Kan man sätta i hörlurar direkt i moderkortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Kan man sätta i hörlurar direkt i moderkortet?

Jag vet att man brukar sätta i en förstärkare in i moderkortet och sedan hörlurar i förstärkaren. Men kan man sätta i hörlurar direkt in i moderkortet. Jag har testat och det funkar bra, men är det till för det? Borde jag? Kan det förstöras efter ett tag? Har alltid använt satt in hörlurar i högtalare men har för tillfället inte tillgång till det.

Hörlurar har ingen volym kontroll.

Moderkort: MSI Z-87

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lastbilshytten
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av EmilLimeCubbe:

Jag vet att man brukar sätta i en förstärkare in i moderkortet och sedan hörlurar i förstärkaren. Men kan man sätta i hörlurar direkt in i moderkortet. Jag har testat och det funkar bra, men är det till för det? Borde jag? Kan det förstöras efter ett tag? Har alltid använt satt in hörlurar i högtalare men har för tillfället inte tillgång till det.

Hörlurar har ingen volym kontroll.

Moderkort: MSI Z-87

Oh gawd.. :I

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Jag hade velat säga självklart men man lär sig att saker inte alltid är lika självklara för alla

Kort svar: Ja, inga problem alls.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

@Wizty: Som jag sa har jag alltid använt högtalare som förstärkare och har ingen annan erfarenhet än det. Om ingen berättade hur skulle jag veta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

@Wizty: Som jag sa har jag alltid använt högtalare som förstärkare och har ingen annan erfarenhet än det. Om ingen berättade hur skulle jag veta?

Genom att testa förslagsvis, men ja, det är helt ok att sätta dem direkt i datorn.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Mar 2010

Högtalare som förstärkare? Högtalare är högtalare. Förstärkare är förstärkare.

Det finns ett 3,5mm-uttag på moderkortet av den enkla anledningen att man ska kunna koppla in högtalare och/eller hörlurar där. Man kan koppla in ett externt ljudkort i moderkortet om man vill (om man känner att moderkortets inbyggd ljudkort är för klent) och sedan koppla in sina högtalare och/eller hörlurar där.

Så svaret på din fråga är alltså ja. Man kan, man bör, och det fungerar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det går, det som ev kan påverkas är ljudkvaliten eftersom en del ljudkort inte är så bra på att driva lägre impedanser som en hörlur, om du vill ha bättre ljudkvalitet kan du ansluta en hörlusrsförstärkare och den kan man koppla till en dac om man vill, dacen och hörlursförstärkaren ersätter då den funktion som ljudkortet ger när du spelar upp ljud från datorn.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.