Intressant läsning om svårigheterna om att göra massiva rymdspel à la Star citizen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westeros, Sverige
Registrerad
Nov 2007

Intressant läsning om svårigheterna om att göra massiva rymdspel à la Star citizen

Fann intressant läsning. Väl värt att plöja igenom om man är det minsta nyfiken på att få ett annat perspektiv, än bara lovsång och rapporter på nya crowd funding rekord slagna, kring svårigheterna att utveckla spel som t.ex. Star citizien och Elite dangerous.

Har alltid haft en "bad feeling" för om det verkligen är möjligt att lova och leverera ett spel med samma omfattning som SC. Jag har varit och är fortsatt skeptisk. Jag tror det när jag ser det, (färdigt och redo att spelas, som utlovat), helt enkelt.

Kanske blir spelet klart med alla utlovade features (inte fps delen som det nu verkar). Kanske inte.

Hittade denna nyhet via pcinvasion.com.

Lekmaskinen || Surfplattan || Fabbeluren

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Jag har lite dålig koll på Star Citizen, men givetvis går det att slutföra ett projekt som beskrivs i länken du publicerade. Han försöker ju överdramatisera hela förfarandet så jag tror du skall ta artikeln för precis vad det är.

Jag tror han försöker göra en poäng, att forma någon annans system (t.ex. Havok eller CE3, som båda nämns) efter ens egna krav istället för att bygga upp det från grunden kan vara svårt. Och det är det. Kolla bara på vår egna polismyndighet och deras Pust Java/Siebel. Vilken soppa det blev.

Han misslyckas dock med att beskriva vad en "first person engine" är för något, och varför det skulle göra det omöjligt att göra något annat än ett FPS med den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westeros, Sverige
Registrerad
Nov 2007

Jag vet så gott som ingenting om vad som krävs för att ro hem ett sådant projekt.

Antar att någon måste bli den första att lyckas med ett projekt likt SC. För alla människor som gett bort pengar hoppas jag verkligen att det blir ett spel som på något sätt infriar folks förväntningar.

Lekmaskinen || Surfplattan || Fabbeluren

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Han har följt upp med ytterligare inlägg och det har blivit ett mindre krig mellan honom och Star Citizen verkar det som med smutskastning från båda sidor.

Om man skall tro honom så har Chris Roberts blåst pengarna på ferrari, lyxvilla, egen privat kock och privatjet osv. Samt att Sandi Gardner är egentligen hans modell fru, som fått jobbet som VPMarketing utan att ha några kvalifikationer alls.

Vidare så skriver han att de med sina 400+ anställda och inhyrda gör av med pengar betydligt snabbare än de får in dem, och att de inte ens har pengar kvar för ett års utveckling även med framtida intäkter inräknade, vilket positivt räknat kanske innebär att de kan släppa en eller två till av sina tech demo moduler och ett par av de första updragen i SQ42 innan de får slut på pengar.

Stämmer ens hälften av anklagelserna som står där så har CR en hel del att svara för inför sina fans vart pengarna tagit vägen.

Det största orosmolnet är att två av de mest seriösa och erfarna topp positionerna står tomma efter att Alex mayberry och Travis Day lämnat bolaget.

http://www.pcinvasion.com/star-citizen-executive-producer-ale...

Men ingen behöver väl oroa sig, Chris har ersatt Alex Mayberry med "Erin Roberts", vilket lustigt sammaträffande att de har samma efternamn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Derek Smart är förmodligen den sista person man ska lyssna på när det kommer till spelutveckling. Han är spelvärldens Uwe Boll och har inte släppt något annat än ren skit under hela sin karriär. Så här ser hans senaste alster ut https://www.youtube.com/watch?v=dgJiW9vOWDE Grafik i klass med första Halo... Nu är han tjurig för att Star Citizen kommer bli det spel som han aldrig hade talangen eller resurserna att utveckla, och gör allt han kan för att smutskasta projektet.

Att Erin Roberts råkar var Chris bror gör honom inte sämre för positionen. Han har gedigen erfarenhet och goda prestationer i bagaget.

"Vidare så skriver han att de med sina 400+ anställda och inhyrda gör av med pengar betydligt snabbare än de får in dem" Eh, jaha? Är det konstigt att de spenderar mer pengar än de drar in på ett spel som håller på att utvecklas?

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Jonny Myran:

Eh, jaha? Är det konstigt att de spenderar mer pengar än de drar in på ett spel som håller på att utvecklas?

När man säljer drömmar och lovar saker som är totalt omöjligt att leverera så är det ganska konstigt faktiskt. Speciellt när vi pratar om såhär mycket pengar som de drar in ( mellan $1-3 miljoner per månad i intäkter ).

Men OM pengarna tar slut och allt CR har utvecklat och kan leverera är ett par halvfärdiga tech demos...

Vad tror du reaktionen skulle bli från spelvärden och de snart 1 miljon fans som tror de köpt en produkt men faktiskt bara donnerat pengar enligt TOS?

CR har aldrig kunnat budgetera eller begränsa sitt scope till vad som är rimligt. Inte med freelancer och ej heller med Star Citizen. Den som tror något annat behöver bara läsa nedan och förfasas:

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/148...

Min personliga favort, "The mixmaster" för att blanda drinkar till dina passagerare... Var var den på kickstarter sidan när de utsprungligen pitchade ett rymdspel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Jul 2002

kostade att åka till Månen med.
ingen som hade gjort det innan heller.

Träna bort dyslexin. Ryzen 1600 - asus B350plus - sapphire 390 - Acer XG270HU 1440p 144hz - Samsung 850Pro 256gb - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb Kingston 3ghz - atcs 840 - Vattenkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Flopper:

kostade att åka till Månen med.
ingen som hade gjort det innan heller.

Frågan som jag vill ha svar på. Hade de med sig en Mixmaster?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Ixos:

När man säljer drömmar och lovar saker som är totalt omöjligt att leverera så är det ganska konstigt faktiskt. Speciellt när vi pratar om såhär mycket pengar som de drar in ( mellan $1-3 miljoner per månad i intäkter ).

Men OM pengarna tar slut och allt CR har utvecklat och kan leverera är ett par halvfärdiga tech demos...

Vad tror du reaktionen skulle bli från spelvärden och de snart 1 miljon fans som tror de köpt en produkt men faktiskt bara donnerat pengar enligt TOS?

CR har aldrig kunnat budgetera eller begränsa sitt scope till vad som är rimligt. Inte med freelancer och ej heller med Star Citizen. Den som tror något annat behöver bara läsa nedan och förfasas:

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/148...

Min personliga favort, "The mixmaster" för att blanda drinkar till dina passagerare... Var var den på kickstarter sidan när de utsprungligen pitchade ett rymdspel?

På vilket sätt skulle det vara omöjligt att leverera? Givetvis kan det gå käpprätt åt helvete, men vad reaktionerna skulle bli tänker jag inte spekulera i eftersom det inte har något som helst med ämnet att göra. Du har ett exempel på dålig planering från Chris Roberts, vilket knappast går att likställa med att han "aldrig har kunnat budgetera eller begränsa sitt scope till vad som är rimligt".
I takt med att mer och mer pengar har trillat in så har spelet breddats och utökats till något mer än vad som inledningsvis planerats, inget konstigt med det, även om det luktat lite feature creep.

Chris Roberts har med största sannolikhet avsevärt bättre koll på det ekonomiska än vad du och ärkenöten Derek Smart har.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Jonny Myran:

På vilket sätt skulle det vara omöjligt att leverera?

All IT utveckling handlar om avvägning (precis som det mesta annat). Du kan göra ett roligt FPS, ett FPS som ser snyggt ut, ett FPS som flyter bra, ett roligt Rymd action spel, ett rymd action spel som ser bra ut, ett rymd action spel som flyter bra, ett roligt management spel, osv osv. Men att göra något som innehåller alla dessa moment samtidigt blir exponentiellt dyrare och svårare ju fler moment du lägger till.

Och CR har lagt till ett nytt moment som motsvarar ett helt spel var 3:e månad.

Dessutom är utvecklingen utspridd runt hela världen på ett tiotal platser, vilket försvårar kommunikationen och att få allt att fungera tillsammans ytterligare ( något som alla som jobbat med IT vet ).

Deras techdemo (arena commander) har idag endast de minsta skeppen, och det går redan på knäna både prestanda och nätverksmässigt när mer än 10 spelare är inne samtidigt i samma instans. De har utlovat stationer/capital skepp som är 100ggr större multiplicerat med 10ggr fler deltagare. Kraven på både hårdvara och nätverk blir faktor x1000 för att det skall flyta som idag ( oacceptabelt dåligt ), och så radikala optimeringar är i princip omöjligt att göra i ett program av den komplexitet de nått nu.

Allt detta förstår de flesta IT projektledare och ledare solklart, och skakar på huvudet i misstro när de följer utvecklingen på Star Citizen.

Skrivet av Jonny Myran:

Chris Roberts har med största sannolikhet avsevärt bättre koll på det ekonomiska än vad du och ärkenöten Derek Smart har.

Jag har iaf inte kört något företag i konkurs eller till ruinens brant ännu, och CR har väl lyckats två gånger hitils med sina spelbolag?

Men shoot.

Vi vet att de har 250 anställda och 100+ konsulter iaf.
Kostnaden för lokal+licenser+hårdvara+lön osv för en anställd i branchen ligger på ungefär $10000 per månad.
De har altså just nu minimi kostnader på $2.5 miljoner per månad för fastanställda och $1 miljon för konsulter ~$3.5 miljoner per månad eller $42 miljoner per årsbasis.
Detta är innan du räknar in resekostnader för alla deras konferenser osv samt kostnaden för infrastruktur och servrar för att driva sitt spel och sin hemsida.
Hur mkt har de gjort av med hitils? Och vilka ytterligare kostnader har de? Svårt att sia om, men det är iaf mycket sannolikt att i den takt de får in pengar just nu, så kommer pengarna i deras kassa iaf att minska.

Dessa pengar kastar de bort på struntsaker som ingen vill ha så som att leka mixmaster... Senast för några veckor sedan gick de ut med att de gör om hela sitt modulsystem i grunden från början, efter 3+ års utveckling...

De ger inte ett seriöst intryck helt enkelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2014

Derek Smart är kanske det sämsta människan på att göra spel. Jag tror inte ett ord på vad som kommer ut på hans twitter eller blogg.
En idiot som bara vill förstöra för CR och star citizen.

Det kostar pengar att utveckla ett spel, och jag är helt övertygad om att vi kommer att sitta med världens bästa spel när det är klart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2014

+ skulle det ta slut på pengar så står ALLA stora spelbolag på rad och vill vara med och finansiera detta. så vi behöver inte oroa oss...
Om det nu skulle krisa så att säga

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Jonny Myran:

Derek Smart är förmodligen den sista person man ska lyssna på när det kommer till spelutveckling. Han är spelvärldens Uwe Boll och har inte släppt något annat än ren skit under hela sin karriär. Så här ser hans senaste alster ut https://www.youtube.com/watch?v=dgJiW9vOWDE Grafik i klass med första Halo... Nu är han tjurig för att Star Citizen kommer bli det spel som han aldrig hade talangen eller resurserna att utveckla, och gör allt han kan för att smutskasta projektet.

Absolut.

Derek Smart är en tidigare scammer och försöker att vara populist genom att hoppa på ett kritiktåg mot SC. Ingenting han säger ska man fästa den minsta vikt vid.

Helt ofattbart att kända spelsajter länkar honom i nyheter de lagt upp. De borde fan skämmas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Nov 2001

Trist att det förekommer så mycket clickbaiting på gamingsidor nuförtiden. Undervisas inte källkritik längre? Titta in på http://www.twitch.tv/starcitizen kl 21 ikväll så får vi veta vad de pysslat med på sistone

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Sundkula:

Trist att det förekommer så mycket clickbaiting på gamingsidor nuförtiden. Undervisas inte källkritik längre? Titta in på http://www.twitch.tv/starcitizen kl 21 ikväll så får vi veta vad de pysslat med på sistone

Japp, det ska väl komma en första titt på Star Citizens kampanj, Squadron 42? Synd att det börjar mitt i natten där jag är

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av Jonny Myran:

Japp, det ska väl komma en första titt på Star Citizens kampanj, Squadron 42?

Ryktas om det, ja. Den som väntar på något gott..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2014

Är det någon som spelar SC idag? alt är aktiv på RSI forumet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002

Tycker att CR med 2.0+ visar att de är på väldigt god väg. 2.1 Är riktigt nice på PTU det är nu man får den riktiga känslan av vad CR vision är. Blir intressant när de får lite mer FPS delar med i spelet.

CPU: i7 6700k + Fractal Design S24 // GPU: EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ // RAM: Kingston 16GB 2133MHz CL13 MoBo: MSI GAMING M7 // PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold // SSD: Samsung SM951 256GB M.2 NVMe + Samsung EVO 850 250GB M.2 // Chassi: Fractal Design S OS: W10 Pro // Skrämar: Acer XB270HU + 2x Dell U2412M
NAS: Synology DS415+ (3x WD RED 6 TB) // Konsol: Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Tino:

Tycker att CR med 2.0+ visar att de är på väldigt god väg. 2.1 Är riktigt nice på PTU det är nu man får den riktiga känslan av vad CR vision är. Blir intressant när de får lite mer FPS delar med i spelet.

Tycker det är kul jag med.
bra info på senaste 10 for the chairman med!!
Är du aktiv idag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Hela projektet är en katastrof. Chris Roberts har fått storhetsvansinne och nu nalkas den största kollapsen i kickstarters historia.

Beröm till David Braben och Ragnar Törnqvist (Elite Dangerous, Dreamfall Chapters) som är två andra high-profile kickstarters som insåg att det första de måste göra är att i alla fall få ihop ett spel. Dessa spel är inte särskilt bra och underbudgeterade men vi fick i alla fall något av vad vi betalade för dom.

Rent allmänt så faller hela kickstarter iden på att man inte har någon möjlighet att rösta med sina pengar. Man ger utvecklarna sina pengar och sedan kan man bara maktlöst se på hur projektet utvecklar sig åt ett håll man inte vill se. Det är så förnedrande att man låtit sig luras och sedan sitter och ska våndas över all skit som man ska behöva uppleva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av 1r1d1um:

Hela projektet är en katastrof. Chris Roberts har fått storhetsvansinne och nu nalkas den största kollapsen i kickstarters historia.

Beröm till David Braben och Ragnar Törnqvist (Elite Dangerous, Dreamfall Chapters) som är två andra high-profile kickstarters som insåg att det första de måste göra är att i alla fall få ihop ett spel. Dessa spel är inte särskilt bra och underbudgeterade men vi fick i alla fall något av vad vi betalade för dom.

Rent allmänt så faller hela kickstarter iden på att man inte har någon möjlighet att rösta med sina pengar. Man ger utvecklarna sina pengar och sedan kan man bara maktlöst se på hur projektet utvecklar sig åt ett håll man inte vill se. Det är så förnedrande att man låtit sig luras och sedan sitter och ska våndas över all skit som man ska behöva uppleva.

Det där var det värsta jag läst!
Hur kan du säga så? vi har ju fått ett universum, massa skepp, procedurally generated planet som redan i väldigt tidig alfa ser bättre ut något annat spel..
Har du ens följt spelet? hänger du med i vad som görs? Dom är ju grymma som fan med att leverera saker! Som tex, Sabre som gick från koncept till Hangar ready på 5 mån. och troligtvis flyger i nästa patch..

men du, gör en refund på dina skepp. Lämna spelet, enklare än så är det inte.