Det där med G-Sync...

Permalänk
Medlem

Det där med G-Sync...

Jahapp, sålde precis mina 670 SLI och stoppa i ett 970, nice so far - men tanken var att inom snar framtid skaffa en 1440p-skärm (med N-sync) och så vitt jag förstått kan jag glömma ULTRA-lägen i spel som GTA5 i den upplösningen - eller kan jag? Är det här N-sync glänser när man dippar i FPS (även om man själv medvetet skruvat upp inställningarna utan för sitt grafikkorts begränsningar) eller har jag helt och hållet missuppfattat vad N-Sync går ut på?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Lite missuppfattning.. N-sync featuren består i en grym ljudslinga som spelas upp vid uppstart av datorn (förutsatt att du enblat featuren i nvidia control panel.

Du kan lyssna på den här:

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

"G-Sync"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

tyckte N-sync var passande med tanke på det är bara nvidia som drar nytta av g-sync den snor jag haha

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk

Du menar antagligen G-sync ?? Jag kör 1080p, GTA V med allt på ultra, det sjunker stundvis neråt 60-65 strecket. MEN då kör jag 980 SLI.....Ska du upp till 1440p med, så tappar du 20-30fps till...men visst, du kan säkert köra allt på ultra, fast då kanske fps håller sej runt 20-30 eller nåt sånt.
Köpte precis en G-sync skärm, men ville inte tappa 20-30 fps i nyare spel, så blev en 1080p, 144Hz med G-sync, fungerar alldeles jättebra =). Ville inte byta till 1440p, tack vare jag kör tv i 1080p med, så blir väl lite struligt, i alla fall som jag som speglar.

Visa signatur

i7 6850K, vattenkyld Corsair H110i, GTX 1080Ti vattenkylt, 32Gb RAM@2666Mhz, ASUS Strix x99 gaming ROG, Corsair AX 1200i.

Permalänk
Medlem

G-Sync ger dig inte högre FPS eller bättre prestanda, det som sker är att grafikkortet styr skärmens uppdateringsfrekvens istället för att försöka anpassa sig efter den.

Så skärmen kommer då att uppdatera bilden när grafikkortet är färdig med en bildruta. Om ditt kort renderar 52 fps så kommer skärmen gå i 52 Hz.

Effekten är att flytet blir mycket bättre än om man kör vsync då man är låst till 60, 30 eller 15 fps och det finns inga mellanlägen. Så i stället för 52 fps kommer kortet gå ner till 30 fps för att matcha skärmens frekvens.
Dessutom förhindrar G-Sync screen tearing som kan uppstå om du kör utan vsync och skärmen visar en bildruta som är helt färdig.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Nsync glänser som bäst under senare 90 talet till början utav 2000 talet, men fungerar utmärkt efter det också.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Ja den där hysterin med Nsync på 90talet hajade inte jag heller.....

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Haha, N-sync, ja det får man bjuda på - tack för alla skratt Bara för det har jag bara rättat ämnesraden

Tack er andra som svarade på min fråga!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

G-Sync ger dig inte högre FPS eller bättre prestanda, det som sker är att grafikkortet styr skärmens uppdateringsfrekvens istället för att försöka anpassa sig efter den.

Så skärmen kommer då att uppdatera bilden när grafikkortet är färdig med en bildruta. Om ditt kort renderar 52 fps så kommer skärmen gå i 52 Hz.

Effekten är att flytet blir mycket bättre än om man kör vsync då man är låst till 60, 30 eller 15 fps och det finns inga mellanlägen. Så i stället för 52 fps kommer kortet gå ner till 30 fps för att matcha skärmens frekvens.
Dessutom förhindrar G-Sync screen tearing som kan uppstå om du kör utan vsync och skärmen visar en bildruta som är helt färdig.

Tack för bra förklaring! Så det är bara och vänta på 1440p-skärmar med N.... V.... G-sync faller i pris.

Visa signatur

Baaahh