AMD Radeon Fury X poserar framför kameran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast det är inte alla likadant som motorer. Biljämförelser haltar i princip alltid för att det inte är jämförbart. Mängden minne gör bara att man kan ha mer i minnet vilket KAN sätta en gräns beroende på spel och upplösning och dylikt.

Funkar alldeles utmärkt att använda bilar som jämförelse.

Testa sätta 5 pers och full last i en ruskigt fet 70 hästars Clio och kör i uppförsbacke så ser man hur bra det går när man når gränsen, lol. Du kan stampa på gaspedalen allt du vill, sannolikheten att bilen rör sig snabbare framåt är minimal

Nya generationer spel är dock som vägar som hela tiden byggs med mer och mer lutning...

Skeppar dom Fury med Scythe GT fläktar så gör dom iallafall nånting bra. Faktiskt så skulle det vara jäkligt imponerande till skillnad från alla korkskallar som tror dom kan göra bättre själva. Mina H80i Corsair fläktar var ju rent ut sagt *pinsamma* jämfört med mina Scythe GT som chassit annars körde på. Jag trodde dom var trasiga när jag satte igång datorn första gången, dom väste ju som hesa ormar och hade lika mycket ork i blåset som en astmatisk ekorre. Slängde dom direkt.

Permalänk
Avstängd

Sött litet kort. Gillar att det rent fysiskt är så litet. Hoppas det presterar bra också.
Minns när alla AMD-entusiaster var helt vilda över 3.5 på ett kort avsett för 1080p, "stutter" hit och dit..(alla vet vad jag talar om) enligt dem så räcker det tydligen gott och väl med 4GB VRAM för 4k nu. Lite småkul..;)

Permalänk
Medlem

Kung Fury > Fury X

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Det var väll ett jävla Gnäll om utseendet, som vi inte ens ser ordentligt
Drar kortet för mycket ström gnälls det över värme, löser dom det med vattenkylning är det inte heller bra, för då måste man ju ha slangar och radiator i burken o det går ju inte för sig sålänge man inte har satt ihop och designat en egen custom loop.
Är kortet kort är det inte bra heller, då får man väl mindre E-penis då man visar burken för polarna som är insnöade på att större = bättre o inte vet bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dallebull:

Det var väll ett jävla Gnäll om utseendet, som vi inte ens ser ordentligt
Drar kortet för mycket ström gnälls det över värme, löser dom det med vattenkylning är det inte heller bra, för då måste man ju ha slangar och radiator i burken o det går ju inte för sig sålänge man inte har satt ihop och designat en egen custom loop.
Är kortet kort är det inte bra heller, då får man väl mindre E-penis då man visar burken för polarna som är insnöade på att större = bättre o inte vet bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med AMD för de flesta här verkar vara att det är inte nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

10000 kr och 4 gb minne.vem f-n kommer köpa det.

stenrika cs:go proffs som fortfarande kör med 1024x768

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Sött litet kort. Gillar att det rent fysiskt är så litet. Hoppas det presterar bra också.
Minns när alla AMD-entusiaster var helt vilda över 3.5 på ett kort avsett för 1080p, "stutter" hit och dit..(alla vet vad jag talar om) enligt dem så räcker det tydligen gott och väl med 4GB VRAM för 4k nu. Lite småkul..;)

Att man inte fick vad som utlovats var väl orsaken till all ilska? Skulle det stå 3,5 i stället för 4 så skulle ingen brytt sig.
Sen vet vi inte hur HBM hanterar 4k. Annars håller jag med dig, 3,5gb eller 4gb i 1080p är skit samma.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Att man inte fick vad som utlovats var väl orsaken till all ilska? Skulle det stå 3,5 i stället för 4 så skulle ingen brytt sig.
Sen vet vi inte hur HBM hanterar 4k. Annars håller jag med dig, 3,5gb eller 4gb i 1080p är skit samma.

Ja, jo, jag vet, men fortfarande småkul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Ett kort för 10.000kr, och så är strömkablarna inte sleevade. Tror knappast att de få som är villiga att lägga dessa summor på ett grafikkort tycker att de röd, gul och svarta trådarna är snygga.
Hoppas att det bara är ett enginering sample och att det rättas till till lanseringen.

Äsh, för min del skulle de kunna skicka mig ett naket PCB och jag skulle ändå betala 10k för kortet (förutsatt att det slår motståndet). Att tre kablar på refkylaren inte är sleevade är det minsta problemet, känns som att du bara letar efter nått att gnälla på...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

3,5gb eller 4gb i 1080p är skit samma.

Det är skillnad på 3,5 eller 4GB i 1080p, varför skulle det inte vara det? Spelar man något som vill ha mellan 3,5 och 4GB så gör det självklart skillnad. Det är inte lätt att säga exakt vad som är nog för den gällande upplösningen. Shadows of mordors som jag brukar ta som exempel, ligger ju på nästan 6GB med ultra texturer i 1080p. Skulle det på något sätt vara taket för hur feta och hur mycket olika texturer som skulle kunna laddas för en karta i ett spel som körs i 1080p... knappast va?

Jocke spekulerar:

Det kan säkert vara möjligt att det går att kunna kompensera lite Vram med väldigt hög bandbredd. Tvivlar dock på att bara en dubblering av bandbredden skulle vara nog utan att det märks i spelet/spelen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Sött litet kort. Gillar att det rent fysiskt är så litet. Hoppas det presterar bra också.
Minns när alla AMD-entusiaster var helt vilda över 3.5 på ett kort avsett för 1080p, "stutter" hit och dit..(alla vet vad jag talar om) enligt dem så räcker det tydligen gott och väl med 4GB VRAM för 4k nu. Lite småkul..;)

Nu minns du fel tycker jag,jag såg massor av folk som hade korten som faktiskt ville lämna tillbaka dom på grund av falsk marknadsföring.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är skillnad på 3,5 eller 4GB i 1080p, varför skulle det inte vara det? Spelar man något som vill ha mellan 3,5 och 4GB så gör det självklart skillnad. Det är inte lätt att säga exakt vad som är nog för den gällande upplösningen. Shadows of mordors som jag brukar ta som exempel, ligger ju på nästan 6GB med ultra texturer i 1080p.

Källa på det? Tittar man här ser det ut att kräva strax under 3GB för 1080p. Hade ju vart otroligt märkligt att det skulle kräva (inte använda) 6GB när 970 får högre min fps än Titan, eller att 980 får samma som titan X.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Ja, jo, jag vet, men fortfarande småkul...

Småkul? Detta är SUPERKUL!
Som det har älts att 3.5 är för lite.
Men 4 GB tolkar jag som framtidssäkert,Dom ylar ju inget om det.
Annars lägger man väl inte 10000 kr
Hade varit kul och veta vilka temps kortet kommer upp i med luftkylning,
Är väl så lödtennet börjar flyta rundor,hahaha.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Källa på det? Tittar man här ser det ut att kräva strax under 3GB för 1080p. Hade ju vart otroligt märkligt att det skulle kräva (inte använda) 6GB när 970 får högre min fps än Titan.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/9934?key=24ad09da9a34808e1bb4b374fc958307

Har du spelat detta med Ultra texturer i 1080p med ditt Titan? Jag var själv uppe i 5,6-5,7GB Vram med mitt.

Saxat från: http://www.hardwarepal.com/shadow-mordor-benchmark/

"Depending on what VRAM you have available the game will automatically allocate as much as it needs, a misconception many people have in various online discussions. For a 6GB card for example on 1080p for Ultra textures there might be a peak of 5.7GB usage while on the same settings and resolution on a 4GB GPU the total allocated will peak at roughly 3.8GB. If that’s not enough it moves to system resources."

Att bara mäta FPS sade inte så mycket i detta spelet, när man kände av stuttering mycket väl med ett 3 och ett 4GB's kort med ultra texturerna. Menar inte att det är stuttering hela tiden utan att det rycker/hackar till i de lägen korten "förmodligen" skyfflar texturer. Detta fenom fick jag aldrig med Titan B.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Småkul? Detta är SUPERKUL!
Som det har älts att 3.5 är för lite.
Men 4 GB tolkar jag som framtidssäkert,Dom ylar ju inget om det.
Annars lägger man väl inte 10000 kr
Hade varit kul och veta vilka temps kortet kommer upp i med luftkylning,
Är väl så lödtennet börjar flyta rundor,hahaha.

Jo, men vill inte gå för hårt fram igen...;) Alla mår bättre om man är "diplomatisk" och det är ju skönt om alla mår bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Småkul? Detta är SUPERKUL!
Som det har älts att 3.5 är för lite.
Men 4 GB tolkar jag som framtidssäkert,Dom ylar ju inget om det.
Annars lägger man väl inte 10000 kr
Hade varit kul och veta vilka temps kortet kommer upp i med luftkylning,
Är väl så lödtennet börjar flyta rundor,hahaha.

Effekten är det som spelar roll, och Kepler arkitekturen var väl inte den strömsnålaste heller, eller vad säger du?

Samma effekt, samma mängd värme. Sen visst, Hawaii blir något varmare, men presterar lika bra som GK110, fast med 1Miljard transistorer färre.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Jo, men vill inte gå för hårt fram igen...;) Alla mår bättre om man är "diplomatisk" och det är ju skönt om alla mår bra!

Jo jag håller med dig.Kunde ej låta bli och ryta lite,hehe.
Bara vänta ett tag så är jag nog ett troll,mm.
Sanningen svider ibland.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Fult och litet men ändå snabb och revolutionerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Har du spelat detta med Ultra texturer i 1080p med ditt Titan? Jag var själv uppe i 5,6-5,7GB Vram med mitt.

Saxat från: http://www.hardwarepal.com/shadow-mordor-benchmark/

"Depending on what VRAM you have available the game will automatically allocate as much as it needs, a misconception many people have in various online discussions. For a 6GB card for example on 1080p for Ultra textures there might be a peak of 5.7GB usage while on the same settings and resolution on a 4GB GPU the total allocated will peak at roughly 3.8GB. If that’s not enough it moves to system resources."

Att bara mäta FPS sade inte så mycket i detta spelet, när man kände av stuttering mycket väl med ett 3 och ett 4GB's kort med ultra texturerna. Menar inte att det är stuttering hela tiden utan att det rycker till i de lägen korten "förmodligen" skyfflar texturer. Detta fenom fick jag aldrig med Titan B.

Öh läste du ens din egen länk? 970 klara 1080p utan problem medan 680 fick vram problem. Även i stycket under det du citera så stod att runt 4gb räckte för 1080p .

Det du citera säger ju precis det jag syfta på med allokering. Det står ju inte heller någon gräns där för shadows specifikt, utan bara hur det fungerar. Säger inte att du har fel, men din länk stärker ju inte vad du säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

AMD kör med Scythe GT ? Jävligt likt om inte annat

Jag såg en annan "läckt" bild av den, där den har höghastighetsversionen av GentleTyphoon ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Öh läste du ens din egen länk? 970 klara 1080p utan problem medan 680 fick vram problem. Även i stycket under det du citera så stod att runt 4gb räckte för 1080p .

Det du citera säger ju precis det jag syfta på med allokering. Det står ju inte heller någon gräns där för shadows specifikt, utan bara hur det fungerar. Säger inte att du har fel, men din länk stärker ju inte vad du säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelet allokerar så mycket det behöver stod det, har som jag skrev själv testat det med både ett 3 och 4GB's men även ett med 6GB Med 3GB fungerar det, men upplevelsen är helt sorglig. Med 4GB så går det fint, men hackar till här och där "no question about it". Men det gör ju å andra sidan de flesta spel idag, så många tänker inte så mycket på det. Men som sagt, det finns förmodligen en anledning till att Vram usage med Titan ligger på över 5GB i princip hela tiden även i 1080p. Det blir förmodligen mindre dumpning och laddning av nya texturer, vad annars finns i dom 1.7GB'n Vram som Titan allokerar extra? Företaget rekommenderade även 6GB för just Ultra, antagligen för att de märkt att de flyter på bäst med det. Känns lite konstigt att gå ut med sådant annars, speciellt med tanke på hur många som störde sig på just de kravet.

Sorry för OOT.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Öh läste du ens din egen länk? 970 klara 1080p utan problem medan 680 fick vram problem. Även i stycket under det du citera så stod att runt 4gb räckte för 1080p .

Det du citera säger ju precis det jag syfta på med allokering. Det står ju inte heller någon gräns där för shadows specifikt, utan bara hur det fungerar. Säger inte att du har fel, men din länk stärker ju inte vad du säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, som att säga att man har för lite RAM då windows allokerar allt ledigt minne., även fast man har 32GB och spelar ms-röjj.

