Ny telefon, lite udda kamerakrav

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karleby
Registrerad
Jun 2012

Ny telefon, lite udda kamerakrav

Tjenare!

Har äntligen råd men en ny telefon, och då batteritiden på min L920 börjar ligga runt 2h utan användning så börjar det kännas som en riktigt bra ide att köpa en ny. Kollade förut på LG G3 och Asus Zenfone 2, men den hittar jag ingenstans att köpa.

Har nu börjat se lite på Z3 då de har sjunkit en hel del i pris och ligger runt 450€, vilket är ganska precis min budget. Ingen nackdel heller med IP68 eftersom mitt jobb innefattar mycket olika saker, så tålighet skadar inte. Körkort närmar sig (1 år och 1 månad) och skall även ha en bil, så någon måtta måste man ju ha. Därav skall telefonen också hålla länge. Minst 2 år så jag kan köpa en ny efter gymnasiet (gått ut 1:an) med pengarna jag jobbar in före armén.

Men om den skall hålla länge, hur är det med android då? Många säger det är buggigt och låser sig och blir trögt med tiden, därav kanske man inte skall köpa de billigare droiderna? Syrrans LG Spirit laggar iaf fast typ dagligen =P

Men sedan till kamerakravet. Älskar kameran på min 920. Bilderna i mörker blir så sjukt bra! Finns någon androidlur med lika bra mörkerkamera? Skulle köra på en 930 om det inte vore för avsaknaden av snapchat, vilket är en dealbreaker för mig tyvärr. WP är så sjukt bra, men att vänta på 10:an för att se om Snapchat lanseras är tyvärr inte möjligt ,bla för batteritiden. Ifall ingen androidlur med liknande kvalitet på kameran finns så blir det dock en 930, snapchat eller ej.

iOS är dock helt uteslutet, förstår itne hur man kan använda det, får nervsammanbrott av att försöka =P

Lite input plz! Vill inte kasta pengar på något man ångrar då det ändå skall hålla såpass länge och jag trots allt är en "fattig studerande"

Feministers ideologi bottnar i att män är svin och kvinnor ska vara lika bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015

@TheFlyingFin: letar du efter en hållbar mobil med bra batteri ljus skärm och vattentätt med front högtalare skulle jag rekomendera z3 / z3compact beroende på hur du tycker om storlek, min z3 compact tar ganska dåliga natt bilder men helt okey vid ljus buggat har den inte tror det är mäst om man laddat ner något dåligt multi-tasking och allt funkar utan problem med dagens high-end mobiler så det gäller att hitta en med det du letar efter !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2013

Aldrig märkt av lagg eller buggar på min gamla HTC One M7 som jag använder dagligen så jag skulle säga att själva android inte har problem med lagg, skulle säga att det är mer åt batteribrist hållet.
Jag tror mycket problem ligger i att tredje parter/mobiltillverkarna som lägger in för mycket bloatware som segar ner luren med tiden med uppdateringar som gör program/appar större och oeffektiva.
Undvik att installera 100 appar och fylla allt minne på direkten så går det bra. Batteritiden minskar avsevärt om mycket är installerat för då ska allt starta och börja kolla upp saker och synca ifall att du kommer öppna just den av 100 appar.. Men sköter man telefonen, kanske gör en halvårs rensning och tar bort gammalt skräp så går det klockrent. Ett tips är att minimera syncandet/ny status/inte vara helt live på appar och inaktivera Spotify och Facebook om du har det för att spara MYCKET ström och hålla systemet rappt. MVH

BurK: MB:ASUS P8Z77M-PRO CPU: i5 2500k 4.1Ghz GPU:ASUS DirectCU II GTX660 1150mhz RAM:8GB 1600mhz
LjuD: A/V Reciever:Onkyo TX-NR616 Slutsteg:BGW 750E Högtalare:AudioPro A3.36, Logitech/TB fullrange, LAB12
Kosta vad det kosta vill, bara det inte blir för dyrt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007

Jag kör WP privat men har en Sony på jobbet (M4 Aqua, billigare än Z3). Jäklar vad skit det är på den som ny som inte går att avinstallera. Hade den varit min egen hade root och ny ROM varit ett krav för att jag skulle orka använda den.

Dessutom känns Android laggigt för mig som är van vid WP. I praktiken är det lika snabbt men alla animationer känns som om de tvekar lite. Stör en aning.

Jag skulle inte köpt en likadan privat.

Ett plus i kanten är dock Spotify. Det funkar väldigt mycket bättre. Klienten för WP är verkligen slö tycker jag.

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2007

@TheFlyingFin:

Jag kör Android och jag avskyr Snapchat som kamera app bara för att du inte kan ställa in några inställningar överhuvudtaget, förutom blixt.

Bilder tagna i mörker blir definitivt sämre med Snapchat tyvärr.

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz DDR4 16GB | Samsung 970 EVO 250GB M.2 | Samsung 860 EVO 1TB | Intel Core i7-9700K @ 5GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karleby
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Fredrik8:

@TheFlyingFin:

Jag kör Android och jag avskyr Snapchat som kamera app bara för att du inte kan ställa in några inställningar överhuvudtaget, förutom blixt.

Bilder tagna i mörker blir definitivt sämre med Snapchat tyvärr.

Kanske blev lite otydligt där, dessa två funktioner behöver inte kunna kombineras. Bara mörkerbilder blir bra så är det okeij. Snappar ändå inte så mycket nattetid, man sover ju då

Skickades från m.sweclockers.com

Feministers ideologi bottnar i att män är svin och kvinnor ska vara lika bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

@TheFlyingFin: Vill bara säga att senast jag kollade så sålde netonnet G3, älskar min G3, dock är UI:t lite slött ibland och hemskärmen har kraschat någon gång sedan lollipop... (5.0)

Netonnet

Edit: Länk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av TheFlyingFin:

Tjenare!

Har äntligen råd men en ny telefon, och då batteritiden på min L920 börjar ligga runt 2h utan användning så börjar det kännas som en riktigt bra ide att köpa en ny..

..att vänta på 10:an för att se om Snapchat lanseras är tyvärr inte möjligt ,bla för batteritiden..

Lite input plz! Vill inte kasta pengar på något man ångrar då det ändå skall hålla såpass länge och jag trots allt är en "fattig studerande"

200:- Och du är good to go..
Utökad batteritid

Edit, gaffa fast den på baksidan så är det klart.

woop
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Har precis gjort mig av med min Z3 efter ett år. Trevlig design och överlag trevlig telefon.
Men den är inte vattentät och kameran är rätt kass.