Tips på ett 2.0 (ev 2.1) system

Permalänk
Medlem

Tips på ett 2.0 (ev 2.1) system

Tjena

Varit i tankarna ett tag nu på att köpa mig ett par högtalare och förstärkare, kör fortfarande på logitech z -xxx serien men vill ha ett lenare ljud och bättre ljud vid lägre volymer.

Frågade runt lite och fått tips att lyssna på dali ikon 6 mk 2 vilka jag fastnade för direkt, förstärkaren skall vara en marantz sades det också.

Försökt se om det går att hitta billiga ikon 6 mk2 på blocket men finns bara ikon 6 för runt 4-5000 kr, räcker det kanske med dem? Marantz 5007 hittade jag för 3500 kr på blocket, fastnat för designen. Men sen undrar jag skall jag istället satsa på 5009 eller 7009 istället? Atmos, hdmi 2.0 bla. Meningen är att jag skall starta med ett 2.0 system och utveckla senare med tiden, är det bättre då att köpa sig en kraftigare förstärkare eller kommer vi se nyare teknik om 3-5 år när jag bör bli klar med mitt system.

Tips på en sub?

Permalänk
Medlem

Jag skulle se till att satsa mer på högtalarna och uppgradera förstärkaren senare om det behövs. Själv har jag nu tre år gamla Monitor audio silver som fungerar utmärkt men har bytt ut min marantz förstärkare mot en Yamaha då nya funktioner (spotify, enklare nätverkshantering etc) blev tillgängliga och blev viktigare efter flytt. Mina högtalare låter minst lika bra som för tre år sedan men förstärkaren blev gammal på den tiden.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kommer inte att vara klar med ett system om 32-5 år, snarare 30-50 år, det man ska se till att prioritera upp är ljudkvalitet och standardiserade anslutningar (anaogt) surroundfoiormat och finesser är det man ska lägga minst vikt vid för de försvinner fort.
Utvecklingen går långsamt och det som var bra för 50 år sedan är fortfarande bra så deet handlar mer om att du själv ska lära dig att skilja på säljfloskler och verklig prestanda, att nå dit brukar ta tid men när du kommer fram så inser du att man inte behöver jaga de senaste finesserna för de är ända hopplöst omoderna om 2 år och då vill tillverkarna att du byter ut allt för att få mk2 ...

Fysik och ellära är det som gäller före att jaga "årets modell"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så för att sammanfatta svaren, bättre kolla på äldre men bättre högtalare som man kanske kan fynda på blocket för en billigare peng och en förstärkare som kan driva dessa? Har ni några tips på högtalare som jag kan lyssna på förutom då monitor audio samt en förstärkare som i alla fall klarar av 4k signal, blåtand, Spotify samt har wifi (internet radio)

Är ju helt ny inom området, bara ägt logitechs grejer innan, men jag hör i alla fall skillnaden på ljud och ljud. Blev såld på ikon 6 mk2 för alla detaljer jag hörde i bakgrunden när jag provade dem aldrig upplevt det innan förutom i biografer, samt hur bra ljud det var vid låga volymer. Bra ljud vid låga volymer är väl mest prio för mig då jag bor i en lägenhet med en del äldre människor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av doccia:

Så för att sammanfatta svaren, bättre kolla på äldre men bättre högtalare som man kanske kan fynda på blocket för en billigare peng och en förstärkare som kan driva dessa? Har ni några tips på högtalare som jag kan lyssna på förutom då monitor audio samt en förstärkare som i alla fall klarar av 4k signal, blåtand, Spotify samt har wifi (internet radio)

Är ju helt ny inom området, bara ägt logitechs grejer innan, men jag hör i alla fall skillnaden på ljud och ljud. Blev såld på ikon 6 mk2 för alla detaljer jag hörde i bakgrunden när jag provade dem aldrig upplevt det innan förutom i biografer, samt hur bra ljud det var vid låga volymer. Bra ljud vid låga volymer är väl mest prio för mig då jag bor i en lägenhet med en del äldre människor.

Du kanske ska sikta på en lite bättre stativare, ev nån med lite för varmt ljud typ Dynaudio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

i

Skrivet av doccia:

Så för att sammanfatta svaren, bättre kolla på äldre men bättre högtalare som man kanske kan fynda på blocket för en billigare peng och en förstärkare som kan driva dessa? Har ni några tips på högtalare som jag kan lyssna på förutom då monitor audio samt en förstärkare som i alla fall klarar av 4k signal, blåtand, Spotify samt har wifi (internet radio)

Är ju helt ny inom området, bara ägt logitechs grejer innan, men jag hör i alla fall skillnaden på ljud och ljud. Blev såld på ikon 6 mk2 för alla detaljer jag hörde i bakgrunden när jag provade dem aldrig upplevt det innan förutom i biografer, samt hur bra ljud det var vid låga volymer. Bra ljud vid låga volymer är väl mest prio för mig då jag bor i en lägenhet med en del äldre människor.

Tycker Dali:s styrka ligger i banddiskanten och ikon kan bli allt för ljusa.

Skickades från m.sweclockers.com