Permalänk
Medlem

Ducky mini, UK layout samma som Nordic?

Tja!

Frågan står i rubriken egentligen. På bilderna så har tangentbordet nordisk layout, står UK layout i annonsen men behöver lite mer kött på benen... Vet någon?

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00VYI3ZYA/ref=ox_sc_act_t...
mvh simon

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

UK-layouten är identisk med den svenska, endast texten på tangenterna skiljer.

Jag skulle gissa på att det tangentbord du länkar till har UK-layout, eftersom det är det som står i titeln. Bilder brukar oftast endast vara där som referens, exempelvis har jag sett flera stora datorbutiker i Sverige som har bilder på amerikanska tangentbord även fast det i texten står "nordisk layout" (eller liknande).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

UK-layouten är identisk med den svenska, endast texten på tangenterna skiljer.
http://www.goodtyping.com/difteclats-us-uk2.png

Jag skulle gissa på att det tangentbord du länkar till har UK-layout, eftersom det är det som står i titeln. Bilder brukar oftast endast vara där som referens, exempelvis har jag sett flera stora datorbutiker i Sverige som har bilder på amerikanska tangentbord även fast det i texten står "nordisk layout" (eller liknande).

Ok, så då borde de inte vara något problem att använda detta?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

@scj: Nej, givetvis kommer det inte stå "Å", "Ä" och "Ö" på tangenterna men du behöver bara ställa in att tangentbordet har svensk layout så går det att skriva som vanligt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av scj:

Ok, så då borde de inte vara något problem att använda detta?

Nej alla knapparna sitter ju likadant på UK layout som den gör på ett nordiskt. Bara det att vissa tangenter kommer ju att ha fel märkning på dem men om du kan touch typing så spelar ju det ingen roll.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Nej alla knapparna sitter ju likadant på UK layout som den gör på ett nordiskt. Bara det att vissa tangenter kommer ju att ha fel märkning på dem men om du kan touch typing så spelar ju det ingen roll.

Ok, då kör vi på det! Tack

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

@Tfarcer: Nej, givetvis kommer det inte stå "Å", "Ä" och "Ö" på tangenterna men du behöver bara ställa in att tangentbordet har svensk layout så går det att skriva som vanligt.

Hur ställer man in detta ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

@scj:

Control panel -> Clock, language & and region -> change input methods

Får man ej Ducky Mini från Sverige eller varför beställer du från Amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hur ställer man in detta ?

Beror på vilket operativsystem du använder, men använder du ett tangentbord med svensk/nordisk layout idag och Å, Ä och Ö fungerar så har du redan rätt layout inställd och då ska det fungera direkt när du kopplar in ditt nya tangentbord.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hostige:

@Tfarcer:

Control panel -> Clock, language & and region -> change input methods

Får man ej Ducky Mini från Sverige eller varför beställer du från Amazon?

Nope, kan du hitta ett i sverige under 1500 så vore det jättesnällt

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Beror på vilket operativsystem du använder, men använder du ett tangentbord med svensk/nordisk layout idag och Å, Ä och Ö fungerar så har du redan rätt layout inställd och då ska det fungera direkt när du kopplar in ditt nya tangentbord.

Yes, hittade det nu!

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Nope, kan du hitta ett i sverige under 1500 så vore det jättesnällt

Sverige kan jag tyvärr inte hjälpa med, men finska Jimm's har 17 st i lager. Kan fråga om de leverar till Sverige. I så fall borde det bli kring 1400 kronor inklusive frakt.

http://www.jimms.fi/fi/Product/Show/109936

Permalänk
Medlem
Skrivet av hostige:

Sverige kan jag tyvärr inte hjälpa med, men finska Jimm's har 17 st i lager. Kan fråga om de leverar till Sverige. I så fall borde det bli kring 1400 kronor inklusive frakt.

http://www.jimms.fi/fi/Product/Show/109936

Så jag betalar 300 kronor extra för ,Å,Ä,Ö tangenterna? Känns riktigt surt.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Så jag betalar 300 kronor extra för ,Å,Ä,Ö tangenterna? Känns riktigt surt.

Amazons Mini är 110 pund med frakt, eller missar jag något nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Så jag betalar 300 kronor extra för ,Å,Ä,Ö tangenterna? Känns riktigt surt.

Annars köper du ett nordiskt Ducky keycaps set (blir tyvärr mer än 300kr för setet, 499kr på Inet, 449kr på Maxfps) å "smäller på" detta på ditt engelska t-bord.

Har själv ett engelskt Ducky Shine 3 t-bord med Duckys nordiska Grå/Blå keycaps set.

Original keycaps.

Min medhjälpare Linus.

ESC capsen tillhör inte detta set.

Färdigt.

Edit: Finns mer keycaps att välja på här: http://www.maxfps.se/keycaps

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Nope, kan du hitta ett i sverige under 1500 så vore det jättesnällt

Finns inte i lager å kostar inte 1500kr: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/213650-d...

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.