Nybörjare: EOS 700D, Lumix DMC-GM1 eller något annat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Nybörjare: EOS 700D, Lumix DMC-GM1 eller något annat?

Är inne på att skaffa min första systemkamera nu innan semestern och vad jag har förstått är dessa bland de mest populära?

700D blir väl ganska mycket dyrare om man ska ha ett objektiv också men det är ju mer en "riktig" kamera som kanske är en bättre investering?

Å andra sidan kan jag ju ingenting om foto (men vill gärna lära mig lite) och då kanske den lilla Lumixen räcker gott och väl och kanske tom kommer användas mer eftersom man alltid kan ha med sig den?

Budget: ca 5000-6000 ink obj. men gärna billigare såklart

Vad har ni för tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Nov 2009

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX7silver1442

Där är mitt tips, det är den kamera jag hade köpt om jag hade varit i behov av någon just nu.
Den är liten till storleken (större än GM1 men ändå liten) men ändå en väldigt kompetent kamera för det priset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Ah nice den har jag också sett!

Här finns den för 4000, är paketpriset du länkade till ändå mer prisvärt?
http://www.fotokungen.com/panasonic-lumix-dmcgx7-kamerahus-sv...

Är denna bättre än en GM1?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Den är bättre än gm1 på typ alla sätt
Men gm1 är en jäkligt trevlig kamera. Flickvännen har en och jag lånar den ofta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Här är en tråd med samma fråga. Den spårade tyvärr snabbt ur som såna trådar brukar göra här, men de två första svaren är i alla fall relevanta för dig.

Men förutom alternativen som jag gav i den tråden så håller jag med ol-korv att en GX7 är ett väldigt bra val. Det är en riktigt kompetent kamera som kostade 11k för bara 2 år sedan, och har fått mycket bra recensioner.

Sen kan det vara bra att plugga på lite fototeori, lite kunskap brukar hjälpa mycket när det gäller foto. Du kan t.ex. läsa igenom fotosidans fotoskola, del 0, 1, 2, 3, 4, 5.

Skrivet av Aanee:

Här finns den för 4000, är paketpriset du länkade till ändå mer prisvärt?
http://www.fotokungen.com/panasonic-lumix-dmcgx7-kamerahus-sv...

Objektivet i paketet kostar minst 2000 kr separat, så paketet är mycket mer prisvärt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Stort tack för alla svar!

GX7:an ser grym ut!
Vad tror ni om värdepaketet som finns på Cyberphoto? Väskan ser lite väl stor ut...
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX7silver1442

Några tips gällande tillbehör som tex minneskort, väska osv?
Något speciellt att tänka på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Aanee:

Vad tror ni om värdepaketet som finns på Cyberphoto? Väskan ser lite väl stor ut...

Moderna kameror har UV-filter inbyggt, så UV-filter fyller ingen annan funktion än som skyddsfilter och att ge mer pengar till fotobutikerna. Om UV-filter faktiskt är bra att ha för att skydda objektivet är ett av de mest omtvistade frågorna inom foto, men för min del tycker jag det är onödigt. Använd motljusskydd istället för att skydda mot stötar från sidan, och låt bli att peta på frontlinsen

Väskan är svårt att säga så mycket om, men den är nog mindre än den kan verka. Den verkar dock aningen större än t.ex. en Lowepro Apex 100 AW som jag själv har, och som är rätt lagom för en NEX-7 som är ungefär lika stor som en GX7. Så väskan i paketet är nog helt ok för en GX7.

Minneskortet är väldigt dyrt, man får ett dubbelt så stort för samma pris i andra butiker.

Och microfiberduk följer säkert med kameran. Som kameraentusiast och glasögonanvändare har jag ett mindre berg med microfiberdukar hemma.

Så sammanfattningsvis är det kanske bättre att bara köpa ett minneskort från någon billigare butik. Fotobutikerna tar gärna rejält betalt för minneskort. Och väska kanske är enklare att gå till någon fysisk butik och kolla på om du vill vara säker på att få en i bra storlek.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Grymt, får bli en sväng förbi MediaMarkt imorgon för att klämma och känna.
Till dess blir det till att plugga teori

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Nov 2009

Som de andra har sagt, jag tycker att du ska köpa med kit-objektivet samt kolla väska och minneskort vid sidan om. Sedan tycker jag att du bör köpa ett batteri till. Kompakta systemkameror i all ära men batteritiden är lite sisådär.

Kolla på batteriexperten.se. De har nån kopia till bra pris.
Jag köpte min väska på Kjell & Co. Den fanns inte kvar på hemsidan nu men jag är jättenöjd med den, gå och kolla lite vad du vill ha. Glöm inte att tillbehören ska få plats också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Har det kommit någon ny modell av Lumix DMC-GX7? Med tanke på att den är från 2013.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av coopish:

Har det kommit någon ny modell av Lumix DMC-GX7? Med tanke på att den är från 2013.

Ryktena säger att det bör komma en uppföljare snart, kanske därför GX7 är så pass billig just nu.