Varför är det bekvämare sova med högra sidan neråt än vänstra?

Permalänk
Medlem

Varför är det bekvämare sova med högra sidan neråt än vänstra?

Något att forska i. Varför är det mycket bekvämare sova med högra sidan neråt än vänstra?

Eller är detta bara jag? Jag kör 90 graders vändningar när jag sover för att belasta jämt men ligga med vänstra sidan ner är bara inte bekvämt 20 % av tiden jag kan ligga med högra sidan ner. Jag har inga fysiska besvär vad jag vet om. Jag är vänsterhänt och vänsterbent om min vänstra sida kanske är starkare/dominant. Om nu det kan påverka på något sätt?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Jag tror det varierar till viss del från person till person men vad jag förstår så beror det normalt på var hjärtat sitter och att kroppen försöker att inte utsätta det för press under sömnen. Då borde du dock ligga med vänstra sidan neråt. Men det kan förstås variera beroende på en massa saker som exempelvis att du kanske är tröttare i högerarmen/-axeln och därför är det mer bekvämt att ligga med den uppåt och vänster neråt eller så.

Permalänk
Medlem

@oqvist: Jag är högerhänt och tycker bestämt att det är mycket skönare att ligga med vänstersidan av kroppen nedåt!

Permalänk
Medlem

Kanske beror på väderstreck och var sängen är placerad i förhållande till väggar....

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det är feng-shui som styr kroppen!

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

Håller med Igelkott där lite, mycket beror nog på om sängen står emot en vägg etc, minns att när jag bodde hemma så sov jag alltid med blicken in mot väggen men nu så står den bara mitt i rummet så nu är det lite blandat men faktiskt så sover jag mestadels på min högersida och jag är högerhänt och högerfotad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror det varierar till viss del från person till person men vad jag förstår så beror det normalt på var hjärtat sitter och att kroppen försöker att inte utsätta det för press under sömnen. Då borde du dock ligga med vänstra sidan neråt. Men det kan förstås variera beroende på en massa saker som exempelvis att du kanske är tröttare i högerarmen/-axeln och därför är det mer bekvämt att ligga med den uppåt och vänster neråt eller så.

Ha ha hjärtat borde sitta i mitten bakom bröstbenet. Jag har då aldrig hört att det ska sitta någon annanstans.

Förmodligen är det nog en vana vilken sida man somnar in på. Jag kan även tänka mig att "spänningar" i kroppen påverkar vilken sida som känns bekvämast. Är man två i sängen så kan även det påverka och likaså hur sängen/stommen/madrassen är konstruerad. Det finns nog ingen universellt svar på frågan.

Permalänk
Medlem

Sämsta titeln.. Jag kom hit och hoppades på en klurig gåta

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sebbepojken:

@oqvist: Jag är högerhänt och tycker bestämt att det är mycket skönare att ligga med vänstersidan av kroppen nedåt!

Jag med. Gissning: Har man sin "hänta" hand nedåt (mot sängen) är den fastlåst och oanvändbar; har man den uppåt (mot taket) är den fri, vilket känns bättre. Kanske är detta rentav en kvarlevande instinkt från långt tillbaka i tiden då man behövde kunna försvara sig vid varje givet tillfälle.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Kanske kan vara lite med magens/leverns placering samt tarmpaketet? Kanske blir lite feltryck om man ligger på den mer ej fyllda delen..

Permalänk
Medlem

Kul att den här tråden dök upp.
Jag låg o sov på högersidan av kroppen neråt, fick jätteont i ryggen. Bytte sedan till vänstersidan och det försvann. Det hände alltså idag.

Permalänk

Vänsterhänt här.
Ligger i framstupa sidoläge med vänster ben över högra. Höger arm/hand under kudden och vänster hand framför ansiktet brevid kudden.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Divil:

Ha ha hjärtat borde sitta i mitten bakom bröstbenet. Jag har då aldrig hört att det ska sitta någon annanstans.

Förmodligen är det nog en vana vilken sida man somnar in på. Jag kan även tänka mig att "spänningar" i kroppen påverkar vilken sida som känns bekvämast. Är man två i sängen så kan även det påverka och likaså hur sängen/stommen/madrassen är konstruerad. Det finns nog ingen universellt svar på frågan.

Bakom bröstbenet, normalt något på högersidan. Därav blir det mer press på hjärtat om man sover på högersidan (mer av kroppens vikt hamnar ovanpå hjärtat liksom). Jag kommer inte ihåg var jag läst det men jag har läst det i en hyfsat seriös publikation, kan ha varit Illustrerad vetenskaps frågespalt eller liknande. Men som du säger så är det många andra saker som kan påverka, men om de sakerna inte påverkar så finns det vad jag kommer ihåg en hyfsat stor övervikt för att sova på vänstersidan och orsaken var just hjärtats placering. Sen vet jag att hjärtat sitter ganska mycket mer i mitten än vad uppfattningen generellt är, men det påverkar likväl. Och sen har inte alla hjärtat på samma sida utan det finns en överraskande stor andel hos vilka organen sitter tvärtom mot normalt, och då gäller förstås samma fast tvärtom.

Permalänk
Medlem

Är högerhänt och om jag ligger på sidan så är det oftast med högersidan nedåt, ligger dock oftast på mage eller rygg.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Högerhänt, föredrar högersidan ned i nuläget (60-70% av tiden i nuläget, så inte dominerande på en sida).

Tror som någon skrev det snarare har att göra med sängens placering mot vägg. Om jag tänker på hur jag sover i olika sängar tror jag att jag i regel föredrar att sova med min rygg mot väggen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Vänsterhänt här.
Ligger i framstupa sidoläge med vänster ben över högra. Höger arm/hand under kudden och vänster hand framför ansiktet brevid kudden.

Så nu har vi två vänsterhänta, vänsterbenta som sover med högra sidan ner mer än tvärtom och två högerhänta som sover med vänstra sidan ner.

lol när jag skrev detta hann två stycken sabba statistiken!

Har också sängen mot en vägg om jag ligger med vänster sida ner men tror inte det påverkar men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ser ingen favorisering av sida (är högerhänt), hela uppväxten sov jag mot väggen i sängen oavsett vilken sida det blev av kroppen och då har vi bott i flera hus och man har haft flera rum så har varierat höger och vänster sida. Varför jag sov mot väggen är förmodligen för att det är mörkast ditåt.

I vuxen ålder med dubbelsäng och fru varierar hållen fortfarande, blir båda för nära mitten när man sover vänder man sig utåt men vaknar lika många gånger på båda sidorna av kroppen. Ligger jag vid spjälsängen med lilleman i så somnar och vaknar jag vänd mot spjälsängen varje gång.

Dock så har alltid sidan som är mot dörren vart "bekvämast" att sova på (frugans sida) och när frugan inte är hemma sover jag lättare där och när hon går upp före mig flyttar jag mig till hennes sida utan att komma ihåg det. Varför hon sover där är för att hon går upp och kissar på nätterna ibland, jag gissar på att jag vill sova på den sidan i skyddande syfte för att vara närmast dörren om någon bryter sig in i huset eller dylikt. Detta beror inte på att hennes sida är bekvämare för att jag är tyngre och min sida sängen belastas hårdare och slits mer för vi har en 180cm säng som är i ett stycka där vi varje gång vi bäddar om vänder på översta madrassen och då och då vänder hela resårbotten.

Roligt med ovanstående är att några gånger per år väcker min dam mig och säger att hon tror någon är i huset, om hon drömt eller hört något ljud utifrån vet jag inte men beskyddande instinkten kickar in och jag flyger upp oavsett tid på en halv sekund och systematiskt rusar runt alla vrår av huset i syfte att hitta "inkräktaren" och sedan avslutar med ett varv ute runt huset (ingen höjdare på vintern), sedan känner hon sig trygg och somnar igen (har alltid ett tillhygge när jag går runt med).

Dock har jag alltid somnat på sidan hela livet tills för några år sedan, MC krasch förstörde ett knä och efter operationer etc gick det inte ligga på något annat sätt än på rygg när det läkte (samt för smärtan). Tog strax över 3 månader att vänja sig vid att somna på rygg och var svårt då man ligger vaken väldigt länge innan man somnar för att man inte är bekväm/van vid att somna så. Men efter det somnar jag alltid på rygg idag (några år senare) men vaknar fortfarande på sidan så nu somnar man på rygg och vaknar på sidan

Tror allt detta är väldigt individuellt men tittar jag på frugan så sover hon på båda sidorna precis som jag så där favoriseras ingen.

Mer spännande är om man har för tjocka eller för tunna kuddar, när man vaknar och sover med ett par tjockare kuddar än man är van vid ligger en ofta slängd på golvet eller knuffad till mitten av dubbelsängen när man vaknar. Sover jag för tunt så är kudden ihoppressad eller vikt och i några fall är täcket uppdraget som extrakudde.

Allt detta görs i sömnen eller må hända väldigt lätt del av sömnen då man inte kommer ihåg att man flyttat runt kuddar etc, skulle vart kul att filma en sådan natt.

Oj detta blev väldigt mycket text om väldigt lite, jag ursäktar ^^

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Bakom bröstbenet, normalt något på högersidan.

Hjärtat sitter normalt i mitten, med större andelen av sin massa åt vänster.

Permalänk
Medlem

Jag sover bäst på rygg!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Så nu har vi två vänsterhänta, vänsterbenta som sover med högra sidan ner mer än tvärtom och två högerhänta som sover med vänstra sidan ner.

lol när jag skrev detta hann två stycken sabba statistiken!

Har också sängen mot en vägg om jag ligger med vänster sida ner men tror inte det påverkar men man vet ju aldrig.

Får väl spä vidare med att jag är högerhänt och ligger jag på sidan är det oftast höger sida jag ligger på. Det eller på magen. På senare tid, sedan jag flyttade ihop med min sambo, har jag även börjat sova på vänster sida när jag håller om henne när jag somnar.
Vilken sida jag ligger på varierar utifrån lite olika saker.
I de fall jag somnar medan jag glor på en serie på TV:n ligger jag på vänster sida, de gånger jag glor på en serie på surfplattan ligger jag på höger sida (för att inte störa min sambo med en surfplatta i hennes ansikte), ligger jag och läser innan jag somnar så ligger jag på den sidan som låter mig luta boken eller tidningen mot någonting alternativt så jag får bäst möjliga ljus från sänglampan.
Gemensamt oavsett hur jag ligger är att jag försöka hålla mig sval - finns inget värre än att försöka sova när man är för varm.

Med andra ord - den, för stunden, rådande situationen avgör vilken sida man ligger på. Vanligtvis möblerar man inte om sitt sovrum var och varannan dag så generellt råder samma situation i sovrummet under ganska långa perioder, varför man vänjer sig somna på en viss sida.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Hjärtat sitter normalt i mitten, med större andelen av sin massa åt vänster.

Nej hjärtat sitter normalt på vänster sida med en del av massan i mitten av bröstkorgen. Eller i alla fall vänsterkammaren som pumpar ut blod i kroppen sitter normalt helt till vänster. Det är lättare för hjärtat att arbeta om man ligger på högersida då hjärtat sitter på vänster sida. Detta vet jag eftersom jag varit hjärtsjuk.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag kan aldrig bestämma mig än längre tid utan vrider och vänder.
Bägge sidorna känns bättre i stunder, även ligga på mage och rygg är gött en stund

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej hjärtat sitter normalt på vänster sida med en del av massan i mitten av bröstkorgen.

Nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Hjärtat sitter normalt i mitten, med större andelen av sin massa åt vänster.

Tja, det beror förstås på vilket håll man tittar från .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Tja, det beror förstås på vilket håll man tittar från .

Min vänsterarm är då samma arm, oavsett från vilket håll man tittar.

Permalänk
Medlem

Någon som brukar sträcka ut understa benet och böja, dra upp det översta till maghöjd eller liknande och samtidigt ligga nästan halvt på magen?
Riktigt skön sträckningsposition

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Nej?? Som jag skrev vänsterkammaren som pumpar ut blod i kroppen sitter i alla fall normalt mer eller mindre helt på vänster sida. När jag hade förstorat hjärta kunde jag tydligt känna min vänsterkammare en bit nedanför vänstra armhålan.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vänsterhänt, sover på vänstersida eller rygg, min sambo ligger på min högra sida, vaknar sällan med ansiktet mot henne. Så vänster eller rygg gäller.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Går ju inte att sova på sida, rakt på ryggen är det som gäller.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

hyfsat seriös publikation, kan ha varit Illustrerad vetenskaps frågespalt eller liknande

Det här fick mig att småfnissa.

För att inte komma helt bort från ämnet: Jag tycker nog att det är göttigast att sova på rygg men p.g.a. den förhöjda snarkrisken är det en lyx jag får unna mig när jag inte har sällskap i sovrummet. Annars är det hugget som stucket mellan övriga tre sidor.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.