Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Datormod - "Virus"

Hej! Jag har börja planerat mitt nya bygge och tänkte bara gå igenom idén lite ifall någon kanske har lite tips ifall jag missat något.

Jag har kollat runt lite på chassi marknaden och bestämde mig för att gå på en corsair 750D då den både är rymlig och väldigt enkel till utseende. Därför borde den vara enkel att modda lite som man vill (antar jag). Egentligen ville jag gå på ett 900D men den kostar lite mycket tycker jag. Hade idén innan att göra ett eget chassi men vad jag har hört av andra så kostar det också en hel del.

Moderkortet jag ska gå för är ett sabertooth då jag kan lackera thermal armor'n.

Till det en i5 kanske kan sträcka mig till en i7 om jag har råd. Processorn är kanske inte så intressant om jag nu inte målar den med

skalen till ram-minnena ska också pysslas lite med. Har fått en idé av att sätta någon slags av blink anordning på dem men vi får se.

Nu till det lite osäkra grafikkorts valet. Till detta entusiastbygge vill jag helst ha SLI/3 way SLI. Det första jag kom och tänka på är 3 stycken gtx 680 4gb. De är billiga och presterar fortfarande. Dessa ska också vattenkylas. Om ni har några invändningar på detta val eller har något ni tycker är bättre så får ni gärna komma med förslag. Saken är att jag inte har en jätte budget. Dock är inte 680 fastslaget och jag kommer inte kunna köpa alla delar förrän om ett tag så jag hoppas att 700 serien kanske hinner sjunka lite i pris och se om jag väljer något där istället.

CPU och GPU ska vattenkylas, Ska ha 2 radiatorer. Färgtemat på datorn ska nog vara grön och svart försöker hitta en 3:e färg som passar in så vill gärna ha tips på det! Temat ska vara "virus/Alien" så väcker det några idéer skriv gärna kan inte få för mycket hjälp!

Uppdaterar när modellerna är klara

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av davidvirus:

Hej! Jag har börja planerat mitt nya bygge och tänkte bara gå igenom idén lite ifall någon kanske har lite tips ifall jag missat något.

Jag har kollat runt lite på chassi marknaden och bestämde mig för att gå på en corsair 750D då den både är rymlig och väldigt enkel till utseende. Därför borde den vara enkel att modda lite som man vill (antar jag). Egentligen ville jag gå på ett 900D men den kostar lite mycket tycker jag. Hade idén innan att göra ett eget chassi men vad jag har hört av andra så kostar det också en hel del.

Moderkortet jag ska gå för är ett sabertooth då jag kan lackera thermal armor'n.

Till det en i5 kanske kan sträcka mig till en i7 om jag har råd. Processorn är kanske inte så intressant om jag nu inte målar den med

skalen till ram-minnena ska också pysslas lite med. Har fått en idé av att sätta någon slags av blink anordning på dem men vi får se.

Nu till det lite osäkra grafikkorts valet. Till detta entusiastbygge vill jag helst ha SLI/3 way SLI. Det första jag kom och tänka på är 3 stycken gtx 680 4gb. De är billiga och presterar fortfarande. Dessa ska också vattenkylas. Om ni har några invändningar på detta val eller har något ni tycker är bättre så får ni gärna komma med förslag. Saken är att jag inte har en jätte budget. Dock är inte 680 fastslaget och jag kommer inte kunna köpa alla delar förrän om ett tag så jag hoppas att 700 serien kanske hinner sjunka lite i pris och se om jag väljer något där istället.

CPU och GPU ska vattenkylas, Ska ha 2 radiatorer. Färgtemat på datorn ska nog vara grön och svart försöker hitta en 3:e färg som passar in så vill gärna ha tips på det! Temat ska vara "virus/Alien" så väcker det några idéer skriv gärna kan inte få för mycket hjälp!

Uppdaterar när modellerna är klara

Hade du inte sagt 680x3 SLI så hade jag nästan rekommenderat ett X99 bygge. Frågan är om du inte kan göra det lite lättare för dig och satsa på ett kanske 960-970x2 SLI.

ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | 8700K @ Stock | NH-D15 [Push/Pull] | 32GB DDR4 2133mhz | GigaByte GTX 1080Ti 11GB
Samsung 960 nvme 500GB | 4TB blandad lagring | Corsair Gaming Sabre RGB | AOC AGON AG271QG 1440p @ 144hz
Windows 10 X64 Enterprise LTSB

Dark Grove Journal

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

@KaffeMedKotlett:

Ja hade också tänkt på 960-70 men vi får se hur prisutvecklingen ser ut. Har inte börjat jobba än och precis börjat spara till detta projekt. Men det skulle nog kunna funka

socket 2011-3 har jag också tänkt på, väldigt intressanta produkter på den sidan men till saftiga prislappar haha

BlackNight

||Intel i7 6700K||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av davidvirus:

@KaffeMedKotlett:

Ja hade också tänkt på 960-70 men vi får se hur prisutvecklingen ser ut. Har inte börjat jobba än och precis börjat spara till detta projekt. Men det skulle nog kunna funka

socket 2011-3 har jag också tänkt på, väldigt intressanta produkter på den sidan men till saftiga prislappar haha

Ja verkligen. Har själv varit grymt sugen på att uppgradera mig från Z97 till X99 men det ger inte tillräckligt med boosts i mitt tycker att det ska vara värt det. Blir kanske en uppgradering efter Skylake

ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | 8700K @ Stock | NH-D15 [Push/Pull] | 32GB DDR4 2133mhz | GigaByte GTX 1080Ti 11GB
Samsung 960 nvme 500GB | 4TB blandad lagring | Corsair Gaming Sabre RGB | AOC AGON AG271QG 1440p @ 144hz
Windows 10 X64 Enterprise LTSB

Dark Grove Journal

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Har nu gjort en liten modell på SketchUp. Säg gärna vad ni tycker om det! Nu ska jag bara fundera på hur fönstersidan ska se ut

BlackNight

||Intel i7 6700K||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2013

Tänkte börja med att säga att jag själv tänkte först köpa också ett 900D men det blev ett 750D då pengarna inte räckte. Måste dock säga att jag är otroligt nöjd med mitt 750D. Det är väldigt lätt att dra kablar och får plats med det mesta. Bra val!

Vad gäller RAM-minnena så snackade du om lysen till. Har själv ett par crucial ballistix tactical som lyser fint inne i burken. Kan det vara något?

Vad gäller grafikkorten så vill jag bara fråga varför du vill ha tre stycken grafikkort? Är det främst av estetiska skäl? På grund av Keplers ålder kan nyare spel som släppts efteråt Maxwells lansering ge bla. stuttering. Brorsan kör ett 780 med alla senaste drivrutiner etc och får stuttering på bla GTA V. Med andra ord kommer Nvidia ge mindre stöd för nyare titlar (antagligen). Dock är prestandan likadan. Om du vill ha flera grafikkort kanske AMD är lite lockande då dom delar samma arkektatur och åldras inte då på likandant sätt. Om du sedan i framtiden vill köra en multiskärm konfig. så kan AMD vara en vinnare då det ger större stöd och frihet.

Intel Core I5 4690k, Gigabyte Geforce 970 W3, Asus z97 PRO WiFi, 32GB Kingston HyperX 4x8, Corsair Obsidian 750D, Corsair RM750, 3x bromsljus från tyska bilar.