Fedex leverans i Sverige

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2013

Fedex leverans i Sverige

Hej,

Funderar på att beställa lite grejor från USA, men är lite nyfiken på hur leveransen kommer skötas, såg att de använder Fedex. Vet någon vad som händer när paketet kommer till Sverige, specifikt om det sedan ska till en lite mindre ort utanför en storstad långt norrut?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2008

Det levereras till din dörr, bor du för "off" så lämnas det över till posten och levereras med lantbrevbäring. Alternativt om du inte är hemma så får du hämta det på posten.

Obisdian 650D // i5 3570K @ 4,6Ghz // Corsair H100 // Asus P8Z77-V // Corsair 16GB DDR3 Vengeance // GTX 1070 4GB // SSD 256GB Samsung // 2TB Seagate 64MB // Optiarc 7283S // Corsair AX850

www.dagsbladet.se - Dom absolut "viktigaste" nyheterna på nätet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Om det inte är någon billig pryl kan du räkna med tullavgifter om du inte räknat med det.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Även om det är en pryl med värde mindre än 1$ så kommer du åka på moms/tull (tull om värde är över 1300:- heller under 1300:- och det är vapen/ammo/medicin/heller nåt liknande) moms % beror på vad det är för vara men 12 heller 25% är det vanligaste.
Delkaraeringsavgiften kan vara allt mellan 100:- till 300:- posten har alltid för mig varit 150:- och ej 100:- UPS,DHL har varit lite up o ner mellan 150:- till 200:- men oftas 200:- Fedex (vid ett tillfälle) 250:-.
ÄVEN om det gäller en vara med fri frakt och ett värde under 1$ har själv råkat ut för det flera gånger tex på posten=hämtade aldrig ut utan beställde igen om jag behövde skiten.

Använder man Fedex/Ups så tar dom ALLTID ut moms/tull/avgift!
Dhl gör oftas det med men man kan ha tur att slippa, posten/usps/ems så är det betydlgt vanligare att slippa med.

Sen OM du kommer få paketet heller inte är en sak i sig när det handlar om Fedex/Ups.
Se mitt inlägg i annan tråd.

Skrivet av grizzly666:

Ja så länga man bor inom en av sveriges tre största städer och då helst inte i utkanten av dom (finns en del som bor i utkanten av stockholm som har liknande problem som jag har med dessa företag dock har dom ju nära att hämta ut paketen vilket jag EJ har).

Jag som bor i en håla tre mil utanför örebro har ungefär 50% chans att ens få se mitt paket om det skickats med UPS heller Fedex.
Anlendningen till detta är enligt ups och fedex kundtjänst (vid flera gånger på båda) att deras lastbilar behöver fyllas med minst 80% för att ens lämna terminalen annars blir det bara en tracking notering att mottagare ej hemma.
Efter tre sådana misslyckade försök (oftas dagen efter men har hänt att det gått 3-4dagar innan nästa försök, ej helg/röd dag med räknat) så kan dom ibland använda sig av en annan transportör.
Jag har vid mina paket sett att Fedex alltid använt sig av posten vid dessa tillfällen, ups har däremot använt sig av posten/dhl/schenker MEN detta gäller ju enbart NÄR dom använder en annan transportör vilket dom ganska ofta inte gör (händer ungefär 30-40% av gångerna då dom själva ej kan leverera).
ALLA andra tillfällen dvs 60-70% av gångerna som dom själva ej levererar så säger dom bara att man kan hämta paketen själv och det skulle innebära att jag skulle behöva åka till stockholm heller västerås för att hämta skiten då det är det närmsta utlämningsställe som dom har (kommer ej ihåg vilka det är som har i västerås men har för mig att det var ups).
För att dom ens ska tänka tanken att använda en annan transportor som faktiskt funkar inom sverige så behöver JAG själv ringa dom och fråga om dom kan göra detta men 60-70% av gångerna så får man ett NEJ det gör vi aldrig/det är för dyrt heller att visst det kan vi göra men sen händer unget i alla fall.

Hämtar jag ej ut skiten själv så skickar dom tillbaks paketet efter 14dagar och det händer ungefär 50% av gångerna med dessa två skitföretag.
Har påpekat detta till ett tiotal olika webbutiker som använder ups/fedex INNAN jag handlar nåt om dom kan ordna nåt annat annars blir det inget köp från min sida då 50/50 chanse att se varan är för liten för mig alla butiker utan en har efter det lagt till annat alternativ (oftas USPS men ibland DHL).
En butik tog däremot bort ups helt efter mina frågor/påpekanden om det var ett samanträffande heller ej vet jag inte.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

någon "lokal" firma tar över paketet på vägen till dig, posten eller nåt "åkeri", t.ex. skulle jag beställa något som skickas med till exempel fedex skulle det först gå till ett åkeri företag 7mil bort som sen har mindre aktörer under sig som dom hyr utkörningen av så ett företag som bara ligger 2 mil från mig hämtar paketet i "staden" och kommer till min dör med det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2013

Inget vapen eller liknande, gäller främst lite reservdelar som är bra mycket billigare utomlands även med tull inräknat, tackar för informationen dock.

