Intel HD Graphics 5500 - "klarar inte ens enkla facebookspel"

Permalänk

Intel HD Graphics 5500 - "klarar inte ens enkla facebookspel"

Hejsan!
Jag var inne på elgiganten under dagen och skulle införskaffa en lenovo g50-80 (länk: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat... ).
Intel Core i5-5200U-processor, Intel HD Graphics 5500, 6 GB RAM, 1 TB HDD

Enligt försäljaren kommer denna dator bli otroligt seg efter ett par månader pga att det inte har något dedikerat grafikkort.
"allting sparas i det intregerade grafikkortet"
Det som används i denna bärbara är Intel HD Graphics 5500, enligt försäljaren kan man inte ens spela enklare facebookspel t ex candy crush, det kommer heller inte gå att spela upp filmer på datorn (nu pratar vi inte om full hd filmer).. allt pga grafikkortet..

Min fråga är om försäljaren har rätt eller inte :)???

kan tillägga att datorn kommer användas till vanligt surfande och lite filmtittande typ xvid dvdrip och youtube till och från jobbet(pendlar 4h om dagen ).. hemma kör jag asus rog så det kommer inte spelas mer än lite på fb..

Tacksam för era svar och synpunkter

Permalänk
Medlem

jodå det kan du visst, tösen lirar på min tv dator som har "Built-in Intel® 7th generation (Gen 7) graphics, DirectX 11.0, Pixel Shader 5.0" vilket jag gissar är äldre och det funkar galant..

Vi lirar också Nintendo 64 emulator och kör kodi och det rullar briljant

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Entusiast

@Nybörjar jens
Som vanligt, inte första gången som en säljare hos Elgiganten som inte kan ett jota om vad de pratar om. Han ville antagligen att du skulle gå upp till en dyrare laptop.

Den datorn lär fungera mer än utmärkt för dina behov, inget att oroa sig över.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Ibland undrar jag hur man får jobba på en butik som elgiganten utan att att åtminstone ha en grundläggande förståelse för den elektronik som man säljer.

Den datorn kommer klara av "facebook"-spel hur bra som helst även spela upp HD-filmer, dock så är upplösningen på skärmen 1366 x 768 men det hindrar inte datorn från att kunna spela upp full HD.
Så säljaren vet inte vad han/hon pratar om i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Otroligt äckligt försäljningsdravel!

Simpelt förklarat så är ibland anledningen till att datorer blir slöa efter en tids användning, det att man kanske laddar ner saker som innehåller virus/spyware som "äter upp" datorns prestanda eller damm som hindrar fläkten att kyla datorn.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Man kan faktiskt spela även BF3 / 4 och andra nyare tyngre spel på den, inte speciellt bra men det funkar på låga/lägsta inställningar.

Enklare spel typ Sims 3 / 4 kommer funka rätt bra, ännu enklare inte minsta problem, och film 1080p med hög bitrate kommer fungera galant.

Som vanligt är stormarknader det sista stället man ska gå till om man vill ha råd om vad saker och ting klarar, antingen är personalen helt inkompetent eller så försöker dom medvetet lura mindre vetande kunder...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

En säljares främsta uppgift är att sälja så dyrt som möjligt, inte att sälja det billigaste som uppfyller kundens behov.

Förmodligen är säljaren väl medveten att datorn duger alldeles utmärkt, men de vill sälja på kunderna en dyrare dator för att komma upp i så hög försäljning som möjligt.

Vem blir uppsagd först? En säljare som ljuger för kunderna och säljer för 200.000:- per månad eller den ärliga som säljer för 120.000:-?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Får tacka för era snabba svar
Då var det som jag misstänkte och de datorer säljaren försökte rekommendera istället kostade 3-4k mer än denna..

Då slår jag till på denna och kommer säkerligen bli nöjd