Permalänk

Nybörjarfråga rörande vattenkylning

Hej!

En uppfattning som jag har haft sedan jag först kom i kontakt med begreppet Vattenkylning, var att den var synonym med "tyst".

Men så är det väl inte?
Jag har sett lösningar som sitter externt, med slangar som leder vidare in på datorn.

Tänker jag rätt eller fel? Är eller kan vattenkylning vara helt tyst?
Eller är syftet snarare att man kan kyla kraftigare än luft (som på bilar.. förutom på de gamla volkorna som körde med luftkylning, om någon minns? )

Permalänk

Där finns olika lösningar med allt-i-ett där pumpen sitter i kylarklumpen och sedan finns där fristående pumpar på gummifötter som kan bli helt tysta.

Vattenpumpen som sitter i kylblocket låter speciellt mycket om den körs på full fart vilket egentligen inte är nödvändigt hela tiden. Dessutom sitter pumpen fixerad vid moderkortet så hela kortet svänger med...

Jag har halverat pumpvarvtalet (7V) och i stället ökar jag fläktvarvtalet vid behov.

Jag köpte min allt-i-ett för att den skulle vara tyst och för att det var svårt med utrymme för större kylare i min HTCP låda.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

vattenkylning har bättre förutsättningar för att vara "tyst" än luftkylning vid högre temperaturer/effektuttag.
Dock har du i regel en komponent extra som kan väsnas(pump).

Tystast är passiv luft, ej speciellt effektivt och praktiskt på högprestandakomponenter

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är tystare om man kyler GPU + CPU och har tillräckligt stora radiatorer.
Jag kyler en 2600k och en HD6970 enbart med hjälp av chassifläktarna i min FT02.
Inte direkt högljutt, men förstås inte knäpptyst.
Att byta processorfläkt och grafikkortsfläktar mot en d5 på lägsta gjorde ju en hel del.

AIO-lösningar blir sällan särskilt tystare eller kallare än en eftermarknadsluftkylare.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Det beror faktiskt på vad man köper. Jag har byggt en egen extern lösning där jag har en trälåda utanför mitt chassi med en d5 pump som går på lägsta hastig med en tjock radiator med fläktar som går på lågvarv vilket är väldigt tyst.

Först köpte jag en EK-DCP 4.0 vilket låter som ett större jetplan så jag skulle inte rekommendera den. Jag kör också med 19/13mm slangar som jag heller inte rekommendera eftersom det är väldigt svårt att jobba med dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har eget vatten kitt med Reservoar, EK-XRES 140 D5 PWM ink. pump den är tyst har den på läge 4
på max låter den med knäpper man ner den lite blir den tyst
Så för mig är det fläktarna som låter lite med det är totalt 8 st 180mm fläktar all för högt statisk tryck dom ligger på 640 - 700 rpm
ska inte klaga den är ganska tyst och har fint tryck i genom radiatorn

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Har man många radiatorer med fläktar på låga varv är bättre. Än en radiator med typ 2st fläktar som måste blåsa på i full patte för att kunna kyla komponenterna. Så har jag iallafall mina fläktar är på ca 800 rpms och de hörs knappast.

Har två 480 rads en 240 rad med sammanlagt 18 fläktar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag ser den största poängen med vattenkylning att man flyttar värmen från komponenterna till någonstans där man kan får bättre luftgenomströmning. Man är inte begränsad av att kylflänsarna måste sitta direkt på komponenterna. Dessutom kan man ofta använda större radiatorer än vad som skulle få plats direkt på komponenterna: ju större radiatorarea desto långsammare behöver kylfläktarna gå och desto större fläktar kan man använda. Ju större fläktar man kan använda desto färre fläktar behöver man, och ju färre och långsammare fläktar man använder desto tystare kan man få det.