Finns det nåt "bench" på hur varma dessa kort blir? Eller hur många megawatt dom drar i crossfire?:)

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot helt vansinnigt små och kraftfulla m-ITX burkar.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Småkul? Detta är SUPERKUL!
Som det har älts att 3.5 är för lite.
Men 4 GB tolkar jag som framtidssäkert,Dom ylar ju inget om det.
Annars lägger man väl inte 10000 kr
Hade varit kul och veta vilka temps kortet kommer upp i med luftkylning,
Är väl så lödtennet börjar flyta rundor,hahaha.

Skrattar bäst som skrattar sist. Det är nvidia för det är du som är lurad. Två gånger till och med

Din struts

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Äsh, för min del skulle de kunna skicka mig ett naket PCB och jag skulle ändå betala 10k för kortet (förutsatt att det slår motståndet). Att tre kablar på refkylaren inte är sleevade är det minsta problemet, känns som att du bara letar efter nått att gnälla på...

Skickades från m.sweclockers.com

Hejar på AMD och vill så gärna att de lyckas med detta kort. Kommer dock aldrig själv ha råd med några 10K för ett kort.
Men jag tycker det är ytterst märkligt att de släppt igenom denna premiumprodukt med en klar kosmetisk brist. Det är som att köpa en fläskig och dyr bil med plåtfälgar.
Visst det fungerar, men ser inget vidare ut.

Permalänk

War AMD!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av murklor:

Funkar alldeles utmärkt att använda bilar som jämförelse.

Testa sätta 5 pers och full last i en ruskigt fet 70 hästars Clio och kör i uppförsbacke så ser man hur bra det går när man når gränsen, lol. Du kan stampa på gaspedalen allt du vill, sannolikheten att bilen rör sig snabbare framåt är minimal

Nya generationer spel är dock som vägar som hela tiden byggs med mer och mer lutning...

Skeppar dom Fury med Scythe GT fläktar så gör dom iallafall nånting bra. Faktiskt så skulle det vara jäkligt imponerande till skillnad från alla korkskallar som tror dom kan göra bättre själva. Mina H80i Corsair fläktar var ju rent ut sagt *pinsamma* jämfört med mina Scythe GT som chassit annars körde på. Jag trodde dom var trasiga när jag satte igång datorn första gången, dom väste ju som hesa ormar och hade lika mycket ork i blåset som en astmatisk ekorre. Slängde dom direkt.

Grejen är att det blir ofantligt rörigt istället för att bara skriva hur grafikkort fungerar egentligen. Bilar är bara i vägen.

EK Vardar ska vara väldigt lika. Scythe GT tillverkas väl inte längre?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Skrattar bäst som skrattar sist. Det är nvidia för det är du som är lurad. Två gånger till och med

Din struts

Lustiga är att jag känner mig ej lurad kör i 1920x1080 i 144 hertz. och använder max 2300 mb vram.
Så har 1200mb över ifall du är intresserad,hahaha.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

EK Vardar ska vara väldigt lika. Scythe GT tillverkas väl inte längre?

Vardar har inte samma design på fläktbladen men är annars ganska likt. Scythe säljer inte gt längre, men dom äger inte designen, bara namnet. Kanske köper AMD direkt från tillverkaren. Eller så har någon bara satt på en gammal gt-fläkt på radiatorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Grejen är att det blir ofantligt rörigt istället för att bara skriva hur grafikkort fungerar egentligen. Bilar är bara i vägen.

EK Vardar ska vara väldigt lika. Scythe GT tillverkas väl inte längre?

Skrivet av heffaklumpmamma:

Vardar har inte samma design på fläktbladen men är annars ganska likt. Scythe säljer inte gt längre, men dom äger inte designen, bara namnet. Kanske köper AMD direkt från tillverkaren. Eller så har någon bara satt på en gammal gt-fläkt på radiatorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar säljas under annan tillverkare eller designen själv http://www.amazon.com/Nidec-Gentle-Typhoon-D1225C12B5AP-Silen... även här http://www.aliexpress.com/item/Servo-12025-D1225C12B5AP-15-12...

Kan omöjligt fortfarande vara lagerutförsäljning. Försvann ju för flera år sen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar