Val av billigt grafikkort

Permalänk
Medlem

Val av billigt grafikkort

För att få plats med min gamla dator i tv-bänken var jag tvungen att byta chassi till ett Silverstone Grandia GD09
http://www.prisjakt.nu/product.php?p=2689286

Detta medförde att jag måste köpa nytt grafikkort då kylaren på mitt hd4830 är för hög. I övrigt består datorn av en q6600 och 4 gb ram så det är gamla grejer vi pratar om. Moderkortet har stöd för pci express 2.0.

Datorn kommer främst användas som htpc (kodi, youtube, netflix och viaplay) men även lite Photoshop och sony Vegas. Eventuellt lite spel också men verkligen inte fokus. Har tänkt mig en budget på max 800 kr och står just nu och väljer mellan gt730 eller r7 250. Båda ligger för tillfället runt 600 kr.

Vilket bör jag köpa om jag vill ha ett strömsnålt kort som klarar uppspelning av film fläckfritt och kanske även kan avlasta processorn i PS och Sony vegas?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du skall köra Sony vegas så kan jag rekommendera ett kort från Nvidia då Sony vegas har stöd för CUDA rendering vilket gör så att det kommer gå lite snabbare

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaaban:

För att få plats med min gamla dator i tv-bänken var jag tvungen att byta chassi till ett Silverstone Grandia GD09
http://www.prisjakt.nu/product.php?p=2689286

Detta medförde att jag måste köpa nytt grafikkort då kylaren på mitt hd4830 är för hög. I övrigt består datorn av en q6600 och 4 gb ram så det är gamla grejer vi pratar om. Moderkortet har stöd för pci express 2.0.

Datorn kommer främst användas som htpc (kodi, youtube, netflix och viaplay) men även lite Photoshop och sony Vegas. Eventuellt lite spel också men verkligen inte fokus. Har tänkt mig en budget på max 800 kr och står just nu och väljer mellan gt730 eller r7 250. Båda ligger för tillfället runt 600 kr.

Vilket bör jag köpa om jag vill ha ett strömsnålt kort som klarar uppspelning av film fläckfritt och kanske även kan avlasta processorn i PS och Sony vegas?

250 är snabbare än 730. Men vilket som är bäst till videouppspelning vet jag inte.

EDIT som föregående skrev kanske 730 är bättre om där är ngt specialstöd till den, trots att det annars är långsammare.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar!

Har försökt läsa mig på lite och nyare versioner av Sony Vegas verkar ha stöd för openCL och då fungerar gpu acceleration även på amd kort om jag förstått det rätt. Eftersom r7 250 verkar vara lite snabbare så får det bli ett sånt.

Skickades från m.sweclockers.com