Räcker 32GB med en Galaxy S6?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2015

Räcker 32GB med en Galaxy S6?

Jag tänkte köpa mig en Galaxy S6a.

Vet dock inte om 64GB är värt pengarna.

Jag brukar lyssna på spotify dagligen. Har ungefär 3 spel. Tar dock massor med bilder och videoklipp.

På min förra telefon hade jag ca 1500 bilder och det var en telefon på 32GB. Det räckte faktiskt gott och väl.

Men jag kommer ta absolut flera bilder med denna underbara telefon, samt så är jag bunden i 24 månader. Det gör mig lite nojjig.

Vad tror ni? Kommer 32GB räcka för mig? Eller ska jag köra på 64GB för att vara på den säkra sidan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

Jag köpte S6 med 32GB och det räcker mer än väl. Jag använder inte spotify å andra sidan. I värsta fall får du väl flytta över filmer/bilder till datorn med jämna mellanrum

Skrivet av oledoledof:

Jag brukar lyssna på spotify dagligen. Har ungefär 3 spel. Tar dock massor med bilder och videoklipp.

På min förra telefon hade jag ca 1500 bilder och det var en telefon på 32GB. Det räckte faktiskt gott och väl.

Men jag kommer ta absolut flera bilder med denna underbara telefon, samt så är jag bunden i 24 månader. Det gör mig lite nojjig.

Vad tror ni? Kommer 32GB räcka för mig? Eller ska jag köra på 64GB för att vara på den säkra sidan?

6700K| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 16GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Solid-State Drive 750 400GB| 2TB | OCZ Vertex 3 120GB | Corsair HX750 | Radeon HD6950 | Silverstone Fortress 02| 2xDell U2410 | Corsair Vengeance K70

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av Mats76:

Jag köpte S6 med 32GB och det räcker mer än väl. Jag använder inte spotify å andra sidan. I värsta fall får du väl flytta över filmer/bilder till datorn med jämna mellanrum

Har du mycket bilder? Jag kommer ta massor med bilder, och bunden är jag i 24 mån :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Sep 2012

Jag har nu ingen Samsung S6, men en S5 och jag skulle ha tagit 64GB. Har 16+32GB i min telefon och tycker att 16 är lite 32 är lagomt men om jag skulle vara i din situation skulle jag ha tagit 64GB pga att bilder och videoklipp tar ganska mycket utrymme. /Robin

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009

Varför lagra bilder på telefonen? Vad händer med bilderna och den går önder eller blir stulen?
Spara på någon molndisk istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

För mig skulle det vara stört omöjligt. Spotify, egen musik som inte finns på spotify, någon film eller två när man ska resa, lite serier. Bilder och eget filmat.

Sitter för närvarande på 80 GB och det funkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av oledoledof:

32GB kommer inte räcka till, med S6 suveräna kamera och mycket bilder/videos kommer det att bli.
5 min UHD (4K) inspelning går på ca 1,68GB redan.

Skrivet av NoWin:

Varför lagra bilder på telefonen? Vad händer med bilderna och den går önder eller blir stulen?
Spara på någon molndisk istället.

Om du är på semester utomland, kommer du fortfarande att ladda upp allt på molnet? Sen om folk har begränsat data abonnemang och har endast 500MB - 2GB/mån att utnyttja. Då är det inte direkt smart att använda molnet att ladda upp alla bilder/videon.

1:i5-4670K|ASUS Z87 Pro|Corsair DDR3 16GB|CM 212 EVO|EVGA GTX1080 FTW|Samsung SH-203B|Samsung 850 EVO 500GB + Seagate 7200.10 2x320GB + Samsung T166 2x500GB + F2 1,5TB|Corsair AX760|Fractal Design Define R4|Dell 24" 2408WFP|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av XPerion:

32GB kommer inte räcka till, med S6 suveräna kamera och mycket bilder/videos kommer det att bli.
5 min UHD (4K) inspelning går på ca 1,68GB redan.

Om du är på semester utomland, kommer du fortfarande att ladda upp allt på molnet? Sen om folk har begränsat data abonnemang och har endast 500MB - 2GB/mån att utnyttja. Då är det inte direkt smart att använda molnet att ladda upp alla bilder/videon.

Räcker gott med 16GB lagringskapacitet, du lagrar på molnet när du har tillgång till Wi-Fi, vem har inte Wi-Fi på hotellrummet idag?

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av oledoledof:

Har du mycket bilder? Jag kommer ta massor med bilder, och bunden är jag i 24 mån :/

Som sagt, bilderna lagras i molnet, inte på mobilen. Äldre bilder och videon tar man bort från mobilen, och kommer ändå vid behov åt dem via molnet.

32Gb räcker väl.. åt mig åtminstone...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Timtimtim90:

Räcker gott med 16GB lagringskapacitet, du lagrar på molnet när du har tillgång till Wi-Fi, vem har inte Wi-Fi på hotellrummet idag?

Har du varit på hotell utomlands? Wifi är sällan gratis och om det finns så är det snigelfart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

@oledoledof:
Beror på, för mig skulle det inte räcka, skaffade 128 GB och har vant mig vid det.
Det går säkert bra att anpassa sitt användande till 32 GB med lite disciplin

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ]
[ Sony AF9 65" | HTC Vive | Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Josafo:

Som sagt, bilderna lagras i molnet, inte på mobilen. Äldre bilder och videon tar man bort från mobilen, och kommer ändå vid behov åt dem via molnet.

32Gb räcker väl.. åt mig åtminstone...

Skrivet av niclasc:

Har du varit på hotell utomlands? Wifi är sällan gratis och om det finns så är det snigelfart.

Fast å andra sidan kanske man kan åka ner med tom mobil om man åker utomlands där man vet med sig att man kanske inte kommer ha möjlighet att ladda upp de bilder och filmer man tar.

Till TS: tror nog du vet bäst själv hur mycket utrymme du behöver, om du känner dig osäker så är det väl bättre att ta det säkra alternativet på 64GB.
Personligen har jag ingen nytta ens av 16GB i mobilen, sitter med en 1+ år gammal Nexus 5 16GB och har nästan 9GB ledigt.
De få bilder och filmer jag tar sorteras ut ordentligt så enbart det jag verkligen vill ha kvar sparas, och det som då sparas skickas upp i molnet och delas med min dator hemma.

Och har man datamängdstak så är det ju bara att ladda upp allt när man kommer hem, antingen via wifi eller via datorn.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

32gb räcker gott och väl om du lagrar det på molnet eller liknande är du på semester så ta med dig en liten usb eller liknande och flytta över men det låter ju mer som du ångrar köpet .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Tror du klarar dig fint på 32 gig och ska du ut o resa där du misstänker du kommer fylla den med kort kan du skaffa ett usb minne plus kabel så har du möjlighet att lägga över datan. Fast å andra sidan hur mycket extra vill dom ha för 64gig?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011

om du ska ta telefonen på avbetalning så kan du lika ta 64 gig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Okt 2013

Med tanke på att S6 32 gig kostar 6590:- på netonnet och 64 gig versionen kostar 6888:-
Så tycker jag att man tar 64 gig versionen som bara kostar 300:- mer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av oledoledof:

Du kan väl ladda in bilderna på datorn, eller tänker du ta mer än 30GB bilder om dagen ?

Men det är väl klart man kan ha nytta av 64GB, kan väl aldrig ha för mycket utrymme.. är ju bara prislappen som kan vara för hög.
Annars så skulle man ju kunna dra in 100GB musik katalog, men det finns ju spotify

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Ladda alla bilder till molnet?

CASE Caselabs TH10 CPU 8700k @5.4GHz GPUs 2x GTX 1080 RAM 2x 64GB Kit Corsair Dominator Platinum 3400MHz CL14 PSU EVGA T2 1600W SSD 905p 480GB Headphones Xtrfy H1 Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 480+480 +360 Alphacool

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

jag har 64GB + 100GB Drive, alla bilder/videoklipp jag tar laddas upp till mitt drive konto efter 5 minuter när jag är ansluten till WiFi alt 3G/4G om jag väljer det (flera alternativ i autosync appen) och raderas sedan automatiskt från min telefon med denna app, har över 30GB ledigt just nu, innan hade jag en S5 med 64GB microSD där bilder/videoklipp sparades samt laddades upp till Drive, men nu raderas de efter de laddats upp.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ttxapps.dri... (jag har köpt pro versionen, fler alternativ)

XB271HU|OLED65C8|NCase M1 V5|SF600|Fatal1ty X370 ITX|Ryzen 1800X|NH-C14|Flare X 16GB|RTX 2080|960 PRO 1TB|WD Gold 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Vill man inte ha saker i molnet (tänker på mig själv där) så är det bara att flytta över saker till datorn någon gång i halvåret. Inte värst jobbigt enligt min mening.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A @ 95Hz]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av niclasc:

Va? Min erfarenhet är att det alltid är gratis, hastigheten varierar dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2012

Ärligt talat så skulle jag gå med 32, det räcker väl.

Jag rockar iofs bara S4, men ett minneskort på 8 (16 internt). Spotify, allt från kameran o.s.v.
Jag använder dropbox (Fick även 50Gb med i asken när jag köpte luren), fungerar utmärkt.

Allt från kameran laddas upp automatiskt så fort jag kopplar upp mig på wi-fi, så jag behöver aldrig oroa mig för minnet. När det blir fullt (vilket har hänt 2 gånger), så raderar jag allt ur galleriet. Även fast allt är tillgängligt lika smidigt som tidigare, genom appen.

Visst skulle det vara nice med oändligt minne, men jag hade ändå använt Dropbox, för det är så smidigt. Att man dessutom slipper lägga onödiga pengar på minne är också bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Timtimtim90:

För på alla hotellrum är det gratis och man har tillgång hotellrum och dess wifi hela tiden?

Stort steg bakåt är ju saknad av mig minneskort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av oledoledof:

Du kan ju ställa in hur stora bilderna och filmerna ska vara så det bör inte vara något problem att klara sig på 32 GB. Tycker inte att 64 GB är värt priset. Jag har Spotify med en hel drös offline-listor, en hel del bilder och videos, massa appar och jag har över 10 GB ledigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jun 2011

hur stort är andriod os på s6 ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av agitax:

hur stort är andriod os på s6 ?

Om du menar /system partitionen så tror jag att jag läste 3.7GB.

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av tcntad:

För på alla hotellrum är det gratis och man har tillgång hotellrum och dess wifi hela tiden?

Stort steg bakåt är ju saknad av mig minneskort

Vart brukar du åka? Vill gärna veta då jag nästan alltid måste betala för att få ha på rummet, annars är de lobbyn eller liknande som gäller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

Jag använder Spotify och för min del räcker 32GB absolut inte! Har knappt några foton men. Gillar att ha en del musik offline och ett par nyttiga appar och måste ständigt rensa bort musik och appar så att mobilen inte blir fylld.

Det här gäller mig och för min telefon, ni som inte håller med kan skriva vad som fungerar bäst för er.

Mvh, kazen_90.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD Ryzen 5 1600 | ASUS Prime X370 Pro | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR4 16GB 3000MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av DenFlygandeAsken:

Vart brukar du åka? Vill gärna veta då jag nästan alltid måste betala för att få ha på rummet, annars är de lobbyn eller liknande som gäller.

Var lite sarkastisk där;)

Har varit i Italien, Nederländerna, Taiwan Tyskland, Danmark och Norge. På vissa av stöllena har WiFi räckt till själva rummet och ibland inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2003

Eftersom att det skiljer 500 spänn mellan 32gb och 64gb från de mer respektabla kedjorna så är det ju inget att fundera på.

Själv valde jag 32gb till min Edge då jag inte tyckte det var värt 1000kr mer för något jag inte kommer använda. Hade 32gb i min HTC One och den blev aldrig full.

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”