Dåligt köp - inget avtal?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007

Dåligt köp - inget avtal?

Jag gjorde idag ett mycket dåligt köp. Jag köpte en soffa i en butik som hade väldigt låga priser, men det visade sig inte vara värt det.

Då jag inte nu under sommaren hade lust att betala hela summan på en gång så valde jag att ta delbetalning 6 månader.
I butiken stod skyltat att delbetalning på upp till 12 månader var räntefritt.

När jag väl skulle slå till så frågade han i butiken efter mitt personnummer vilket jag uppgav. Sedan stod jag redo med legitimation, men han frågade aldrig efter det. Efter en stund såg han klar ut och jag undrade om jag inte skulle skriva på något, men hans svar var att nej du får hem papper sen som du får skicka in.

OK, det lät skumt tänkte jag, dels att han inte ville se legitimation och dels ingen underskrift. Jag menar, hade jag varit oärlig så hade jag kunnat uppge någon annans personnummer och fått en gratis soffa. För det andra så har de gett ut en soffa utan något avtal om betalning.

Hur som helst, när jag kom hem med soffan och skulle montera ihop den så hittade jag först ingen monteringsanvisning, men efter en stund såg jag ett litet papper med en beskrivning så dålig att det får Ikeas monteringsanvisningar att se ut som guld värda. Men ok, hur svårt kan det vara tänkte jag. Soffan var i två delar som skulle sättas ihop och sedan ska fötter på.

Jag lyckades förstå på monteringsanvisningen ungefär var fötterna skulle sitta, men sen kom nästa problem. De ska skruvas in under soffan, men det finns inga förborrade hål, så man har dels ingen aning om var exakt de ska skruvas och dessutom är det billigt tunnt skit trä så skulle man börja skruva utan att först borra så skulle garanterat trät spricka.

Nu står jag här utan soffa då jag slängde ut min gamla strax innan och har ingenstans att sitta och jag har ingen borr att borra med och monteringsanvisningen har ingen text så jag vet inte ens om det är meningen att man själv ska borra eller om det är en miss att det saknas borrhål.

Jag är mycket besviken och vill lämna tillbaka skiten och åka till Ikea istället.

Nu till saken: De kan säkert neka mig enligt konsumentköplagen att lämna tillbaka den och häva köpet och istället erbjuda sin hjälp, men jag har verkligen ingen lust att hyra släp igen och kånka på allt och skjutsa tillbaka det och dom kommer säkert inte vilja åka ut på plats och fixa det hela. Dessutom sitter några detaljer snett på soffan så det ser illa ut.

Hur bör jag göra för att komma ur detta? Vill som sagt helt häva skiten och åka någon annanstans, men vägrar dom det så har dom ju faktiskt inget avtal med mig så jag borde kunna säga att jag vägrar då betala då vi inte ingått något avtal. Till råga på allt så fick jag en lapp med kreditvillkoren där det står att det är 19,5% årsränta (inte inkluderat aviseringsavgift) och köpet skulle ju vara räntefritt. Ja det är mycket som är galet med det här köpet. Kan jag neka betalning och lämna tillbaka skiten när vi inte ingått något kreditavtal?

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Du har ingått ett avtal, dock enbart i muntlig form. Konsumentkreditlagen är det som är tillämplig vad gäller just den delen, 8 § anger vilken information du skall ha fått innan avtalet ingicks och 14 § vilken information avtalet skall innehålla. Så vitt jag kan se finns inget krav på att du får avtalet i handen direkt i butiken. Bristande information ger dig inte rätt att häva köpet, däremot kan du ej krävas på betalning innan du fått en avtalskopia och din ångerrätt på kreditavtalet börjar inte löpa förrän dess.
Att butiken inte kollat på legitimationen är naturligtvis högst olämpligt men jag vet inte vad det har för konsekvens, om någon. Börjar man använda det som anledning till att inte betala soffan är man ute på väldigt hal is, bedrägeri etc.

Är monteringsbeskrivningen av soffan såpass dålig som du påstår och soffan dessutom defekt är det dock tveklöst ett reklamationsfall, då har du enligt 25 § KKöpL rätt att hålla inne såpass stor del av betalningen som krävs för att säkerställa att felen åtgärdas, vilken torde utgöra mer eller mindre hela köpesumman, här behöver du säkerligen lite hjälp av kommunens konsumentrådgivning. Därtill skall felen avhjälpas utan kostnad eller väsentlig olägenhet för dig, att hyra släp och frakta soffan till butiken är därför inget som de kan kräva av dig.

Förslagsvis framställer du dina reklamationskrav till företaget och ser vilken respons du får på detta, utan att dra in kreditavtalet i det skedet. Är de inte tillmötesgående får du återkomma med skarpare krav, stöd från konsumentrådgivare, information om att du kommer hålla inne betalning etc.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007

Tack för svaret. Muntliga avtal trodde jag endast gällde mellan privatpersoner. Jag menar, det måste väl finnas en anledning varför inga seriösa företag för muntliga avtal?

Dels har jag fått extremt liten information om avtalet (ett avtal kan vara flera A4 sidor) jag fick information om pris och att det skulle vara räntefritt, vilkte också var fel enligt lappen jag fick. Avatalet är då i min mening ogiltigt, för hur ska jag kunna anses ha ingått ett avtal om något som jag inte ens fått chans att läsa igenom? Kan man tvingas skriva under och skicka in ett avtal på säg 2 A4 sidor i efterhand när man fått veta typ en mening av det avtalet i muntlig form?

Hur som helst var det bara en tanke på hur jag skulle kunna komma ur det här. Helst av allt vill jag ju häva köpet eftersom det finns grova fel på produkten. Det värsta som kan hända är att dom vill fixa det hela, men då får de stå för alla kostnader och tid det innebär. D.v.s. åka hem till mig och antingen hämta soffan och ersätta med en ny som lätt går att montera utan borr osv eller fixa befintlig soffa på plats och montera den åt mig.

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Förborrade hål mm är det enbart dom större kedjorna som har på sina serier.
Har ofta köpt sängar och soffor där man får borra själv. Är inget ovanligt alls.

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av drotz2000:

Förborrade hål mm är det enbart dom större kedjorna som har på sina serier.
Har ofta köpt sängar och soffor där man får borra själv. Är inget ovanligt alls.

Jag har aldrig varit med om detta innan, men OK, om det är som du säger, så borde det vara av yttersta vikt från företagets sida att informera om detta innan köp, för hur många är det egentligen som har en borrmaskin hemma eller ens vet hur man korrekt ska hantera denna? Att dessutom göra det i "blindo" enligt en anvisning som man måste vara CAD-ingenjör för att förstå gör ju inte saken bättre.

Om man då som privatperson försöker ge sig på detta, men misslyckas och borrar snett eller med för stor borr osv så antar jag att det är kört och pengarna är kastade i sjön. Av den anledningen vill jag inte ens försöka och jag har som sagt ingen borr heller eller fick information om att detta skulle behövas.

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007

Skrev i morse till kommunens konsumentvägledare och tog upp exakt samma saker jag gjort här och fick detta till svar:

Hej!

Köpet skall betraktas som ogiltigt. Med andra ord: du bör kunna häva köpet.
Avtalet (om man nu kan kalla det avtal) är slutet på felaktiga grunder.
Dessutom fattas nödvändig information. Bristfällig information räknas som fel i varan.
Du bör till råga på det kunna begära skadestånd för alla onödiga utgifter som uppstår/har uppstått p.g.a. detta krångel.

Det är inte första gången det är problem med "företag X"
Om butiken inte går med på hävning, så föreslår jag att du anmäler till ARN.
Se i så fall www.arn.se

Hälsningar
xxx xxx

Ska idag åka dit igen och försöka häva köpet först på grund av felaktig konstruktion och hänvisa till deras "nöjd kund garanti" och i andra hand hänvisa till vad konsumentvägledaren sa.

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

@Bejje lycka till
Jag tycker generellt att en initial inställning där man söker en smidig lösning är den bästa, istället för att komma frustande med fradga i mungiporna och söka konflikt. Är det ett vettigt företag man har att göra med är de betydligt mer benägna att gå den förstnämnda tillmötes, och är det idioter som styr och ställer kommer den sistnämnda inte ge några fördelar då det snabbt kommer eskalera.

Eftersom du inte betalat något sitter du med de flesta korten på din hand, om företaget visar sig obstinata är det dock, som jag tidigare påpekade, viktigt att kolla upp så du inte råkar illa ut när du vägrar betala. Vid exempelvis en hyrestvist måste man deponera den hyra man skulle betalat hos Länsstyrelsen, annars är resultatet detsamma som om man bara skulle struntat i att betala hyra.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av twit:

@Bejje lycka till
Jag tycker generellt att en initial inställning där man söker en smidig lösning är den bästa, istället för att komma frustande med fradga i mungiporna och söka konflikt. Är det ett vettigt företag man har att göra med är de betydligt mer benägna att gå den förstnämnda tillmötes, och är det idioter som styr och ställer kommer den sistnämnda inte ge några fördelar då det snabbt kommer eskalera.

Eftersom du inte betalat något sitter du med de flesta korten på din hand, om företaget visar sig obstinata är det dock, som jag tidigare påpekade, viktigt att kolla upp så du inte råkar illa ut när du vägrar betala. Vid exempelvis en hyrestvist måste man deponera den hyra man skulle betalat hos Länsstyrelsen, annars är resultatet detsamma som om man bara skulle struntat i att betala hyra.

Ja nu har jag varit dit idag och sa sakligt att jag inte var nöjd och ville häva köpet. Jassså vad är det för fel undrade han. Jag påtalade alla kvalitetsproblem först och han menade att det är bara at skruva i skruvarna utan borrhål. Jag sa då att träet som det ska skruvas i är så smalt och har så dålig kvalitet att jag tror helt klar att det kommer spricka, men han sa att det ska funka. Då sa jag att men om jag gör det och det spricker, ersätter ni mig då med en ny soffa, men det ville han inte göra.

Vidare sa jag att jag var missnöjd över hur hela köpet gick till och att jag talat med konsumentvägledaren som menade att köpet är ogiltigt enligt det sätt som det gått till. Han sa då med arg ton att vi kan väl byta ut den då och det är vad du vill, men jag sa att jag inte vill det, jag vill häva köpet. Då undrade han om soffan stod ouppackad i sin förpackning, men jag sa då att självklart gör den inte det, hur annars hade jag kunnat se felen på soffan?

Då sa han med arg ton att då kan vi inte ta tillbaka den, för ingen kommer vilja köpa den. Jag sa då tillbaka att hur skulle jag kunna se felen om jag inte packade upp den? DÅ svarade han att så är det och vill du ha hjälp eller inte? med ännu argare ton.

Jag sa då att konsumentvägledare påtalat att de haft problem med er firma tidigare och att jag borde anmäla till ARN om det blir problem, men jag sa att det smidigaste för oss båda är väl om ni bara tar tillbaka den och häver köpet? Då blev han röd i ögonen och sa med hög röst att ANMÄL TILL ARN DÅ, GÖR DET BARA! Jag försökte lugna honom och påtalade det som står på deras sida om nöjd kund garanti och att jag inte är nöjd, men att jag skulle bli nöjd om de häver köpet.

Då bad han mig att försvinna ut ur butiken och att han inte ville se mig. Jag svarade med att säga så ni vill alltså utföra ogiltiga krediter och sedan bara fräsa på era kunder när dom vill ångra köpet. Då sa han åt mig att OM DU INTE FÖRSVINNER UT UR BUTIKEN NU SÅ KASTAR JAG UT DIG! Då blev jag rädd och stack därifrån. Han såg verkligen ut att vilja slå mig och snubben var 2 meter lång så jag ville inte riskera att hamna på sjukhus.

Nu har jag efter detta skrivit till SVEA ekonomi som har hand om krediten och påtalat hur detta felaktiga köp gick till och be dom avbryta det, får se vad dom svarar. Vägrar dom det så måste det bli ARN nästa samt en polisanmälan för bedrägeri.

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Bejje:

Ja nu har jag varit dit idag och sa sakligt att jag inte var nöjd och ville häva köpet. Jassså vad är det för fel undrade han. Jag påtalade alla kvalitetsproblem först och han menade att det är bara at skruva i skruvarna utan borrhål. Jag sa då att träet som det ska skruvas i är så smalt och har så dålig kvalitet att jag tror helt klar att det kommer spricka, men han sa att det ska funka. Då sa jag att men om jag gör det och det spricker, ersätter ni mig då med en ny soffa, men det ville han inte göra.

Vidare sa jag att jag var missnöjd över hur hela köpet gick till och att jag talat med konsumentvägledaren som menade att köpet är ogiltigt enligt det sätt som det gått till. Han sa då med arg ton att vi kan väl byta ut den då och det är vad du vill, men jag sa att jag inte vill det, jag vill häva köpet. Då undrade han om soffan stod ouppackad i sin förpackning, men jag sa då att självklart gör den inte det, hur annars hade jag kunnat se felen på soffan?

Då sa han med arg ton att då kan vi inte ta tillbaka den, för ingen kommer vilja köpa den. Jag sa då tillbaka att hur skulle jag kunna se felen om jag inte packade upp den? DÅ svarade han att så är det och vill du ha hjälp eller inte? med ännu argare ton.

Jag sa då att konsumentvägledare påtalat att de haft problem med er firma tidigare och att jag borde anmäla till ARN om det blir problem, men jag sa att det smidigaste för oss båda är väl om ni bara tar tillbaka den och häver köpet? Då blev han röd i ögonen och sa med hög röst att ANMÄL TILL ARN DÅ, GÖR DET BARA! Jag försökte lugna honom och påtalade det som står på deras sida om nöjd kund garanti och att jag inte är nöjd, men att jag skulle bli nöjd om de häver köpet.

Då bad han mig att försvinna ut ur butiken och att han inte ville se mig. Jag svarade med att säga så ni vill alltså utföra ogiltiga krediter och sedan bara fräsa på era kunder när dom vill ångra köpet. Då sa han åt mig att OM DU INTE FÖRSVINNER UT UR BUTIKEN NU SÅ KASTAR JAG UT DIG! Då blev jag rädd och stack därifrån. Han såg verkligen ut att vilja slå mig och snubben var 2 meter lång så jag ville inte riskera att hamna på sjukhus.

Nu har jag efter detta skrivit till SVEA ekonomi som har hand om krediten och påtalat hur detta felaktiga köp gick till och be dom avbryta det, får se vad dom svarar. Vägrar dom det så måste det bli ARN nästa samt en polisanmälan för bedrägeri.

Det du kan göra, är av SVEA begära ut underskrivet kontrakt/avtal för att styrka att verkligen du har gjort köpet...

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005

Herregud, detta låter ju helt sjukt allting!

Du får skriva hur det går för dig!

Hade varit bra att veta vilken butik det är, så man vet vad man ska hålla sig borta ifrån eller eventuellt vara på sin vakt. Speciellt om det nu inte var första gången som konsumentvägledaren hade hört om dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2002

Detta låter ju helt sjukt. Detta kan väl inte vara någon av dom större kedjorna?

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2003

Sanslöst, vad heter butiken?

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007

Burtiken går under två namn, men jag tror det officiella är "Nya rum" men finns på www.farbrorfynd.se
Dom finns i Kalmar, Karlskrona och Växjö.

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007

Ny uppdatering. Efter att ha mailat kreditföretaget har jag fått svar från dom nu att dom stoppar krediten och kommer inte fakturera mig något, så det känns bra.

Kommer också att dumpa soffan där jag hämtade den idag och kommer sedan att skriva en anmälan till ARN under helgen.

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Jävlar vilken historia! Tack för att du delar med dig och följer upp!

AMD Phenom II X6 1090T @ 4100MHz @ 1.56v
2x 460 GTX @ 940/1100Mhz @ 1.212v

Plexibygge | Hemma hos mig | Flipperspel | Bilstereo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007

Jag har nyss fyllt i en utförlig ARN anmälan så nu är det väl bara att vänta och se. Gissar att det tar ett antal månader? Om ARN sedan ger mig rätt, men företaget väljer att inte följa deras råd, är det domstol som gäller då eller?

Värt att tillägga är att enligt allabolag.se så är företaget i en pågående konkurs också. Inte undra på som dom håller på.

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Bejje:

Jag har nyss fyllt i en utförlig ARN anmälan så nu är det väl bara att vänta och se. Gissar att det tar ett antal månader? Om ARN sedan ger mig rätt, men företaget väljer att inte följa deras råd, är det domstol som gäller då eller?

Värt att tillägga är att enligt allabolag.se så är företaget i en pågående konkurs också. Inte undra på som dom håller på.

Om bolaget är i kk lär du inte ha så mycket att hämta och att du skulle kunna vinna något i domstol mot konkursboet för att företaget ev inte följt rekommendationer från arn är osannolikt, du har en oprioriterad fordring och att dra konkursboet/förvaltaren till domstol lär nog bara kosta dig pengar och energi.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av mrqaffe:

Om bolaget är i kk lär du inte ha så mycket att hämta och att du skulle kunna vinna något i domstol mot konkursboet för att företaget ev inte följt rekommendationer från arn är osannolikt, du har en oprioriterad fordring och att dra konkursboet/förvaltaren till domstol lär nog bara kosta dig pengar och energi.

Men tänk nu på att jag faktiskt inte har betalat något. Det är kreditbolaget som har betalat företaget. Mina krav till företaget i min ARN-anmälan var endast att anse köpet som ogiltigt och därmed avsluta krediten (Som för övrigt är satt på hold hos kreditbolaget)
Om ARN nu ger mig rätt så ser ju även dom köpet som ogiltigt (enligt kreditköplagen) och då finns ju ingen rätt att kräva mig på pengar. Visst, vill dom gå till domstol om 5000kr så får dom väl göra det då, för har både konsumentvägledaren samt ARNs jurister gett mig rätt så lär det vara bra grund i en rättegång.

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Aug 2010

Dessutom så är det bara farbrorfynd.se som går i konkurs, inte Nya Rum.
Det är två olika org nr, där gubben står på ena och frugan på andra. Båda dessa namn står på kvittot och därför borde det inte spela någon roll om den ena går i konkurs tycker jag..

-Om det inte är rätt så är det fel-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007

Nu är det 8 dagar kvar som företaget har på sig att svara ARN, annars vinner jag per automatik vilket också troligen betyder att företaget inte kommer bry sig om ARNs rekommendationer eftersom de inte ens orkar svara.

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser