Behöver hjälp fort, IPhone simkort ej giltigt

Permalänk

Behöver hjälp fort, IPhone simkort ej giltigt

Hej. Försöker få igång min IPhone 5 är i Thailand men jag för bara upp detta meddelande som på videon:

Men exakt samma hände när min kompis köpte thaisim för några dagar sedan till sin Iphone 5 (lika som min), det stod att det inte är giltigt, men då tog han som sålde simkortet tillbaka kortet och stoppade i det i hans telefon (såg ut som Nokia 3310) och enligt en som kan thai så sa han någonting om att han skulle aktivera det i sin..

Och sedan när min kompis med sin IPhone 5 fick tillbaka kortet så hoppade den direkt till att man skulle skriva in sitt iCloud så efter hon gjorde det så var allt fullt fungerade.

Men min fars Iphone 5s fungerar med alla simkort utan några problem, bara stoppa i så funkar de, aldrig kommit upp någon aktiverings meny eller någonting..

Min telefon är en IPhone 5 16 GB med iOS 7.1.2
Kompisens är en iPhone 5 16 GB med senaste iOS 8.3
Och min fars är en IPhone 5s 16GB med iOS 7.1.1

Lillebrorsan kör med mitt thaikort i sin Moto E och det funkar bra.

Här är bild på min telefon när jag stoppar in mitt kort.

Tycker det är konstigt då jag har mottagning..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Kan det vara så enkelt att din iphone är låst till en operatör i Sverige? Från vilken operatör köpte du den och ungefär vilket datum?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av fatcato-:

Kan det vara så enkelt att din iphone är låst till en operatör i Sverige? Från vilken operatör köpte du den och ungefär vilket datum?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla iPhones är upplåst efter en viss uppdatering Apple släppte?

Då min fars blev upplåst när vi uppdaterade hans till 7.1.1, och jag har 7.1.2.. Och han köpte sin via Halebop så den borde vara låst till Telia?

Och min telefon är köpt begagnad förrförra sommarn, men då var den som ny för den var en utbytesenhet. Sommarn 2013

Edit: ska tillägga att min kompis som det blev samma fel för och han i butiken fixade det via att stoppa in det i hans telefon en snabbis har betalat för att låsa upp sin telefon i butik. Men jag tänkte om det kunde vara så att simkortet inte hade hunnit aktiverat sig än men när jag prövar med min fars thaisimkort så funkar det inte heller som han snart har haft i 3 månader..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Gå till MBK, Pantip eller något IT-center om du inte befinner dig i Bangkok och låt personerna där ta en titt. De vet oftast vad som behöver göras.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Alla iPhones är upplåst efter en viss uppdatering Apple släppte?

Då min fars blev upplåst när vi uppdaterade hans till 7.1.1, och jag har 7.1.2.. Och han köpte sin via Halebop så den borde vara låst till Telia?

Och min telefon är köpt begagnad förrförra sommarn, men då var den som ny för den var en utbytesenhet. Sommarn 2013

Edit: ska tillägga att min kompis som det blev samma fel för och han i butiken fixade det via att stoppa in det i hans telefon en snabbis har betalat för att låsa upp sin telefon i butik. Men jag tänkte om det kunde vara så att simkortet inte hade hunnit aktiverat sig än men när jag prövar med min fars thaisimkort så funkar det inte heller som han snart har haft i 3 månader..

Alla iPhones är inte upplåsta pga en uppdatering i mjukvaran.
Utan är telefonen operatörslåst när du köper telefonen så kommer den fortsätta vara det tills du tagit kontakt med operatören för att låsa upp den.
IDAG är nästa (observera nästan) alla iphones olåsta när de säljs. Undantag finns och detta är 3. 3 säljer fortfarande alla sina telefoner operatörslåsta. Men om den iphone 5 du har köptes nära lanseringen finns det en stor chans att också den är operatörslåst då operatören gick ut med detta senare under det året. Och i dessa fall behöver du då kontakta den operatör du använder och önska att den ska bli upplåst.
När detta sker lägger operatören in en ändring i Apples system om att serienumret på din enhet inte längre ska vara operatörslåst. Detta i sin tur tar ca 24 timmar. Efter det kan du behöva återställa telefonen så att du får upp aktiveringsrutan (den du har med i filmen) och då bör detta fungera.
Vilken operatör har du använt tidigare?

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Alla iPhones är inte upplåsta pga en uppdatering i mjukvaran.
Utan är telefonen operatörslåst när du köper telefonen så kommer den fortsätta vara det tills du tagit kontakt med operatören för att låsa upp den.
IDAG är nästa (observera nästan) alla iphones olåsta när de säljs. Undantag finns och detta är 3. 3 säljer fortfarande alla sina telefoner operatörslåsta. Men om den iphone 5 du har köptes nära lanseringen finns det en stor chans att också den är operatörslåst då operatören gick ut med detta senare under det året. Och i dessa fall behöver du då kontakta den operatör du använder och önska att den ska bli upplåst.
När detta sker lägger operatören in en ändring i Apples system om att serienumret på din enhet inte längre ska vara operatörslåst. Detta i sin tur tar ca 24 timmar. Efter det kan du behöva återställa telefonen så att du får upp aktiveringsrutan (den du har med i filmen) och då bör detta fungera.
Vilken operatör har du använt tidigare?

Man måste väl ta det via en i detta fall teliabutik och sedan koppla in den mot iTunes, brukar ta 2-5 dagar innan upplåsningen via iTunes kommer. Brukar ibland behövas en återställning av telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Konstigt bara för det hände exakt samma sak för min kompis, som köpte ett thaisimkort och blev bemött av denna skärm "Sim-kortet är ogiltigt", men han i butiken stoppade in den i sin och sedan gav tillbaka och då hoppade min kompis telefon direkt till att ange icloudinloggningsuppgifterna..

Och då har kompisen betalat 300kr i en Telia butik för att låsa upp den plus att hon som låste upp den inne på Elgiganten sa att alla hennes appar skulle försvinna.. Men såklart de inte gjorde det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile