Hur mycket tjänar en spelgrafiker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Hur mycket tjänar en spelgrafiker?

Hejsan, har valt en Estetisk linje med inriktning spelgrafik och undrar helt enkelt;

Hur mycket tjänar en "vanlig" spelgrafiker? (Som är anställd av ett företag, typ DICE eller vad som nu är vanligast.)

P.S
Har redan gjort en liknande tråd en gång, så allt snack om hur svårt det är att få jobb och om att din skicklighet spelar en oerhört stor roll kan ni skippa

D.S
Ni får gärna också säga hur ni vet vad ni nu kommer svara/hänvisa till en källa

~Keep calm and be a cucumber ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

27-40k

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

Medellön 28 536kr

EDIT: Antar du menar 3D artist och inte t.ex. Concept Artist eller liknande.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av philipborg:

Medellön 28 536kr

EDIT: Antar du menar 3D artist och inte t.ex. Concept Artist eller liknande.

Jag menade nog en 3D artist, men vad tjänar en Concept Artist? (Nu när jag sökte runt så såg det mer ut som om det var en Concept Artist jag skulle vilja bli)

~Keep calm and be a cucumber ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av En_Gurka:

Jag menade nog en 3D artist, men vad tjänar en Concept Artist? (Nu när jag sökte runt så såg det mer ut som om det var en Concept Artist jag skulle vilja bli)

Det vet jag inte men det finns oftast bara någon enstaka sådan även på dem större företagen.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av philipborg:

Det vet jag inte men det finns oftast bara någon enstaka sådan även på dem större företagen.

Okej, men som jag förstått det så är det Concept Artisten som sketchar på en idé, typ penna och papper, och sen är det upp till 3D Modelling snubbarna att "förverkliga" den?

~Keep calm and be a cucumber ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av En_Gurka:

Hejsan, har valt en Estetisk linje med inriktning spelgrafik och undrar helt enkelt;

Hur mycket tjänar en "vanlig" spelgrafiker? (Som är anställd av ett företag, typ DICE eller vad som nu är vanligast.)

P.S
Har redan gjort en liknande tråd en gång, så allt snack om hur svårt det är att få jobb och om att din skicklighet spelar en oerhört stor roll kan ni skippa

D.S
Ni får gärna också säga hur ni vet vad ni nu kommer svara/hänvisa till en källa

Jag tycker mig inte se så mycket jobb annonser om 3d grafiker. Så min första tanke är att man kanske kliver på ett projekt och jobbar gratis första månaderna tills projektet börjar snurra in pengar. Då är det samtidigt riktigt svårt att veta hur mycket vinst företaget/projektet gör.
Men jag skulle tippa på en 20.000-25.000kr/mån.

Har haft en del kontakter med spelutvecklare (programmerare, designers och grafiker) och det verkar vara väldigt få som får jobb på en större byrå. Många satsar på sina egna projekt.

Jag antar att du pluggar på gymansie nivå nu. Försök att få schyssta betyg och kom in på en högskola/universtet så kommer du hitta liksinnade och förmodligen hitta dig en inkomst/projekt!

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av KeVVa:

Jag tycker mig inte se så mycket jobb annonser om 3d grafiker. Så min första tanke är att man kanske kliver på ett projekt och jobbar gratis första månaderna tills projektet börjar snurra in pengar. Då är det samtidigt riktigt svårt att veta hur mycket vinst företaget/projektet gör.
Men jag skulle tippa på en 20.000-25.000kr/mån.

Har haft en del kontakter med spelutvecklare (programmerare, designers och grafiker) och det verkar vara väldigt få som får jobb på en större byrå. Många satsar på sina egna projekt.

Jag antar att du pluggar på gymansie nivå nu. Försök att få schyssta betyg och kom in på en högskola/universtet så kommer du hitta liksinnade och förmodligen hitta dig en inkomst/projekt!

That's my plan

~Keep calm and be a cucumber ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av En_Gurka:

Okej, men som jag förstått det så är det Concept Artisten som sketchar på en idé, typ penna och papper, och sen är det upp till 3D Modelling snubbarna att "förverkliga" den?

Ja, även om det inte är penna och papper enbart. Concept artist är inte speldesigner utan sketchar på det visuella och gör snygga posters bilder etc. för marknadsföring. Här är två exempel på concept art:

Marknadsföring:

Utveckling:

Utvecklings concept art är mer eller mindre visioner för spel.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av En_Gurka:

Okej, men som jag förstått det så är det Concept Artisten som sketchar på en idé, typ penna och papper, och sen är det upp till 3D Modelling snubbarna att "förverkliga" den?

Precis.

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Masterstudent - Fotonik

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Någon som vet hur stor skillnaden (Om det är någon skillnad) på en 3D artist och en Concept artist?

Det känns ju som det krävs fler 3d artists än Concept Artists, alltså borde en Concept Artist få mer betalt. (Men ha svårare att få jobb?)

~Keep calm and be a cucumber ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av En_Gurka:

Någon som vet hur stor skillnaden (Om det är någon skillnad) på en 3D artist och en Concept artist?

Det känns ju som det krävs fler 3d artists än Concept Artists, alltså borde en Concept Artist få mer betalt. (Men ha svårare att få jobb?)

Svårt att få jobb betyder snarare lägre lön enligt klassisk nationalekonomi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Kakann:

Svårt att få jobb betyder snarare lägre lön enligt klassisk nationalekonomi.

Oh...

~Keep calm and be a cucumber ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av En_Gurka:

Någon som vet hur stor skillnaden (Om det är någon skillnad) på en 3D artist och en Concept artist?

Det känns ju som det krävs fler 3d artists än Concept Artists, alltså borde en Concept Artist få mer betalt. (Men ha svårare att få jobb?)

Jag jobbar som programmerare på ett spelföretag så har därför rätt dålig koll på lönerna hos andra än programmerare. Men 20-25k som ingångslön för en direkt från skolan kan jag tänka mig. Om jag vore dig skulle jag inte fokusera på vilket typ av grafiker som har högst lön. Satsa på det du tycker är roligast. Där har du störst chans att bli bra och därför få jobb.

De kategorier av grafiker som är vanligast på spelföretag är:

  • Concept artist - gör skisser av miljöer, gubbar, fordon, gameplay osv. Mest aktiva under uppstartsfasen av projekt för att få alla på rätt bana. Jobbar väldigt nära/är art director. Arbetar uteslutande i Photoshop eller på papper.

  • 3D grafiker - modellerar 3d-meshar i Maya/Max (mesh, texturering osv). Tar ofta en skiss och förverkligar till en mesh som kan användas i spelet. Hur mycket kreativ frihet man har varierar mellan företag. Om man bara vill ha en exakt mesh av en skiss kan man lika gärna out-source:a det till ett låglöneland (vilket sker), så om du ska jobba i Sverige kommer du nog ha mycket att säga till om och påverka.

  • Technical artist - ser mer till att pipelines funkar (dvs att det som grafiker gör kommer in i spelet på ett bra sätt), minnesbudgetar, shaders, osv.

Mer än en concept och technical artist per projekt behövs inte. Nästan att det räcker med en per företag om du inte gör så många spel samtidigt. 3D-grafiker behövs det fler av däremot.

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av En_Gurka:

Någon som vet hur stor skillnaden (Om det är någon skillnad) på en 3D artist och en Concept artist?

Det känns ju som det krävs fler 3d artists än Concept Artists, alltså borde en Concept Artist få mer betalt. (Men ha svårare att få jobb?)

3D Artisten bygger upp det som Conceptartisten skapat tillsammans med producenter/regissörer/supervisors osv.

En 3D-artist har lägre ingångslön, men en senior 3D Artist och en senior Concept artist behöver det inte vara så himla stor skillnad på lönemässigt (enligt min erfarenhet). Ingångslön för en "nyexad" 3Dartist är väl 18-24k typ, beror helt på vad du kan och vad som behövs för tillfället. Det är lätt att få jobb som båda dessa om du är grym på vad du gör, även om det finns betydligt fler tjänster i sverige som 3DArtist.

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Hur många 3D artists finns det på ett företag som t.e.x Dice?

~Keep calm and be a cucumber ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av KeVVa:

Jag tycker mig inte se så mycket jobb annonser om 3d grafiker. Så min första tanke är att man kanske kliver på ett projekt och jobbar gratis första månaderna tills projektet börjar snurra in pengar. Då är det samtidigt riktigt svårt att veta hur mycket vinst företaget/projektet gör.
Men jag skulle tippa på en 20.000-25.000kr/mån.

Har haft en del kontakter med spelutvecklare (programmerare, designers och grafiker) och det verkar vara väldigt få som får jobb på en större byrå. Många satsar på sina egna projekt.

Jag antar att du pluggar på gymansie nivå nu. Försök att få schyssta betyg och kom in på en högskola/universtet så kommer du hitta liksinnade och förmodligen hitta dig en inkomst/projekt!

Skrivet av En_Gurka:

That's my plan

Jag skulle rekommendera dig att söka till en Yrkeshögskola istället, tex http://www.playgroundsquad.com/
Du får då mycket praktik ute på fältet och har du lite tur och ligger i själv så kan du få praktik på större företag med, vet att dom har ett samarbete med bla Starbreeze. Du får då dels chansen att se hur det faktiskt fungerar ute i verkligheten och även en stor möjlighet att redan där bygga ett nätverk eller till och med få jobb direkt när du går ut.

Hade drömmen att bli programmerare en gång i tiden men intresset sjönk och avancerad 3d programmering blev för mycket för mig. Men gymnasieskolan jag gick på hade även de ett tight samarbete med PSQ, har varit där på besök några gånger, riktigt trevlig skola och det har/hade även elever som gått både högskolan och nu YH.
Lite mer ref. så har jag en polare som pluggat där och nu jobbar på Simbin.

Vet inte hur det är som grafiker dock, men som programmerare så har jag förstått att fokus ligger på matte än på programmering, du har dessutom nästintill ingen eller ingen alls praktik.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av En_Gurka:

Hur många 3D artists finns det på ett företag som t.e.x Dice?

Väldigt svårt att säga, väldigt odefinierad mängd. Kanske 20 - 50 st på ungefär 550 anställda, beroende på vad du definerar som 3D artists. Den absolut största delen är nog utvecklare. En försvinnande liten mängd är nog concept artists, kan vara en person kanske.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013

Såvitt jag vet så tjänar i regel concept artists betydligt mer än 3D artists och framför allt ifall de frilansar. Jag vet en del namn som frilansar inom branschen som concept artists och har årslöner på en bra bit över miljonen (omräknat i kronor från t.ex dollar eller euro). Dessa personer jobbar i regel åt flera studios samtidigt och ligger under extremt strikta NDA:s.

Vanligtvis så har en studio en eller max ett par concept artists i allra första början av ett spel eller film som tillsammans med speldesigners, art directors etc tar fram hela den visuella visionen av spelet eller filmen. Allting du ser i ett spel eller i en film är mer eller mindre resultatet av det en concept artist har designat från första början.

Till följd av att det behövs väldigt få concept artists så är också deras löner av naturliga skäl högre eftersom att de fyller en mycket större och viktigare roll än någon som "bara" sitter och modellerar karaktärer, props, vapen, fordon etc efter en redan färdig "designmall" utan någon (oftast) större kreativ frihet.

Kort sagt; vill du tjäna bra med pengar så satsar du på concept artist och ett frilansgig men med extremt hård konkurrens och osäker inkomst första tiden. Nöjer du dig med stadig och normal inkomst med större möjligheter till att få ett jobb i branschen så satsar du på 3D artist.