Blir det någon skillnad med 300 fps i jämförelse med 150 fps i ett spel med 144hz skärm?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Blir det någon skillnad med 300 fps i jämförelse med 150 fps i ett spel med 144hz skärm?

Behöver någon som är expert inom datorns uppdateringsfrekvenser..
Efter mycket snack om CS:GO och att ha 200-300 FPS är så viktigt så försöker jag ta reda på om det är en skillnad, eller bara en psuedo effekt.
Så frågan är helt enkelt, om man har en mus på 500hz polling rate, är denna uppdaterings frekvensen bunden till skärmens Hz eller datorns FPS som datorn skickar ut till skärmen?
Jag kan tänka mig att den är bunden till FPS, då musen är en sprite så lär den måste synkas med fps'n. Men inte nödvändigtvis med skärmens högsta display förmåga i hz.
Finns det någon vet hur detta fungerar? Gör en FPS på 300 i CS:GO skillnad än 150? Kanske inte hur många bilder man ser men hur ofta våran mus position uppdateras?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ume(å)
Registrerad
Jun 2013

jag märker skillnad på 300 fps och 150 i csgo, ja! Det känns typ som man hackar fram.

// i7 4770 // Asus Strix 1070 //

signin' out

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av xBumbiBjörn:

jag märker skillnad på 300 fps och 150 i csgo, ja! Det känns typ som man hackar fram.

Då är det något fel på din dator som leder av extrem microstuttering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Jag har väldigt svårt på att hitta svar för detta.
För jag hör folk som spelar CS:GO hela tiden att de klagar efter någon dag CS:GO bestämde sig för att spela spelet i 150FPS istället för 300FPS som de är vana vid, och det är ett helvete.

Men det viktiga jag vill veta är, är det verkligen någon skillnad? Mer specifikt, ser man skillnad eller känner man skillnad?
Kan en mus med 500hz fortfarande uppdatera sin position i sync med den FPS som spelas, t.ex. 300fps i CSGO även ifall skärmen bara ger ut 60 eller 144 beroende på skärmen?

Hur långt påverkar polling rate med sin uppdaterings frekvens? Vad blir den tvungen att synka med t.ex?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007

När det kommer till spelmotorer så ja det kan bli skillnad mellan 100-200-300-400FPS allt beror på hur den är skriven. COD kunde du hoppa högre när du hade mer FPS än de som hade mindre, Source kunde du springa snabbare än de med mindre FPS, CSGO har löst det i stora drag dock om det är skillnad i pollingen av musen så ja bra fråga, och det är bundet till FPS som motorn spottar ut inte Hz på skärmen.

Har du dock Vsync aktiverat så får du extra buffers som skall användas och spelet kan hantera Vsync på olika sätt också vilket kan leda olika inputlag beroende på implementation.

TLDR ja det är skillnad mellan FPS och FPS.

Sedan om någon säger att det hackar på 150FPS men inte på 200FPS är det snarare microstuttering eller dylikt då CSGO går mjukt på 60FPS, det går mjukare om du har GSYNC alt FREESYNC eller om du har 144Hz skärm och kör spelet på konstant 144FPS. Har du 300FPS med en 60Hz skärm så visuellt är det inte skillnad mot 60FPS men som sagt ovan spelmotorer kan agera olika när det kommer till fysik och inputhantering. Just exakt på vilket sätt så får du testa dig fram eller fråga efter källkoden till spelmotorn (tveksamt). Inte ofta man hittar utvecklare för respektive motor som kan just denna specifik del och kan förklara rätt.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av xBumbiBjörn:

jag märker skillnad på 300 fps och 150 i csgo, ja! Det känns typ som man hackar fram.

Aldrig märkt av nåt sånt, däremot märker jag en liten skillnad i input lag mellan att ha helt fri fps och att sätta en limit på strax över skärmens hz. Folk överlag verkar tycka samma sak.

Skrivet av Qornholio:

Jag har väldigt svårt på att hitta svar för detta.
För jag hör folk som spelar CS:GO hela tiden att de klagar efter någon dag CS:GO bestämde sig för att spela spelet i 150FPS istället för 300FPS som de är vana vid, och det är ett helvete.

Men det viktiga jag vill veta är, är det verkligen någon skillnad? Mer specifikt, ser man skillnad eller känner man skillnad?
Kan en mus med 500hz fortfarande uppdatera sin position i sync med den FPS som spelas, t.ex. 300fps i CSGO även ifall skärmen bara ger ut 60 eller 144 beroende på skärmen?

Hur långt påverkar polling rate med sin uppdaterings frekvens? Vad blir den tvungen att synka med t.ex?

Känner skillnad, inte ser skillnad. För mig var inte skillnaden enorm, en oerfaren skulle inte märka skillnaden. Däremot när man lirar cs varje dag i månader och byter så märks det skillnad. helt fri fps kändes aningen mer direkt och precis.

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

"COD kunde du hoppa högre när du hade mer FPS än de som hade mindre, Source kunde du springa snabbare än de med mindre FPS"
Hur funkar detta? Hur kan det ens vara möjligt?

Och efter läst det du skrev, så man kan känna av en högre uppdateringsfrekvens i sin mus med en högre fps, 100-200-300-400? även om skärmen inte visar detta?
För om det är sant hade det förklarat varför spelare kan känna att det laggar efter ifall det har spelat med 300 FPS i 1 månad eller mer och sen plösligt så blir det 150FPS.
Kan man säga att detta i sin tur ändrar musens uppdateringsfrekvens med ifrån 300hz till 150hz ifall jag har fattar korrekt, att den måste synkas med FPS'n?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Qornholio:

"COD kunde du hoppa högre när du hade mer FPS än de som hade mindre, Source kunde du springa snabbare än de med mindre FPS"
Hur funkar detta? Hur kan det ens vara möjligt?

Och efter läst det du skrev, så man kan känna av en högre uppdateringsfrekvens i sin mus med en högre fps, 100-200-300-400? även om skärmen inte visar detta?
För om det är sant hade det förklarat varför spelare kan känna att det laggar efter ifall det har spelat med 300 FPS i 1 månad eller mer och sen plösligt så blir det 150FPS.
Kan man säga att detta i sin tur ändrar musens uppdateringsfrekvens med ifrån 300hz till 150hz ifall jag har fattar korrekt, att den måste synkas med FPS'n?

Som sagt du kan inte ta det som en röd tråd genom alla spel då många hanterar det på olika sätt. Med COD enligt källor:
125 FPS - 40.5 height units
250 FPS - 41.5 height units
333 FPS - 46 height units
Detta berode på hur fysikmotorn räknar ut olika värden. Om jag minns rätt när jag läste på forum från en utvecklare så var det att vid varje cykel på fysikmotorn så fick den in värden, och olika värden gav olika avrundningar som i sin tur gjorde att spelaren kunde hoppa olika beroende på FPS.

När det kommer till input så samma här olika på olika spel, Source läste av input genom att vid varje frame läsa hur långt musen har gått från mitten av skärmen och då räkna ut hur mycket den skall svänga. (därav detta fenomen att musen alltid visade sig i mitten när du tog fram menyn). CSGO gör väl något liknande och Source 2 skall ha förbättrat sig när det kommer till inputhantering enligt deras artikel...

(Detta är från minnet då jag orkar inte söka upp källor på det längre så vill du ha det svart på vitt får du nog googla efter devs) Mycket brukar komma fram när spelutvecklarna portar till Linux då de ofta brukar förklara sig på github mm vid buggar.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Okej, roligt med att COD fungerade sådant med cyklarna.

Så som ett kortfattat svar på tråden, vi kan också tillämpa detta svar endast till CS:GO för göra det lättare.
En 300FPS kan medverka till en känsla av mer flyt än 150 FPS på t.ex. en 144hz skärm?
Eller har jag missuppfattat något?