Dum fråga om GPU och kablage

Permalänk
Inaktiv

Dum fråga om GPU och kablage

Jag sitter precis och inser att jag har en fundering som jag aldrig har frågat, men som bör ses över innan något bränns. Mitt GPU är ett 980Ti och har 6+8pin connector. Kan en enda slagg leverera detta ifrån PSU'n eller är det två man ska använda?

Permalänk
Medlem

Du ska använda båda kontakterna till det kortet.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

Jag sitter precis och inser att jag har en fundering som jag aldrig har frågat, men som bör ses över innan något bränns. Mitt GPU är ett 980Ti och har 6+8pin connector. Kan en enda slagg leverera detta ifrån PSU'n eller är det två man ska använda?

Menar du att det finns 6+8 pinn på en sladd och du då undrar om det räcker med en sladd eller om du måsta dra två separata?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makz159:

Menar du att det finns 6+8 pinn på en sladd och du då undrar om det räcker med en sladd eller om du måsta dra två separata?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

Då missförstod jag din fråga.
My bad.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

Du behöver bara dra från en kontakt på nätagget. Ifall den har en splitter på 8 och 6+2 kan du använda denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Du behöver bara dra från en kontakt på nätagget. Ifall den har en splitter på 8 och 6+2 kan du använda denna

Jag har undrat detta någon gång tidigare men tänkt att det måste vara olika på olika nätagg vad kabeln kan hantera...
Är du 100 på att alla nätagg kan leverera lika mycket på 6+8 på en kabel?
Vad är i så fall max effekten per kabel innan man måste dra den andra, eller sitter kablarna alltid i alla nätagg på samma "kanal"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elghinnarisa:

Då missförstod jag din fråga.
My bad.

Händer dom bästa av oss ^_^

Skrivet av Hiraeth:

Du behöver bara dra från en kontakt på nätagget. Ifall den har en splitter på 8 och 6+2 kan du använda denna

OK, ja det är skönt att höra. Jag var lite orolig att jag kanske ev. skulle skada något om man skulle ha två kablar, men då är det lugnt

Permalänk
Medlem

Om du funderar på kablaget i sig, så är anledningen till att man delar upp det på flera kontakter helt enkelt för att motståndet i kontakten inte ska göra att man svetsar ihop grejerna. Normalt är kablaget så pass tilltaget att man kan använda sig av flera kontaktstycken på samma kabel, via adaptrar, för att driva sitt grafikkort.
Men, med tanke på prislappen på ditt grafikkort, så vore det rimligt att man har köpt ett PSU som faktiskt ger 2 dedikerade 6/8-pins kontrakterade tåtar till just grafikkort.

Som Elg* ovan skriver ska definitivt båda kontakterna användas.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.