Mini-recension: Ergonomiskt pekdon - Contour Rollermouse Red plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Mini-recension: Ergonomiskt pekdon - Contour Rollermouse Red plus

Hej.

Under vecka på jobb fick jag chansen att testa använda en ergonomisk så kalled RollerMouse. Olikt traditionela pekdon där man kupar handen runt ett objekt kan handen slappna av öppen och i mer naturligt läge vilket gör att man inte får problem med fingrar, men framför allt så är händerna placerade direkt framför dig istället för att den hand vilar vid sidan av på musen, när man skiftar fram och tillbaka mellan tangentbort och mus, gör små repetativa rörelse som alla kan leda till att man får vad som kallas musarm, en skada i handleden som kan öma och göra ont. Dock är musarm ett samlingsnamn som involverar, händer, handled, armar, nacke och rygg.

Hur som helst en rollermouse ska enligt studier och design kring kroppen kunna minska risken för musarm och lindra då det redan inträffat. Men vi lämnar diskussionen om musarm och dess innebör till en annan tråd och fokuserar istället på produkten.

Design och funktioner:

Så hur styr man då denna? Där är ingen platta att styra med, den svarta saken i mitten är ett scroll hjul. Nej, styr-apparaten sitter högre upp på bilden, det är den staven som skiljer tangentbordet ifrån handlovssstödet.

Så för att snabbt förklara hur det funkar. Du styr genom att dra cylindern monterad på staven från höger och vänster för att styra åt höger och vänster, cylinder roterar sedan runt staven för att kunna styra upp och ner. Rörelsen man gör är inte helt olikt det man gör på en styrplatta på en bärbar dator. Hela staven kan slutligen tryckas ner för att generar en helt vanlig vänster klickning. Men det finns fler knappar som synes.

Knappsatsen som sitter längre ner har 6 knappar och ett scrollhjul, som även kan tryckas ner för att trycka på mitten knappen, t.ex för att öppna i ny flik i webbläsare. Knapparna är mycket bra får jag ta och säga, de har en skönt klick när de trycks ner och känns stabila, ingen flex på dem alls.

3 knappar kommer med för programmerade makron, nämligen kopiera, klistra in och dubbelklicka. Jag fann kopiera och klistra in funktionerna väldigt användbara när man. Men dubbelklickningen såg jag som fullkomligt oanvändbar. Så jag valde istället att trycka ner staven som en vanlig dubbelklick.

Men för den som heller vill kunna styra med en hand och trycka på knapparna med andra så går detta då det finns vanliga vänster och högerknappar på knappsatsen. Slutligen har vi en knapp för att kunna justera muspekarens känslighet i 5 lägen.

Byggkvalité:

Innan jag går över till hur det faktiskt känns att använda den vill jag tala lite om hur den är byggd. Handlovstödet och själva stommen på rullmusen är av aluminium som är 2,5 mm tjock ungefär. Det gör att det har bra kvalitéts känsla och det är gediget och stabilt. Handlovstödet går att separerar ifrån stommen för att de som hellre vill vila händerna i en brantare ställning eller bara tycker om den svala aluminium under handflatorna, men själv föredrog jag att vila händerna på mjuk och len stoppad skinn imitation som klär handlovstödets ovansida.

Rullmusen kommer med flera olika ställningar som gör att man kan använda ett brett spektrum av tangentbord ifrån låga rubberdome tangenter till höga mekaniska tangenter. Tangentbordet kommer sedan vila på plattor med gummi som gör att tangentbord och rullmusen känns som de sitter ihop, så man behöver inte vara orolig att de ska glida i sär. Däremot hade jag velat ha mer gummi på undersidan för hela stycket, alltså både rullmus och tangentbord kan glida omkring lite på bordsytan.

Tyvärr saknar jag bild på denna anordningen som håller ihop tangentbordet och rullmusen, men här är en bild som visar hur rullmusen ser ut utan handlovsstödet.

Användningsintryck:

För att förklara, jag har inte musarm eller får in ont utav att använda en vanlig mus, så denna fick jag bara av mitt jobbs HR avdelning som test då HR själva inte hade tid att testa det p.g.a tjänsteresor. Så den ergonomiska biten kan jag inte gå in på så mycket i detalj. Men här följer mina intryck av hela apparaten.

Det hela känns till en början MYCKET underligt. Jag tyckte jag kände att jag skadat handen nästan för jag fumlade mest med muspekaren och var nära att ge upp redan ifrån början. Det tog kanske en timme av aktivt bruk innan jag kände mig säker att använda den för något som kräver precision, så att markera ett ord i en text så som den jag skriver nu var i början lönlöst.

