Tradera- Blir jag lurad?

Permalänk
Medlem

Du ska inte bli paranoid nu, klart att den första var en bluff. Men att en 57 årig man behöver en mobiltelefon är väl lika självklart som att du behöver en mobiltelefon... Och att de bjuder det du la ut telefonen för är väl inget märkligt? Ska nog inte vara några problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Var en snubbe som försökte göra likadant. Påstod sig bo i Kanada och ville köpa en present till sin son etc och föra över via en bank som inte ens existerar (den existerade, men allting om banken var ett enda stort skämt, som dock såg seriöst ut till en början).

Erbjöd mig för övrigt också mer än vad jag begärde.

Men nej, gå inte med på det, även om du känner att du "vill". Det är som sagt ett känt knep att lura folk med.

Fick det en gång med, inte från Kanada dock, men att banken skulle vara mellanhand och skicka pengarna då jag tillhandahöll ett fraktnr.Förstasidan såg som du säger hyffsat seriös ut, men klicka man in djupare märkte man snabbt det bara var fejk.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Håller med TS, låter skumt att en 57-åring vill ha en smartphone.

Har aldrig träffat på en 57-åring men jag kan tänka mig att de använder brevduvor eller någon slags ångmaskin för att kommunivera med folk.

Permalänk
Medlem

@lindahlj: Min mamma och pappa är 61 respektive 58 och båda äger en smartphone, även surfplatta om du undrar.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av deginho:

@lindahlj: Min mamma och pappa är 61 respektive 58 och båda äger en smartphone, även surfplatta om du undrar.

Lindahlj ironiserade över att TS tror att 57åringar härstammar från 1800talet...

Permalänk
Medlem

@henkiii: Jag tycker det är svårt att uppfatta ironi via datorn...

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

Trådens ämne är: Blir jag lurad?
Svaret på detta är JA!
Svårt att förstå?
Upprepar: DU BLIR LURAD!

Att det kan bli en tresidors tråd om detta är obegripligt. Du blir lurad! Upprepar igen: lurad!
Detta är formulär 1A när det gäller scamming.
Som det heter, "engage brain before opening mouth".
Ställ dig några enkla frågor:
Varför skulle en utlänning köpa en svensk telefon?
Varför skicka den till Nigera/Canada etc...
"Köpa telefon" är väl idag lika enkelt som at köpa mjölk?
Varför komplicera penninghanteringen på det här viset?
Detta är BLUFF. Det är ALLLTID bluff. ALLTID!
Grundregeln är, axiomet är ("axiom" se wiki) är tredje land/person inblandad är det BLUFF
Det är ALLLTID bluff. ALLTID!

Varje gång jag lägger ut något på Blocket kommer dessa scammare och vil ha komplicerade penningtransaktioner åt höger och vänster och varan skall till ett tredje land..
Plus att de ofta bjuder över mitt försäljningspris för att locka nåt pundhuvud (=mig) som tror sig kunna tjäna en hacka extra..
Varför blanda in flera personer?
Varför skicka varor över hela klotet?? Ställ dig dessa frågor.

Affär går till på detta sätt. A köper vara av B
A sänder pengar
B sänder varan till A
Två individer två platser. Inget mera..

OT. De som håller på med detta är proffs, Fullfjädrade proffs.
I USA finns det folk som är universtitestutbildad i psykologi/ekonomi enbart för att kunna lura andra.
Dessa är som sagt proffs.
De kan få Dig att sälja din mamma och syster till en n-er i gambia och DU betalar säljareren för att att emot dem - och du tycker dig ha gjort en god affär.
Som sagt
Amatörer mot proffs - vem vinner? Gissa en gång...

Permalänk
Medlem

TS är avstängd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

TS är avstängd...

Han kanske frågade någon moderator, om han blev lurad till att skapa sitt konto här.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!