[LÖST] Hur få lagringshårddisk att fungera med Arch Linux?

Permalänk

[LÖST] Hur få lagringshårddisk att fungera med Arch Linux?

Hej. Jag har precis installerat Arch Linux med xfce4 och vill använda en lagringsdisk (WD Caviar Blue 500 GB) i min dator. Jag kan läsa allt innehåll, se filmer på den osv, men inte skriva något på den, t.ex. skapa en mapp eller radera innehåll. Har googlat men inte funnit något som hjälper. I min fstab har jag detta:

# # /etc/fstab: static file system information # # <file system> <dir> <type> <options> <dump> <pass> # /dev/sda1 LABEL=root UUID=9fa055f9-1d83-4f07-8573-c10b78ddd872 / ext4 rw,relatime,data=ordered 0 1 # /dev/sda3 LABEL=home UUID=8ad1ccb8-2c3f-44aa-a7cf-bb1c7c202829 /home ext4

Mitt useracc är listat som ägare av hårddisken och jag har gett alla grupper rw-permissions till hårddisken genom att gå in på dess "Egenskaper/Properties" och ändra manuellt. När jag gjorde det så varnade den dock om att filerna på disken inte gick att ändra på, så det funkade ju inte riktigt.

Hur kan jag komma åt lagringsdisken? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är det 8adlccb8-disken som är den 500 GB som avses? Lägg i så fall till rw,noatime,data=ordered 0 1 efter på samma sätt som för root-disken.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Är det 8adlccb8-disken som är den 500 GB som avses? Lägg i så fall till rw,noatime,data=ordered 0 1 efter på samma sätt som för root-disken.

Nej, det är bara homepartitionen på min SSD. Lagringdisken finns inte med på listan. Kan som sagt fortfarande se den på mitt skrivbord och så.

Permalänk
Medlem

Kör lagringsdisken NTFS? I så fall kan den behöva en egen rad i fstab för att fungera som tänkt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Skapa en mountmoint för hårddisken så slipper du mounta den varje gång, sedan skapa en ny rad för den i fstab
uuid mountpoint filsystem defaults,noatime 0 2

brukar jag köra för vanliga diskar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Nej, det är bara homepartitionen på min SSD. Lagringdisken finns inte med på listan. Kan som sagt fortfarande se den på mitt skrivbord och så.

Som tidigare postare skrev, skapa en mountpoint och lägg till disken med rätt inställningar i fstab. Hur det går till finns precis som det mesta på Archs wiki.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Commander:

Skapa en mountmoint för hårddisken så slipper du mounta den varje gång, sedan skapa en ny rad för den i fstab
uuid mountpoint filsystem defaults,noatime 0 2

brukar jag köra för vanliga diskar.

Skrivet av Crazy Ferret:

Som tidigare postare skrev, skapa en mountpoint och lägg till disken med rätt inställningar i fstab. Hur det går till finns precis som det mesta på Archs wiki.

Just den wikiartikeln var tyvärr väldigt dålig och opedagogisk, de utgår redan ifrån att man vet en massa hokus pokus som jag inte begriper.

Jag har fortfarande inte lyckats lösa detta problem, hur ska jag göra? Har googlat och följt olika guider men ingen har hjälpt. Lagringsdisken är fortfarande "read only".

EDIT: lyckades komma åt den genom att köra

chmod /run/media/samuel/Games/

Hade dock fortfarande varit nice att automounta den om ni vet hur jag ska gå tillväga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kioskvältaren:

Just den wikiartikeln var tyvärr väldigt dålig och opedagogisk, de utgår redan ifrån att man vet en massa hokus pokus som jag inte begriper.

Jag har fortfarande inte lyckats lösa detta problem, hur ska jag göra? Har googlat och följt olika guider men ingen har hjälpt. Lagringsdisken är fortfarande "read only".

EDIT: lyckades komma åt den genom att köra

chmod /run/media/samuel/Games/

Hade dock fortfarande varit nice att automounta den om ni vet hur jag ska gå tillväga.

1) Bara det kommandot kommer per default inte att göra något förutom att ge syntaxfel, så antingen gjorde det inte ett skit eller så har du något alias för chmod, men ja ...

2) Jag finner wikiartikeln synnerligen pedagogisk och den har lärt mig allt jag kan om fstab, typ. Så du får allt peka på vad det är den förutsätter att man redan kan som en sann Arch-installation inte redan inkluderat (om du nu verkligen gjort en sådan och inte installerat något derivat, typ Manjaro, Antergos eller något annat påhitt).

3) Om vi ska kunna hjälpa dig får du gärna posta din aktuella fstab samt output av "lsblk -f". Då kanske det finns någon snäll själ som kan hitta eventuella fel, eller en "snäll" själ (ja, tämligen elak om du faktiskt avser att fortsätta med Arch Linux) som kan tänka sig att ge dig en snabb lösning som du inte kommer att förstå särskilt mycket utav.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag, en recovering help vampire :), har lärt mig ibland den hårda vägen. I windows och OSX är det ofta "bara" plugga in och installera sedan tuta och köra. I en del linuxdistar också månne. I Arch och Gentoo som jag snurrar i mina datorer så vet jag att jag måste läsa innan jag köper, fixar med ny hårdvara. Alla pre requirements jag måste och bör tänka på. Sedan jag började plugga Arch wikin så har det mesta fungerat. Gentoo är svårare, eller rättare sagt inte så pedagogisk som Arch wikin. För att exemplifiera så innehåller inte Gentoo Handbook och/eller Wiki speciellt mycket troubleshooting.
Arch wikin innehåller lite mer notes (tänk på det här, rader) och en hel del troubleshooting.
När jag frågar så får jag oftast inte lösningen i en rad eller två, dock en liten vägvisare till wiki eller kanske ett forum där jag lär mig hur jag fixar det och lite varför, bakgrund m.m. Efter ett tag sitter det där, att alltid kolla dessa resurser först. Men jag känner igen frustrationen, dock känner jag den sällan längre. Det mesta går att fixa rätt så enkelt, men lägg en timma på att sätta dig in i fstab och bootprocessen så kan du lösa nästan allt som krånglar i just den biten i framtiden.
Typ.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Hur automounta hårddisk?

TJena,

Jag använder Arch Linux med Xfce. Jag har en lagringshårddisk som jag manuellt måste klicka på på skrivbordet för att mounta. Jag vill att den ska mountas automatiskt när jag startar datorn. Har följt denna guide: http://www.linuxveda.com/2014/05/28/mount-internal-drives-arc... och lagt till UUID för hårddisken i fstab.

Men då försvann den helt och hållet från skrivbordet och jag kunde inte hitta den, så jag tog bort den från fstab så dök den upp på skrivbordet igen. Hur ska jag göra för att inte behöva klicka på den varje gång?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

I raden i fstab så väljer du var du vill montera den. Det är där filerna hamnar.
Om du inte kan hitta till mappen så byt till en mapp som du hittar till (mappen måste finnas, så du får skapa den först om den inte redan finns).
Eller skapa en genväg till mappen som du lägger på skrivbordet om du föredrar det.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Observera att vi ej tillåter flera trådar om samma ämne. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...