Köpa sprucken iPhone 6 från USA?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2013

Köpa sprucken iPhone 6 från USA?

Min mobil gick sönder idag. Då jag inte är superrik så funderar jag på att köpa en iPhone 6 med sprucken skärm från USA, som man sedan kan reparera här i Sverige.

Jag är medveten om att en stor andel av mobilerna i USA inte fungerar i Europa, man bör därför ta reda på hur det ligger till med modellnummer för att se om de är kompatibla med våra nätverk.

Det jag har är följande: http://www.ebay.com/itm/Apple-iPhone-6-Latest-Model-64GB-Spac...

Som ni kan se är modellnumret A1586, vilket, enligt Apple, ska fungera med CDMA (vårat nätverk). Jag antar att det är GTG, men sedan står det även under Network, i beskrivningen på Ebay, Sprite. Betyder det att den är låst till Sprite, och att jag som använder Tele2 inte kommer kunna använda den?

Tack på förhand!

har en vit data

100 fps på lol i high

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

CDMA är inte det som används i Sverige. I Sverige använder vi GSM. Jag ser att han skriver i annonsen att den ska funka med både GSM och CDMA, men jag har tittat på detta innan och då tolkade jag det som att det var det ena eller det andra. Sprint kör CDMA, så om det är så som jag tror så funkar den inte med GSM. 3G och 4G lär dock funka när de näten finns.

Om den är låst till Sprint får du nog fråga säljaren om.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2003

Det du bör kontrollera är i första hand om säljaren kan stänga av "Find my iPhone" då den är låst via iCloud och därmed inte kommer gå att använda även om den klarar våra nät. Tror du behöver den förra ägarens uppgifter till iCloud för att av-länka telefonen.

Operatören i USA heter Sprint, inte sprite , och här ser du deras upplåsningspolicy. Var ett tag sedan jag höll på med iPhones, men kanske går att låsa upp ändå!

Lycka till!

[Asus P8Z68-V PRO/Gen3] [Intel i7 2600K@4,5 Ghz] [Noctua NH-U12P] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [Corsair Vengeance 16 gb 1600mhz] [2x Samsung EVO 250 GB] [Corsair Force 3 120 Gb] [2x OCZ Agility 3 120 GB] [Seasonic Focus+ Gold 650 W] [FD Meshify C][Synology DS212 2x2 TB NAS] [Konnekt 8 FW ljudkort] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [Corsair K70 RGB] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Alla iPhone 6 funkar i hela världen. Denna är dock icloud låst (hitta min iPhone) så du kommer aldrig kunna använda den till annat än reservdelar då moderkortet är värdelöst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av giplet:

CDMA är inte det som används i Sverige. I Sverige använder vi GSM. Jag ser att han skriver i annonsen att den ska funka med både GSM och CDMA, men jag har tittat på detta innan och då tolkade jag det som att det var det ena eller det andra. Sprint kör CDMA, så om det är så som jag tror så funkar den inte med GSM. 3G och 4G lär dock funka när de näten finns.

Om den är låst till Sprint får du nog fråga säljaren om.

Skrivet av bluppblupp:

Det du bör kontrollera är i första hand om säljaren kan stänga av "Find my iPhone" då den är låst via iCloud och därmed inte kommer gå att använda även om den klarar våra nät. Tror du behöver den förra ägarens uppgifter till iCloud för att av-länka telefonen.

Operatören i USA heter Sprint, inte sprite , och här ser du deras upplåsningspolicy. Var ett tag sedan jag höll på med iPhones, men kanske går att låsa upp ändå!

Lycka till!

Tack så mycket för svaren!

http://www.ebay.com/itm/Apple-iPhone-6-16GB-Gold-AT-T-Cracked...

Jag antar att denna är bättre då? Säger att det är en Clean ESN, vilket jag förstår att den inte är låst?

har en vit data

100 fps på lol i high

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Zunil:

Alla iPhone 6 funkar i hela världen. Denna är dock icloud låst (hitta min iPhone) så du kommer aldrig kunna använda den till annat än reservdelar då moderkortet är värdelöst.

Tack så jättemycket!

har en vit data

100 fps på lol i high

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av xGreenRed:

Tack så mycket för svaren!

http://www.ebay.com/itm/Apple-iPhone-6-16GB-Gold-AT-T-Cracked...

Jag antar att denna är bättre då? Säger att det är en Clean ESN, vilket jag förstår att den inte är låst?

Clean ESN antar jag betyder att den har en ren ESN-kod, vilken kan visa på att telefonen inte är stulen. En ESN-kod är ungefär som ett IMEI-nummer, men är lagrat elektroniskt till skillnad från IMEI som lagras på hårdvaran.

[Asus P8Z68-V PRO/Gen3] [Intel i7 2600K@4,5 Ghz] [Noctua NH-U12P] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [Corsair Vengeance 16 gb 1600mhz] [2x Samsung EVO 250 GB] [Corsair Force 3 120 Gb] [2x OCZ Agility 3 120 GB] [Seasonic Focus+ Gold 650 W] [FD Meshify C][Synology DS212 2x2 TB NAS] [Konnekt 8 FW ljudkort] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [Corsair K70 RGB] [Logitech G502] [Qpad QH-90]