Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Garanti utbyte Grafikkort

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@uhuru: Jo, det är nog inte i ditt intresse att hänga ut dem.

Jag är bara frustrerad och missnöjd att det tar 35dagar och upprepade kontaktförsök innan man får svar och ärendet löst.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@uhuru: Jo, det är nog inte i ditt intresse att hänga ut dem.

Jag är bara frustrerad och missnöjd att det tar 35dagar och upprepade kontaktförsök innan man får svar och ärendet löst.

Har du fått det löst. Om inte så rekommenderar jag att du kontaktar dem och hävdar att ARN har fastslagit en skälig tid för reparation till tre veckor. Eftersom det nu har tagit längre tid så vill du att de omedelbart skickar ett fungerande kort som är likvärdigt eller bättre. Om du inte har det inom tre dagar så vill du ha ersättning för att de dragit ut så på tiden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av uhuru:

Bara för att förtydliga mitt gamla kort hade endast 1GB minne medan det de skickat till mig har 2GB men sämre specifikationer, kan det spela någon roll?

Gamla: XFX Radeon HD 7850 1gb
Nya: XFX R7-360P 2G DD Dual Fan
Det jag vill byta till: XFX Radeon R9 270 2GB

Hehe... av den info utesluter man 3 saker.
1: Det är NetOnNet (korten har samma pris säger TS och titta 360 och 270

2: 360 kort är fortfarande Bonaire chip och inte samma grundchip som 7850 (Pitcairn).
http://www.anandtech.com/show/9387/amd-radeon-300-series/2 (Detta visar tydligt vilket kort som ersätter vilket)
Ett 360 är ett 260 med 50Mhz högre klockad GPU bara.
370 verkar vara närmast 7850 faktiskt, där 270 är över detta.
http://www.guru3d.com/articles-pages/asus-radeon-r7-370-strix...
"As stated, the R7-370 is based off Pitcairn Pro, you guys know this GPU as Radeon HD 7850."
Närmare än så kan du nog inte komma eftersom 265 inte finns längre.

3: Det är definitivt inte samma prestanda på 360, det finns inte mycket info om, men:
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-R7-360-vs-AMD-R7-265...
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R7-360-vs-Radeon-HD-7850

Så de kan ju välja.... 270 eller nån av dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196970
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196729
Båda är direkta ersättare till 7850, men de kostar mer än 270...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@giplet: Svårt att kunna hävda "ersättning" bara för att tiden dragit över. Finns det något utfall från ARN som fastställt vad detta kan tänkas vara?

Det NetonNet har inne skulle vara ett XFX R9 270. Det är närmsta ersättaren de har inne. Man skulle även kunna be om ett GTX 750ti som är några procent slöare än ett HD 7850/R7 265.
Dock är det ju jag som bestämmer vad som är en lämplig ersättare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@giplet: Svårt att kunna hävda "ersättning" bara för att tiden dragit över. Finns det något utfall från ARN som fastställt vad detta kan tänkas vara?

Det NetonNet har inne skulle vara ett XFX R9 270. Det är närmsta ersättaren de har inne. Man skulle även kunna be om ett GTX 750ti som är några procent slöare än ett HD 7850/R7 265.
Dock är det ju jag som bestämmer vad som är en lämplig ersättare.

Inte helt.

De ska ge dig ett ekvivalent kort, men det måste inte vara bättre. Om de skulle ge dig ett 370, som ju är sämre än 270 (vad tänkte AMD där??) så kan du inte neka det utan grund. 260/360 kan du neka på grunden att det inte är samma eller bättre prestanda, men inte är samma eller bättre prestanda och uppfyller alla kraven som KKöpl säger.

Dock är 370 kortet dyrare (än) och därför betydligt dyrare än 270, vilket gör det hela lite.. koko.
Men 270 är Pitcairn XT, dvs 7870, medan 370/265 är Pitcairn Pro dvs 7850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hehe... av den info utesluter man 3 saker.
1: Det är NetOnNet (korten har samma pris säger TS och titta 360 och 270

Som sagt tänker inte säga vilken återförsäljare det är än men den som vill dra egna slutsatser får förstås göra det.

Skrivet av Paddanx:

Inte helt.

De ska ge dig ett ekvivalent kort, men det måste inte vara bättre. Om de skulle ge dig ett 370, som ju är sämre än 270 (vad tänkte AMD där??) så kan du inte neka det utan grund. 260/360 kan du neka på grunden att det inte är samma eller bättre prestanda, men inte är samma eller bättre prestanda och uppfyller alla kraven som KKöpl säger.

Dock är 370 kortet dyrare (än) och därför betydligt dyrare än 270, vilket gör det hela lite.. koko.
Men 270 är Pitcairn XT, dvs 7870, medan 370/265 är Pitcairn Pro dvs 7850.

Enligt tomshardware presterar r7 370 ungefär likvärdigt med r9 270 och hd 7850 t o m lite bättre, eller menade du 270x?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Paddanx:
Jo du har helt rätt. Men jag kan neka ersättning på pga det är en fullt kort. Eller För att det är fel partnertillverkare.

Oroa dig inte. Jag är medveten om vilka kort som har vilka kärnor (även nämnt tidigare i tråden), jobbar för övrigt med bland annat reklamationer så är medveten om vilka skyldigheter butikerna faktiskt har. Konsumenterna har det bra i Sverige!

@uhuru:
Jag har nu skickat ett Mail till NoNs kundtjänst och yrkat på ersättning i form av ett R9 270 först och hävning av köp med skadestånd i andra hand. Jag har gett dem 3arbetsdagar att ombesörja detta då det redan har gått 5veckor & 3dagar sedan första kontakt.

Återkommer med status & åtgärd. Om du vill tjuvkika på mitt mail så får du gärna göra det när mitt ärende är avslutat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av uhuru:

Enligt tomshardware presterar r7 370 ungefär likvärdigt med r9 270 och hd 7850 t o m lite bättre, eller menade du 270x?

Syftade på detta:
http://www.anandtech.com/show/9387/amd-radeon-300-series/2
Där står 270, med fler Steam Processors, fler Texture Units och ROPs...
265 är samma som 370 och 7850 enligt den.
Dock ska 370 ha upp till 975 core clock, vs 925 för 270/265 och 860 base (no nc) för 7850.
Samt VRAM är 5,6Gbs för 370/270/265 och 4,8Gbps för 7850.

Så enda som skiljer är typ 5% högre klock på CPU mellan 270 och 370 i stock.
Sen om du titta på spec på det koret som testas så ser du:
GPU Clock Frequency: Stock: 1050MHz
Memory Clock Frequency: Stock: 1425MHz (blir ju eff 5700).

Så det du jämför med är ett fabriksöverklockat 370, vilket kan förklara hur de kan ha "samma" prestanda. 270 ska vara det kompletta XT kortet dock, där 370 är Pro.
Troligen kommer 370X som då kommer vara XT "senare".

Skrivet av DavidtheDoom:

@Paddanx:
Jo du har helt rätt. Men jag kan neka ersättning på pga det är en fullt kort. Eller För att det är fel partnertillverkare.

Oroa dig inte. Jag är medveten om vilka kort som har vilka kärnor (även nämnt tidigare i tråden), jobbar för övrigt med bland annat reklamationer så är medveten om vilka skyldigheter butikerna faktiskt har. Konsumenterna har det bra i Sverige!

Oki, överlåter dig till att neka det pga kortet är berusat...
Du verkar ha koll, så kör på det

Permalänk
Medlem

Fick i dag svar från deras konsumentombudsman och enligt honom så är det likvärdigt eller t o m bättre....
Jag svarade med att beskriva att det kortet är baserat på en sämre modell med halva minnesbussen av mitt gamla och en tredjedel mindre streamprocessorer, samt att jag vill ha ett r9 270 istället eller ett med motsvarande prestandard.

Typiskt nog efter jag mailat honom försvann det grafikkortet från deras sortiment (antagligen han nån annan före) och nu har dom endast den nyare r7 370 med 4GB minne eller r9 380 som är lustigt nog en hundralapp billigare.

Om jag nu vill häva köpet har jag rätt till ersättning då så att jag kan köpa ett motsvarande likt mitt gamla grafikkort? För när jag köpte det reades det ut och det kommer kosta mer om jag vill ha ett nytt som presterar lika bra men det har knapp gått en vecka sen mitt ärende påbörjades.

@DavidtheDoom: Du får gärna pm:a vad du har skrivit senare.

@Paddanx: Så ett R7 370 är likvärdigt med mitt kort? det enda dom har nu är från msi och sapphire med 4GB minne jämfört med mitt som bara hade 1GB.

edit: Har nu även kontaktat tillverkaren för att se vad dom har att säga om saken då det är 2 års garanti på kortet även om konsumentköplagen borde gälla här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av uhuru:

Fick i dag svar från deras konsumentombudsman och enligt honom så är det likvärdigt eller t o m bättre....
Jag svarade med att beskriva att det kortet är baserat på en sämre modell med halva minnesbussen av mitt gamla och en tredjedel mindre streamprocessorer, samt att jag vill ha ett r9 270 istället eller ett med motsvarande prestandard.

Typiskt nog efter jag mailat honom försvann det grafikkortet från deras sortiment (antagligen han nån annan före) och nu har dom endast den nyare r7 370 med 4GB minne eller r9 380 som är lustigt nog en hundralapp billigare.

Om jag nu vill häva köpet har jag rätt till ersättning då så att jag kan köpa ett motsvarande likt mitt gamla grafikkort? För när jag köpte det reades det ut och det kommer kosta mer om jag vill ha ett nytt som presterar lika bra men det har knapp gått en vecka sen mitt ärende påbörjades.

@DavidtheDoom: Du får gärna pm:a vad du har skrivit senare.

@Paddanx: Så ett R7 370 är likvärdigt med mitt kort? det enda dom har nu är från msi och sapphire med 4GB minne jämfört med mitt som bara hade 1GB.

edit: Har nu även kontaktat tillverkaren för att se vad dom har att säga om saken då det är 2 års garanti på kortet även om konsumentköplagen borde gälla här.

Vad du har betalat spelar mindre roll. Du ska bli ersatt med ett motsvarande kort eller pengar så att du kan köpa ett motsvarande kort. Så vill de häva köpet så ska du ta emot pengarna och samtidigt tala om att du avser komma in med krav för stödköp av nytt motsvarande kort. När du sedan köpt det andra kortet ska NoN ersätta dig med mellanskillnaden mellan det du fick och det du betalade. Tänk bara på att det bästa är att i så fall köpa ett 265 som är i princip samma kort. Gör du samtidigt en uppgradering i samband med stödköpet så kan det bli diskussion.

Minnet är mer eller mindre värdelöst. Kortet är inte tillräckligt snabbt för att göra nytta av 4GB minne. En liten uppgradering är det med mer minne, men absolut inte så stor som det ser ut i detta fallet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av uhuru:

@Paddanx: Så ett R7 370 är likvärdigt med mitt kort? det enda dom har nu är från msi och sapphire med 4GB minne jämfört med mitt som bara hade 1GB.

Kortet bygger på samma krets, samma antal SP, TU, ROPs. Skillnaden är att 7850 fanns med 1GB och 2GB minne, denna finns med 2GB och 4GB minne, samt att 370 har lite högre klockfrekvenser, något som sker när en produkt utvecklas vidare i 2 generationer.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2391&o=produkt_pris_in...

Det finns XFX med 2GB, ute, men ÅF har inte dessa i lager. Det är ju upp till ÅF om de vill ta in motsvarande eller erbjuda dig ett annat märke, med 4GB minne istället.
Alt är som sagt om de kan få in R7 265, som också är ekvivalent.

Om du nu häver köpet så håller jag med ovan att du måste hålla dig till just de minsta modellerna, 265 med 2GB (finns inte 1GB), eller om de inte går att få tag i, 370 med 2GB. Köper du något utöver detta så får du svårt att hävda detta som stödköp.

Permalänk
Medlem

Fick svar igen nu där han håller med om att kortet presterar sämre och att verkstaden gjort fel, men enligt honom har dom inget motsvarande och jag får häva köpet eller få ett tillgodokvitto men han skrev inget om ersättning/stödköp.

Jag sökte lite på prisjakt och prismässigt verkar det inte skilja sig så mycket mellan r7 265, r9 270 och r7 370 med 2GB och alla är runt 400kr billigare än deras r7 370 4GB.

Jag får väl prova att fråga om dom kan erbjuda mig det kortet eller om dom istället vill stå för mellanskillnaden om jag köper från en annan butik.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av uhuru:

Fick svar igen nu där han håller med om att kortet presterar sämre och att verkstaden gjort fel, men enligt honom har dom inget motsvarande och jag får häva köpet eller få ett tillgodokvitto men han skrev inget om ersättning/stödköp.

Jag sökte lite på prisjakt och prismässigt verkar det inte skilja sig så mycket mellan r7 265, r9 270 och r7 370 med 2GB och alla är runt 400kr billigare än deras r7 370 4GB.

Jag får väl prova att fråga om dom kan erbjuda mig det kortet eller om dom istället vill stå för mellanskillnaden om jag köper från en annan butik.

Den juridiska termen för "stödköp" är täckningsköp.

Konsumentköplagen har följande paragraf:
33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

KKL:
https://lagen.nu/1990:932
Läs gärna igenom §30 till och med §33 eftersom mellanskillnaden kategoriseras som skadestånd och därmed kan det vara bra att ha ett hum om paragraferna kring skadestånd också.

Så det finns en paragraf som kan göra säljaren skyldig att stå för mellanskillnaden om köpet hävts och köparen gjort ett så kallat täckningsköp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av giplet:

Vad du har betalat spelar mindre roll. Du ska bli ersatt med ett motsvarande kort eller pengar så att du kan köpa ett motsvarande kort. Så vill de häva köpet så ska du ta emot pengarna och samtidigt tala om att du avser komma in med krav för stödköp av nytt motsvarande kort. När du sedan köpt det andra kortet ska NoN ersätta dig med mellanskillnaden mellan det du fick och det du betalade. Tänk bara på att det bästa är att i så fall köpa ett 265 som är i princip samma kort. Gör du samtidigt en uppgradering i samband med stödköpet så kan det bli diskussion.

Minnet är mer eller mindre värdelöst. Kortet är inte tillräckligt snabbt för att göra nytta av 4GB minne. En liten uppgradering är det med mer minne, men absolut inte så stor som det ser ut i detta fallet.

Inget köp måste nödvändigtvis genomföras heller!
Detta är tydligt omskrivet i lagen att det är vad man potentiellt måste betala i mellanskillnad mellan ordinarie köpeskilling och ursprunglig köpesumma. Dock måste inget köp nödvändigtvis genomföras som sagt.

Skrivet av uhuru:

Fick svar igen nu där han håller med om att kortet presterar sämre och att verkstaden gjort fel, men enligt honom har dom inget motsvarande och jag får häva köpet eller få ett tillgodokvitto men han skrev inget om ersättning/stödköp.

Jag sökte lite på prisjakt och prismässigt verkar det inte skilja sig så mycket mellan r7 265, r9 270 och r7 370 med 2GB och alla är runt 400kr billigare än deras r7 370 4GB.

Jag får väl prova att fråga om dom kan erbjuda mig det kortet eller om dom istället vill stå för mellanskillnaden om jag köper från en annan butik.

Mailade NoN igår, fick inget svar.
Kontaktade via Chat och då hade de minsann redan läst mailet och konsumentombudsmannen hade redan bestämt att jag inte kunde få ett 270 (fanns inte kvar i sortimentet idag).

De kunde dock ge återköp (utan täckköp/skadestånd).
Skall fortsätta pusha kring kort eller täckköp om de inte kan leverera. Killen på kundtjänsten erbjöd sig kontakta konsumentombudsmannen att kontakta mig på måndag. Får se om de lyckas komma ihåg mig.
Tisdag är sista dagen för mig, åker från orten och bort från en närliggande lagershop. Tisdag är även 6veckor sen jag lämnade in kortet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av uhuru:

Fick svar igen nu där han håller med om att kortet presterar sämre och att verkstaden gjort fel, men enligt honom har dom inget motsvarande och jag får häva köpet eller få ett tillgodokvitto men han skrev inget om ersättning/stödköp.

Jag sökte lite på prisjakt och prismässigt verkar det inte skilja sig så mycket mellan r7 265, r9 270 och r7 370 med 2GB och alla är runt 400kr billigare än deras r7 370 4GB.

Jag får väl prova att fråga om dom kan erbjuda mig det kortet eller om dom istället vill stå för mellanskillnaden om jag köper från en annan butik.

Du behöver inte acceptera ett tillgodokvitto, be istället om att få hela summan återbetald och insatt på ditt konto.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av uhuru:

Fick svar igen nu där han håller med om att kortet presterar sämre och att verkstaden gjort fel, men enligt honom har dom inget motsvarande och jag får häva köpet eller få ett tillgodokvitto men han skrev inget om ersättning/stödköp.

Jag sökte lite på prisjakt och prismässigt verkar det inte skilja sig så mycket mellan r7 265, r9 270 och r7 370 med 2GB och alla är runt 400kr billigare än deras r7 370 4GB.

Jag får väl prova att fråga om dom kan erbjuda mig det kortet eller om dom istället vill stå för mellanskillnaden om jag köper från en annan butik.

Märkligt. En konsumentombudsman som medvetet bryter mot lagen. Jag är iofs inte förvånad. Jag har själv varit i kontakt med deras konsumentombudsman och fick ett goddag yxskaft svar. Det gällde ett pris som de annonserade om där de först höjt priset och sedan körde en kampanj. Det var inte fullt så tydligt som det låter när jag beskriver det här, men det lät inte som att konsumentombudsmannen alls förstod vad jag pratade om.

Jag hade bett att få tala med hennes chef. Om inte annat för att se till att människan får korrekt utbildning för att göra sitt jobb.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Den juridiska termen för "stödköp" är täckningsköp.

Konsumentköplagen har följande paragraf:
33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

KKL:
https://lagen.nu/1990:932
Läs gärna igenom §30 till och med §33 eftersom mellanskillnaden kategoriseras som skadestånd och därmed kan det vara bra att ha ett hum om paragraferna kring skadestånd också.

Så det finns en paragraf som kan göra säljaren skyldig att stå för mellanskillnaden om köpet hävts och köparen gjort ett så kallat täckningsköp.

Tack ska använda det när jag kontaktar honom igen.

Skrivet av DavidtheDoom:

Inget köp måste nödvändigtvis genomföras heller!
Detta är tydligt omskrivet i lagen att det är vad man potentiellt måste betala i mellanskillnad mellan ordinarie köpeskilling och ursprunglig köpesumma. Dock måste inget köp nödvändigtvis genomföras som sagt.
Mailade NoN igår, fick inget svar.
Kontaktade via Chat och då hade de minsann redan läst mailet och konsumentombudsmannen hade redan bestämt att jag inte kunde få ett 270 (fanns inte kvar i sortimentet idag).

De kunde dock ge återköp (utan täckköp/skadestånd).
Skall fortsätta pusha kring kort eller täckköp om de inte kan leverera. Killen på kundtjänsten erbjöd sig kontakta konsumentombudsmannen att kontakta mig på måndag. Får se om de lyckas komma ihåg mig.
Tisdag är sista dagen för mig, åker från orten och bort från en närliggande lagershop. Tisdag är även 6veckor sen jag lämnade in kortet.

Prova att kontakta konsumentombudsmannen direkt istället vilket gav bättre respons för mig då de flesta kundsupporter verkar arbetar utifrån ett manus och går därför oftast inte att förhandla med i såna här tvister vilket jag haft problem tidigare med andra återförsäljare.

Skrivet av giplet:

Märkligt. En konsumentombudsman som medvetet bryter mot lagen. Jag är iofs inte förvånad. Jag har själv varit i kontakt med deras konsumentombudsman och fick ett goddag yxskaft svar. Det gällde ett pris som de annonserade om där de först höjt priset och sedan körde en kampanj. Det var inte fullt så tydligt som det låter när jag beskriver det här, men det lät inte som att konsumentombudsmannen alls förstod vad jag pratade om.

Jag hade bett att få tala med hennes chef. Om inte annat för att se till att människan får korrekt utbildning för att göra sitt jobb.

Hittills har inget direkt ljugit för mig utan det verkar istället ha blivit ett missförstånd pga. bristande kunskap. Och KO har än så länge varit förstående. Sen är det inte heller den vanliga KO utan en vikarie vilket kan förklara att det blir missförstånd, stör mig mer på teknikern som är den som borde veta bäst och istället skickar han ut ett sämre kort.

edit: Dom fick idag in R9 270 i lager igen och gick med på att ge mig det i utbyte istället, jag återkommer när jag väl fått det nya kortet levererat.

@DavidtheDoom: Hoppas även du får ett likadant i utbyte.

Fick R9 270 i utbyte
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@uhuru: Jag har ännu inte ens blivit besvarad officiellt.

Skulle du kunna skicka över ditt Serviceärende via PM så kan jag hänvisa till det om de dummar sig?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Skumt har du provat att kontakta KO direkt?

här är adressen https://www.netonnet.se/Content/Marketing/Kundombudsmannen

Jag hittar inte mitt serviceärende på deras sida nu efter dom har uppdaterat den men jag kan skicka den senaste mailkonversationen vi hade där han gick med på att ge mig ett R9 270.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@uhuru:
Nu har jag fått bekräftat att de skickar ut samma modell till även mig.
Vilken jäkla cirkus.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Bra att det löste sig även för dig, synd bara att det tog så lång tid.

Vill även säga att jag är besviken på XFX support som påstod att jag skulle nöja mig med ett r7 360 alternativt skicka in kortet till dem men då skulle det tagit en månad och jag skulle fått betala för frakten.

Tur att konsumentköplagen gäller i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uhuru:

@DavidtheDoom: Bra att det löste sig även för dig, synd bara att det tog så lång tid.

Vill även säga att jag är besviken på XFX support som påstod att jag skulle nöja mig med ett r7 360 alternativt skicka in kortet till dem men då skulle det tagit en månad och jag skulle fått betala för frakten.

Tur att konsumentköplagen gäller i Sverige.

Tänk på att det förmodligen inte är samma konsumentköpslagar som gäller hos tillverkaren som oftast ligger i ett helt annat land, och då inte måste ersätta dig med ett likgiltigt kort. Alltid bäst att ta detta med ÅF.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Tänk på att det förmodligen inte är samma konsumentköpslagar som gäller hos tillverkaren som oftast ligger i ett helt annat land, och då inte måste ersätta dig med ett likgiltigt kort. Alltid bäst att ta detta med ÅF.

Konsumentköplagen gäller inte alls när man vänder sig till tillverkaren. De kan ha precis vilka villkor och krav som helst för sina garantier. De kan också skippa garantierna helt. Du ska alltid vända dig till den som tagit betalt av dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!