Svarta kanter i video Iphone 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Svarta kanter i video Iphone 4

Är det bara för mig som det blir svarta kanter när man filmar med iPhone 4? Finns det något inställning i själva kamera appen som man ändrar detta eller något videoredigeringsprogram som man i efterhand kan ta bort svarta kanter med? Värt att nämna är väl att jag har Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Svarta kanter var? På en 16:9 skärm?

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Vad jag vet så filmar iphone 4 i 4:3 aspect ratio när den har en skärm på 3:2 i aspect ratio, därför dyker dessa "black bars" upp för annars kommer din bild se helt utdragen och förvrängd ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Det som är problemet är som sagt att den verkar filma i 4:3 aspect ratio och jag vill få den i 16:9 utan svarta kanter

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Jag har ingen iPhone men jag tror du kan dubbeltrycka på skärmen i filmläget så byter den till widescreen.

// A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

@Holck: Tack så mycket ska testa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Glömde berätta att jag har ett par videoklipp som är filmade i 4:3 format och jag vill få dem i 16:9 finns det inte något program som fixar detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av SvenskGaming:

Glömde berätta att jag har ett par videoklipp som är filmade i 4:3 format och jag vill få dem i 16:9 finns det inte något program som fixar detta?

Går att göra i vilken editor som helst men du lär inte få direkt skarpaste materialet
Öppna ett projekt i en 16:9-upplösning och importera, zooma in tills allt ser bra ut.. Sen är du klar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Holck:

Går att göra i vilken editor som helst men du lär inte få direkt skarpaste materialet
Öppna ett projekt i en 16:9-upplösning och importera, zooma in tills allt ser bra ut.. Sen är du klar

Vilket program då till exempel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av SvenskGaming:

Vilket program då till exempel?

Typ Imovie, premiere pro, vegas