Coil whine mobilladdare

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
galaxen
Registrerad
Feb 2007

Coil whine mobilladdare

Hej

Är det normalt att mobilladdaren börjar tjuta så fort man laddar mobilen? Problemet är att ljudet är ganska högt, och jag har flera gånger blivit väckt av ljudet. Mobilen och laddaren är ca 3 månader gamla. Tillverkaren hänvisar mig till återförsäljaren som i sin tur hänvisar mig tillbaka till tillverkaren. Problemet är att det inte är någon vanlig laddare utan en "turboladdare" som gör att mobilen laddar snabbare. Bör jag kräva att få en ny laddare? Hur skulle ni ha gjort?

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jun 2013

Är det en dyr laddare? Isåfall hade jag krävt att få en ny. Om den är dyr ska man inte behöva räkna med att den ska tjuta.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
galaxen
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av zin105:

Är det en dyr laddare? Isåfall hade jag krävt att få en ny. Om den är dyr ska man inte behöva räkna med att den ska tjuta.

Kostar över 300:- helt ny

Skickades från m.sweclockers.com

KlocksamlarN FreakyLeo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av amanito:

Hört med butiken om du kan reklamera den isåfall och få pengarna tillbaks då du inte är nöjd med produkten ?

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
galaxen
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av mini-z1994:

Hört med butiken om du kan reklamera den isåfall och få pengarna tillbaks då du inte är nöjd med produkten ?

Telefonen är det inga problem med, det är bara laddaren. Tillverkaren säger att de inte har någon ersättning laddare att skicka ut vilket imo är bullshit.

KlocksamlarN FreakyLeo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av amanito:

Då hade jag reklamerat den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av amanito:

Telefonen är det inga problem med, det är bara laddaren. Tillverkaren säger att de inte har någon ersättning laddare att skicka ut vilket imo är bullshit.

Menade att du skulle reklamera laddaren inte telefonen.

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2003

jag har en laddare som har coil whine med vissa produkter. Kan ha med ampere att göra. Min 500mA gillar inte min telefon men en med 2A funkar bra.

2600k, 560ti, ssd och 16gig minne

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
galaxen
Registrerad
Feb 2007

Tillverkaren ser på möjligheten att ta in på service, låter det rimligt att skicka en laddare på service? Borde man inte kunna begära en helt ny?

KlocksamlarN FreakyLeo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jul 2006

Jag fick en ny laddare pga av coilwhine. Den nya var inte helt tyst, men det var överkomligt.

Det är konstigt att coilwhine fortfarande förekommer, är det enbart en budgetfråga?

NZXT H440 | Corsair AX750 | Asus P8P67 Pro B3 | Intel 2500k med Phanteks PH-TC14PE | 8gb Corsair Vengeance | Asus GTX 970 STRIX | 120GB Intel 320 | 250GB Samsung 840 basic | 2TB Seagate Barracuda Green

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av amanito:

Tillverkaren ser på möjligheten att ta in på service, låter det rimligt att skicka en laddare på service? Borde man inte kunna begära en helt ny?

Om dom tror att dom kan laga den är det väl ok. Känns konstigt för nånting i den prisklassen. Är det ett seriöst ställe du köpt från?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
galaxen
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Lagerlöf:

Om dom tror att dom kan laga den är det väl ok. Känns konstigt för nånting i den prisklassen. Är det ett seriöst ställe du köpt från?

Återförsäljaren är seriös, en av de stora aktörerna och tillverkaren är också en stor känd tillverkare. Tänker inte outa de tills jag ser hur de löser problemet. Problemet är ju bara att det inte är någon vanlig laddare utan en speciell laddare för just den mobilen.

KlocksamlarN FreakyLeo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av amanito:

Återförsäljaren är seriös, en av de stora aktörerna och tillverkaren är också en stor känd tillverkare. Tänker inte outa de tills jag ser hur de löser problemet. Problemet är ju bara att det inte är någon vanlig laddare utan en speciell laddare för just den mobilen.

Känns märkligt att inte bara ge dig en ny laddare direkt bra. Hur ska du ladda telefonen medans den är på lagning?

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5,1Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
galaxen
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av trickysaer:

Känns märkligt att inte bara ge dig en ny laddare direkt bra. Hur ska du ladda telefonen medans den är på lagning?

Bra fråga, jag ställde exakt samma fråga till supporten men självklart fick jag ett helt annat svar som inte var relevant.

KlocksamlarN FreakyLeo

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
galaxen
Registrerad
Feb 2007

OK så tillvekaren vill att jag skickar den på reparation, fine. Men dom vill att jag ska stå för frakten, och det tycker inte jag. Så vitt jag vet så ska de stå för frakten enligt KKL. Vad säger ni?

Citat:

En reparation (eller omleverans) ska utföras inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för en konsument (26 § tredje stycket). Att åtgärden ska vara utan kostnad betyder att säljaren ska stå för eventuella rese- och transportkostnader som du som konsument ådrar dig. Detta medför att du som huvudregel inte ska stå för fraktkostnaderna (jfr art. 3.4 konsumentköpsdirektivet)

KlocksamlarN FreakyLeo