Skrivet av BergEr:

Så här var det förr, tror dock inte det ändrats.
Quakelive kan göras på lan, krävs dock att Idsoftware ger er tillåtelse och en key för mjukvaran.
Ev att en från dem kommer och sköter det åt er också =D
Krävs pro för att lira online med kompisar, för varje pro konto kan ni bjuda in tre vanliga.
Man kan då också starta en server, men inte lokalt.

Det låter ju rätt komplicerat om man frågar mig. Spelar ju dock ingen roll om servern är online eller lokal, så länge man kan lira med varandra.

Skrivet av anon81912:

Detta sur dock ut att vara baserat på Quake II?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Detta sur dock ut att vara baserat på Quake II?

Är väl inget fel på det, dessutom är det gratis

Quake 3 är inte gratis, men här finns lite tips för att göra det enklare att köra på moderna maskiner http://ioquake3.org/

Permalänk
Hjälpsam

Orelaterat till spelen, men tänk över elen både en och tre gånger. De flesta små-LAN jag varit på så har elen gått minst en gång till alla proppar har blivit lagom balanserade

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det låter ju rätt komplicerat om man frågar mig. Spelar ju dock ingen roll om servern är online eller lokal, så länge man kan lira med varandra.

Vad är komplicerat? Att några måste betala för att kunna spela organiserat?
Tror knappast de tjänar pengar på QL och ge bort servermjukvaran är inte så vanligt nu för tiden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

OpenArena är gratisalternativ till Quake 3, bygger på Q3-motorn och hade väldigt lik känsla senast jag provade! http://www.openarena.ws

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Wolfenstein: ET är gratis. Urban terror också. UrT är fristående "numera" (när jag spelade det för ~12 år sedan var det en mod). BF1942 var väl freeware ett tag också (via Origin) men finns inte längre eftersom gamespy stängdes. Några C&C-spel gjordes freeware, så finns en del. Finns givetvis massor äldre som är billigt på Steam/GoG idag också. Marathon från Bungie släpptes också som freeware. Om det nu skulle intressera någon.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Som titeln lyder, hade tänkt annorda ett LAN på jobbet, vi är alla 30+ och vill köra lite klassiska FPS.

Tex
QUAKE 3 / Quake live
UT 2004
Halo 1

Har dock lite funderingar på hur detta ska gå till.

Quake Live: är ju gratis, men det verkar inte finnas några funktioner för att starta en lokal server? Hur spelar man lättast med varandra? Ska man regga ett PRO-konto? Eller är det bättre att skaffa vanliga quake 3 utgåvan? Funkar det att sitta bakom samma IP ?

UT2004:är jättebilligt på GoG just nu. Behöver man en nyckel för varje person som ska spela eller kan man använda samma nyckel på flera maskiner? Kan man hosta local-lan server direkt i spelet?

Halo: Samma funderingar som UT, och det verkar dessutom vara svårt att få tag på spelet?

QuakeLive räcker det med att ha ett PRO account, sen skapar du en server "public" så kan dom resterade registrera ett vanligt account, på så vis joina din server. Fungear bra för mig, borde det även göra för dig också.
Lycka till med LANet

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skywa1ker:

QuakeLive räcker det med att ha ett PRO account, sen skapar du en server "public" så kan dom resterade registrera ett vanligt account, på så vis joina din server. Fungear bra för mig, borde det även göra för dig också.
Lycka till med LANet

Läste lite mer på deras sida nu. Verkar rimligt. Kommer nog köpa ett Pro konto.

Hur är det med UT 2004? Kan vi köra LAN med samma spelnyckel eller måste vi ha en varsin nyckel?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Läste lite mer på deras sida nu. Verkar rimligt. Kommer nog köpa ett Pro konto.

Hur är det med UT 2004? Kan vi köra LAN med samma spelnyckel eller måste vi ha en varsin nyckel?

Ska vi följa § 7 så behöver alla spel egen licens/nyckel. UT-serien har spelservrar du kan köra lokalt. Du kan ju t.o.m. dra ner den dedikerade versionen. Är inget kopplat till internet så kan den inte validera nycklar vad jag förstått, men här ska det inte diskuteras crack eller liknande. Det är ju DRM-fritt på GOG och då litar de väl på dig antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska vi följa § 7 så behöver alla spel egen licens/nyckel. UT-serien har spelservrar du kan köra lokalt. Du kan ju t.o.m. dra ner den dedikerade versionen. Är inget kopplat till internet så kan den inte validera nycklar vad jag förstått, men här ska det inte diskuteras crack eller liknande. Det är ju DRM-fritt på GOG och då litar de väl på dig antar jag.

Jag tänkte att de kanske var tillåtet med samma nyckel för lokalt lan, det har det varit förut med andra spel.

Men det får nog bli quake live denna gången, känns mest tillgängligt, vi blir 8pers så lite TDM och CTF är aldrig fel Kommer köra på våra jobbdatorer med Intel HD4000, så mer krävande spel kan bli svårt.

EDIT: Förslag på fler spel välkomnas dock

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tänkte att de kanske var tillåtet med samma nyckel för lokalt lan, det har det varit förut med andra spel.

Men det får nog bli quake live denna gången, känns mest tillgängligt, vi blir 8pers så lite TDM och CTF är aldrig fel Kommer köra på våra jobbdatorer med Intel HD4000, så mer krävande spel kan bli svårt.

EDIT: Förslag på fler spel välkomnas dock

Möjligt och tillåtet är olika saker dock. Du måste självklart ha rätt att använda något för att få använda något när det handlar om upphovsrätt. Spelen på GOG kör väl utan nyckel.

Förslag på några gratis spel (både freeware och open-source) gav jag i första inlägget i tråden. Men för att summera dessa så är de väl OpenArena, Urban Terror (numera fristående), Wolfenstein: Enemy Territory (fristående och gratis, på RTCW-motorn numera är källkoden släppt), C&C-spelen C&C: Tiberian Sun, C&C: Tiberian Dawn, C&C: Red Alert släpptes som freeware med nedladdning av skivavbilder när RA3 kom ut. nQuake är ett fritt QW också där du inte behöver originalspelet. Warsaw som bygger på Q2-motorn är fritt, och finns t.o.m. på GOG. TF2 är väl free-to-play på Steam också. F2P har jag inte koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Möjligt och tillåtet är olika saker dock. Du måste självklart ha rätt att använda något för att få använda något när det handlar om upphovsrätt. Spelen på GOG kör väl utan nyckel.

Förslag på några gratis spel (både freeware och open-source) gav jag i första inlägget i tråden. Men för att summera dessa så är de väl OpenArena, Urban Terror (numera fristående), Wolfenstein: Enemy Territory (fristående och gratis, på RTCW-motorn numera är källkoden släppt), C&C-spelen C&C: Tiberian Sun, C&C: Tiberian Dawn, C&C: Red Alert släpptes som freeware med nedladdning av skivavbilder när RA3 kom ut. nQuake är ett fritt QW också där du inte behöver originalspelet. Warsaw som bygger på Q2-motorn är fritt, och finns t.o.m. på GOG. TF2 är väl free-to-play på Steam också. F2P har jag inte koll på.

Tack för alla tips! nQuake verkar faktiskt nice

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm