Funkar denna som studiedator - ASUS Transformer Book T300 Chi

Permalänk
Medlem

Funkar denna som studiedator - ASUS Transformer Book T300 Chi

Då jag inte har några som helst kunskaper inom datorer vad gäller prestanda etc så hoppas jag någon här kan hjälpa mig.
Jag ska börja plugga på YH-skola till hösten och är därför på jakt efter en smidig dator att släpa med till och från föreläsningar. Samt även om möjligt använda som den enda datorn under studietiden.

Kraven jag har till datorn är:

• smidig att ta med sig i väskan

• kunna använda office paketet på fullt ut, utan att vara seg

• kunna arbeta i affärssystem såsom ex. Visma, utan att vara seg

Jag har kikat på lite olika mini laptops och 2-i-1 och hittat denna = ASUS Transformer Book T300 Chi
Kan den uppfylla mina krav?!

Länk till lite info om den
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplatta/surfplatta/asus-t300chi-fl064h/215790.8950/

Eller räcker det kanske med en ASUS Transformer Book T100 Chi, har den nog prestanda?
http://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/10-12tum/asus-t100chi-fg003b/215792.8906/
Jag tänker dock att den större modellen säkert är trevligare att sitta och arbeta vid, då skärmen är ngt större.

Är någon av ovanstående bra saker? Går de att jämföra med en vanlig laptop om man ska arbeta med den?

Kanske har ni något helt annat att rekommendera?

Permalänk
Avstängd

Det ska nog inte vara några problem. Datorn är inget prestandamonster på något sätt men det gör ju också att den blir mindre och lättare och att batteriet håller längre vilka alla är rätt stora fördelar på en dator som du ska bära med dig hela tiden.

Office ska inte vara några problem om du inte ska jobba med enorma Excel-ark eller så (och knappt ens då). Visma och liknande bör också fungera som de ska men en viss seghet i sådana program finns i princip alltid nästan oavsett prestanda eftersom de är så tunga program som sällan är bra optimerade.

Tiotummaren hade jag inte köpt då processorn är såpass mycket klenare att den nog skulle ställa till vissa problem i exempelvis Office och så. Sen är tio tum väldigt litet om du ska använda den som en laptop, och det är väl tanken.

Surface Pro (3) är ju ett fint alternativ annars. Lite dyrare (i3-modellen går ibland att hitta runt 7000) men lite kraftigare och har en penna vilket kan vara guld värt för en del utbildningar, sådana där man behöver rita figurer eller så främst.

Om du tittar på en mer traditionell laptop så hade jag tittat närmare på Dell XPS13 då den är väldigt liten och lätt för sin skärmstorlek men också för att den har bra prestanda och så. Svår att hitta under 10 000 dock. När jag pluggade hade jag en Thinkpad X220 och den var riktigt bra, liten och lätt med grym batteritid, motsvarande modell idag är X250 men den är också dyr (eller X1 Carbon som är änu dyrare men också tunnare och lättare med större skärm). Begagnat går det att få tag i en X220 eller X230 för mindre pris än en T300 dock och prestandan är minst lika bra. Den stora fördelen är kvaliteten, Thinkpads håller för det mesta och det är fint när man ska använda datorn på språng.

Permalänk
Medlem

T100a modellen

@snajk:

Du tror inte alls på T100a modellen?
Går det inte alls att köra Office eller Visma på den? Eller skulle den bara bli segare än T300 att jobba med?

Har kikat lite på olika videor på youtube, där de visar båda modellerna.
Känns lite som om att T300a blir rätt stor att ha med sig varje dag? Ser lite otymplig ut och storleksmässigt som en Laptop.
Medan T100a ser mycket smidigare ut, tänker att den hade varit perfekt rent storleksmässigt ha ha med sig i väskan.

Vill dock inte köpa den om den inte klarar mina krav såklart.
Är den helt struken? eller funkar den men bara en aning långsammare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heijoh:

@snajk:

Du tror inte alls på T100a modellen?
Går det inte alls att köra Office eller Visma på den? Eller skulle den bara bli segare än T300 att jobba med?

Har kikat lite på olika videor på youtube, där de visar båda modellerna.
Känns lite som om att T300a blir rätt stor att ha med sig varje dag? Ser lite otymplig ut och storleksmässigt som en Laptop.
Medan T100a ser mycket smidigare ut, tänker att den hade varit perfekt rent storleksmässigt ha ha med sig i väskan.

Vill dock inte köpa den om den inte klarar mina krav såklart.
Är den helt struken? eller funkar den men bara en aning långsammare?

Tja, storleken är en smaksak förstås. Jag tycker inte att ~12 tum och 1,4Kg är otympligt direkt men det är klart att en sådan enhet blir större än en med tiotumsskärm. Jag har köpt T100 (-T tror jag) till morsan och syrran som behövde enklare hybrider och det är inget fel på den, men processorn är bra klen. För en del räcker det säkert långt men har man exempelvis för vana att ha flera flikar uppe i webbläsaren samtidigt eller liknande "krävande" behov så blir det segt. Det var dock en tidigare modell med mycket sämre skärm, dock kan den nyare skärmens höga upplösning göra allt ännu segare (fler pixlar att få fram liksom), processorn är också lite snabbare förstås men sammantaget blir det nog som bäst ungefär samma prestanda.

Atom är en fin processor på många sätt bara man vet hur begränsad den är. Core-M som i T300 är ganska mycket snabbare även om det också är en riktig snålvariant.

Personligen hade jag nog satsat mer på en renodlad laptop i denna prisklassen. Hade jag haft sådär 10000 att röra mig med hade jag nog tittat på en Surface Pro dock, eller någon Lenovo Yoga-variant (eller Thinkpad med touchskärm) om jag ville ha en mer laptopbetonad hybrid.

Permalänk

Asus T200 - Smidig maskin men katastrofal byggkvalitet

@Heijoh:

Hej
Jag köpte en Asus t200 Chi 64 GB för ca 2 månader sedan. En ganska hyfsad maskin för pengarna på pappret. Men byggkvaliteten verkar inte riktigt vara Asus eller Chi-seriens starka sida. Maskinen laddas via micro-USB och slutade fungera efter ca 1,5 månader utan några som helst förvarningar. Webhallens verkstad LetMeRepair Nordic AB (inga man vill ha kontakt med i onödan) kostar det ca 7000 kr att laga kontakten inkl arbete. Någon garanti var det inte att tala om. Summa summarum produkten Asus chi T200 rekommenderas inte och om du ändå känner att en T300 kan vara något för dig, köp den inte på webhallen.

Lycka till!