Permalänk

AMD Mantle & DirectX

Hej!

Tråden kan ha hamnat fel. I så fall ber jag om ursäkt för det.

Hursomhelst jag undrar om man behöver både DirectX och Mantle för att köra spel som inte stödjer Mantle?
Självklart förstår jag att Mantle är en typ av ersättning till DirectX men alla spel stödjer inte mantle. Så om jag bara använder Mantle kommer vissa spel fråga efter DirectX då?

Om jag nu måste ha båda kommer Mantle anpassade spel köras med DirectX eller Mantle?

Hoppas ni förstår min snurriga fråga

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Mantle finns i drivrutinerna till Grafikkort från AMD.
Det är inget du installerar eller avinstallerar.
Har ett spel inte stöd för mantle eller om du inte aktiverar mantle i ett spel som stödjer det så märker du inte att det existerar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@SCORPIUS:

Så alltså kommer jag behöva DirectX på datorn? För spel som inte stödjer mantle.

Om du undrar varför jag frågar är för att jag får mitt nya grafikkort när som helst och jag vill klargöra för mig själv snurrigheterna runt Mantle och DirectX.

Jag förstår nu. Hade en liten aning innan men ville klargöra här på Sweclockers bara.

Tack!

Permalänk
Medlem

Svar JA

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@SCORPIUS: Tackar och bugar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av albin.alm:

@SCORPIUS:

Så alltså kommer jag behöva DirectX på datorn? För spel som inte stödjer mantle.

Om du undrar varför jag frågar är för att jag får mitt nya grafikkort när som helst och jag vill klargöra för mig själv snurrigheterna runt Mantle och DirectX.

Jag förstår nu. Hade en liten aning innan men ville klargöra här på Sweclockers bara.

Tack!

Dessa kommer med OS (windows) så dessa behöver du inte "installera" normalt. Det kan var läge att dra hem DX9c runtime-biblioteket och installera detta om du spelar en del äldre spel eftersom detta inte följer med efter W7+.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Jalle64: Japp. Har mitt R9 280X i min dator nu.

Finns det någon metod man kan "garantera" att Mantle används i Dragon Age Inquisition genom att se någon status som "Mantle API is Active" eller liknande?

Mantle stödjer det, men jag har en magkänsla att det inte används

Edit: Jag har de senaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Kolla inställningarna i spelet. i BF4 kunde man välja mellan DirectX eller Mantle.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av albin.alm:

Hej!

Tråden kan ha hamnat fel. I så fall ber jag om ursäkt för det.

Hursomhelst jag undrar om man behöver både DirectX och Mantle för att köra spel som inte stödjer Mantle?
Självklart förstår jag att Mantle är en typ av ersättning till DirectX men alla spel stödjer inte mantle. Så om jag bara använder Mantle kommer vissa spel fråga efter DirectX då?

Om jag nu måste ha båda kommer Mantle anpassade spel köras med DirectX eller Mantle?

Hoppas ni förstår min snurriga fråga

Tack på förhand!

Bara som en upplysning så är DirectX en standard som används till mer än bara spel, olika programvaror använder det med.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av solomon:

Kolla inställningarna i spelet. i BF4 kunde man välja mellan DirectX eller Mantle.

Ska kolla så snart jag har tid