Nexus 4 mitt batteri vill inte laddas helt och räcker bara i några timmar

Permalänk
Medlem

Nexus 4 mitt batteri vill inte laddas helt och räcker bara i några timmar

Har alltid kört customs roms på min Nexus 4 och det har alltid funkat bra. För ngåra veckor sedan uppgraderade jag min dåvarande rom men något måste ha hänt för batteriet räckte bara i några timmar (när det laddats hela natten). Jag gick tiilbaka till den gamla rommen, men det var samma problem. Efter att kalibrerat batteriet utan framgång så köpte jag ett nytt. Har bytt det men det är precis samma sak, trotts laddning på flera timmar räcker den knappt en halv dag. Dessutom hoppar procenten överallt, från 100 till 85 för att sedan gå upp till 95 igen. Sätter jag den på laddning i några timmar är det alltid en liten bit kvar att ladda.

Känns trist att byta telefon för den funkar ju alldeless utmärkt annars, men vet inte vad mer jag kan pröva än ett batteri byte?

Permalänk

Åh, detta problem hade jag på min oneplus one. Då var det Google update service som strulade, och jag avaktiverade den servicen och då gick det fint. Löst med lolipop av cyanogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

Åh, detta problem hade jag på min oneplus one. Då var det Google update service som strulade, och jag avaktiverade den servicen och då gick det fint. Löst med lolipop av cyanogen.

Jo det har jag haft problem med, men enligt t ex better battery stats så är det ingen app eller tjänst som tar slut på det.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min Galaxy Nexus , en dag så började den dra massor med batteri fast ingen app förbrukade batteri... testade med nytt batteri och factory reset men det gjorde ingen skillnad , slutade med en ny telefon , Nexus 5 , fast jag egentligen inte behövde en ny.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Hade samma problem med min Galaxy Nexus , en dag så började den dra massor med batteri fast ingen app förbrukade batteri... testade med nytt batteri och factory reset men det gjorde ingen skillnad , slutade med en ny telefon , Nexus 5 , fast jag egentligen inte behövde en ny.

Är det här som är planerat åldrande för mobiler? Läste att det kunde ha med USB porten på telefonen att göra (har redan testat tre olika kablar och väggladdare). Jag rensade ut kontakten med en tandpetare, bromslösning och tryckluft ska se om det hjälper.

Det är konstigt, när jag kollar mv laddningen på batteriet. När jag har 97% är laddningen 4404mv men när det är 100% ramlar den ner på 4203mv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det här som är planerat åldrande för mobiler? Läste att det kunde ha med USB porten på telefonen att göra (har redan testat tre olika kablar och väggladdare). Jag rensade ut kontakten med en tandpetare, bromslösning och tryckluft ska se om det hjälper.

Testa det gör rent uttaget! Hade samma problem med min htc hd och då va de att strömsladden inte fick riktig kontakt när den laddade så det tog väldigt lång tid och blev inte riktigt laddad. Gjorde rent den så fungerade den ett tag till!

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt som att batteriet är nästan dött. En komplett urladdning/uppladdning per dag i 3 år kan lätt knäcka ett batteri (ca 1000 fulla laddcykler tre år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebben89:

Testa det gör rent uttaget! Hade samma problem med min htc hd och då va de att strömsladden inte fick riktig kontakt när den laddade så det tog väldigt lång tid och blev inte riktigt laddad. Gjorde rent den så fungerade den ett tag till!

Verkar inte fungera tyvärr

Skrivet av teejee:

Kan vara så enkelt som att batteriet är nästan dött. En komplett urladdning/uppladdning per dag i 3 år kan lätt knäcka ett batteri (ca 1000 fulla laddcykler tre år).

Fast nu har jag ju testat med ett nytt batteri också...

Permalänk
Medlem

Då kanske det är dags att köpa en ny helt enkelt!

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebben89:

Då kanske det är dags att köpa en ny helt enkelt!

Känns dock förjävla trist när den har allt jag vill ha. Fin design, bra prestanda och flyt, perfekt storlek på skärmen, stor modd community och relativt skadefri förutom batteriet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Verkar inte fungera tyvärr

Fast nu har jag ju testat med ett nytt batteri också...

Hur bytte du batteri i din Nexus 4 om du inte har något emot att jag frågar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Hur bytte du batteri i din Nexus 4 om du inte har något emot att jag frågar?

http://www.makeuseof.com/tag/how-to-replace-the-nexus-4-batte...

Tog kanske 10 min.

Permalänk
Medlem

Tackar.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Du kan inte titta på mv värdet, detta är ingen indekation av batteriets nivå. Millivolt är bara hur hög spänning batteriet ger, batteriet ska ge 4,4 v dvs 4400 mv vid normalt brukt. När det är full laddad är det oftast lite lägre, men det ska hålla sig mellan 4400-4000 ifrån 100 till 1 % laddning. Tror du blandar ihop med mA, milli amper. Oftast ser man värdet mA/h eller milli amper timmar angivet på recensioner.

I vilket fall som helst. Ibland kan sensorerna i telefonen får lite spel särskilt när man bytar till nya batteri. Kör telefonen tills den är sten död och sen ladda till 100% innan du startar upp telefonen. Det brukar nollställa och kalibrerar om sensorn som mäter av batteri nivån.

För ibland kan det vara så att man laddar den till 100% sen droppar den som en sten till 20% sen håller det sig där... då är det oftast sensorerna som strular.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

@Baxtex: Du kan inte titta på mv värdet, detta är ingen indekation av batteriets nivå. Millivolt är bara hur hög spänning batteriet ger, batteriet ska ge 4,4 v dvs 4400 mv vid normalt brukt. När det är full laddad är det oftast lite lägre, men det ska hålla sig mellan 4400-4000 ifrån 100 till 1 % laddning. Tror du blandar ihop med mA, milli amper. Oftast ser man värdet mA/h eller milli amper timmar angivet på recensioner.

I vilket fall som helst. Ibland kan sensorerna i telefonen får lite spel särskilt när man bytar till nya batteri. Kör telefonen tills den är sten död och sen ladda till 100% innan du startar upp telefonen. Det brukar nollställa och kalibrerar om sensorn som mäter av batteri nivån.

För ibland kan det vara så att man laddar den till 100% sen droppar den som en sten till 20% sen håller det sig där... då är det oftast sensorerna som strular.

Jaha, trodde det var millivolt man skulle kolla på när man skulle kalibrera batteriet: http://www.androidpit.com/how-to-calibrate-the-battery-on-you... (metod 1 när man har rootad)

Men ska testa en hel ur och ladd cykel, se vad som händer. Jag misstänker dock att batteriet jag köpt är en kopia för det är fysiskt mindre än originalet.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Man kan titta på mv för att se om batteriet är dåligt. Om det sjunker under 3700 mV längre perioder så är det något fel på batteriet. Den levererar inte tillräckligt med spänning för att kunna driva telefonen ordentligt.

Sen har vi milli ampere, som visar maximalt flöde. Dvs om det står 3000 mAh på ett batteri kan de levererar maximalt 3000 mA under en timme. Man kan använda mV för att räkna ut hur många mA en apparat använder, men då måste man veta hur många watt apparaten drar också, vilket varierar beroende på bruk. Så har vi ett batteri som det står 3000mAh, vi vet att batteriet levererar 4000 mV och och drar 5000 mW, så kan vi räkna ut att det dras 1250mA per timme, så den potentiella drift tiden är 2,4 timmar. Dock drar inte en telefon 5000 mW särskilt ofta. Det är bara ett exempel på hur man räknar ut det. Oftast ser man tillverkarna baserar sin drifttid på detta, dvs minsta möjliga watt vid drift(idle) så kan de får ut att telefonen ska hålla laddning i X antal timmar.

Ampere = Volt / Watt och 'm' framför V innebär milli dvs 0,001 så 1000 mV är 1 volt. Go crunch some numbers.

EDIT och du får ursäkta mina siffror på batterierna millivolt är lite felaktiga, oftast håller de 3,8 volt, men det varierar beroende på mobiltelefon och batteri osv. Men runt 3,7 till 4,4 volt är normalt. Oftast 3,8 volt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

@Baxtex: Man kan titta på mv för att se om batteriet är dåligt. Om det sjunker under 3700 mV längre perioder så är det något fel på batteriet. Den levererar inte tillräckligt med spänning för att kunna driva telefonen ordentligt.

Sen har vi milli ampere, som visar maximalt flöde. Dvs om det står 3000 mAh på ett batteri kan de levererar maximalt 3000 mA under en timme. Man kan använda mV för att räkna ut hur många mA en apparat använder, men då måste man veta hur många watt apparaten drar också, vilket varierar beroende på bruk. Så har vi ett batteri som det står 3000mAh, vi vet att batteriet levererar 4000 mV och och drar 5000 mW, så kan vi räkna ut att det dras 1250mA per timme, så den potentiella drift tiden är 2,4 timmar. Dock drar inte en telefon 5000 mW särskilt ofta. Det är bara ett exempel på hur man räknar ut det. Oftast ser man tillverkarna baserar sin drifttid på detta, dvs minsta möjliga watt vid drift(idle) så kan de får ut att telefonen ska hålla laddning i X antal timmar.

Ampere = Volt / Watt och 'm' framför V innebär milli dvs 0,001 så 1000 mV är 1 volt. Go crunch some numbers.

EDIT och du får ursäkta mina siffror på batterierna millivolt är lite felaktiga, oftast håller de 3,8 volt, men det varierar beroende på mobiltelefon och batteri osv. Men runt 3,7 till 4,4 volt är normalt. Oftast 3,8 volt.

Okej då förstår jag...typ.

Har laddat ur telefonen helt (nu med original batteri) och sedan satt den på laddning. Efter en och en halv timme var telefonen fullladdad. Lät den ligga på för good measure och efter ytterliggare en halvtimme så har den bara laddat 1/4.

Knepigt.