Vilken platta är prisvärd och bra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Vilken platta är prisvärd och bra?

Läst runt lite men ej riktigt hittat svar.
Vilken platta "gäller" dvs är prisvärd och seriös.
Brukar finnas ngn som är the sweet spot. Typ som 1+1 mobil, ej grymmaste dyraste men bra prestanda till ett bra pris.
Som uppdateras ofta etc. Är det android som gäller eller hur är Windows på platta?

Ska se film o surfa så skärmen får gärna vara lite större. Hade gärna velat ha en Nexus med rent android men den känns för liten.

Är ipad ngt att ha eller de är bara dyra o man kan få bättre prestanda för lägre pris?

Ursäkta om detta har frågats om innan men tittat runt o hittar inte riktigt bra svar på mina funderingar.

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av stimpen:

Läst runt lite men ej riktigt hittat svar.
Vilken platta "gäller" dvs är prisvärd och seriös.
Brukar finnas ngn som är the sweet spot. Typ som 1+1 mobil, ej grymmaste dyraste men bra prestanda till ett bra pris.
Som uppdateras ofta etc. Är det android som gäller eller hur är Windows på platta?

Ska se film o surfa så skärmen får gärna vara lite större. Hade gärna velat ha en Nexus med rent android men den känns för liten.

Är ipad ngt att ha eller de är bara dyra o man kan få bättre prestanda för lägre pris?

Ursäkta om detta har frågats om innan men tittat runt o hittar inte riktigt bra svar på mina funderingar.

Mitt tips:
Samsung galaxy tab pro 8.4 SM-T320 16GB (kort modellbetäckning ). Som jag köpte för 2190 kr på webbhallen. Såg att de säljer ut SM-T325 för 1990 kr, identisk med den ovan fast med 3G. Båda modellerna producerades i början av 2014. Kameran på modellerna är dock inget att hänga i julgranen.

Du får googla på modellerna och kika ifall det är något du vill ha. Jämför på gsmarena med andra modeller osv.

Aktuellt hos samsung är väl Tab S, som är 1 år gammal nu, kostar runt 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Apr 2015

Jag har en iPad mini, fungerar bra, men appar crashar lite för ofta för att jag skulle kunna rekommendera dem. Pappa har någon Samsung platta som är två-tre år, riktigt jävla seg i jämförelse med iPaden. Jag vet tyvärr inte modellen på Samsungen dock. De håller nog minst lika hög kvalité och prestanda som Apples motsvarande.

Du kanske hittar vad du letar efter här: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.593174/megatest--39-surfplat...
Budget alternativ: http://www.ljudochbild.se/test/6-billiga-surfplattor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Om du kan hitta en så är iPad mini 2 (retina) 32gb väldigt prisvärd. Går för runt 3.3k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

denna ska vara väldigt bra, prisvärd också

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2702467

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Ok, ska kolla testerna som länkades, de verkar omfattande. Annars verkar konsensus ligga på Samsung lr ipad mini?
Det är ändå dem som "gäller"? Tänker bara att det är de två dyraste märkena men blir kanske för stort avkall att gå lägre?

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

http://www.geekbuying.com/item/Teclast-X98-Air-3G-Dual-OS-Int...

Läs på lite om denna. Jag tror att det finns ett hyfsat konsensus runt att den är bra och enormt prisvärd. Dualboot mellan Android och Windows, men verkar som att Windows fungerar bättre.

Trust me, I'm an engineer!

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010

Iom iOS 9 kommer stöd för flera fönster tillkomma, men endast på iPad Air 2 då den har 2GB RAM och det fasligt snabba chippet A8X. Finns i mina ögon ingen annan intressant platta, utom möjligtvis Z4 Tablet.

Främst är iPad intressant då det är en grymt stabil platta och apparna i iOS är tyvärr fortfarande bättre anpassade för surfplattor.

EVGA GTX 1080 Ti | 4790K @4,8GHz | Fractal Design Celsius S24 | ASUS MAXIMUS VI IMPACT | 16GB DDR3 @2400Mhz | Corsair SF450 | 3TB HDD | 120 & 1050 GB SSD | Fractal Design Define Nano S | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & Philips 50PFT4009/12 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011

@stimpen: Nvidias nya version av Shield Tablet skulle jag rekommendera om du är inne på Android.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av jaqob:

http://www.geekbuying.com/item/Teclast-X98-Air-3G-Dual-OS-Int...

Läs på lite om denna. Jag tror att det finns ett hyfsat konsensus runt att den är bra och enormt prisvärd. Dualboot mellan Android och Windows, men verkar som att Windows fungerar bättre.