I en större PC med luftkylning så behövs ofta chassifläktar för inblås, starka fläktar på kylflänsarna och sen chassifläktar för att blåsa ut den luft som värmts upp vid kylflänsarna.
Motsvarande vattenkylning brukar ha en uppsättning fläktar färre: kylfläns-fläktarna både kyler radiatorer och fungerar som utblås.

Bästa placering för radiator är ofta för utblås i i taket på lådan så att man utnyttjar den egenskapen att varm luft rör sig uppåt. Det är annars svårt att utnyttja den egenskapen med vanlig ATX-layout i lådan där grafikkortet antingen sitter uppochner eller ovanför CPU:n.

Men det är klart, vattenkylning är inte lika motiverat om man inte har en dator som inte alstrar så mycket värme eller om datorlådan har bra plats och luftflöde för luftkylning.
En all-in-one CPU-kylare är t.ex. det bästa valet för en varm processor i vissa mindre miniITX-lådor där en tornkylare inte skulle fått plats.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Radiatorfläktarna kan agera chassifläktar om radiatorn sätts på vägg/tak etc. Då får man bra hjälp med flödet i burken.
Vattenkylning flyttar värmen direkt ut ur burken istället för att blåsa runt i chassit.
Vattenkylning tar i regel mindre plats vid moderkortet så att det blir snyggare och bättre flöde och utrymme runt komponenterna.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

Det beror faktiskt på vad man köper. Jag har byggt en egen extern lösning där jag har en trälåda utanför mitt chassi med en d5 pump som går på lägsta hastig med en tjock radiator med fläktar som går på lågvarv vilket är väldigt tyst.

Är det möjligt att få se lite bilder på ditt bygge osv ?

Skrivet av Findecanor:

Bästa placering för radiator är ofta för utblås i i taket på lådan så att man utnyttjar den egenskapen att varm luft rör sig uppåt.

Jag har inte gått steget själv till Vattenkylt, men har haft lite funderingar på det.

Men, jag är nyfiken.
Varför är det bättre att placera radiatorerna vid utblåset(varmt) istället för inblåset(kallt) ?

Placerar man dom vid utblåsets så är det varmare luft som försöker kyla ner radiatorerna/vattnet, än om man skulle jämföra det med lyften som är vid inblåset.
Och sätter man Radiotorerna i "taket" så går ju övrig varm luft dit och hjälper ännu mer att värma radiatorerna, enligt mig så låter det som placera dom där det är som kallast borde vara mest gynnsamt.

Ser även argumentet att om det placeras radiatorerna vid inblåset så värms luften upp mer. Även om jag tycker teoretiskt så borde det vara bäst att placera dom kallt istället för varmt.

Är det folk som har gjort tester med identiska setups, men test på radiatorerna vid inblåst och utblåst och har data som visar resultaten, och självklart pratar vi om efter långa/många belastnings timmar som flera timmars spelande eller liknande ? Om så... posta glatt en länk.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Inaktiv

Sista ljudkällan du har kvar om du har en vattenkylning med stor\stora radiatorer är ljudet från fläkten i nätaggregatet som alltid kommer att låta om du kör ett high-end system få full belastning så du måste också tänka på att kolla in vilket nätagg som låter lite\minst vid den belastning det kommer att ha. Jag har ex. ett Corsair 850 HX Gold i en dator som drar 650-700 watt och där är nätagget den överlägset största bullerkällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Är det möjligt att få se lite bilder på ditt bygge osv ?

Visst, nu är det inte jätte fint men det fungerar. Att ha det externt så behövs det nog inte flera radiatorer eftersom ingen varmluft kommer från datorn vilket är en fördel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

Visst, nu är det inte jätte fint men det fungerar. Att ha det externt så behövs det nog inte flera radiatorer eftersom ingen varmluft kommer från datorn vilket är en fördel.

http://oi60.tinypic.com/2qc4bah.jpg
http://oi62.tinypic.com/2pt575k.jpg

Oki, tackar...

Mera nyfikenhet, finns det några sätt att mäta tempraturer på vätskan före/efter det lämnar radiatorerna ?
Tex. hur stor skillnad är det mot vanligt rumstempratur?
(självklart behöver man en till mätare som även tar tempen där radiator står.)

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Oki, tackar...

Mera nyfikenhet, finns det några sätt att mäta tempraturer på vätskan före/efter det lämnar radiatorerna ?
Tex. hur stor skillnad är det mot vanligt rumstempratur?
(självklart behöver man en till mätare som även tar tempen där radiator står.)

Vad jag har hört av andra är att efter en stund så ska temperaturen i hela loopen bli ungefär den samma. Har tyvärr ingen sensor som mäter temperaturen fast jag funderar på att köpa en senare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

Vad jag har hört av andra är att efter en stund så ska temperaturen i hela loopen bli ungefär den samma. Har tyvärr ingen sensor som mäter temperaturen fast jag funderar på att köpa en senare.

Nja... Sanning med modifikation.

Det hela är relevant till mängden vatten.

Så om jag teoretiskt har ett badkar på 300 liter så tror jag inte det stämmer.
(överdrivet men dom flesta förstår vad jag är ute efter, mängden spelar roll)

Min fundering är lite, när blir en större mängd vätska så mycket att fläktar och radiatorer inte längre är bättre än en större "vätska behållare". Eftersom man helt enkelt kan ha vätskan andra ställen än bara vid datorn.
Vätskan kommer bli rumstemperatur, det är lite därför min fråga var... Hur mycket kallare är är vätskan som lämnar radiatorn jämfört med rumstemperaturen.

Det finns ju andra sätt man kan göra det oerhört mycket bättre på.

Getto varianten: Släng in en radiator i ett kylskåp och borra hål, och täta där du borrat.
Du behöver inte ens en radiator. går bra med bara ha en lång slang som ligger ihop rullad i kylen.
Självklart längre slang = mer pump... Skulle nog gå använda höjden/fall för att få det smidigt utan för mycket pump.
Och nu menar jag inte dra en slang till köket, utan det finns ju små snygga kylar, som man kan ha på sitt rum/ i vardagsrummet.
Antar att man skulle kunna få ner kylningen oerhört mycket.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Har en temp sensor i mitt system ok den sitter på utgången av cpu blocket
har normalt 27 till 30 grader i den hade den ett tag på en radiator då sjönk tempen 3 grader
nu när den sitter på cpu utgången reargerar den snabbare på cpu belastningen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Bästa placering för radiator är ofta för utblås i i taket på lådan så att man utnyttjar den egenskapen att varm luft rör sig uppåt. Det är annars svårt att utnyttja den egenskapen med vanlig ATX-layout i lådan där grafikkortet antingen sitter uppochner eller ovanför CPU:n.

Fast det där med att det är bättre att sätta radiatorn i taket p.g.a värmen stiger är så mycket bullshit.
Vågar påstå att en normal 120mm fläkt är en miljon gånger mer effektiv än att värmen stiger naturligt.

Jag kör mina radiatorer i ett separerat utrymme från övriga komponenter (ej nätagg) då det ger absolut bäst temperatur.
Har egentligen bara 1x120mm som blåser in i själva delen där komponenterna sitter.
På det sättet så har du skapat ett område som inte skall bli varmt, i själva komponentdelen är det knappt märkbart varmare än i rummet medans där radiatorerna sitter är det 8 - 10c varmare vid 100% load.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Nja... Sanning med modifikation.

Det hela är relevant till mängden vatten.

Så om jag teoretiskt har ett badkar på 300 liter så tror jag inte det stämmer.
(överdrivet men dom flesta förstår vad jag är ute efter, mängden spelar roll)

Min fundering är lite, när blir en större mängd vätska så mycket att fläktar och radiatorer inte längre är bättre än en större "vätska behållare". Eftersom man helt enkelt kan ha vätskan andra ställen än bara vid datorn.
Vätskan kommer bli rumstemperatur, det är lite därför min fråga var... Hur mycket kallare är är vätskan som lämnar radiatorn jämfört med rumstemperaturen.

Det finns ju andra sätt man kan göra det oerhört mycket bättre på.

Getto varianten: Släng in en radiator i ett kylskåp och borra hål, och täta där du borrat.
Du behöver inte ens en radiator. går bra med bara ha en lång slang som ligger ihop rullad i kylen.
Självklart längre slang = mer pump... Skulle nog gå använda höjden/fall för att få det smidigt utan för mycket pump.
Och nu menar jag inte dra en slang till köket, utan det finns ju små snygga kylar, som man kan ha på sitt rum/ i vardagsrummet.
Antar att man skulle kunna få ner kylningen oerhört mycket.

Ang. mängden vätska, det är framför allt det opraktiska med flera hundra liter vatten som hindrar sådana projekt.
Exempelvis akvarium, det krävs ca. 250W för att höja tempen med 5° över rumstemp på ett 300l akvarium.

En radiator i sig gör inte vätskan kallare än rumstemp, den gör det bara lite mera praktisk i och med att värmeväxlingen föregår där i stället för i ytan på ett jätte(bad)kar.

Normala kylskåp kan du glömma, dom klarar inte av att hantera den tillförda värmen över längre tid, det kommer att fungera, ett tag, sedan "brinner" kompressorn upp, blir lite dyrt i längden.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Ang. mängden vätska, det är framför allt det opraktiska med flera hundra liter vatten som hindrar sådana projekt.
Exempelvis akvarium, det krävs ca. 250W för att höja tempen med 5° över rumstemp på ett 300l akvarium.

En radiator i sig gör inte vätskan kallare än rumstemp, den gör det bara lite mera praktisk i och med att värmeväxlingen föregår där i stället för i ytan på ett jätte(bad)kar.

Suck...

Jag som gick och hoppades att folk skulle förstå att exemplet jag skrev var överdrivet...

Testa och läsa hela sammanhanget istället för se ordet "BADKAR" se rött och sedan skriva och försöka göra ett löjligt exempel hur ett badkar inte är praktiskt att använda.

Sedan är det rätt komiskt att du skriver "Exempelvis akvarium, det krävs ca. 250W för att höja tempen med 5° över rumstemp på ett 300l akvarium." För det är motsatsen av vad man vill göra.

Man vill inte höja värmen.... Det är därför det är bra med en större mängd vatten, så att naturens lagar kan kyla ner vattnet i tanken/badkaret, eftersom man har så stor mängd vatten i en tank, så tar det så längre tid innan samma mängd vatten åter förs in i systemet för att kyla, vilket ger naturlagarna bra med tid att kyla ner temperaturen till rumstemp på det vattnet som används.

Måste väl kanske citera mig själv...

Skrivet av TheWolfbane:

Så om jag teoretiskt har ett badkar på 300 liter.
(överdrivet men dom flesta förstår vad jag är ute efter, mängden spelar roll)

Min fundering är lite, när blir en större mängd vätska så mycket, att fläktar och radiatorer inte längre är bättre än en större "vätska behållare".
Eftersom man helt enkelt kan ha vätskan andra ställen än bara vid datorn.
Vätskan kommer bli rumstemperatur, det är lite därför min fråga var... Hur mycket kallare är är vätskan som lämnar radiatorn jämfört med rumstemperaturen.

Så min fråga är helt klart och tydlige "När blir mängden vätska bättre än fläkt och radiatorer"
Så jag gav ett överdrivet exempel på 300l för visa att denna mängden skulle systemet inte klara av att höja temperaturen på allt.

Så då går man till steg 2... Vi testar med 150 liter. Oki, fortfarande så hinner naturen kyla vattnet till rumstemperatur innan det ska in i systemet och kyla komponenter.

Oki.. tar vi steg 3.. vi testar... 100 liter. Same.

50liter.... same

Vi repeterar minskningen av mängden vätska som vi har i behållaren för att ta reda på var går gränsen.

Det kanske visar sig att gränsen går på 5liter vätska.
Och ha ett skåp med en behållare på 5 liter vätska, är kanske bättre för vissa än ha radiatorer, fläktar osv osv...
Drar mindre ström, och det kanske även visar sig att det har andra fördelat.

Det även gubbar som klankar ner, och vill endast köra det som andra gör,
"Det här funkar så varför ska vi testa något annat"

Det kanske visar sig att det inte är fördelaktigt att ha större mängd vätska vs radiator+fläktar. Men så länge man har testat och har fakta som stödjer att det inte är lönsamt med större behållare. Då är det fan toppen...
Men att säja det är dålig ide utan ha fakta eller något annat som backar upp det man pratar om. Är det bara att ignorera såna personer.

"Think outside the box"

För vissa personer, som mig och säkert en bunt med andra, så är det intressant att experimentera och hitta gränserna. Det är roligt att göra saker som inte andra gör.

Den här videon är bara en kul grej... och inte relevant till något argument.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Suck...

Jag som gick och hoppades att folk skulle förstå att exemplet jag skrev var överdrivet...

Testa och läsa hela sammanhanget istället för se ordet "BADKAR" se rött och sedan skriva och försöka göra ett löjligt exempel hur ett badkar inte är praktiskt att använda.

Sedan är det rätt komiskt att du skriver "Exempelvis akvarium, det krävs ca. 250W för att höja tempen med 5° över rumstemp på ett 300l akvarium." För det är motsatsen av vad man vill göra.

Man vill inte höja värmen.... Det är därför det är bra med en större mängd vatten, så att naturens lagar kan kyla ner vattnet i tanken/badkaret, eftersom man har så stor mängd vatten i en tank, så tar det så längre tid innan samma mängd vatten åter förs in i systemet för att kyla, vilket ger naturlagarna bra med tid att kyla ner temperaturen till rumstemp på det vattnet som används.

Måste väl kanske citera mig själv...

Så min fråga är helt klart och tydlige "När blir mängden vätska bättre än fläkt och radiatorer"
Så jag gav ett överdrivet exempel på 300l för visa att denna mängden skulle systemet inte klara av att höja temperaturen på allt.

Så då går man till steg 2... Vi testar med 150 liter. Oki, fortfarande så hinner naturen kyla vattnet till rumstemperatur innan det ska in i systemet och kyla komponenter.

Oki.. tar vi steg 3.. vi testar... 100 liter. Same.

50liter.... same

Vi repeterar minskningen av mängden vätska som vi har i behållaren för att ta reda på var går gränsen.

Det kanske visar sig att gränsen går på 5liter vätska.
Och ha ett skåp med en behållare på 5 liter vätska, är kanske bättre för vissa än ha radiatorer, fläktar osv osv...
Drar mindre ström, och det kanske även visar sig att det har andra fördelat.

Det även gubbar som klankar ner, och vill endast köra det som andra gör,
"Det här funkar så varför ska vi testa något annat"

Det kanske visar sig att det inte är fördelaktigt att ha större mängd vätska vs radiator+fläktar. Men så länge man har testat och har fakta som stödjer att det inte är lönsamt med större behållare. Då är det fan toppen...
Men att säja det är dålig ide utan ha fakta eller något annat som backar upp det man pratar om. Är det bara att ignorera såna personer.

"Think outside the box"

För vissa personer, som mig och säkert en bunt med andra, så är det intressant att experimentera och hitta gränserna. Det är roligt att göra saker som inte andra gör.

Den här videon är bara en kul grej... och inte relevant till något argument.

https://www.youtube.com/watch?v=_TWZnbOBCKE

https://www.youtube.com/watch?v=xwBrCP9B93E

Akvariet var relevant för det visar vad för effekt 300l vatten kan ta "hand om", om det kommer från en doppvärmare eller en PC spelar ingen roll, det som är viktigt är hur mycket varmare vatten du kan acceptera och hur värmeöverföringen sker.
Accepterar du 10° över rumstemp i loopen klarar du dig med 250l vatten vid 250W, 125l vid 15° etc.
Sedan spelar förstås utformningen av vattenbehållare roll också, för att kyla något(pc) vill du ha en så effektiv värmeöverföring som möjligt, och då är en behållare med kylribbor inte en dum ide.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Akvariet var relevant för det visar vad för effekt 300l vatten kan ta "hand om", om det kommer från en doppvärmare eller en PC spelar ingen roll, det som är viktigt är hur mycket varmare vatten du kan acceptera och hur värmeöverföringen sker.

Accepterar du 10° över rumstemp i loopen klarar du dig med 250l vatten vid 250W, 125l vid 15° etc.
Sedan spelar förstås utformningen av vattenbehållare roll också, för att kyla något(pc) vill du ha en så effektiv värmeöverföring som möjligt, och då är en behållare med kylribbor inte en dum ide.

Självklart, Om man har en större yta som värmen kan spridas på desto bättre, och ju fler ställen som den varma ytan är intill andra ämnen (även luft) som har andra temperaturer desto snabbare jämnas temperaturerna ut.

Så yes, ha radiatorer, eller andra liknande konstruktioner hjälper till att sänka temperaturen.

Sedan, 250l på 250W 10°c, 125l vid 15°c, det har jag ingen aning om det stämmer.
Antar att det säkert finns matematiska formler som stödjer det.

Men Teori och Praktik ger inte alltid samma resultat, Teori har på pappret rätt, men det är ofta många andra faktorer som glöms när man kör den teoretiska varianten. Och därför tycker jag fakta ifrån dokumenterade försöka är mer pålitliga.

250l stillastående vatten som är 10°c över rumstemp, med vilken hastighet sänks temperaturen med 1°c,2°c,3°c,4°c osv....

Det går ju snabbare att sjunka från +10°c till +9°c, än det sjunker ifrån +1°c till +0°c
Alltså ju varmare det är över rumstemp desto snabbare sjunker det, för att försöka få samma temperatur.
Så tror din formel att dubbel mängd vätska 250l = 10°c, och 125l 15°c är i teorin korrekt men inte i praktiken. Då du inte verkar ha tagit in alla andra faktorer.

Sedan vet jag inte vilken hastighet som vätskan cirkulerar. Om vi nu tar 250l, hur lång tid tar det för pumpen att köra 250l vätska ?
Med andra ord hur lång tid har vätskan på sig att kylas ner i "baljan" innan den värms upp igen.

Teori är oerhört nice, med sin brist att man lätt kan glömma lite faktorer eller inte ens veta om dom.
Medan i praktiken/verkligheten så glömmer inte moder natur av några faktorer i sitt utförande.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Fast det där med att det är bättre att sätta radiatorn i taket p.g.a värmen stiger är så mycket bullshit.
Vågar påstå att en normal 120mm fläkt är en miljon gånger mer effektiv än att värmen stiger naturligt.

Jag kör mina radiatorer i ett separerat utrymme från övriga komponenter (ej nätagg) då det ger absolut bäst temperatur.

Jag syftade så klart på radiator med fläkt och i det huvudsakliga utrymmet, men i allmänhet så är vertikalt luftflöde oftast något bättre.

Det finns de som postat på forum att de kört luftkylning med fläktar och bara genom att byta låda från en vanlig ATX-låda med horisontellt luftflöde till en låda med vertikalt luftflöde minskat temperaturen på CPU:n med några grader.
På fläktlösa datorer är det också vertikala kylflänsar som gäller. Det har funnits några försökt med fläktlösa datorer med horisontella flänsar men de har inte fungerat.

Att ett separat luftflöde för endast radiatorer vore att föredra är också väl känt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.