Men ju mer jag använde den ju bättre blev det så klart, jag gick ner ifrån att av misstag kasta 5 mail om dagen till 0 efter bara första dagen. Det gick snabbt att få kontroll över pekaren, snabbare än jag trodde. Andra dagen så gick det även bra att kunna scrolla med tummen på scrollhjulet och styra med cylindern samtidigt något som tidigare bara sluta i fullständig katastrof. Däremot är jag fortfarande lite förvirrad när jag ska använda mittenmusknappen för att öppna nya flikar, det övergick dock snabbt till det näst bästa, dvs ctrl+vänsterklick(trycka ner styrcylindern).

Så vad är då nackdelarna. Ja, en vanlig mus har en vis fördel som jag verkligen verkligen verkligen saknade! Man kan lyfta den för att återställa positionen på musmattan, jag ville titt som tätt försöka återställa cylinder så den låg i mitten av staven utan att flytta muspekaren, detta är omöjligt.

Sen är staven bara så lång, jag använder två skärmar på jobb, så att dra pekaren mellan skärmarna innebar att jag var tvungen att dra cylinder hela vägen till höger eller vänster för att komma in i nästa skärm, när cylinder når kanten av staven dra pekaren iväg som ett skott som inte går att styra över. Det är en ganska stor nackdel det också. Framför att för fler-skärms användare. Detta kan man lösa genom att höja känsligheten på rullmusen med hjälp av knappen på knappsatsen men då gick det alldeles för snabbt för att kunna ha någon precision. Detta är ett problem man kommer ha i början tror jag och ju säkrare man känner sig när man använder rullmusen ju snabbare kommer man kunna ha känsligheten.

Men jag märker att jag saknar rullmusen när jag är hemma, det går inte att förneka att det var bekvämt att ha ett styrdon som i princip satt ihop med tangentbordet, det är väldigt behändigt, framför allt för slö surf och kontorsarbete. Men i spel säger jag nog bara glöm det, du kommer aldrig uppnå samma precision som du kan med en traditionel mus. Det bästa av båda världarna hade nog för mig att ha bege delarna, musen för spel och precisions arbete så som photoshop och rullmus för allt annat.

Sen kommer vi till priset... det går lös på drygt 2600 kr och springer snabbt upp till 2800 kr om du vill köpa det ur en mer känd butik så som komplett. Dustinhome tar 3500 kr för denna för att ge ett dyrare exempel. Jag hade aldrig köpt en själv, men om du har problem med musarm och jobbet ställer upp på att köpa en till din arbetsplats ta då chansen för det är fantastiskt bekvämt att använda. Handlovsstödet på egen hand kommer göra det bekvämare för dig.

---

Så nu hoppas jag ni gillar min lilla mini-recension. Det börja med frustration och slutade med glädje, jag kommer nog fortsätta använda den här på jobb så länge vi får ha den som test.

Vad tycker ni? Är detta något ni skulle behöva?

---

#ergonomisk #rollermouse #mini-recension

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Bra recension!
Jag känner ett par personer som föredrar RollerMouse över vanlig mus. Den ene av dem har extremt med tangentbord som tillsammans är väldigt brett så att en mus inte skulle få plats på skrivbordet.

Det finns begagnade, och det finns kloner av andra fabrikat också. Sen finns det också svenska Mouse Trapper som fungerar som en RollerMouse som man satt en andra roller på och dragit ett band emellan för att få en mekanisk trackpad.
Förresten, den första MouseTrapper fungerade som en Rollermouse .... fast hade ingen egen elektronik i sig. Man satte fast en Microsoft-mus i den så att rullstaven rullade på musens kula: därav namnet "Mouse Trapper".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Intressant! Har sett sådana förut men har inte förstått hur de fungerar, har inte satt mig in i det heller

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

@Findecanor: Tack! Jag jag har sett de där mekaniska trackpad historierna, inte fått chansen att testa dem, men tyckte de såg flummiga ut. Fantastiskt enkel lösning med muskulan de använde förut, denna modellen ska tydligen fungerar som en lasermus bara att lasern verkar sitta på insidan av cylindern så man kan inte se den.

@twk Tack! Ja, jag kände samma sak, jag hade sett dem på arbetsplatser men direkt tänkt "något sådant där kan man ju inte använda". Men det fungerar förvånansvärt bra efter lite träning.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Arazand:

@twk Tack! Ja, jag kände samma sak, jag hade sett dem på arbetsplatser men direkt tänkt "något sådant där kan man ju inte använda". Men det fungerar förvånansvärt bra efter lite träning.

Jag arbetar själv inte framför datorn, men kan förstå att det är ett bra tillbehör för den som gör det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Bra recension! Den verkar najs, men priset är ju lite avskräckande :/