Kylningen ej optimal på långa vägar i5 2500k + Corsair Hydro H75

Permalänk
Medlem

Kylningen ej optimal på långa vägar i5 2500k + Corsair Hydro H75

Lång historia kort så satt jag en dag för ett par veckor sedan och upptäckte på HWiNFO sensor status att mina kärnor hade krupit uppåt 90C, och det gjorde mig mycket fundersam.

Jag passade på att byta chassi från mitt gamla till ett Corsair Carbide Air 540 samt att jag åter bytte kylpasta på kylaren i tanken om att min förra montering blivit mindre optimal.

Allt fungerade väl hyfsat, men nu igår så vid spelande av The Long Dark så såg jag på andra skärmen att det igen kryper uppåt 88 grader på två kärnor. Förbannad så stängde jag ner och testade Intel tuning utility och det tog inte många sekunder innan 90 sträcket var nått, så jag stängde av det direkt.

Just nu är min lägenhet ca 25/30 grader ( i know ) och min dator står i idle på runt 40 i snitt. ( Editerade tempen lite. Min termometer är lite bakis )

Spelar jag så brukar det ta sig upp runt 75-80 i normala fall fram tills igår.

Några frågor jag har är

1: Kan det verkligen vara så pass kass kylning när var och varannan sitter och skriver att "åh min i7 överklockad till bla bla är på 40 max i full fräs i spel på 1080p etc osv"?

Jag har monterat kylaren korrekt och fastskruvad ända in och inga glapp. Kylpastan är Arctic Silver 5 och jag har testat metod liten sträng i mitten samt liten ärta.

2: Det "okokta riskornet" som verkar pratas om överallt finns det sällan bild på. När någon säger att de kör med det så är riset antingen köpt i Chernobyl eller så har folk taskigt ögonmått. Hur är det med det egentligen? Är det nån som kör med den minimala mängden eller är det bara det "som det kallas"?

3: När det kommer till att montera fläktarna på moderkortet...kan det vara så att jag på nåt random vis lyckats koppla det fel så de inte går på full fart in till processorn? Ej insatt i sådant på en nivå att jag med säkerhet kan utesluta det felet.

Väldigt tacksam för hjälp!
Mvh Johan

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

De Corsair AIO kylare jag använt har haft dåligt tryck mot CPUn.
Löses med lite shims (körde med små brickor) på rätt ställe.

I övrigt så se till att alla sladdar sitter där dom skall.
Pumpen skall köras i full fart hela tiden, bäst är om man driver den direkt av nätagget.
Fläktarna kan med fördel sättas på CP_FAN/OPT för att låta moderkortet reglera dom.

Det finns ju mängder av teorier hur man skall applicera kylpasta.
En kludd på mitten smetas ju ut över hela CPU'n när du trycker dit kylaren och minimerar samtidigt risken för eventuella luftbubblor.
Men viktigast är nog att man inte har för lite.
Kladdar du på för mycket så gör det ju egentligen ingenting då trycket är så pass stort att överflöd trycks ut på sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

De Corsair AIO kylare jag använt har haft dåligt tryck mot CPUn.
Löses med lite shims (körde med små brickor) på rätt ställe.

I övrigt så se till att alla sladdar sitter där dom skall.
Pumpen skall köras i full fart hela tiden, bäst är om man driver den direkt av nätagget.
Fläktarna kan med fördel sättas på CP_FAN/OPT för att låta moderkortet reglera dom.

Det finns ju mängder av teorier hur man skall applicera kylpasta.
En kludd på mitten smetas ju ut över hela CPU'n när du trycker dit kylaren och minimerar samtidigt risken för eventuella luftbubblor.
Men viktigast är nog att man inte har för lite.
Kladdar du på för mycket så gör det ju egentligen ingenting då trycket är så pass stort att överflöd trycks ut på sidorna.

Hmm.. Brickor lät intressant. När jag idag tänker montera om den igen så ska jag absolut känna om den verkar vara "glapp" ändå trots att vid första anblicken så känns den ändå stabil.

Fläktmonteringen ska dubbelkollas absolut. Ska se till att det verkligen sitter där! Vet att de jobbar hårt för jag var inne med skallen i lådan när jag kollade så det rullade på, men kan ju vara att de ändå går, men dock ej fullt.

Brickorna...är det några speciella eller går det med standard plåtbrickor AKA bricka över skruv stuket?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Hmm.. Brickor lät intressant. När jag idag tänker montera om den igen så ska jag absolut känna om den verkar vara "glapp" ändå trots att vid första anblicken så känns den ändå stabil.

Fläktmonteringen ska dubbelkollas absolut. Ska se till att det verkligen sitter där! Vet att de jobbar hårt för jag var inne med skallen i lådan när jag kollade så det rullade på, men kan ju vara att de ändå går, men dock ej fullt.

Brickorna...är det några speciella eller går det med standard plåtbrickor AKA bricka över skruv stuket?

Jag körde med helt vanliga plåtbrickor i vettig storlek.

Permalänk
Medlem

Kanon! Ska köra ett raid i verktygslådan efter maten!

Rent tekniskt sett... vad "bör" en oklockad i5 2500k ligga på med det chassit? Vet att det är svårt att svara på, men om man utgår ifrån mina temps jag skrev i OT som jämförelse.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

De Corsair AIO kylare jag använt har haft dåligt tryck mot CPUn.
Löses med lite shims (körde med små brickor) på rätt ställe.

Är det en bricka / skruv som gäller eller körde du flera?
Brickorna jag har är ju...ja inte de fetaste men det kanske räcker med det lilla bara ändå.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Är det en bricka / skruv som gäller eller körde du flera?
Brickorna jag har är ju...ja inte de fetaste men det kanske räcker med det lilla bara ändå.

Jag märkte att grejerna man sätter fast på moderkortet glappare flera mm även när man dragit åt dom max (på baksidan av moderkortet då).
Så jag satt helt enkelt 2 tunna brickor under varje mutter.
På så vis så tjänade jag ju det måttet när jag drog år på CPU sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

1: Kan det verkligen vara så pass kass kylning när var och varannan sitter och skriver att "åh min i7 överklockad till bla bla är på 40 max i full fräs i spel på 1080p etc osv"?

Hut trovärdig är det när folk skriver att deras prolle maxa 40 grader när du kan läsa Swes egna recensioner där bästa luft ligger på 57? http://www.sweclockers.com/test/20664-be-quiet-shadow-rock-lp...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag märkte att grejerna man sätter fast på moderkortet glappare flera mm även när man dragit åt dom max (på baksidan av moderkortet då).
Så jag satt helt enkelt 2 tunna brickor under varje mutter.
På så vis så tjänade jag ju det måttet när jag drog år på CPU sidan.

Ah. Nu när jag tänker efter så kändes plåten på baksidan inte direkt som det bästa heller i och med att den är i plast samt att den kändes lite "b". Kanske får ta en rejäl extra koll på hur allt sitter med mera kritiska ögon.

Skrivet av Coca:

Hut trovärdig är det när folk skriver att deras prolle maxa 40 grader när du kan läsa Swes egna recensioner där bästa luft ligger på 57? http://www.sweclockers.com/test/20664-be-quiet-shadow-rock-lp...

Tackar. Ja det känns ju lite "hmm" när det skryts hit och dit om temperaturer på 40 vid max belastning eller nån timma i prime etc. Fattar inte poängen riktigt för det är väl bättre att vara ärlig och hjälpsam? När man läser sådant och sen kollar på sin egna rig så tror man ju skiten ska ta eld vilken sekund som helst.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag hade en H80, till min 2500K som jag körde i 4.8Ghz. Dock gick pumpen sönder i den efter ca 4 månader, efter det bytte jag till en Noctua U14s.
Noctuan låg på ca 68c, medans H80 låg på ca 70c i max load.
U14 lät även betydligt mindre.

Om detta är till din hjälp, det vet jag inte

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av xTG!:

Jag hade en H80, till min 2500K som jag körde i 4.8Ghz. Dock gick pumpen sönder i den efter ca 4 månader, efter det bytte jag till en Noctua U14s.
Noctuan låg på ca 68c, medans H80 låg på ca 70c i max load.
U14 lät även betydligt mindre.

Om detta är till din hjälp, det vet jag inte

Jag börjar trötta rejält på detta nu.

Snackade med Inet som tyckte att det vore konstigt om processorn går över 65.
Har nu lagt på ny kylpasta...installerat gummitätningar på backplaten för en mera tät förslutning. När jag nu startar upp datorn så säger den inte max 72 längre utan typ 55, men när jag benchmarkade mig i Intel extreme tuning utility samt körde ett stress test, nog fan susade den förbi 90 iaf efter knappt 30 sekunder.

Jag har byggt datorer själv ett gäng år men är ingen guru precis. Däremot blir jag en smula förvirrad när var och varannan person som installerar sin för första gången har kanon temps direkt, för så jäkla kasst monterar jag inte det hela. Suttit i två timmar nu och varit sjukt noga, men icke då.

Har noll aning om vad jag ska göra.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Jag börjar trötta rejält på detta nu.

Snackade med Inet som tyckte att det vore konstigt om processorn går över 65.
Har nu lagt på ny kylpasta...installerat gummitätningar på backplaten för en mera tät förslutning. När jag nu startar upp datorn så säger den inte max 72 längre utan typ 55, men när jag benchmarkade mig i Intel extreme tuning utility samt körde ett stress test, nog fan susade den förbi 90 iaf efter knappt 30 sekunder.

Jag har byggt datorer själv ett gäng år men är ingen guru precis. Däremot blir jag en smula förvirrad när var och varannan person som installerar sin för första gången har kanon temps direkt, för så jäkla kasst monterar jag inte det hela. Suttit i två timmar nu och varit sjukt noga, men icke då.

Har noll aning om vad jag ska göra.

Vette 17 hur folk som säger att dom har si och så låga temperaturer när dom kör diverse CPU plågar program mäter.
Själv så spikar min oklockade 4790K 85-90 grader när jag köra Aida64's stabilitets test.
Och det är med en Noctua DH15, körde en Corsair H105 innan och temperaturerna var likadana.
Snittempen ligger iofs på strax över 70 grader, men det är ju topparna som gills enligt mig iaf.

Så jag tror inte att man skall ta för alvarligt på vad temperaturerna hamnar på när man kör program som designas för att just maxa tempen.
Viktigast är ju att tempen inte skenar iväg eller börjar throttla efter en liten stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vette 17 hur folk som säger att dom har si och så låga temperaturer när dom kör diverse CPU plågar program mäter.
Själv så spikar min oklockade 4790K 85-90 grader när jag köra Aida64's stabilitets test.
Och det är med en Noctua DH15, körde en Corsair H105 innan och temperaturerna var likadana.
Snittempen ligger iofs på strax över 70 grader, men det är ju topparna som gills enligt mig iaf.

Så jag tror inte att man skall ta för alvarligt på vad temperaturerna hamnar på när man kör program som designas för att just maxa tempen.
Viktigast är ju att tempen inte skenar iväg eller börjar throttla efter en liten stund.

Försökte mig på att "sladda om" alla fläktarna men jag blir blind efter ett tag och det känns som man stressar upp sig för mycket och resultatet blir att man seriekopplar en seriekoppling osv osv så i slutändan har ingenting nån kraft.

Kort exempel.

Nyss tog jag av chassit och tyckte att fläktarna på radiatorn gick jäkligt slött. Kände med fingret och det krävdes knappt nåt alls för att stanna dem. Stängde av datorn, försökte mig på ett mera "optimalt" sätt att koppla in fläktarna, och nu har de avsevärt mycket mera kraft då fingret fick sig en fin smäll när jag kände efter på samma sätt igen.

Problemet är att jag har det moderkortet i min signatur, men till det ska jag försöka driva

2 st frontfläktar
2 st i radiatorn
1 st bak
1 st pump

Kan också vara så enkelt att jag ful-kopplat helt fel så det inte blir någon full effekt, men sånt är utanför mitt område då jag som sagt lätt "stressas upp" och då ser jag knappt vad jag sysslar med till slut med kontakter och sladdar till höger och vänster.

Plötsligt slutade även futuremark att funka och får bara detta ist.

Workload work failed with error message: eva::d3d11::rendering::scene_renderer::render(): draw_unshadowed_illumination_task for thread 0: File: device_context.cpp
Line: 515
Function: struct ID3D11CommandList *__cdecl eva::d3d11::deferred_device_context::do_finish_command_list(bool)

Expression: native()->FinishCommandList( restore_deferred_context_state, &result): DX11 call failed.

Device hung due to badly formed commands.
DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG: ID3D11DeviceContext::FinishCommandList:

Dold text

Vad är det optimala sättet egentligen? Just nu känns det som skiten ska ta eld snart.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Jag börjar trötta rejält på detta nu.

Snackade med Inet som tyckte att det vore konstigt om processorn går över 65.
Har nu lagt på ny kylpasta...installerat gummitätningar på backplaten för en mera tät förslutning. När jag nu startar upp datorn så säger den inte max 72 längre utan typ 55, men när jag benchmarkade mig i Intel extreme tuning utility samt körde ett stress test, nog fan susade den förbi 90 iaf efter knappt 30 sekunder.

Jag har byggt datorer själv ett gäng år men är ingen guru precis. Däremot blir jag en smula förvirrad när var och varannan person som installerar sin för första gången har kanon temps direkt, för så jäkla kasst monterar jag inte det hela. Suttit i två timmar nu och varit sjukt noga, men icke då.

Har noll aning om vad jag ska göra.

Får du så höga temps fort lär det inte bero på hur du flyttar ut värmen ur chassit.
Har nog mer att göra med kontakten mot cpu och flytta värmen från den.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Får du så höga temps fort lär det inte bero på hur du flyttar ut värmen ur chassit.
Har nog mer att göra med kontakten mot cpu och flytta värmen från den.

Med den nya omkopplingen jag nu gjorde så hände det mer än jag trodde tydligen.

Körde ett stresstest i Intel Extreme tuning utility, och på 5 minuter så gick den endast upp i 82 på 2 kärnor. Testade att spela nu med och då ligger den i The long dark på stadiga 68-70 hela tiden, men nu känner jag hur chassit bokstavligen spyr ut värmen. Mina ben grillas under bordet haha och så har det inte varit förr.

Önskar bara jag visste hur jag bör exakt koppla allt ifall jag ännu inte optimerat det.

Har ju ett par uttag på chassit som man givetvis kan köra med en Y sladd eller kopplare. Om man gör det så minskar man väl effekten på fläktarna då de inte har full ensamrätt till uttaget...eller tänker jag fel?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Hur är det med pumpen egentligen går den som den ska?

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Hur är det med pumpen egentligen går den som den ska?

Pumpen går och som jag kan förstå så går den stabilt och för fullt. Jag var i bios och ställde in chassit på att maxa fläktarna vid 70 grader samt ställde upp cpu på turbo.

Utöver att sätta pumpen på cpu fan på moderkortet så är jag inte allt för fylld av idéer.
Hur gör folk som har typ 10 fläktar egentligen för att få alla att gå på full fart om jag knappt kan hålla mina igång O_o

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Pumpen går och som jag kan förstå så går den stabilt och för fullt. Jag var i bios och ställde in chassit på att maxa fläktarna vid 70 grader samt ställde upp cpu på turbo.

Utöver att sätta pumpen på cpu fan på moderkortet så är jag inte allt för fylld av idéer.
Hur gör folk som har typ 10 fläktar egentligen för att få alla att gå på full fart om jag knappt kan hålla mina igång O_o

Man använder en fläktkontroller så klart. Pumpen ska kopplas på nätagget så den får full kräm hela tiden.
Tror dock inte att någon med 10 fläktar kör dem för fullt.
Alla mina (6st) ligger kring 700rpm, lägre går de ej =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Man använder en fläktkontroller så klart. Pumpen ska kopplas på nätagget så den får full kräm hela tiden.
Tror dock inte att någon med 10 fläktar kör dem för fullt.
Alla mina (6st) ligger kring 700rpm, lägre går de ej =D

Därav är säkert problemet för många. Till och med instruktions videon så kopplas pumpen till moderkortet :/
Får se om jag har en kabel att koppla till nätaggregatet med och testa.

Funkar detta inte så blir det nog att köpa en luftkylare
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Kan folk sitta med den som kostar nästan gratis och ha de tempsen så ska det väl vara f*n om jag inte ska få ner min masugn en skvätt iaf.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Problemet löst!

Det visade sig att pumpen var defekt. Inet är kungar på toppen! Det tog dem typ 6 minuter att hitta det, och trots att kylaren nu har en prisökning på 400 kronor mot när jag köpte den så kostade det mig noll i slutändan!

Nyss satt dit nya kylaren och tadaa...typ 62 i prime och annars ligger den och solar sig i runt 36 till 40, men då har jag inne-temp nu på mellan 25-30 med.

Stort tack alla för diskussionen och assistansen!

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit