Någon som köpt Win8 av Heinz9

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@MacAllan:
Och du anser att folk som har köpt denna licens av heinz inte är pålitliga källor?
Andra källor för billiga Windows licenser har postats i den här tråden med, sannolikheten att han köpt licenser på dessa ställen finns väl med?

Det är vidrigt att Sweclockers inte har stängt av den här personen.

Som jag misstänkte, du har inga bevis alls.
Precis lika illa av dig att anklaga någon för stöld utan att ha bevis för det.

Nej det är fortfarande inga bevis för att någon postar här att hen köpt en licens av H och att den vid kontroll av hen ger X uppgifter.

Som jag sagt innan.
Jag försvarar inte H, men jag dömer inte heller. (På de uppgifterna som finns här)

Permalänk
Medlem

@MacAllan:
Så vad är din tanke om att Heinz9 ger falska uppgifter så som att kvitton ej går att få tag på och ändrar sin historia efter att sådant dras upp. Att han har postat tio identiska annonser på Sweclockers och uppger sig bo i flertalet olika städer. Att det finns identiska annonser på Tradera och Blocket med mera. Köpare som uppger att det är volymlicenser som enbart företag använder och som inte får säljas vidare (dvs stulen)

Tycker du att det låter som en normal affär med lagliga varor?
En person som vägrar identifiera sig, berätta vart hen bor, som ger falska uppgifter och lägger lögn på lögn för att smita undan frågor.

Och du tycker att det är solklart rent mjöl i påsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@MacAllan:
Så vad är din tanke om att Heinz9 ger falska uppgifter så som att kvitton ej går att få tag på och ändrar sin historia efter att sådant dras upp. Att han har postat tio identiska annonser på Sweclockers och uppger sig bo i flertalet olika städer. Att det finns identiska annonser på Tradera och Blocket med mera. Köpare som uppger att det är volymlicenser som enbart företag använder och som inte får säljas vidare (dvs stulen)

Tycker du att det låter som en normal affär med lagliga varor?
En person som vägrar identifiera sig, berätta vart hen bor, som ger falska uppgifter och lägger lögn på lögn för att smita undan.

Och du tycker att det är solklart rent mjöl i påsen?

Som jag skrev i min första post i tråden så verkar inte allt korrekt med detta, vad jag tycker i övrigt håller jag för mig själv tills något konkret bevis finns.

Sen får du tolka det som du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Upphovsrättsbrott är ett brott, men det sköts civilrättsligt och åklagare kan inte åtala själva.

Åklagare kan inleda en förundersökning och väcka åtal på eget bevåg om det är "påkallat ur allmän synpunkt", men normalt ses det som ett angivelsebrott, dvs upphovsrättsinnehavaren måste anmäla.

Då brottet kan leda till fängelse eller böter (vilka är de två rättsliga påföljder som avses med "straff") så torde det handla om ett straffrättsligt brott, inte ett civilrättsligt...men jag antar att det var just angivelsebrott-delen du ville få fram när du skrev som du gjorde!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Åklagare kan inleda en förundersökning och väcka åtal på eget bevåg om det är "påkallat ur allmän synpunkt", men normalt ses det som ett angivelsebrott, dvs upphovsrättsinnehavaren måste anmäla.

Då brottet kan leda till fängelse eller böter (vilka är de två rättsliga påföljder som avses med "straff") så torde det handla om ett straffrättsligt brott, inte ett civilrättsligt...men jag antar att det var just angivelsebrott-delen du ville få fram när du skrev som du gjorde!?

Det är lite av båda, ska du ha skadestånd måste upphovsmannen begära detta annars tillfaller inget och normalt sett kan inte åklagare väcka frågan och polisen kan inte utreda då de inte har rätt att säkra några bevis, men upphovsmannen kan begära och ansöka om intrångsundersökning. Upphovsmannen kan även driva skadeståndsanspråk trotts att ingen straffrättslig påföljd tillfaller. Målsägande måste själv väcka frågan hur som helst, annars kommer inget hända, det faller inte under påkallat ur allmän synpunkt.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Windows 8.1 Pro-nyckel på g2play.net när de sålde den för ca 180 kr. Kan ju vara så att han kommit över ett gäng för liknande pris och säljer dyrare?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Målsägande måste själv väcka frågan hur som helst, annars kommer inget hända, det faller inte under påkallat ur allmän synpunkt.

Från Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk:
"59 § Brott som avses i 57 b § andra stycket får åtalas av åklagare endast om åtal är påkallat från allmän synpunkt. Brott i övrigt som avses i denna lag får åtalas av åklagare endast om målsägande anger brottet till åtal eller åtal är påkallat från allmän synpunkt."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Från Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk:
"59 § Brott som avses i 57 b § andra stycket får åtalas av åklagare endast om åtal är påkallat från allmän synpunkt. Brott i övrigt som avses i denna lag får åtalas av åklagare endast om målsägande anger brottet till åtal eller åtal är påkallat från allmän synpunkt."

Men ett sånt här fall är inte påkallat från allmän synpunkt. Förstår du inte vad man skriver i klartext? Frågan rörde hur lagen kan användas. Inget fall som tagits upp är det så vitt jag vet. Det är inget som kommer ske, polisen kommer bara lägga ner det om någon annan än upphovsmannen lämnar en anmälan. Det finns inget särskilt skäl för åklagaren att ta upp det utan någon begäran från målsägande. Annars kommer inget inget hända som sagt.

Åklagaren får inte ansöka om intrångsundersökning dessutom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

OEM från stora leverantörer har fortfarande en liten Windowsflagga på maskinen. Maskinerna har också serienummer och tillverkarna måste hålla koll. System builder-paketen (OEM i butik) har fortfarande traditionell COA. Det är vad datorbutiker använder idag, om du väljer förinstallerat. ESD som skaffas direkt från Microsoft levereras såklart elektroniskt men du får såklart bevis på köpet, och de får inte säljas vidare. MSDN/Dreamspark ger inget kvitto, så det finns inget för de nycklarna. Sen finns fortfarande fullversion i kartong med äkthetsbevis som är ett litet kort med nyckeln på.

Jo men en Windowslogga är inte en licensetikett, har ingen nyckel osv. Och digitala licenser finns utan etiketter helt. Alltså finns det en massa licenser som inte har någon etikett, vilket var allt jag sa.

Citat:

Eftersom trådskaparen är student kan han köpa Windows 8.1 Pro direkt från Microsoft med studentrabatt (studentlicens) för 549kr. Som är okej att använda på hans maskiner, flytta till nya osv. Det är digital leverans som gäller där.

Jo, självklart. Eller kolla på pellesoft. "Begagnade" Windowslicenser bör undvikas om man inte har en personlig relation med säljaren eller så.

Skrivet av Petterk:

Företaget MAK-nyckeln kommer ifrån skulle möjligen kunna anmäla han eller hans källa för datorintrång. Köpare har eget ansvar och vet troligen att det inte är äkta vara. Blir de lurade så kan de såklart anmäla för bedrägeri, men polisen kommer inte utreda det. Säljaren kommer inte ge några pengar tillbaka. Upphovsrättsbrott är ett brott, men det sköts civilrättsligt och åklagare kan inte åtala själva. Det är ett ärende upphovsmannen måste driva själv. Det kan ge både skadestånd och fängelse. Det är betydligt enklare att driva än mål om bedrägeri och datorintrång. En köpare kan givetvis driva ett tvistemål själva, men det finns oftast inga pengar att hämta hos de som sysslar med bedrägerier.

Det här har inget med upphovsrätt att göra. Hade han lagt upp en Windows-ISO och delat ut den (eller sålt den) så kanske men det var inte vad det handlade om här utan att sälja A när det faktiskt är B vilket är bedrägeri eller egenmäktigt förfarande. Sen vet vi inte hur han har fått tag i licenserna, han kan ha köpt dem i god tro på Blocket som han säger, men god tro har inte samma vikt som förr rent juridiskt. Oavsett så skriver han att det är Retail-licenser när det verkar vara Volymlicenser och det är inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men en Windowslogga är inte en licensetikett, har ingen nyckel osv. Och digitala licenser finns utan etiketter helt. Alltså finns det en massa licenser som inte har någon etikett, vilket var allt jag sa.
Jo, självklart. Eller kolla på pellesoft. "Begagnade" Windowslicenser bör undvikas om man inte har en personlig relation med säljaren eller så.
Det här har inget med upphovsrätt att göra. Hade han lagt upp en Windows-ISO och delat ut den (eller sålt den) så kanske men det var inte vad det handlade om här utan att sälja A när det faktiskt är B vilket är bedrägeri eller egenmäktigt förfarande. Sen vet vi inte hur han har fått tag i licenserna, han kan ha köpt dem i god tro på Blocket som han säger, men god tro har inte samma vikt som förr rent juridiskt. Oavsett så skriver han att det är Retail-licenser när det verkar vara Volymlicenser och det är inte samma sak.

Retail/fullversion har ingen etikett i så vitt jag vet, du får ju ett kort med nyckeln på istället. Men du har alltid ett bevis, och systembuilder har fortfarande COA. ESD har fortfarande kvittens. Pellesoft nämnde jag själv på sidan 5. Har man problem med OEM från tillverkare så är det ändå tillverkarna inte Microsoft man får vända sig till.

Det har med upphovsrätt att göra, säljaren lovar en nyttjanderätt till mjukvara och ger köparen en olovlig kod. Det innebär ett intrång i upphovsrätten. God tro gäller inte här och gäller inte om man vet att det inte är äkta vara hur som helst. Elektroniska varor och licensnycklar faller knappast inom lagen om godtrosförvärv av lösöre. Det räknas som tjänster. Hade han köpt lådor på blocket med programvara hade han väl försökt sälja lådorna. Han har säkert MSDN/Dreamspark-nycklar också, och de fungerar som retail, dvs du kan dra ner ISO med dessa.

Permalänk
Medlem

Sweclockers råd hittar ni under underforumet konsumenträtt > Handla säkert i SweClockers marknad.

Permalänk
Avstängd

Inget uttalande från Admins/Mods hur man tänker agera i detta fall?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jfqvist:

Inget uttalande från Admins/Mods hur man tänker agera i detta fall?

Är sommar nu

Känner mig lite skyldig som medskapare av tråden när jag började undra över om man vågade köpa en licens till grannen av Heinz9 i tråden Dagens fynd - diskussionstråden .

Upptäckte att han då hade fyra/fem avslutade annonser med samma text om att vara Mac-ägare som ägde en bunt Retail Windowslicenser han aldrig skulle ha någon nytta av. Att han också bytte bostadsort väckte mina misstankar. Blev avrådd att köpa och gjorde det då inte.

Trodde aldrig det skulle bli en separat tråd på nu över 8 sidor. Men vad vi troligen kommit fram till och även Heinz9 är att licenserna inte kommer från Net On Net eller är gamla licenser från rea-tiden. Mer vet vi inte. En i tråden påstår sig ha köpt och att det är Volymlicenser för företag.

Frågan är nog om Swecklockers ska förbjuda marknad för licenser helt, alltså även en annons av en dator med Windows 8 för datorn kan ju ha en piratkopia/suspekt Volymlicens. Jidrans svårt att dra gränser här, vad tycker ni?

länkar mitt inlägg istället
Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Är sommar nu

Känner mig lite skyldig som medskapare av tråden när jag började undra över om man vågade köpa en licens till grannen av Heinz9 i tråden Dagens fynd - diskussionstråden .

Upptäckte att han då hade fyra/fem avslutade annonser med samma text om att vara Mac-ägare som ägde en bunt Retail Windowslicenser han aldrig skulle ha någon nytta av. Att han också bytte bostadsort väckte mina misstankar. Blev avrådd att köpa och gjorde det då inte.

Trodde aldrig det skulle bli en separat tråd på nu över 8 sidor. Men vad vi troligen kommit fram till och även Heinz9 är att licenserna inte kommer från Net On Net eller är gamla licenser från rea-tiden. Mer vet vi inte. En i tråden påstår sig ha köpt och att det är Volymlicenser för företag.

Frågan är nog om Swecklockers ska förbjuda marknad för licenser helt, alltså även en annons av en dator med Windows 8 för datorn kan ju ha en piratkopia/suspekt Volymlicens. Jidrans svårt att dra gränser här, vad tycker ni?

Fast hur svårt ska det vara, vill du ha äkta licenser kan du inte köpa något Microsoft inte säljer. Mitt råd är köp inte utan originalkvitto och köp fullversion som kartong om det ens ska vara aktuellt. Rea-licenserna var uppgraderingslicenser. De får inte heller säljas vidare, och får ju dessutom bara användas på en redan licensierad PC. Elektroniska licenser förvärvat lagligt går inte heller att sälja vidare genom att bara ge någon nyckeln. Systembuilder/COA får inte säljas i andra hand, och är bara meningen att komma förinstallerat. Licensen ska i det fallet också klistras på maskinen. Kvar blir Windows i kartong, men även där finns varningsklockor – många säljer uppgraderingslicenser (när de fanns) som om det vore fullversion. Även system builder (OEM) kommer i kartong med dvd, men inte retailkartongen då utan går att identifiera som OEM.

Men det hela blir lite överspelat, nu med Windows 10 så räcker det många år framåt att du har en fullversion av W7, W8.1 eller OEM (med PULSB) av W8, eller fullversion av Windows 10 och du kan flytta den till ny hårdvara.

Säljer någon en dator med licens på marknaden ska de rimligtvis kunna bevisa att det är äkta vara, annars kan de lika gärna sälja utan operativsystem eller i delar. Många fortsätter använda de licenser de har givetvis om det gäller hemmabyggen, och det bör gälla köparna av delarna också. Hur som helst kan inte Sweclockers granska annonserna, förbud mot missledande annonser och piratkopior finns redan där i användaravtalet för tjänsten. Eftersom det inte finns någon god tro längre måste man i princip ha originalkvitton för att försäkra sig vad man än köper.

Följer man Andreas råd så bör sådana här ge upp, men folk vill ha något som är för bra för att vara sant och det är därför de blir lurade stup i kvart. Vill man syssla med stulna nycklar så kanske det finns bättre ställen än här också. Det är ett hyggligt överpris för något som de fixar gratis eller näst intill gratis också. Som sagt de har ett intresse av att få det låta bra. Klagar någon så får de en ny kod och de håller käft.

Permalänk
Medlem

Och där så, Windows 7 köpt på Reddit blockerat av Microsoft efter 21 dagar.
*edit* och fick en ny nyckel av säljaren nu, aktiverad och windows 10 reserverat igen. En 077 nyckel nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Och där så, Windows 7 köpt på Reddit blockerat av Microsoft efter 21 dagar.
*edit* och fick en ny nyckel av säljaren nu, aktiverad och windows 10 reserverat igen. En 077 nyckel nu.

Snacka om dubbelmoral, du gnäller som f**n på en säljare här, men du drar dig inte själv för att köpa en tveksam nyckel.
Förstår inte resonemanget "han som säljer nycklarna är skit, men jag som köper dom är ok".

OK om du blivit blåst första gången, men att du sen accepterar en ny nyckel..

Permalänk
Medlem

@MacAllan:
Som ett experiment för att verifiera att nycklarna är ogiltiga/olagliga. Vilken pajas du är, så att anta saker och lyssna på vad andra har erfarat är inga källor och inte pålitligt, Och att själv verifiera saker ja då är det dubbelmoral!

Gå och bli bedragen på Blocket eller något istället, du verkar vara gullig när det kommer till sånt här.

btw säljaren gav mig en ersättningsnyckel, inget köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@MacAllan:
Som ett experiment för att verifiera att nycklarna är ogiltiga/olagliga. Vilken pajas du är, så att anta saker och lyssna på vad andra har erfarat är inga källor och inte pålitligt, Och att själv verifiera saker ja då är det dubbelmoral!

Gå och bli bedragen på Blocket eller något istället, du verkar vara gullig när det kommer till sånt här.

btw säljaren gav mig en ersättningsnyckel, inget köp.

Haha, pajas, ja det kom ju från rätt röv.

Nä du lille vän, du kan försöka förklara bort med vad du vill men det hjälper inte.

Ersättningsnyckel, inget köp?
Jaha, så du köpte inte första heller..

Intressant är att om du visste dom var olagliga (eller misstänkte det) är det ju ännu värre, eller du brukar springa runt o leka polis?

Permalänk
Medlem

@MacAllan:
Du kan sluta posta i en tråd du har noll intresse i och varken har läst eller följer.
#15516092

Permalänk

Hej, trådstartaren här..
Någon som köpt en sån här nyckel?
http://www.kinguin.se/product/112944/windows-8-professional-r...
..eller från sajten öht?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

@DaddyCoolSwe:
Samma som att köpa från den där reddit sidan, dessa sajter köper nycklar av samma eller liknande källor. Dvs hög risk att Microsoft kommer att blockera nyckeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@MacAllan:
Du kan sluta posta i en tråd du har noll intresse i och varken har läst eller följer.
#15516092

Som vanligt har du fel igen, eftersom jag både läst och följer tråden.
Sen är den dels av allmänintresse för mig + att jag ev behöver en nyckel till nu när W10 släpps.

Gillar inte heller moralkärringar som gnäller på andra fast dom inte är bättre själv

Permalänk
Medlem

@MacAllan:
Om du vill köpa Windows måste du lägga ut hela slanten som resten av oss.
999:- för 8.1 http://www.inet.se/produkt/9170299/windows-8-1-e-licens
2239:- för 8.1 pro http://www.inet.se/produkt/9170300/windows-8-1-pro-e-licens

Finns för några hundralappar dyrare på Microsoft store med
1099:- http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/productID...
2499:- http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/list/Windows-...

Det finns inga genvägar överhuvudtaget, det finns inga fantastiska deals. I sällsynta fall säljs begagnade retail exemplar på marknaden. Det heinz har sålt är bevisligen (verifierat av en köpare) en nyckel som inte kan vara annat än en stulen MAK licens. Sannolikheten att dem andra nycklarna är äkta retail nycklar är således nonexistent.

Nycklarna från dessa "gråzon" företag och cirklar blir blockerade av Microsoft inom dagar eller veckor, i sällsynta fall kan dem hålla i något år om man har Windows Update avstängt, men vad är poängen med att lägga pengar på en nyckel om den inte kan användas utan att bli blockerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@MacAllan:
Om du vill köpa Windows måste du lägga ut hela slanten som resten av oss.
999:- för 8.1 http://www.inet.se/produkt/9170299/windows-8-1-e-licens
2239:- för 8.1 pro http://www.inet.se/produkt/9170300/windows-8-1-pro-e-licens

Finns för några hundralappar dyrare på Microsoft store med
1099:- http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/productID...
2499:- http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/list/Windows-...

Det finns inga genvägar överhuvudtaget, det finns inga fantastiska deals. I sällsynta fall säljs begagnade retail exemplar på marknaden. Det heinz har sålt är bevisligen (verifierat av en köpare) en nyckel som inte kan vara annat än en stulen MAK licens. Sannolikheten att dem andra nycklarna är äkta retail nycklar är således nonexistent.

Nycklarna från dessa "gråzon" företag och cirklar blir blockerade av Microsoft inom dagar eller veckor, i sällsynta fall kan dem hålla i något år om man har Windows Update avstängt, men vad är poängen med att lägga pengar på en nyckel om den inte kan användas utan att bli blockerad?

För första gången håller jag med dig

Köpte min W8 pro licens för 139kr av Microsoft och hoppas man kan hitta ny bra deal i någon tråd.

Permalänk
Medlem

sista win7 home premium licensen med skiva som jag har beställt hem har en klister etikett med key koden på som ska klistras fats på datorn fick hem den i fredags .

Är nu installerad och verifierad på mig
Sen laptopar med bios licens är ganska säkra man kan inte flytta licensen på dom
vet att det finns på stationära datorer med då räknar jag märkes datorer

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Köpte en Win7 Ultimate på Tradera.. Kartong med skiva, klistermärke och allt. Verifierad som äkta, men blev låst efter 3 år ungefär..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Köpte en Win7 Ultimate på Tradera.. Kartong med skiva, klistermärke och allt. Verifierad som äkta, men blev låst efter 3 år ungefär..

Då ligger min NUC illa till snart. Köpt W8 på blocket. Men till NUC kan man ju lika gärna köra Linux om man har tid några veckor att konfigurera. Tyvärr har alltid haft något krångel med Linux, skulle tro att betalkanaler som C-More Play, HBO "usch för deras gränssnitt" och TV4 Play Premium inte fungerar. Inte heller lär man få Netflix med 5.1 ljud i Linux.

Att få bolag att stödja Linux är lika svårt som att få dem att göra appar till Windows Phone (äger en).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr. MASS:

Det intressanta är att annonserna från annonsören som denna tråd handlar om varken är upgr. eller OEM utan svindyra fullversioner i Retail enligt annonsören. Jag har endast köpt en Windows retail i hela mitt liv. Windows 7 Ultimate och det var inte gratis precis (annars har det varit OEM eller uppgr. under alla dessa 20 år) Så håller med er i tråden som inte anser det är legit. De som tror något annat vet inte vad retail kostar.

Bara det bryter mot Sweclockers regler måste jag säga. Att han får ha kvar sina annonser är något jag inte förstår.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller med om vad du säger i stort men det här vet jag inte varifrån du fått. Dessa licenser har inget med virus att göra utan är nycklar för att ladda ner och installera riktigt verifierat Windows från MS. Licenserna kan vara mer eller mindre ogiltiga men de fungerar så till vida att det går att ta ner och installera och aktivera Windows med dem utan ökad risk för virus av något slag.

Jag var kanske lite otydlig i min syftning.
Jag tänkte att en MAK troligen inte kommer i händerna på en nyckelhälare utan att skadlig kod är inblandad.
Att ge dessa bovar pengar igenom att betala för deras tjänster ökar ju incitament till att de ska fortsätta med detta.

Men nyckeln i sig är så klart ingen smittokälla i förstahand.

Citat:

Det är inte vad MSDN (eller Dreamspark som det egentligen heter) är. Skolorna betalar för alla licenser som deras studenter får, inte mycket men de är inte gratis, och priset skiljer sig beroende på antal licenser och vilka programvaror som ingår och så. Men visst har du en poäng i att skolorna hade kunnat motverka detta genom att inte ge ut så många licenser per student. Dock vet jag inte om MS bryr sig så mycket egentligen. Licenser direkt till slutanvändare är en väldigt liten del av deras business och att börja jaga de som faktiskt har försökt att betala för sig ger få fördelar för dem. De jagar ju inte ens pirater som inte betalat ett skit liksom. Däremot stänger de väl ner ebayhandlare och liknande som utnyttjar systemet i större utsträckning.

Ju mer något missbrukas desto större risk blir det för inskränkningar och omständligare användning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@MacAllan:
Som ett experiment för att verifiera att nycklarna är ogiltiga/olagliga. Vilken pajas du är, så att anta saker och lyssna på vad andra har erfarat är inga källor och inte pålitligt, Och att själv verifiera saker ja då är det dubbelmoral!

Gå och bli bedragen på Blocket eller något istället, du verkar vara gullig när det kommer till sånt här.

btw säljaren gav mig en ersättningsnyckel, inget köp.

jag kommer aldrig förstå mig på folk som du

Om du ändå inte tänkt köpa en riktig nyckeln från Microsoft, varför laddar du inte bara en en keygen från thepiratebay? Du vet väl att nyckeln du köpt för 100kr inte är legit?

Jag menar, du förstår väl att ingen köper in nycklar från Microsoft för 500kr+ för att sedan dra av 400kr från priset och sälja till dig för 100kr? Behövde du verkligen köpa en nyckel för att få det bekräftat?