Köpt begagnad bil av bilhandlare 2015-05-23. Hjälp, vad gäller i mitt läge?

Permalänk

Köpt begagnad bil av bilhandlare 2015-05-23. Hjälp, vad gäller i mitt läge?

Tänkte höra om det finns någon som är duktig på regler och bilaffärer på forumet?

Jag bytte vid angivet datum in en Volvo V70 2010 mot en VW Passat 2010 med 14.000mil på mätaren (har idag ca 14.400mil) hos en bilhandlare som är ansluten till MRF.

Har sedan senaste tiden noterat att det låter konstigt (som ett skramlande ljud) från motorn och mer eller mindre konstaterat att det beror på "Dubbelmassesvänghjulet", då allt man hittar på nätet tyder på det. (Hittat t.ex videor med precis samma skrammel där de konstaterat felet.)

Byte av dubbelmassesvänghjulet har jag fattat det som att det blir en väldigt dyr historia á 18.000kr hos VW.

Så nu tänkte jag höra om jag kan räkna med att få någon hjälp alls med detta hos företaget som sålt bilen? Har ringt och frågat och skulle återkomma imorgon när han kollat upp detta. Men tänkte att jag kan fråga här då jag sett att det finns mycket lag/regel kunnigt folk här.

Permalänk
Medlem

Är det inget fel på bilen så kan du inte få det åtgärdat.
Om dubbelmassesvänghjulet nu är trasigt (det måste konstateras först) så har du rätt att få det utbytt utan kostnad då felet yttrat sig inom 6 månader och skall därför anses ha funnits där vid köpet/avlämnat av bilen (konsumentköplagen). Om det nu inte är normalt att det bytts ut på den aktuella bilmodellen vid detta miltal / ålder på bilen.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

https://lagen.nu/1990:932

De ska fixa felet, inget snack. Där emot har de 2-3 gånger att fixa det själva, du får inte välja verkstad mm.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Rekordmedlem

MRFs garantivillkor >

Under förutsättning att säljföretaget var anslutet till Motorbranschens Riksförbund (MRF) när köpet ägde rum får konsumenten skydd enligt MRFs kundskydd. Det innebär att MRF svarar för att konsumenten får den ersättning som ARN har rekommenderat, om säljföretaget inte följer ARNs beslut. Skulle konsumenten inte godta ARNs avgörande, utan ansöker om prövning av tvisten av en domstol, bortfaller åtagandet.

MRF-Garanti i sex månader, dock högst 10 000 km, rekommenderas för bilar som vid leveransen är högst tre år (36 månader) gamla och gått högst 50 000 km.

MRF-Garanti i tre månader, dock högst 5 000 km, rekommenderas för bilar som vid leveransen är mer än tre år (36 månader), dock högst sex år (72 månader) gamla och gått högst 100 000 km.

För övriga bilar rekommenderas Trafiksäkerhetsgaranti.
http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantivillkor.aspx
http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantier.aspx

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av SupaBeast:

Tänkte höra om det finns någon som är duktig på regler och bilaffärer på forumet?

Jag bytte vid angivet datum in en Volvo V70 2010 mot en VW Passat 2010 med 14.000mil på mätaren (har idag ca 14.400mil) hos en bilhandlare som är ansluten till MRF.

Har sedan senaste tiden noterat att det låter konstigt (som ett skramlande ljud) från motorn och mer eller mindre konstaterat att det beror på "Dubbelmassesvänghjulet", då allt man hittar på nätet tyder på det. (Hittat t.ex videor med precis samma skrammel där de konstaterat felet.)

Byte av dubbelmassesvänghjulet har jag fattat det som att det blir en väldigt dyr historia á 18.000kr hos VW.

Så nu tänkte jag höra om jag kan räkna med att få någon hjälp alls med detta hos företaget som sålt bilen? Har ringt och frågat och skulle återkomma imorgon när han kollat upp detta. Men tänkte att jag kan fråga här då jag sett att det finns mycket lag/regel kunnigt folk här.

Du har reklamationsrätt som vanligt även på begagnade bilköp, förutom att det finns lite försvagningar beroende på bilens ålder och mätarställning. Det man då får tänka på är saker som är det rimligt att det här ska kunna gå sönder efter den här tiden eller efter den här körsträckan och annars är det något man borde ha känt till på bilfirman när jag köpte bilen. Ta även en titt i pappren och se hur lång tid / sträcka du fick garanti från firman på bilen, kanske du kan få ut det därifrån.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Nu har jag fått lite uppdateringar ang mitt ärende. Efter massa om och men så ska jag äntligen få lämna in bilen och få det lagat på Onsdag. Har pratat med firman fram och tillbaka och han har lovat att ta reda på hur de ska lösa detta och så har han lovat att försöka ta hela reparationskostnaden.

Fick idag veta att säljaren kommer ta allt på garanti, men menar på att jag kommer få betala 1500kr i självrisk.... Kan detta verkligen stämma? Har aldrig hört talas om att man skall behöva betala för garanti mer än när man väl köpt en bil som sägs ha garanti. Det är väll ändå därför bilar kostar mer hos firma än hos privatperson? För att firman skall gå i vinst givetvis, men och för att man som köpare skall få någon slags garanti.

Stämmer detta? Allt kommer gå på 10720kr, vilket i sig är billigt då vissa verkstäder vill ha 18.000+kr för samma jobb.. Så 1500kr i självrisk känns väldigt sjukt.

Permalänk
Medlem

Låter som en riktigt go verkstad du har att göra med, självrisk betalar man vid försäkringsärenden

Permalänk
Medlem

Troligen har bilhandlaren kopplat en garantiförsäkring till bilen.
Denna försäkring tar kostnaden förutom 1500 självrisk.

Permalänk

Min sambo ringde också och pratade med han precis på bilfirman som sålde och han påstod då att "Vi egentligen inte skulle ta något av skadan eftersom kopplingar är en slitdel."

Kopplingar? Det är svänghjulet som är sönder och inte kopplingen. Sedan undrar jag också då det här: Om felet inträffar redan under de sex första månaderna som du äger bilen så har du lättare att få rätt. Under det första halvåret är det nämligen bilfirman som sålde bilen som ska bevisa att felet inte fanns när du köpte bilen. Om de inte kan bevisa detta så måste felet lagas utan självrisk för dig som köpare." Verkar helt sjukt tycker jag. Man får väll ge sig och betala 1500 för en garanti....

Permalänk
Skrivet av SupaBeast:

Nu har jag fått lite uppdateringar ang mitt ärende. Efter massa om och men så ska jag äntligen få lämna in bilen och få det lagat på Onsdag. Har pratat med firman fram och tillbaka och han har lovat att ta reda på hur de ska lösa detta och så har han lovat att försöka ta hela reparationskostnaden.

Fick idag veta att säljaren kommer ta allt på garanti, men menar på att jag kommer få betala 1500kr i självrisk.... Kan detta verkligen stämma? Har aldrig hört talas om att man skall behöva betala för garanti mer än när man väl köpt en bil som sägs ha garanti. Det är väll ändå därför bilar kostar mer hos firma än hos privatperson? För att firman skall gå i vinst givetvis, men och för att man som köpare skall få någon slags garanti.

Stämmer detta? Allt kommer gå på 10720kr, vilket i sig är billigt då vissa verkstäder vill ha 18.000+kr för samma jobb.. Så 1500kr i självrisk känns väldigt sjukt.

Brukar ligga på 18 000:- för både koppling, svnänghjul och urtrampningslager. Nu byter de bara svänghjulet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

@DasBoot_swe:

Okej, det sög. Ännu mera roliga nyheter då alltså. Hur illa är det att bara byta svänghjulet då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SupaBeast:

@DasBoot_swe:

Okej, det sög. Ännu mera roliga nyheter då alltså. Hur illa är det att bara byta svänghjulet då?

Det bästa vore väl såklart att byta ut hela kopplingen... tryckplatta, lameller och urtrampningslagret samtidigt som svänghjulsbytet.

Men är det duktigt folk på verkstaden som kollar på sakerna så borde de kunna se ifall det är ojämnt slitet t.ex.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

MRFs garantivillkor >

Under förutsättning att säljföretaget var anslutet till Motorbranschens Riksförbund (MRF) när köpet ägde rum får konsumenten skydd enligt MRFs kundskydd. Det innebär att MRF svarar för att konsumenten får den ersättning som ARN har rekommenderat, om säljföretaget inte följer ARNs beslut. Skulle konsumenten inte godta ARNs avgörande, utan ansöker om prövning av tvisten av en domstol, bortfaller åtagandet.

MRF-Garanti i sex månader, dock högst 10 000 km, rekommenderas för bilar som vid leveransen är högst tre år (36 månader) gamla och gått högst 50 000 km.

MRF-Garanti i tre månader, dock högst 5 000 km, rekommenderas för bilar som vid leveransen är mer än tre år (36 månader), dock högst sex år (72 månader) gamla och gått högst 100 000 km.

För övriga bilar rekommenderas Trafiksäkerhetsgaranti.
http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantivillkor.aspx
http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantier.aspx

Som denna gentleman skriver så verkar bara trafiksäkerhetsgarantin gälla och tror den gäller i en månad eller det är trå månader? De där 6 månaderna som vissa skrev här, är ni säkra att de gäller för begagnade saker med?
Verkar konstigt att MRF skulle ha fel ang 3 månaders garanti.

Skrivet av DasBoot_swe:

Brukar ligga på 18 000:- för både koppling, svnänghjul och urtrampningslager. Nu byter de bara svänghjulet.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av GaMeR2K5:

Det bästa vore väl såklart att byta ut hela kopplingen... tryckplatta, lameller och urtrampningslagret samtidigt som svänghjulsbytet.

Men är det duktigt folk på verkstaden som kollar på sakerna så borde de kunna se ifall det är ojämnt slitet t.ex.

Tycker det är märkligt att de skulle riva ner hela kopplingen och sen bara byta svänghjulet när det är nere och bilen har rullat 14 000mil på köpet, skulle personligen aldrig göra så, har man allt nere så byter man allt om nu inte bilen rullat några tusen mil bara.

Eller betalar bara garantin eller försäkringen själva svänghjulet så borde verkstan fråga om kunden även vill ha bytat koppling och lager till självkostnads och materialpris då det typ är noll jobb extra att byta det när väl växellådan är nere.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag aldrig gått med på att betala någon självrisk. Men frågan är ju hur långt du är villig att dra det. Vägrar du betala så kan de sätta sig på tvären och du får gå till ARN. I slutändan får du förmodligen rätt men det finns inga garantier.

Sen låter det ju skit att de bara ska byta en del. Men det är ju standard att man gör billigast möjliga... Kanske kan det vara värt med några egna kronor för att få allt bytt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”