Permalänk
Inaktiv

Cosmos II - Från praktisk till estetisk.

Renoveringslogg - TARDIS

Introduktion.
Jag återfick intresset för att bygga datorer rätt nyligen och har satt ihop en hyfsat skaplig sådan som klarar det mesta jag slänger åt den till frukost. Det har varit ett rent praktiskt bygge, men nu när jag har kommit en hyfsad bit på vägen så börjar det bli dags att se efter det estetiska en liten smula. Tanken med den här loggen är att lägga upp bilder och uppdateringar på hur den omvandligen fortgår och för att få råd och förslag ifrån er erfarna.

Nuvarande Hårdvara

Chassi:
Cooler Master Cosmos II

PSU :
Corsair 750RM GULD

Moderkort :
Asus Sabertooth Z97 Mark 1

Processor :
Intel i7 4790k

CPU Kylare :
Noctua NH-D15

GPU:
Geforce GTX 980Ti

RAM :
32GB Corsair Vengeance PRO Series, 1866mhz

SSD :
2x250GB Samsung EVO 850

HDD : 1x2TB Seagate

Form av uppdateringar

Jag har en relativt lågavlönad timanställning, och har således inte råd att köpa alltför tjusiga saker eller i för stor omfattning - särskilt sedan jag och min fru fick barn. Därför kommer uppdateringar att ske något sporadiskt och över en längre tidsperiod. Jag kommer att posta före och efterbilder på arbetet allteftersom det fortgår.

Planerade ingrepp på TARDIS

- Sleevade modulära kablar.
- Förbättrad (total) kabelhantering på baksidan av datorn.
- Röda fläktar (Röd-Svart alternativt vit-svart)
- Cable Combs
- Snygga till sleevade kablarna (kabelhanteringen)

Före och efterbilder på TARDIS

Lägger ut bilderna som svar i tråden, under spoiler taggar för att man enkelt ska kunna välja vad man vill se.

Permalänk
Inaktiv

Inlägg # 1

Jag har beställt Corsairs egna sleevade (röda) modulära kablar till Corsair 750RM serie ifrån Dustin. Detta köp ser jag som lite idioti då jag har beställt dessa flera gånger innan och dom verkar omöjliga på att få något datum då dom kommer till lager igen, och skjuts upp gång på gång på gång.

Så snart fläktarna är monterade så ska vi se hur högt ljudet / vibrationerna blir. Ska även köpa en 200mm och för det estetiska så blir det antagligen även det en Aeracool DS Red LED, och till det så ska en eller flera gummiringar inhandlas. Den stora 200mm fläkten kommer att få en, och ev kommer dom mindre också att få sådana om dom vibrerar eller vibrerar vid lågt RPM.

Nu är vi på gång!

Permalänk
Inaktiv

Förhoppningsvis kommer dom sleevade sladdarna imorgon och jag kan äntligen sätta igång. Här kommer iaf några förebilder.

Dold text
Permalänk
Inaktiv

Då kom sleevade sladdar idag. Tog mig ett litet tag att byta ut och blev även en ominstallation av Windows.

Dold text

Sammanfattning: Lite mer nöjd över utseendet. Stör mig däremot att PCI-E kablarna från Grafikkortet inte faller rakt ner igenom hålet i botten av chassit. Kanske värt att pröva att dra dom åt sidan istället, om dom räcker till.

Permalänk
Inaktiv

Efter en liten googling så hittade jag detta.

http://www.frozencpu.com/cat/l3/g35/c34/s2206/list/p1/Sleevin...

Ser bra ut men då måste man tydligen pilla ut pinnsen ur kontakten och det känner jag mig inte riktigt trygg med. Finns det alternativ där man inte behöver ta bort pinnsen, eller kanske t.om. kan göra något vettigt med buntband direkt?