Nice, med tanke på OS, är Windows 8.1 bra på plattorna? Tills idag när jag började kolla har jag bara tänkt att det är ios eller android som gäller. Win 8.1 fina gränssnitt KA ske för en gångs skull kommer till sin rätt på en platta

Skrivet av MSIOCGenie:

Iom iOS 9 kommer stöd för flera fönster tillkomma, men endast på iPad Air 2 då den har 2GB RAM och det fasligt snabba chippet A8X. Finns i mina ögon ingen annan intressant platta, utom möjligtvis Z4 Tablet.

Främst är iPad intressant då det är en grymt stabil platta och apparna i iOS är tyvärr fortfarande bättre anpassade för surfplattor.

Intressant, är flera fönster användbart på en platta? Vad menade du med apparna är bättre anpassade till plattor, det inkluderar ipad air eller bara "riktiga ipad"? Eller du menar jämfört med mobilerna?

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av stimpen:

Nice, med tanke på OS, är Windows 8.1 bra på plattorna? Tills idag när jag började kolla har jag bara tänkt att det är ios eller android som gäller. Win 8.1 fina gränssnitt KA ske för en gångs skull kommer till sin rätt på en platta

Intressant, är flera fönster användbart på en platta? Vad menade du med apparna är bättre anpassade till plattor, det inkluderar ipad air eller bara "riktiga ipad"? Eller du menar jämfört med mobilerna?

iPad Air är ju vad de heter numera Många Androidappar är helt enkelt inte anpassade till större skärmar UI-mässigt, ofta är det samma app som på mobilen fast uppblåst, medan på iOS finns det många appar med separat och anpassat UI för plattor.
Angående flera fönster så är det väl upp till dig, men jag vet själv att det skulle vara trevligt att exempelvis kunna svara på meddelanden utan att stänga ner Youtube om man kollar på något där.

EVGA GTX 1080 Ti | 4790K @4,8GHz | Fractal Design Celsius S24 | ASUS MAXIMUS VI IMPACT | 16GB DDR3 @2400Mhz | Corsair SF450 | 3TB HDD | 120 & 1050 GB SSD | Fractal Design Define Nano S | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & Philips 50PFT4009/12 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av MSIOCGenie:

iPad Air är ju vad de heter numera Många Androidappar är helt enkelt inte anpassade till större skärmar UI-mässigt, ofta är det samma app som på mobilen fast uppblåst, medan på iOS finns det många appar med separat och anpassat UI för plattor.
Angående flera fönster så är det väl upp till dig, men jag vet själv att det skulle vara trevligt att exempelvis kunna svara på meddelanden utan att stänga ner Youtube om man kollar på något där.

Ah ok, låter intressant. Ipad kanske är vettiga då. Får erkänna att jag är lite biased o föredrar android på mobilen. Har både android o iphone, och blir ibland tokig på ios :). Men ios är kanske att föredra när man kommer till plattor då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av stimpen:

Är själv sugen på att beställa, men har inte testat någon windowsplatta någon längre stund ännu.
Jag tänker mig att man kan använda den lite mer som man använder en bärbar dator, men kanske är optimistiskt i överkant.

T.ex. Mediamarkt har Microsoft Surface 3 uppställda för demo, så där kan man få en viss liten känsla för hur det är.

Trust me, I'm an engineer!

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av stimpen:

Ah ok, låter intressant. Ipad kanske är vettiga då. Får erkänna att jag är lite biased o föredrar android på mobilen. Har både android o iphone, och blir ibland tokig på ios :). Men ios är kanske att föredra när man kommer till plattor då.

Samma här, iOS känns drygt och instängt på mobilen, men på plattor föredrar jag iOS. iOS 9 verkar ju bli riktigt trevligt också iom många optimeringar som leder till högre prestanda och längre batteritid, samt att man kan använda flera fönster.
Utöver det så är ju prestandan grym i A8X, även om många Sweclockare tror att allt handlar om antal kärnor och många Ghz. Skärmen och bygget i sig är även de top notch, inte minst med tanke på hur bra plattan fungerar i solljus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Är väldigt nöjd med min Ipad Mini 2nd gen som jag nyligen köpte: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2299803
Har ett drygt år på nacken men gått ner i pris en del. Beror på vad du ska ha den till.
Läs på nätet men åk o kolla och kläm o känn också. Rent storleksmässigt så tänk efter hur och när du kommer använda den.

| Chassi: Lian-Li PC-B25FB | PSU: Corsair HX 750W | Moderkort: ASUS P7P55D-E PRO | CPU: Core i7 870@3,5GHz | CPU-kylare: Scythe Mugen 2 | Minne: Corsair 8GB XMS3@1600 | Grafikkort: Gigabyte GTX770 | Hårddiskar: Intel520 480GB, WD Caviar Black 1TB, Samsung F3 2TB x 2 | Monitor Asus PB278Q (PLS)