Grekland, vad hade du gjort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008

Grekland, vad hade du gjort?

Hej,

Blev nyfiken på vad du hade gjort med dina besparingar om du bott i Grekland? Med tanke på den turbulens som råder i deras ekonomi och politik.

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Statsskulden ligger väl runt 4000 kr per skalle? Tror att EU kommer få ihop en fin avbetalningsplan som de tvingar på. Om grekerna skiter i sin skuld så kommer de att införa sin egna valuta vars värde kommer vara skit låg. Tillverkningen kommer då öka på grund av att det blir för dyrt att importera. Exporten kommer öka i takt med produktionen och man lär få bra avkastning om man har investerat i rätt företag. Sen så finns det alltid möjligheten att EU flexar musklerna för en gångs skull och då blir det svårt att investera rätt.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Om Grekland återinför drachmer som valuta kommer exporten att öka, men importen av tex. olja kommer att bli dyrare.

Hade jag bott i Grekland hade jag snabbt som tusan tagit ut mina besparingar i kontanter och sedan köpt någon relativt "stabil" utländsk valuta - tex. amerikanska dollar.

Fractal Design R5 | Asus z97 Deluxe | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Pro 2400 MHz 16GB | Samsung 850 Evo 500GB för OS, Office och anda nyttoprogram | Samsung 840 Pro 250 GB för World of Tanks, World of Warplanes, World of Warships & War Thunder | Intel 730 240 GB för övriga spel | Gigabyte Geforce G1 GTX 970 | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av fxfighter:

Statsskulden ligger väl runt 4000 kr per skalle? Tror att EU kommer få ihop en fin avbetalningsplan som de tvingar på. Om grekerna röstar och skiter i sin skuld så kommer de att införa sin egna valuta vars värde kommer vara skit lågt. Tillverkningen kommer då öka på grund av att det blir för dyrt att importera. Exporten kommer också öka och man lär få bra avkastning om man har investerat i rätt företag.

Har svårt att se att det får till kapital när mycket redan är flyttat utomlands. Jag hoppas de lyckas komma fram till en lösning snart.

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008

Flyttat pengarna utomlands är nog det säkraste, för mycket osäkerhet kring vad som kommer hända närmaste dagar- /veckor- na..

The burk: FD R3 vit, 2st Aerocool 120 i fronten, 1st FD Silent 2 120 bak || NZXT Hale90 650W || Intel i5 2500K @4Ghz m. Thermalright HR-02 Macho Rev.B HSF || Asus P8P67 Pro B3 || Asus R9 280 DCUII Top 3GB || OCZ Vertex 460 240GB || OCZ Agility 3 120GB || WD Caviar green 2TB || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 2x4GB || Asus Xonar DX || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av fxfighter:

Statsskulden ligger väl runt 4000 kr per skalle? Tror att EU kommer få ihop en fin avbetalningsplan som de tvingar på. Om grekerna skiter i sin skuld så kommer de att införa sin egna valuta vars värde kommer vara skit låg. Tillverkningen kommer då öka på grund av att det blir för dyrt att importera. Exporten kommer öka i takt med produktionen och man lär få bra avkastning om man har investerat i rätt företag. Sen så finns det alltid möjligheten att EU flexar musklerna för en gångs skull och då blir det svårt att investera rätt.

Tror också på denna lösning. En svagare valuta får inte bara igång inhemsk produktion utan stimulerar också den viktigaste näringen man har, turismen.

AMD RYZEN 7 2700X @ 4,3GHz - ASUS ROG X470-F STRIX - 16GB DDR4 @ 3200MHz - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 850 PRO 1TB - GAINWARD GTX 1080 PHOENIX GS 8GB @ 2100MHz/10800MHz - SAMSUNG C27HG70QQ 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Det är tufft att göra något nu eftersom man inte får föra ut pengar ur landet och inte får ta ut dem i bankomaten. Så de flesta Greker kan inte göra någonting med sina besparingar.

Det Grekiska folket förlorar hur de än gör. Om de återinför drachmer så kommer ju Grekernas köpkraft att minska på allt som inte produceras i landet, så de blir relativt fattigare. Priserna på det som kan exporteras lär ju också hållas uppe så länge något annat land vill köpa.

Jag läste någonstans att det inte hjälper att höja skatten i Grekland för att det är så få som betalar skatt ändå. Det de först och främst behöver är att lösa sina interna problem och börja betala för den sociala apparat som de vill ha.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av fxfighter:

Sist jag såg en skuldsiffra som Grekland lånat så var den på ca 400 miljarder euro. Kanske är den här siffran inte helt rätt men om vi utgår från denna:
Invånare i landet: ca 11 miljoner.
400 miljarder / 11 miljoner = 36.000 euro.
Så skulden per invånare är aningen högre än 4000:- per person.

Den insamlingen är helgalen. De påstår att det behövs 1,6 miljarder euro för att lösa problemet. Vilken problem undrar jag då?
Den summan är troligen den mängden Grekland behöver betala i ränta per månad på sin statsskuld så varje månad behövs så mycket pengar för att de ska "gå jämt ut". Det är säkert så att det är ett lån som förfaller som motsvarar detta belopp som ska betalas in nu också. Men det löser inte Greklands problem.
För att de inte ska ligga så pyrt till behöver de halvera sin stattskuld vilket bör innebär ca 200 miljarder euro så att de kommer ner till en skuld motsvarande ca 70-80% av landets BNP. Och där kommer inte heller 1,6 miljarder euro att göra någon större skillnad.
200 miljarder euro delat på ca 500 miljoner invånare i Europa innebär ca 400 euro. Det är så mycket varje invånare i hela EU behöver betala för att faktiskt lösa Greklands ekonomiska problem.

Jag vet inte, men jag skulle gissa på att den där crowdfundingen är ett scamprojekt. Eller någon som räknat "aningen optimistiskt".
-----------------------------------------

För att svara på frågan. Det jag hade gjort om jag bodde i grekland:
Skaffat en bank utomlands och flyttat mina slantar. Säkerligen inte bra för landet om alla gör så, men det är vad jag personligen hade gjort. Eller köpt guld kanske.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

De borde sparka ut Grekland, hörde att hela deras medlemskap bygger på förfalskade papper. De uppfyllde aldrig kraven att få vara med, de har varit nära på att sabba euron redan en gång tidigare. Nej, lögner och utnyttjande ska inte löna sig. Ut!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011

Köpt Guld

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Grekland har ingen framtid i Eurozonen. Grekerna som folk verkar sakna den moral och ryggrad av stål som krävs för att ta tag i problemen. Det handlar dels om att minska den kraftigt överviktiga offentliga sektorn och dels om att driva in skatter. Bättre att lämna Euron och fortsätta vara en småkorrupt stat i den internationella marginalen dit folk åker för att dricka, sola och se på stenhögar.

Grekland kommer aldrig att kunna betala av de lån de har nu, hur förmånlig räntan på dessa än är. Att skötsamma Euro-nationer fortsätter att ge grekerna chans på chans är obegripligt.

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Söderbäck:

Den insamlingen är helgalen. De påstår att det behövs 1,6 miljarder euro för att lösa problemet. Vilken problem undrar jag då?

Om jag inte har helt fel så är det summan som skall betalas som avbetalning till IMF idag.

//Emil

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Valiumballong:

Grekland har ingen framtid i Eurozonen. Grekerna som folk verkar sakna den moral och ryggrad av stål som krävs för att ta tag i problemen. Det handlar dels om att minska den kraftigt överviktiga offentliga sektorn och dels om att driva in skatter. Bättre att lämna Euron och fortsätta vara en småkorrupt stat i den internationella marginalen dit folk åker för att dricka, sola och se på stenhögar.

Grekland kommer aldrig att kunna betala av de lån de har nu, hur förmånlig räntan på dessa än är. Att skötsamma Euro-nationer fortsätter att ge grekerna chans på chans är obegripligt.

Sist jag hörde något så hade väl mötena om Greklands framtid avbrutits då dom helt verkade sakna intresse att lösa det hela, sen vad det beror på ska jag låta vara osagt då jag inte vet hur dom är funtade

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: NA | PSU: Corsair AX760i | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Söderbäck:

Sist jag såg en skuldsiffra som Grekland lånat så var den på ca 400 miljarder euro. Kanske är den här siffran inte helt rätt men om vi utgår från denna:
Invånare i landet: ca 11 miljoner.
400 miljarder / 11 miljoner = 36.000 euro.
Så skulden per invånare är aningen högre än 4000:- per person.
Den summan är troligen den mängden Grekland behöver betala i ränta per månad på sin statsskuld så varje månad behövs så mycket pengar för att de ska "gå jämt ut". Det är säkert så att det är ett lån som förfaller som motsvarar detta belopp som ska betalas in nu också. Men det löser inte Greklands problem.
För att de inte ska ligga så pyrt till behöver de halvera sin stattskuld vilket bör innebär ca 200 miljarder euro så att de kommer ner till en skuld motsvarande ca 70-80% av landets BNP. Och där kommer inte heller 1,6 miljarder euro att göra någon större skillnad.
200 miljarder euro delat på ca 500 miljoner invånare i Europa innebär ca 400 euro. Det är så mycket varje invånare i hela EU behöver betala för att faktiskt lösa Greklands ekonomiska problem.

Jag vet inte, men jag skulle gissa på att den där crowdfundingen är ett scamprojekt. Eller någon som räknat "aningen optimistiskt".
-----------------------------------------

För att svara på frågan. Det jag hade gjort om jag bodde i grekland:
Skaffat en bank utomlands och flyttat mina slantar. Säkerligen inte bra för landet om alla gör så, men det är vad jag personligen hade gjort. Eller köpt guld kanske.

Grekland kommer aldrig själv klara av att betala av sin skuld ensamma nej.
Samma sak håller på att hända i Japan. Japan betalar idagsläget ca 1/3 av sin BNP i ränta på sin statsskuld. Dvs de måste låna för att kunna fortsätta betala ut löner och få landet att fungera. De kan inte betala tillbaka sina lån direkt om man måste ta fler lån....

Om det är någon som är sugen lite på att förstå underliggande problemet så kan jag rekommendera denna video, värt att nämna är att den självklart är tendensiös och en hel del vinklad.

https://www.youtube.com/watch?v=C8xAXJx9WJ8

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Halmstad
Registrerad
Mar 2011

Inte lönt att ge dem pengar eftersom dem inte har löst sina problem ännu, tycker EU borde sälja Cypern till Turkiet för att betala av deras skuld.

"The voice of insanity and reason"

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Princeps:

Om jag inte har helt fel så är det summan som skall betalas som avbetalning till IMF idag.

//Emil

Yepp. Men då är det ju också märkligt att insamlingen ska hålla på en vecka till.
Eller hade de räknat med att hämta hem 12 miljarder kronor på ett dygn?
Oavsett så är jippot sådär lagom luddigt så att den mindre insatta köper det och den som ifrågasätter inte har något handfast att ta på alls.

Min egentliga invändning till det här är att även om man hade lyckats samla ihop 1,6 miljarder euro i tid så hade de ändå försvunnit i ett svart hål. Vad jag menar med detta är att det hade löst sig en väldigt kort period och sedan hade Grekland suttit i samma sits bara dagar senare igen. Det hade ju inte löst något av problemen.

Handlade det i så fall om att rädda långivarna för just det lånet som skulle in nu? För det är de enda som skulle kunna räddas. Är så fallet så är kampanjen aningen missvisande.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av DavidtheDoom:

Samma sak håller på att hända i Japan. Japan betalar idagsläget ca 1/3 av sin BNP i ränta på sin statsskuld. Dvs de måste låna för att kunna fortsätta betala ut löner och få landet att fungera. De kan inte betala tillbaka sina lån direkt om man måste ta fler lån....

Om det är någon som är sugen lite på att förstå underliggande problemet så kan jag rekommendera denna video, värt att nämna är att den självklart är tendensiös och en hel del vinklad.

Japan har en statsskuld på ca 220% av BNP. Om de skulle betala 1/3 av landets BNP i ränta på det lånet så innebär det att de skulle ha en ränta på ca 15%. Det låter orimligt högt? Tror inte att de får in i närheten så mycket i skatt per år heller.
Är det kanske så att du menar att det är 30% av landets skatteintäkter som går till att betala räntor?

Aja. Problematiken är iaf lika relevant!
Samma sak gäller flera av västländerna. Det är ett problem "för framtiden" verkar det som. Kommer sluta illa någon gång för alla som samlar mer skulder än de klarar av att bära.

📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Söderbäck:

Japan har en statsskuld på ca 220% av BNP. Om de skulle betala 1/3 av landets BNP i ränta på det lånet så innebär det att de skulle ha en ränta på ca 15%. Det låter orimligt högt? Tror inte att de får in i närheten så mycket i skatt per år heller.
Är det kanske så att du menar att det är 30% av landets skatteintäkter som går till att betala räntor?

Aja. Problematiken är iaf lika relevant!
Samma sak gäller flera av västländerna. Det är ett problem "för framtiden" verkar det som. Kommer sluta illa någon gång för alla som samlar mer skulder än de klarar av att bära.

Jo du har helt rätt, 30% av skatteintäkterna. Gick visst lite fort.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Jag hade laddat upp med chipspåsar och cola och inväntat spektaklet. Nu har jag dock ingen förtroende för resterande politiker i EU så jag tror att de ballar ur.

Min bild av grekerna var att de visste att de var i kris som de ej kunde klara sig ur utan kraftiga besparingar, där folket valde parasitvägen och att tro att offren (skattebetalare i EU) inte vågar slå tillbaka. Problemet med att hjälpa någon som inte gör det yttersta för att lösa problemen själv är att denna lätt bara blir beroende av hjälp.

På lång sikt tror att en ny finanskris i grekland kan vara en bra sätt att få ordning på landet, det blir dock ingen rolig tid de närmsta åren.

Edit:
Jag tror allt skit om sverige också, men jag kan flytt den dagen då det behövs.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av DavidtheDoom:

Det lilla som var vinklat hade ingen större betydelse. Det är precis så det är!!! Jag har bott i Spanien i 13 år under 80-talet som utlands svensk tillsammans med mina föräldrar. Det var då ett U-Land, med turism som en stor inkomstkälla.

Nu är det dyrare att bo där än det är att bo i Sverige, ingen har råd att åka dit mer pga Euron. Dom har sugit ut så mycket pengar dom bara kunnat av EU.

När BMW och andra stora biltillverkare har premiärer och visningar för motorjournalister bjuder dom alla till Spanien, varför ? Jo för dom har bland Europas finaste vägar, seriöst ? Vem tror ni har betalat för att bygga dom vägarna/motorvägarna ? Vem tror ni har betalat för att höja spanjorernas levnadsstandard med sisådär 3-400% ?

Nej, jag säger bara... UT MED ALLA FREELOADERS!!!

TBX till pesetas och drachner.

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX, Mobo: ASUS Maximus X Hero, CPU: Intel i7 8086K @ 5Ghz, kylning Noctua NH-D15, RAM: 16 GB Corsair Dominator 3200 mhz, SSD: Samsung 970 EVO 1TB Nvme, GPU: AORUS GTX1080 ti, PSU: Corsair RM850x, OS: Win10, Skräm: Acer Predator X34A
Bärbar: Dell XPS 13 2017 i7 8550U, 8GB RAM, 256GB m.2
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2013

EU har flertalet gånger erbjudit grekerna ekonomisk "sanering" , givetvis med krav på motprestation.

Vad har grekerna svarat? GLÖM DET! Vi vill att ni löser våra ekonomiska problem/betalar av våra skulder samtidigt som vi fortsätter att betala nada i skatt och går i pension vid 55 år ålder.

KAMMA ER MED EN HANDGRANAT SÄGER JAG BARA!!!!

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX, Mobo: ASUS Maximus X Hero, CPU: Intel i7 8086K @ 5Ghz, kylning Noctua NH-D15, RAM: 16 GB Corsair Dominator 3200 mhz, SSD: Samsung 970 EVO 1TB Nvme, GPU: AORUS GTX1080 ti, PSU: Corsair RM850x, OS: Win10, Skräm: Acer Predator X34A
Bärbar: Dell XPS 13 2017 i7 8550U, 8GB RAM, 256GB m.2
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av AxF:

EU har flertalet gånger erbjudit grekerna ekonomisk "sanering" , givetvis med krav på motprestation.

Inte ekonomisk sanering. Det som har erbjudits är nödlån vilket inte alls är samma sak.

Skrivet av AxF:

Vad har grekerna svarat? GLÖM DET! Vi vill att ni löser våra ekonomiska problem/betalar av våra skulder samtidigt som vi fortsätter att betala nada i skatt och går i pension vid 55 år ålder.

Jag tror det är lite väl ensidigt uttryckt.
Men visst håller jag med om att utomstående inte kan reda ut Greklands ekonomi åt dem. De måste få rätsida på det själva annars kommer det bara kosta pengar.

📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Fire_Ice:

De borde sparka ut Grekland, hörde att hela deras medlemskap bygger på förfalskade papper. De uppfyllde aldrig kraven att få vara med, de har varit nära på att sabba euron redan en gång tidigare. Nej, lögner och utnyttjande ska inte löna sig. Ut!

Väldigt väldigt många länder som inte uppfyller kraven för Euron.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005

Grekland är ett skämt , men hela EU grejen är ett ännu STÖRRE SKÄMT!!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2013

Installera Anders Borg i landet, han fixar det ska ni se.

Macbook Pro Retina mid-2015
Shure SE215
iPhone X Silver
3770k @ 4.8 GHz, 980 @ 1425 MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008

Det här kan ju inte bara vara sant!?!?
Greker, greker, greker...

http://www.svd.se/50-000-kronor-for-att-tvatta-handerna

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Känns smått overkligt att det har hamnat här. Hur lång tid har gått? Fem år?
Dom har fortfarande inte förstått situationen.. ofattbart.

Tsipras pratar om solidaritet, och ja, det var aktuellt för fem år sedan.
Efter fem år utan dom nödvändiga reformerna så är det slut på den varan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Sverige är ett av de mest belånade länderna i EU, skillnaden mot Grekland är att det är privatpersoner som sitter med skulderna istället för staten. Alla vet att det måste göras något åt den accelererande skuldsättningen men alla hoppas att någon annan ska fixa det, för den politiker som gör något lär inte bli omvald.

Så det är ganska mycket stenkastning i glashus i den här tråden...

Hemma: Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 | 16GB Vengeance 1600 MHz | TRUE 120 | EarthWatts 650W | Gigabyte GTX 670 OC | Audigy 2 ZS | Intel 530 240 GB | Force3 120GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | VX 550W

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013

Allt på rött.