En kanal (höger) lägger av ibland

Permalänk
Medlem

En kanal (höger) lägger av ibland

Tjena!

Har ett stereosystem (eller snarare ett hemmabio/5.1 system) med zon A/B funktion i. Zon A har jag ett 5.1 system uppkopplat i, och i zon B har jag 2 Dynavoice Dynamite S-61. Har haft 5.1 systemet i säker 6 år, och la till dynamitehögtalarna för ca 2 år sen och har spelat felfritt sedan dess (well, bortsätt från jordbrus mm. som åtgärdats).

Kör detta system till både datorn och TV/PS4/Film. Så när jag lyssnar på musik kör jag både zon A och B samtidigt och sänker då ner samtliga högtalare utom zon B (dvs. mina Dynamite) och subben från zon A för att få bättre tryck i låga registret.

Problemet är att nu den högra högtalaren i zon b lägger av emellanåt. Brukar ibland knastra till lite lätt i den, och sedan lägger den av. Ibland "glappar" den några gånger för att sedan stänga av sig... Stänger då av systemet och kör lurar i någon timme, och sedan funkar allt normalt igen.

Frågan är nu om det är högtalarna eller förstärkaren som gör detta, och varför? Spontant känns det kanske som förstärkaren (Onkyo HT-340) eftersom den börjar få några år på nacken.

Några ideér? Hoppas kunna löda om någon enstaka komponent om det skulle vara förstärkaren.

MVH

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Gissning;
Om det brukar lägga av efter ett tag kan det vara att värmeutveckling leder till plastisk deformation som leder till glapp. Skulle kunna förklara att det fungerar efter ett tag igen. Men kan nog bero på en hel hög med annat också..

Om värmen skulle vara fallet är det lite svårt att felsöka själv, men går säkert om några andra haft samma problem och man får tips om vart man kan börja.

Permalänk
Medlem
Citat:

En kanal (höger) lägger av ibland

Snackar vi om Sveriges riksdag?

On topic:
Det bästa kanske vore att testa köra högtalarna med någon annan källa innan du börjar löda i förstärkaren. Det låter ju som någon sorts värmeproblem där något expanderar efter det blivit varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Gissning;
Om det brukar lägga av efter ett tag kan det vara att värmeutveckling leder till plastisk deformation som leder till glapp. Skulle kunna förklara att det fungerar efter ett tag igen. Men kan nog bero på en hel hög med annat också..

Om värmen skulle vara fallet är det lite svårt att felsöka själv, men går säkert om några andra haft samma problem och man får tips om vart man kan börja.

Skrivet av The-Architect:

Snackar vi om Sveriges riksdag?

On topic:
Det bästa kanske vore att testa köra högtalarna med någon annan källa innan du börjar löda i förstärkaren. Det låter ju som någon sorts värmeproblem där något expanderar efter det blivit varmt.

Haha ja, det kanske vore bättre om det var den vänstra kanalen som la av

Skämt åsido.

Värme låter som ett troligt fall då förstärkaren sitter lite lätt inklämd i en tv-möbel, och eftersom strömsladden sitter fast i enheten och sedan in bakom väggen är det svårt att få loss den. Har därför inte dammat ur den på ett tag! Ska försöka blåsa ur den med tryckluft!

Har tyvärr ingen annan förstärkare att testa med.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD