Spel till Linux på en halvtaskig notebook

Permalänk
Medlem

Spel till Linux på en halvtaskig notebook

Hej,

Är fast med en notebook med en Intel Atom N450 och Intel Graphics Media Accelerator 3150 hela sommaren...vilket inte är det roligaste när man gillar att spela spel.

För ett tag sedan installerade jag Linux (Crunchbang och Mint på olika partitioner) och "råkade" (trodde inte jag skulle sakna Windows) ta bort det förinstallerade operativsystemet Windows (och jag pallar inte gå igenom massa support och skräp för att återanvända min licens).

I alla fall. Finns det spel som kan köras någorlunda spelbart på en sådan dator? När Windows var kvar kunde jag köra Terraria utan problem, lite långa laddningstider, men inget lagg. Minecraft är helt åt skogen. Jag drog ner A Wizard's Lizard, men det laggar bara lite för mycket för att man ska kunna spela.

Det vore bra om det kunde gå via Steam, för ja, det är helt enkelt smidigast. Helst inte för dyra heller, har ingen lust att lägga ner flera hundra på B-spel som enbart är till för lätt tidsfördriv .

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Både Dont Starve, Hotline Miami och Thomas Was Alone är riktigt bra och finns till Linux, på Steam.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:
Skrivet av cider123:
Skrivet av SeeKer3Million:

Både Dont Starve, Hotline Miami och Thomas Was Alone är riktigt bra och finns till Linux, på Steam.

Spelen ni har nämnt verkar rätt roliga, särskilt FTL och Don't Starve. Däremot tror jag faktiskt inte att datorn klarar av något av dem, även om den uppfyller systemkraven (för som sagt, A Wizard's Lizard funkar inte alls). Sen är jag inte särskilt förtjust i pusselspel, men det spelar ingen roll, för enligt Steam är Thomas Was Alone gjort för Mac och Windows.

Skrivet av Ertiyed:

När jag försöker att installera spelet kommer det upp att:

Error: Dependency is not satisfiable: libicu48(>=4.8-1)

Går det att lösa? Vad är det för spel, förresten? Jag är lat och får inte ut så jättemycket av bilderna och namnet .

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Rekommenderar verkligen Hotline Miami. (Dock tydligen bara för 32-bit?)

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Rekommenderar verkligen Hotline Miami. (Dock tydligen bara för 32-bit?)

Ja, det ser ju helt OK ut. Datorn kör på 32 bitar, men jag ändå osäker på om den klarar det. Det känns grymt drygt att lägga ut 50-100 kr och sen inte ens kunna spela det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

När jag försöker att installera spelet kommer det upp att:

Error: Dependency is not satisfiable: libicu48(>=4.8-1)

Går det att lösa? Vad är det för spel, förresten? Jag är lat och får inte ut så jättemycket av bilderna och namnet .

Har inte kollat upp det problemet något men som det ser ut krävs det att libicu48 är version 4.8-1 eller högre och att du då inte har fått den uppgraderad eller installerad. testa installera eller uppgradera den/dina dependencies så borde gå att lösa.

OpenTTD står för Open Transport Tycoon Deluxe. Man bygger ett transport imperium och fraktar goods och folk mellan städer med tåg. Kul spel att slösa tid på.

https://www.openttd.org/en/

Permalänk
Medlem

Långsam dator? Kör gamla spel
Scummvm för lucasarts gamla klassiker
Gamla x-com 1 och 2 finns på steam för kaffepengar

Permalänk
Medlem

För att få in gamla Windows only spel till Linux och köra dem i dosbox, kör steam i wine

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

För att få in gamla Windows only spel till Linux och köra dem i dosbox, kör steam i wine

Jo, funderade på att göra något sådant, för gamla spel är inte nödvändigtvis dåliga. Men jag undrar om datorn klarar av det ändå, eftersom att det går genom Wine. Drar det mer resurser än om det var portat till Linux?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:)

Permalänk
Skrivet av FilosofN:

Jo, funderade på att göra något sådant, för gamla spel är inte nödvändigtvis dåliga. Men jag undrar om datorn klarar av det ändå, eftersom att det går genom Wine. Drar det mer resurser än om det var portat till Linux?

Skickades från m.sweclockers.com

Emulator verkar finnas för Linux: https://code.google.com/p/mupen64plus/
Tanka ner några ROMS o kör tex. Zelda

Hittade schyst sida med ROMS: http://www.loveroms.com/roms/nintendo-64

Länkade till sida med ROMS
Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Jo, funderade på att göra något sådant, för gamla spel är inte nödvändigtvis dåliga. Men jag undrar om datorn klarar av det ändå, eftersom att det går genom Wine. Drar det mer resurser än om det var portat till Linux?

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt, jag var otydlig. Wine behövs för att få en installation av spelet. Dos-spel kan sen bara kopieras rätt över till en katalog i Linux och startas med dosbox.
Det finns utmärkta snes emulatorer också, inte fel med lite jrpg!

Permalänk

Om du gillar fotboll så kan jag verkligen rekommendera Football Manager.

Permalänk
Medlem

Spelutbutdet till linux är ju inte helt kasst längre. Däremot blir det ju svårt att svara på vad den datorn orkar dra igenom. För nyare spel kan du ju installera steam och se vad som finns. I värsta fall kan du iaf får refunds genom dom.

Sen finns det ju som andra skrivit om andra alternativ. Gamla windows spel kan ibland funka bra via wine eller dosbox. Emulatorer finns till allt möjligt.

https://github.com/CorsixTH/CorsixTH har jag bränt rätt mycket tid på (theme hospital), kräver dock orginal filerna för att kunna installeras (går att köpa via gog).

https://github.com/xLAva/JediOutcastLinux (open source linux port av jedi knight: outcast) gamalt star wars lir som jag också spelat endel. Kräver dock även det orginal filerna.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar , blir nog att ladda ner OpenTTD (för att det är gratis) och köra lite gamla spel genom emulatorer.

Visa signatur

:)