Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungsbro
Registrerad
Apr 2004

Brand i grafikkort

Hej!

Jag var häromnatten med om en lite väl spännande situation - mitt under febrilt användande av datorn stängde den plötsligt ner sig, gjorde ett omedelbart försök till ny boot följt av ett orange sken och fräsande ljud i bakkant av datorn. Drog ur strömsladden med en gång, och trodde att det var nätagget som gett upp - dock var det det ena av två MSI 780Ti-kort som börjat brinna.

Jag har kört hela burken vattenkyld sedan ett drygt halvvår tillbaka utan några som helst problem.

Jag gjorde också med ens efterforskningar kring hur MSI ser på åverkan av sina kort, och just kylarbyte är inga problem - garantin förverkas alltså inte av byte av kylare i någon form - "yes MSI let you change the cooler (as some people use water-blocks) and removing the cooler to redo thermal paste or use some good non conductive thermal paste are fine as long as you take your time and do not damage the card!" (saxat från MSI-forum: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=174490.0 )

Nu var det så att jag mailade om min situation till er här (kortet ingick för övrigt i en Taurus Überkill-dator i SLI-utförande) fick jag ett synnerligen kort svar där det förklarades att garantin i och med kylarbytet var förverkad. Punkt.

Jag hade dessförinnan hört av mig till MSI, som glatt vidarebefordrade mig till återförsäljaren.

Jag tycker det rimmar lite illa, att garantin skulle vara bortblåst med en gång, dels har MSI själva sagt att det är lugnt så länge originalkylaren är monterad (det är den nu) och sedan är kortet inte ens ett år gammalt än. För det tredje säljer ni också en uppsjö artiklar för just vattenkylning i er butik, det tycker jag också rimmar lite märkligt.

Hur tycker och tänker ni här på forumet om mitt resonemang?

Mvh Christoffer

EDIT/UPDATE:
Nu verkar det som om ärendet blivit lite mer "behandlat" och inte definitivt avslutat. MSI hade i ett inledande utlåtande avsagt sig ansvar för produkten, men ett andra kort påföljande utlåtande medgav att det kanske fanns en vits med att skicka in kortet ändå. Så det är inte helt dödfött ännu.

Uppdatering i ärendet
Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Broder Truck:

Hej!

Jag var häromnatten med om en lite väl spännande situation - mitt under febrilt användande av datorn stängde den plötsligt ner sig, gjorde ett omedelbart försök till ny boot följt av ett orange sken och fräsande ljud i bakkant av datorn. Drog ur strömsladden med en gång, och trodde att det var nätagget som gett upp - dock var det det ena av två MSI 780Ti-kort som börjat brinna.

Jag har kört hela burken vattenkyld sedan ett drygt halvvår tillbaka utan några som helst problem.

Jag gjorde också med ens efterforskningar kring hur MSI ser på åverkan av sina kort, och just kylarbyte är inga problem - garantin förverkas alltså inte av byte av kylare i någon form - "yes MSI let you change the cooler (as some people use water-blocks) and removing the cooler to redo thermal paste or use some good non conductive thermal paste are fine as long as you take your time and do not damage the card!" (saxat från MSI-forum: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=174490.0 )

Nu var det så att jag mailade om min situation till er här (kortet ingick för övrigt i en Taurus Überkill-dator i SLI-utförande) fick jag ett synnerligen kort svar där det förklarades att garantin i och med kylarbytet var förverkad. Punkt.

Jag hade dessförinnan hört av mig till MSI, som glatt vidarebefordrade mig till återförsäljaren.

Jag tycker det rimmar lite illa, att garantin skulle vara bortblåst med en gång, dels har MSI själva sagt att det är lugnt så länge originalkylaren är monterad (det är den nu) och sedan är kortet inte ens ett år gammalt än. För det tredje säljer ni också en uppsjö artiklar för just vattenkylning i er butik, det tycker jag också rimmar lite märkligt.

Hur tycker och tänker ni här på forumet om mitt resonemang?

Mvh Christoffer

EDIT/UPDATE:
Nu verkar det som om ärendet blivit lite mer "behandlat" och inte definitivt avslutat. MSI hade i ett inledande utlåtande avsagt sig ansvar för produkten, men ett andra kort påföljande utlåtande medgav att det kanske fanns en vits med att skicka in kortet ändå. Så det är inte helt dödfött ännu.

Hej! Tyvärr är inte denna forumdel till för att ta upp enskilda ärenden utan det gör du direkt med vår kundtjänst.
Apropå garantin så är det alltid lite klurigt vad som innefattar t ex ".. and don't damage the card". Att kortet börjar brinna är absolut inget som är något som betraktas som ett "normalt" fel och har man då bytt kylare så finns det risk att MSI anser att det är yttre åverkan då det är en troligen en direkt konsekvens för att du just bytt kylaren.

Att vi säljer vattenkylning är för att det något som kunder efterfrågar och frågor du oss är vi väldigt tydliga med att förklara att garantin försvinner och det är något man gör på egen risk. Egentligen inte mycket konstigare att vi säljer processorer som är upplåsta - skadar du processorn pga. att du överklockat är det inte heller något som går på garantin.

Men som sagt, prata direkt med oss så tar vi dialogen vidare där!

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Twitter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungsbro
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av inet.se:

Hej! Tyvärr är inte denna forumdel till för att ta upp enskilda ärenden utan det gör du direkt med vår kundtjänst.
Apropå garantin så är det alltid lite klurigt vad som innefattar t ex ".. and don't damage the card". Att kortet börjar brinna är absolut inget som är något som betraktas som ett "normalt" fel och har man då bytt kylare så finns det risk att MSI anser att det är yttre åverkan då det är en troligen en direkt konsekvens för att du just bytt kylaren.

Att vi säljer vattenkylning är för att det något som kunder efterfrågar och frågor du oss är vi väldigt tydliga med att förklara att garantin försvinner och det är något man gör på egen risk. Egentligen inte mycket konstigare att vi säljer processorer som är upplåsta - skadar du processorn pga. att du överklockat är det inte heller något som går på garantin.

Men som sagt, prata direkt med oss så tar vi dialogen vidare där!

Yes, och som jag skrev i min redigering där så återuppväcktes ärendet igen, vilket jag fick reda på efter att jag ringt ytterligare en gång och hört mig för. Det var egentligen det korta och tvärsäkra nejjet, följt av ett "Ha en fortsatt trevlig dag", samma dag som burken med ett grafikkort i övre prisklassen brunnit av. Det tog lite illa.

Det som också känns lite risigt är att området och komponenterna som brunnit ligger helt frilagda från såväl vattenblock som originalkylare, vilket också får mig att känna att det inte är något som blivit till av följdfel i samband med kylarbyte. Som som sagt ägde rum innan årsskiftet.

Vad gäller garantibiten så ser jag inte en enda text på hemsidan när jag cirkulerar kring vattenblock och andra tredjehandskylare att just garantin "voidas" när man byter.

Men men, ärendet har nu ändå tagits upp igen, vilket jag är tacksam och lycklig för, och jag följer med spänning utvecklingen.