Har bekanta i Stockholm, kan nog ordna så det levereras ditt först för att sedan manuellt skicka med t.ex DHL om de är opålitliga utanför storstäder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

För vissa personer så verkar dom funka bra även om dom bor ute i skogen.
Men det är väldigt ofta som dom krånglar dock.
Även inom stockholm särksilt om det handlar om utkanterna så är det även där vissa som det funkar bra för men ganska ofta (dock mindre än ute i skogen) har folk problem även där MEN dom har ju inte 40 mil ToR att åka för att hämta skiten.

Ute i skogen är ju lika med allt utanför tullarna enligt politiker/företagsledare i dagens svedala.

Varför inte skicka ett mail till företag som du tänkt handla ifrån där du helt enkelt säger att Fedex/Ups ej är pålitliga utanför sveriges tre största städer och att chansen att du får se ditt paket är 50% annars får dom det tillbaks till sig (och därmed får betala tillbaks allt till dig heller skicka igen och då betala för den frakten).
Har själv frågat en del företag som i alla fall utom ett svarat inom nån dag att visst vi kan ta nåt annat oftas Dhl heller usps (EJ ups utan USps).
Har oftas även blivit runt en fentilapp billigare samtidigt i frakt.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av fax110:

någon "lokal" firma tar över paketet på vägen till dig, posten eller nåt "åkeri", t.ex. skulle jag beställa något som skickas med till exempel fedex skulle det först gå till ett åkeri företag 7mil bort som sen har mindre aktörer under sig som dom hyr utkörningen av så ett företag som bara ligger 2 mil från mig hämtar paketet i "staden" och kommer till min dör med det.

Kanske mitt ute i ingenstans, bor du i eller nära en större stad så kör fedex själva hela vägen fram till dörren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Örebro är inte en större stad då?
(Bara sveriges sjätte största stad)
Känner tre personer som bor i örebro två bor runt 500m från stortorget (dvs nästintill så nära centrum det går) en bor i villa område mitt i mellan centrum och utkanten.
Jag bor i ett samhälle 3 mil utanför (vilket absolut inte borde vara för långt ifrån).

Alla vi fyra har samma problem med Fedex/ups med att det är ungefär 50% chans att man får se ens paket utan att behöva åka till närmsta Fedex/ups utlämningsställe vilka ligger i västerås (har för mig att det är Ups i vås orkar inte kolla) och stockholm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av grizzly666:

Även om det är en pryl med värde mindre än 1$ så kommer du åka på moms/tull (tull om värde är över 1300:- heller under 1300:- och det är vapen/ammo/medicin/heller nåt liknande) moms % beror på vad det är för vara men 12 heller 25% är det vanligaste.
Delkaraeringsavgiften kan vara allt mellan 100:- till 300:- posten har alltid för mig varit 150:- och ej 100:- UPS,DHL har varit lite up o ner mellan 150:- till 200:- men oftas 200:- Fedex (vid ett tillfälle) 250:-.
ÄVEN om det gäller en vara med fri frakt och ett värde under 1$ har själv råkat ut för det flera gånger tex på posten=hämtade aldrig ut utan beställde igen om jag behövde skiten.

Använder man Fedex/Ups så tar dom ALLTID ut moms/tull/avgift!
Dhl gör oftas det med men man kan ha tur att slippa, posten/usps/ems så är det betydlgt vanligare att slippa med.

Sen OM du kommer få paketet heller inte är en sak i sig när det handlar om Fedex/Ups.
Se mitt inlägg i annan tråd.

Ja det med vapen är rätt kul Har i alla fall gått att skicka det från usa till svergie i plastpåse (var plomberad så klart, så gick inte skjuta med det längre). När han sen kom hem stod plastpåsen utanför brevlådan (fick inte plats i). Snacka om hög säkerhet tror även han tog ett bagaget hem med, utan ett enda påpekande (på flyget hem alltså, var plomberad med). Sen vet jag inte om det är en skröna, men är det sant är det ju komiskt

Men borde ju uppgraderat säkerheten nu.

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar