Asus Geforce GTX 980 Ti Strix med kylaren DirectCU III på väg till svenska butiker

Permalänk
Melding Plague

Asus Geforce GTX 980 Ti Strix med kylaren DirectCU III på väg till svenska butiker

Efter en första uppvisning på Computex 2015 är Asus nya kyllösning DirectCU III på väg ut i butik. Först ut att prydas med kylaren är nya Geforce GTX 980 Ti Strix.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt när de utökar kretskortet på "bredden" också.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Den där PCB:n var då inte dåligt fet!

Permalänk
Medlem

Väntar ivrigt på en recension

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Frågan är om bredden får plats i ett litet case, lol.

Väldigt nyfiken på ljudnivån på kylaren, om den slår EVGA.

Permalänk
Medlem

Bör ju gå att skrämma upp den här i zotacs amp! extreme fart. Jag är mest nyfiken på hur strix låter under load.

Permalänk
Medlem

Såg det tidigare idag listat på inet, men inte i lager än

Ska köpa ett 980Ti snart. EVGAs version har ju kliat som bara den i plånboken. Men kanske det blir denna istället. Väntar på recensioner från sweclockers

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Utseendemässigt föredrar jag i alla lägen EVGAs mer diskreta och kompakta utseende.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Efter en första uppvisning på Computex 2015 är Asus nya kyllösning DirectCU III på väg ut i butik. Först ut att prydas med kylaren är nya Geforce GTX 980 Ti Strix.

Läs hela artikeln här

DirectCU III hänvisar till att det är 3 fläktar, således har DirectCU II 2 fläktar och DirectCU 1 fläkt. Vilken generation dessa är i nu vet jag ej, men det är betydligt högre än generation 3.

Permalänk
Medlem

Undrar precis vad som hänt med dagens grafikkort i den övre segmentet?
Jag vill inte säga att allt var bättre förr men grafikkorten var då humanare priser på, kommer ihåg när man köpte ett Geforce 6800 Ultra för lite över 2000Skr vilket kändes som ett humant pris, när jag senare köpte det jag har idag Radeon 7970 så kostade det mig lite över 3000Skr och ser man till dagens priser så ligger ju mellankorten på den prisnivån och faktiskt lite till.
Dagens toppkort går ju på över 7000Skr vilket är nästan mer än vad resten av datorn kostade och det är svårt att övertyga sig själv att det är väl spenderade pengar.
Med sådana pengar vill man ju inte köpa grafikkort vartannat år och kanske dessa toppkort är såpass kraftiga att man inte behöver uppgradera på vääääldigt länge, om så är fallet så är ju 7000Skr för ett grafikkort helt okej med skulle det visa sig att vartannat år fortfarande är gångbart för dessa dyrgripar så känns direkt priset mindre okej.
Detta är bara en reflektion av hur jag ser på denna prisstegring av grafikkort.

Permalänk
Medlem

När jag köpte min 4790K förra hösten låg priset en betydlig bit under dagens (500-1000kr lägre). Vad gäller övriga komponenter som chassi, moderkort, minnen etc, har de legat stabilt eller tom stigit. Tittar man på hårdvara överlag tycks priserna ha stigit mycket särskilt under våren. (Se grafer på tex prisjakt, syns särskilt bra på tillbehör som G27, men även H5), vilket lär bero på att man fått slut på sina gamla lager och köpt in för nuvarande kronkurs (som riksbanken indirekt dumpar ännu mer i och med dagens räntebesked). Inflationen på datorkomponenter är redan idag skyhög.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Kylningen på high-end kort för ca 10 år sen. Kontrast.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

http://www.xbitlabs.com/images/video/ati-powercons/9800pro_front.jpgKylningen på high-end kort för ca 10 år sen. Kontrast.

snarare 15år+

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Teddis:

http://www.xbitlabs.com/images/video/ati-powercons/9800pro_front.jpgKylningen på high-end kort för ca 10 år sen. Kontrast.

Nja...

X850XT som lanserades december 2004:

7800GTX 512 som lanserades i mitten av 2005 (22 juni 2005 så nästan exakt 10 år sedan):

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
99:e percentilen

Riktigt sexigt! Kan lätt hända att det blir ett sånt (med en annan GPU) när jag får nog av högljudd vattenkylning. Bara det inte finns något litet skitljud från fläktarna och att de verkligen håller sig avstängda i idle så är detta ett drömkort.

Ett bra tips om man har ett semipassivt kort är att ha en ohörbar fläkt som blåser rakt på det. Annars finns risken att kortet inte klarar att hålla sig passivt i idle. En Noctua NF-S12A i 400 rpm på 5–10 cm avstånd är allt som behövs.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag är mest nyfiken på hur strix låter under load.

Om den är som GTX 980 Strix så är den högljudd. Jag är inte imponerad. EVGA ACX 2.0+ däremot, det är en tyst kylare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightcrawler:

Undrar precis vad som hänt med dagens grafikkort i den övre segmentet?
Jag vill inte säga att allt var bättre förr men grafikkorten var då humanare priser på, kommer ihåg när man köpte ett Geforce 6800 Ultra för lite över 2000Skr vilket kändes som ett humant pris, när jag senare köpte det jag har idag Radeon 7970 så kostade det mig lite över 3000Skr och ser man till dagens priser så ligger ju mellankorten på den prisnivån och faktiskt lite till.
Dagens toppkort går ju på över 7000Skr vilket är nästan mer än vad resten av datorn kostade och det är svårt att övertyga sig själv att det är väl spenderade pengar.
Med sådana pengar vill man ju inte köpa grafikkort vartannat år och kanske dessa toppkort är såpass kraftiga att man inte behöver uppgradera på vääääldigt länge, om så är fallet så är ju 7000Skr för ett grafikkort helt okej med skulle det visa sig att vartannat år fortfarande är gångbart för dessa dyrgripar så känns direkt priset mindre okej.
Detta är bara en reflektion av hur jag ser på denna prisstegring av grafikkort.

Bara någon generation efter så kostade ett 8800 Ultra över 8k. Så det har varit konsekvent sen dess.

Glöm inte att när 7970 var nytt kostade det mellan 5000-6000 kronor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om den är som GTX 980 Strix så är den högljudd. Jag är inte imponerad. EVGA ACX 2.0+ däremot, det är en tyst kylare.

Vänta tills du hört fläktarna
Sen tror jag iofs kortet kommer låta något mer än EVGA's på grund av de uppskruvade frekvenserna. EVGA's är tyst, men MSI's brukar väl vara ännu tystare?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vänta tills du hört fläktarna

Jag var otydlig: det jag menade är att jag inte är imponerad av GTX 980 Strix, alltså den äldre kylaren. Den lever om alldeles för mycket under hög belastning, kanske t.o.m. värre än referenskylaren (jag har testat båda).

Vet förstås inte hur den nya kylaren är, men jag är kraftigt skeptisk tills motsatsen bevisas. Från egna erfarenheter och SPCR:s recensioner så har ASUS påkostade kylare aldrig varit bra när det gäller ljudnivån.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag var otydlig: det jag menade är att jag inte är imponerad av GTX 980 Strix, alltså den äldre kylaren. Den lever om alldeles för mycket under hög belastning, kanske t.o.m. värre än referenskylaren (jag har testat båda).

Öh va? Hur lyckades du med det? Ställt dem manuellt till 100% fart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Öh va? Hur lyckades du med det? Ställt dem manuellt till 100% fart?

I spel. I välventilerat chassi. Med fabriksklockning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag var otydlig: det jag menade är att jag inte är imponerad av GTX 980 Strix, alltså den äldre kylaren. Den lever om alldeles för mycket under hög belastning, kanske t.o.m. värre än referenskylaren (jag har testat båda).

Vet förstås inte hur den nya kylaren är, men jag är kraftigt skeptisk tills motsatsen bevisas. Från egna erfarenheter och SPCR:s recensioner så har ASUS påkostade kylare aldrig varit bra när det gäller ljudnivån.

Konstigt för dom gillade ju 960 Strix, det enda Strix grafikkortet dom testat.
Sen verkar 980 Strix vara riktigt bra om man ska gå efter recensioner, samma ljudnivå som ACX 2.0 kylaren men lägre temp.
Kanske bara var någon måndags ex eller något som fixats i senare rev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

När jag köpte min 4790K förra hösten låg priset en betydlig bit under dagens (500-1000kr lägre). Vad gäller övriga komponenter som chassi, moderkort, minnen etc, har de legat stabilt eller tom stigit. Tittar man på hårdvara överlag tycks priserna ha stigit mycket särskilt under våren. (Se grafer på tex prisjakt, syns särskilt bra på tillbehör som G27, men även H5), vilket lär bero på att man fått slut på sina gamla lager och köpt in för nuvarande kronkurs (som riksbanken indirekt dumpar ännu mer i och med dagens räntebesked). Inflationen på datorkomponenter är redan idag skyhög.

Förändringarna på våren kan till stor del kopplas till stigande värde på dollarn.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Förändringarna på våren kan till stor del kopplas till stigande värde på dollarn.

Och det är bara en tidsfråga innan vi får en "miljöskatt" på dom gifter som används i produktionen av elektronik.
Priserna kommer bara att gå upp

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jag var otydlig: det jag menade är att jag inte är imponerad av GTX 980 Strix, alltså den äldre kylaren. Den lever om alldeles för mycket under hög belastning, kanske t.o.m. värre än referenskylaren (jag har testat båda).

Vet förstås inte hur den nya kylaren är, men jag är kraftigt skeptisk tills motsatsen bevisas. Från egna erfarenheter och SPCR:s recensioner så har ASUS påkostade kylare aldrig varit bra när det gäller ljudnivån.

Konstigt att du har så högt fläktljud från ditt GTX 980 Strix DirectCU II.
Jag har 2x SLI Asus GeForce STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5 och inte ens vid temperatur drygt 75°C och 100% belastning
har jag sett en fläkt gå mer än 2200 rpm vilket är 50% av max dvs 4400 rpm. Oftast är ett av korten svalare och då
går fläktarna där 40%.
Något problem med fläktljud från grafikkorten har jag inte - det ljud man ev kan höra dränks av övrigt fläktljud från
chassifläktarna. Viktigt med bra luftflöde i chassit med två så stora kort. Lufttemperaturen inne i chassit brukar ändå
stiga till 45°C när bägge grafikkorten går för fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

I spel. I välventilerat chassi. Med fabriksklockning.

I så fall skulle jag tro att din luft går runt inne i lådan.

Det hände med mitt 560 Ti en gång när jag råkat koppla bort en förgrening till fläktarna, körde då med undertrycksventilation. Fick upp chassit (!) i typ 75 grader, var så varmt att man inte ville ta i det på utsidan, och fläktarna på grafikkortet lät som en ansträngd hårfön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Konstigt för dom gillade ju 960 Strix, det enda Strix grafikkortet dom testat.
Sen verkar 980 Strix vara riktigt bra om man ska gå efter recensioner, samma ljudnivå som ACX 2.0 kylaren men lägre temp.
Kanske bara var någon måndags ex eller något som fixats i senare rev?

Ok, har missat den då jag bara läser recensioner på toppnivåkorten. Minns bara att de inte gillat Asus DirectCU-kylare i allmänhet, när det gäller ljudnivån.

Har kört två 980 Strix i SLI, och båda är högljudda, så jag vet inte.

Skrivet av Andylindy:

Konstigt att du har så högt fläktljud från ditt GTX 980 Strix DirectCU II.
Jag har 2x SLI Asus GeForce STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5 och inte ens vid temperatur drygt 75°C och 100% belastning
har jag sett en fläkt gå mer än 2200 rpm vilket är 50% av max dvs 4400 rpm. Oftast är ett av korten svalare och då
går fläktarna där 40%.
Något problem med fläktljud från grafikkorten har jag inte - det ljud man ev kan höra dränks av övrigt fläktljud från
chassifläktarna. Viktigt med bra luftflöde i chassit med två så stora kort. Lufttemperaturen inne i chassit brukar ändå
stiga till 45°C när bägge grafikkorten går för fullt.

Även jag körde 980 Strix i SLI tills alldeles nyligen (jag har ett EVGA 980 Ti ACX 2.0+ SC+ nu istället, som kanske blir två framöver), och de levde om något hemskt i belastning. Jag har ett av dem uppe till försäljning på Tradera men det andra har jag donerat till min sambo, som hade mitt gamla 980 referens innan. Ljudnivån från hennes maskin i samma spel är lika illa eller kanske värre efter uppgraderingen från 980 referens till 980 Strix, men givetvis är Strix bättre i låg last eftersom fläktarna står stilla då.

Vi har var sitt Silverstone FT05 med väldigt god ventilation och väldigt låg ljudnivå, så det enda som hörs vid spelbelastning är grafikkortsfläktarna.

Men det kanske är så att 980 Strix av någon anledning inte är lika effektiv när den är monterad vertikalt, jag vet inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

I så fall skulle jag tro att din luft går runt inne i lådan.

Det hände med mitt 560 Ti en gång när jag råkat koppla bort en förgrening till fläktarna, körde då med undertrycksventilation. Fick upp chassit (!) i typ 75 grader, var så varmt att man inte ville ta i det på utsidan, och fläktarna på grafikkortet lät som en ansträngd hårfön.

Nej då, det är ett Silverstone FT05 med väldigt god ventilation. 2st 180mm-fläktar som drar in luft i botten och blåser upp och ut genom taket. Kan inte bli mycket bättre.

Jag är betydligt mer kräsen när det gäller ljudnivå än de allra flesta dock.

Visa signatur

5950X, 3090